Gå til innhold

Arv og fratakelse av arv, håpløs situasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som er direkte uforskammet her, det er jo deg! Maken til ekstrem og frekk oppførsel. 

Hvorfor spy ut eder og galle på denne måten?

Heldigvis er det ikke hatske folk som deg som bestemmer hva folk har lov til å spørre om og ikke. Husk, INGEN krever at du skal skrive noe i tråden. 

Sjokkert over den frekke måten du oppfører deg overfor noen du ikke engang vet hvem er.

Anonymkode: 14c9a...bf0

hva var det i innlegget mitt som var frekt og uforskammet? At jeg påpeker at dette ikke er et forum hvor man kan regne med å få riktige og utfyllende svar på komplekse problemstillinger? Eller at det å bare tro uten å undersøke faktisk betyr at man velger feil?

Alle må gjerne spørre om hva de vil - men å forvente at man ikke skal måtte betale for rådgivning i en svært kompleks og vanskelig sak, det er i mine øyne fortsatt ganske frekt.

og om man ikke tåler at man ikke får de svarene man ønsker så bør man kanskje også revurdere om dette er et forum man bør skrive på.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gården ble drevet ti konkurs av mamma.  I forkant av dette hadde begge mine halvsøsken fått verdier i form av tomter gitt som gave, og en tomt ble solgt veldig, veldig billig. Min helbror og jeg fikk ingenting. Gården var vår farsarv, og vår halvsøsken nekter å selge gården til oss. Mamma er på vårt halvsøsken sin side.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Men ts, du forstå vel at det ikke lar seg gjøre å omgjøre dette med gården. Gården var konkurs og skulle legges ut for tvangssalg, 
Ditt halvsøsken kjøpte gården til en pris ikke din mor bestemte siden gården skulle på tvangssalg, dette er fakta du må ta innover deg. 
Ditt halvsøsken har ikke gjort noe galt her, snarere tvert i mot. 
Det høres ut for meg som om du forventer at halvsøskenet ditt skal selge deg og broren din gården veldig billig. Men det fungerer jo ikke slik, vedkommende eier nå gården og gjør hva hun/han vil med den. Jeg forstår frustrasjonen din, men det er dessverre slik realiteten er. Og dere får ikke lån uten egenkapital, noe dere umulig kan ha siden dere ikke har penger til advokat.
Jeg vil tror at for å få gjennom salget av gården måtte du ikke bare si i fra deg odelen, men også skifte. Har vært igjennom det samme selv. Er det ingen verdier så blir det bare en formalitet med en underskrift og skiftet/arven etter din far er fordelt. Det ville være rart om det var mulig å selge en gård før denne arven var fordelt.
Jeg snakket med en advokat angående min fars arv da min mor ville skifte etter min far for å gifte seg på nytt. Alle pengene var brukt opp og alle verdiene solgt og brukt opp. 
Jeg kom ingen vei, fordi det ikke var penger å hente der det ikke finnes penger.

Det er mer usikkert hva disse eiendommene moren din har gitt bort før gården gikk konkurs angår.
Var det ikke skiftet hadde hun vel strengt talt ikke lov til å gi bort disse, men det kan ikke omgjøres. Det eneste dere kan oppnå er at hun skylder dere penger. Og penger har hun ikke, så dere vil jo aldri få se noe til dem.
Men igjen altså, du må jo snakke med advokat, jeg er ikke advokat, men har vært igjennom noe av det samme. 

Skal du har noe som helst av helt korrekte svar, må du snakke med en advokat.

Anonymkode: af93c...618

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GauteS skrev:

Nei, det normale er sameie, så gården tilhørte sannsynligvis far OG mor. Dersom det hadde blitt foretatt skifte da far døde, ville trådstarter, hennes bror og mora tilsammen ha arvet halvparten av boet, mens den andre halvparten fremdeles ville tilhørt mor. Hvis arven var større enn 4G, ville mor etter skiftet sittet igjen med 10/16 av gårdens verdi, mens trådstarter og hennes bror ville hatt 3/16 hver.
Dette er et ganske annet resultat enn det du mener ville ha vært riktig.

Her på bygda er det ikke vanlig med sameie. Den som har overtatt gården på odel eier gården selv, og det er ikke vanlig å ha sameie. 

Anonymkode: 0d66a...8a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her på bygda er det ikke vanlig med sameie. Den som har overtatt gården på odel eier gården selv, og det er ikke vanlig å ha sameie. 

Anonymkode: 0d66a...8a4

Ok, men selv om gården står på odelsgutten, så betyr ikke det at en gift partner ikke har noen krav i gården. Det blir som ved alle ting når det kommer til ekteskap.

Selv om et hus står på den ene ved en skilsmisse, så vil fremdeles ektefellen ha krav i huset. For å  unngå dette må man ha særeie.

Anonymkode: af93c...618

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men selv om gården står på odelsgutten, så betyr ikke det at en gift partner ikke har noen krav i gården. Det blir som ved alle ting når det kommer til ekteskap.

Selv om et hus står på den ene ved en skilsmisse, så vil fremdeles ektefellen ha krav i huset. For å  unngå dette må man ha særeie.

Anonymkode: af93c...618

Det som er vanlig her på bygda er særeie. Det har sine fordeler og ulemper såklart. Ingen av de som er skilte i bygda har hatt sameie, og dermed har gårdeier ikke vært i fare for å miste/selge gården ved et brudd. 

Men i TS sin sak er det noe usikkert hva som har skjedd, men det som virker sikkert er at gården er solgt og at verken hun eller broren ønsket på det tidspunktet å overta/kjøpe gården. Dermed er det et halvsøsken som har gården og kan gjøre som han/hun vil med den. 

Anonymkode: 0d66a...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er vanlig her på bygda er særeie. Det har sine fordeler og ulemper såklart. Ingen av de som er skilte i bygda har hatt sameie, og dermed har gårdeier ikke vært i fare for å miste/selge gården ved et brudd. 

Men i TS sin sak er det noe usikkert hva som har skjedd, men det som virker sikkert er at gården er solgt og at verken hun eller broren ønsket på det tidspunktet å overta/kjøpe gården. Dermed er det et halvsøsken som har gården og kan gjøre som han/hun vil med den. 

Anonymkode: 0d66a...8a4

Ja særeie hindrer at gården blir delt eller forsvinner ut av familien ved skilsmisse.

Ja gården er solgt, og det lar seg ikke gjøre å omgjøre det salget. Kreditorer har fått sitt og ts sitt halvsøsken eier gården og gjør hva han/hun vil.
Jeg forstår at det er sårt for ts, 

Anonymkode: af93c...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja særeie hindrer at gården blir delt eller forsvinner ut av familien ved skilsmisse.

Ja gården er solgt, og det lar seg ikke gjøre å omgjøre det salget. Kreditorer har fått sitt og ts sitt halvsøsken eier gården og gjør hva han/hun vil.
Jeg forstår at det er sårt for ts, 

Anonymkode: af93c...618

Min helbror og jeg var pappas eneste barn, mine halvsøsken var ikke adoptert eller på noen måte livsarvinger. Vi hadde vel da krav på 3/4 arv som livsarvinger, men mamma fratok oss dette. Er det mulig å saksøke mamma på noen måte for dette? 

Anonymkode: 14c9a...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min helbror og jeg var pappas eneste barn, mine halvsøsken var ikke adoptert eller på noen måte livsarvinger. Vi hadde vel da krav på 3/4 arv som livsarvinger, men mamma fratok oss dette. Er det mulig å saksøke mamma på noen måte for dette? 

Anonymkode: 14c9a...bf0

foreldet for lengst. 

Anonymkode: ce316...6af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min helbror og jeg var pappas eneste barn, mine halvsøsken var ikke adoptert eller på noen måte livsarvinger. Vi hadde vel da krav på 3/4 arv som livsarvinger, men mamma fratok oss dette. Er det mulig å saksøke mamma på noen måte for dette? 

Anonymkode: 14c9a...bf0

Du kan nok sannsynligvis dra henne for retten ja, men du tjener ikke noe på det. Du kommer til å ha flere titalls tusen i advokatregninger etterpå, og moren din har ingenting å gi!! Hun kan ikke trylle frem penger uansett hvor rett du har. Om hun så blir dømt til å betale dere 5 mill hver så har det ingen betydning når hun ikke kan betale. Dere FÅR aldri disse pengene, det er du bare nødt til å forstå. 

Og du, ditt halvsøsken har ikke gjort noen verdens ting galt - og har alt på det rette. Hvis noe er gjort feil her, ligger det på din mor. Jeg forstår at dette er en trist sak for dere, men dere er bare helt nødt til å prøve å legge det bort. Gården er borte, det er ikke penger å hente, dere kommer ingen vei. 

Anonymkode: 43851...f30

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, du MÅ ta dette igjennom advokat.

En venninne av meg har vært igjennom kjøp av odelsgård i mot resten av arvingene sin vilje og vant. 

Men du MÅ ha advokat. Og det koster penger.

Det er vel bedre å bruke de pengene å faktisk finne ut av hva du har rett på enn å sitte sånn du gjør nå å stunde å se på at ting blir verre og verre? Det blir iallfall ikke billigere for deg å vente. Så skaff deg advokat NÅ. 

Anonymkode: 0de4e...c62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

 

Jeg har svar på disse to spørsmålene, men lurer som sagt på om alt dette er ugyldig og foreldet, siden gården gikk konkurs og mamma solgte den til et av mine halvsøsken.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Har lest en tråd du startet tidligere. Var det ikke sånn at du var under atten år når din halvsøster overtok gården? Hvis jeg husker rett, har du en sak. 

Er selv medeier i en familie-eiendom. En kusine av meg trodde jeg også var det, men det ser ikke sånn ut, fordi hennes far hadde så mye gjeld at hans barn (inkl. min kusine) fraskrev seg retten til arv. Kjedelig, jeg vil gjerne prate med henne en dag, mulig vi kan kjøpe den sammen, men også mulig at noen andre i familien da vil by over oss.

Var det sånn at eiendommen til din mor gikk til tvangssalg? Du bør følge det rådet du fikk og skrive hva som skjedde år for år. Hør med skifteretten om din mor har sittet i uskiftet bo. Begynn der.

 

 

Endret av Atea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du, du MÅ ta dette igjennom advokat.

En venninne av meg har vært igjennom kjøp av odelsgård i mot resten av arvingene sin vilje og vant. 

Men du MÅ ha advokat. Og det koster penger.

Det er vel bedre å bruke de pengene å faktisk finne ut av hva du har rett på enn å sitte sånn du gjør nå å stunde å se på at ting blir verre og verre? Det blir iallfall ikke billigere for deg å vente. Så skaff deg advokat NÅ. 

Anonymkode: 0de4e...c62

Men her er det ingen gård å kjøpe, for den er for lengst solgt. Bare at ts ikke klarer å forstå det. Hadde den vært kjøpt at Per Nilsen som hun aldri har møtt ville det sikkert vært letter å forstå, men fordi den er kjøpt av et halvsøsken tror ts av en eller annen grunn at hun har rett på den, men solgt er solgt. 

Anonymkode: ce316...6af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min helbror og jeg var pappas eneste barn, mine halvsøsken var ikke adoptert eller på noen måte livsarvinger. Vi hadde vel da krav på 3/4 arv som livsarvinger, men mamma fratok oss dette. Er det mulig å saksøke mamma på noen måte for dette? 

Anonymkode: 14c9a...bf0

Du har fått svar på dette flere ganger. Det er jo ingen arv å arve etter faren din. Gården gikk konkurs og solgt, det spiller ingen rolle til hvem. Nei du kommer nok ingen vei med å saksøke henne for dette med gården. Så lenge gården ble satt i konkurs, så hadde hun ikke hatt noen mulighet til å selge noe hun ikke hadde myndighet til. Så glem den biten der.
Jeg tror det hadde vært lettere for deg å forstå om gården hadde blitt kjøpt opp av andre enn ditt halvsøsken.

Anonymkode: af93c...618

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men her er det ingen gård å kjøpe, for den er for lengst solgt. Bare at ts ikke klarer å forstå det. Hadde den vært kjøpt at Per Nilsen som hun aldri har møtt ville det sikkert vært letter å forstå, men fordi den er kjøpt av et halvsøsken tror ts av en eller annen grunn at hun har rett på den, men solgt er solgt. 

Anonymkode: ce316...6af

Solgt er solgt og foreldet er foreldet! 

Gå videre i livet og se fremover er mitt råd til ts.

Anonymkode: 27ff0...58d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er vanlig her på bygda er særeie. Det har sine fordeler og ulemper såklart. Ingen av de som er skilte i bygda har hatt sameie, og dermed har gårdeier ikke vært i fare for å miste/selge gården ved et brudd. 

Anonymkode: 0d66a...8a4

Blir litt imponert over at du påstår at ingen av de som er skilte i bygda har hatt sameie. Enten er det ei veldig liten bygd eller så har du veldig god oversikt.

Anonymkode: 1930c...fba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den som er direkte uforskammet her, det er jo deg! Maken til ekstrem og frekk oppførsel. 

Hvorfor spy ut eder og galle på denne måten?

Heldigvis er det ikke hatske folk som deg som bestemmer hva folk har lov til å spørre om og ikke. Husk, INGEN krever at du skal skrive noe i tråden. 

Sjokkert over den frekke måten du oppfører deg overfor noen du ikke engang vet hvem er.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Jeg er mer sjokkert over at:

1) Noen ikke gidder betale for råd fra advokat i en komplisert sak som omhandler store verdier

2) Legger ut så mye info på nett - TS er lett å identifisere for alle som kjenner til saken

Anonymkode: ae6c2...774

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mer sjokkert over at:

1) Noen ikke gidder betale for råd fra advokat i en komplisert sak som omhandler store verdier

2) Legger ut så mye info på nett - TS er lett å identifisere for alle som kjenner til saken

Anonymkode: ae6c2...774

Ikke gidder? Utrolig frekt å skrive. Det er ikke snakke om å gidde eller ikke.

Du kan jo prøve å identifisere meg, men tror nok ikke du får til det. Du vet ikke engang hvor i landet det er, alderen til de involverte, kjønn på halvsøsken etc. Glem det.

Anonymkode: 14c9a...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Solgt er solgt og foreldet er foreldet! 

Gå videre i livet og se fremover er mitt råd til ts.

Anonymkode: 27ff0...58d

Skulle ønske jeg greide det, men det er nå engang mitt barndomshjem, og urettferdigheten i det hele gjør det helt jævlig.

Anonymkode: 14c9a...bf0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått svar på dette flere ganger. Det er jo ingen arv å arve etter faren din. Gården gikk konkurs og solgt, det spiller ingen rolle til hvem. Nei du kommer nok ingen vei med å saksøke henne for dette med gården. Så lenge gården ble satt i konkurs, så hadde hun ikke hatt noen mulighet til å selge noe hun ikke hadde myndighet til. Så glem den biten der.
Jeg tror det hadde vært lettere for deg å forstå om gården hadde blitt kjøpt opp av andre enn ditt halvsøsken.

Anonymkode: af93c...618

Det er vel ikke helt tydelig hva som er fakta i saken.

Det er veldig få gårder som er registrert som AS i forhold til privateide. Har virkelig gården gått konkurs, har personen det gjelder teknisk sett vært konkurs men uten at konkursforretning har vært åpnet eller er det tvangssalg via namsmannen som er gjennomført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gidder? Utrolig frekt å skrive. Det er ikke snakke om å gidde eller ikke.

Du kan jo prøve å identifisere meg, men tror nok ikke du får til det. Du vet ikke engang hvor i landet det er, alderen til de involverte, kjønn på halvsøsken etc. Glem det.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Hvis du synes «ikke gidder» er «utrolig frekt», har du ikke tilbragt mye tid på KG... Du må skaffe deg en advokat for å få korrekte råd! Som mange andre har skrevet tidligere! Akkurat som at hvis du har trøbbel med det elektriske anlegget så ringer du elektriker, du spør ikke på KG!

Og det var ikke det jeg skrev. *Jeg* kan ikke identifisere deg, men det kan alle som kjenner deg eller din familie. Du har dessuten avslørt kjønn på halvsøsken, om jeg ikke husker feil. 

Anonymkode: ae6c2...774

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...