Gå til innhold

Arv og fratakelse av arv, håpløs situasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har for så vidt skrevet om denne saken her tidligere, men nå har det skjedd en del og jeg er så opprørt og sint, lei meg og oppgitt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Går utover konsentrasjonen på jobben også.

I korte trekk ble moren min svindlet av en samboer (til tross for utallige advarsler fra alle oss i familien), slik at slektsgården gikk konkurs. Dette er ca. 10 år siden. På den tiden var det kun et av mine halvsøsken som hadde mulighet til å på relativt kort varsel ta opp lån, og kjøpe gården ut av tvangssalg. Alt av gårdsdrift ble avviklet, og avtale med kreditorer ble inngått. Mitt halvsøsken sa at mamma ville i det minste sitte igjen gjeldfri (realiteten er at hun ikke fikk noe spesielt gode råd økonomisk av mitt halvsøsken og regnskapsfører, så hun sitter igjen med flere hundre tusen i straffeskatt fordi salget av gården ble regnet som inntekt - selv om hun selvsagt ikke fikk en øre, det gikk til kreditorer).

I forbindelse med salget, måtte jeg og mitt helsøsken si fra oss odel, siden gården var vår farsarv. Ble fortalt at dette var eneste måten å beholde gården i familien på. Sa ikke fra oss odel generelt tror jeg, men til fordel for vårt halvsøsken som kjøpte gården. Som kanskje betyr at vi eventuelt kan tre inn i kjøpet og ta tilbake gården på odel om h*n en dag selger? Men prisen vil vel uansett ikke bli redusert.

Mamma satt i såkalt uskiftet bo, trodde jeg, siden faren min døde i 1991. FIkk imidlertid dokumenter fra kommunen som sier at hun ble hjemmelshaver etter hans død, uten at jeg helt vet hva det betyr. Men det betyr visst noe sånt som at hun kunne skalte og valte med vår farsarv akkurat slik hun ønsket? Hun delte ut tomter til mine to halvsøsken, selv etter protester fra min tante, og meg selv. Det ene halvsøskenet tjente 1 million på salg av tomten h*n fikk, mens det andre halvsøskenet bygget opp noen hus på sin eiendom, og tjener mye på utleie og diverse av disse. 

Samme søsken som kjøpte gården, har også fradelt tomter fra gården som h*n ønsker å selge som hyttetomter.

Jeg og mitt helsøsken har spurt om å få kjøpe gården, men har fått nei. Begrunnelsen er at h*n ikke vil selge. Men samtidig har h*n sagt at det kan endre seg, og har fått taksert gården til 6-8 millioner! En gård som h*n kjøpte billig, delvis pga. at vår mor har borett der, til ca. 2.3 millioner. I mellomtiden har gården forfalt, men prisen er visst tre eller firedoblet seg.....Jeg og mitt halvsøsken har sagt vi ønsker å betale alt hva hun har hatt av utgifter på renter, avdrag og kjøpssum da hun kjøpte for 10 år siden. Dette er ikke bra nok, h*n tenker profitt -og selv om h*n sier gården ikke skal selges, fikk jeg samtidig beskjed om at om jeg legger 8 millioner på bordet, får jeg kjøpe gården i morgen.....

Vår mor har borett i hoveddelen av våningshuset på gården, men dette skal nå begrenses og vår mor skal flytte inn i kårleiligheten i 2.etasje - fordi mitt halvsøsken sier hun bryter avtalen fordi hun ikke vedlikeholder huset (vår mor har mindre enn minstepensjon etter alt som har hendt og kan selvsagt ikke vedlikeholde huset).

Så mitt halvsøsken skal nå leie ut hoveddelen av huset. 

Vår mor er helt i vårt halvsøsken sin makt, og synes visst det er greit å flytte opp i kårleiligheten, evt. gi opp boretten helt -og da blir det fritt fram å selge - uten heftelsen eksisterende borett utgjør. 

Jeg og mitt helsøsken ønsker at det ikke blir slik, i tilfelle vi får til å kjøpe tilbake gården en dag -fordi boretten gjør at vi har en liten formell tilknytning til gården.

Men mamma og vårt halvsøsken virker bestemt på å i første omgang flytte mamma opp i kårleiligheten. Det er masse møbler og ting i hoveddelen av huset etter vår far, altså min og mitt helsøskens far. Jeg spurte derfor mamma om dette kan oppbevares noe sted når hoveddelen av huset leies ut, fordi det er tross alt det eneste som er igjen av arv fra vår far og det har affeksjonsverdi for meg og min helbror.

Fikk da til svar, muligens etter at hun har snakket med vårt halvsøsken, at neida, alt av innbo disponerer hun over, og "uheldigvis" for meg er hun ikke død ennå.... Fikk sjokk av denne beskjeden. Helt sykt.

Hun sier at det er jo ingen menneskerett å få arv, det er jo mange som aldri får noe arv etc. Så med andre ord, det er ikke noe å ta på vei for at hun har tatt fra meg og min helbror all arv vi hadde..... Fordi mange andre har ikke arv. Hun sier også at siden jeg ikke tenkte å bli bonde, så har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt, da er det liksom ikke noe å klage på at hun drev gården konkurs, svindlet vekk arven og solgte den til vårt halvsøsken istedet....

Nå er jeg bare så trist. Virker som om mamma bevisst eller ubevisst systematisk har gitt ut verdier og eiendommer til våre halvsøsken, men ingenting er blitt spart til meg og min helbror-  selv om alt dette opprinnelig var vår farsarv. Hun solgte også et hus som tilhørte gården, et hus som pappa hadde fått bygget og som han ønsket å bo i som pensjonist - men dette solgte hun altså, og fikk inn ca. 800 000 som gikk til samboeren hennes sitt forbruk. Dette var også noe jeg var uenig i,men mamma sa at hun hadde rett til å gjøre som hun ville.

Har vært i kontakt med advokat, som var vag og latterlig uprofesjonell og sa at dette var så komplekst at det vil ta mange timer (og titusener av kroner) å få klarhet i alt og veien videre. Dette er penger jeg ikke har, og jeg aner heller ikke om det er noe poeng.

Har vi egentlig noen rettigheter lenger overhodet, min helbror og meg? Mitt ene halvsøsken, som kjøpte gården, er kun opptatt av materielle verdier og om jeg hadde vunnet i lotto, hadde jeg kjøpt tilbake gården, men sjansen for det er jo mikroskopisk.

Er det noe å gjøre her? F.eks. med at mamma har gitt bort tomter til mine halvsøsken, solgt unna et hus som tilhørte gården, og nå truer med at jeg og min helbror heller ikke skal få noe av innboet? Er det mulig å saksøke, for å være litt amerikansk i tankegangen her, min mor for alt det hun har gjort for å forringe arven vår,  og så frata oss enhver arv gjennom konkurs og salg til vårt halvsøsken? Eller er alt dette foreldet?

Og, er det noen som kjenner til noen advokater som er rimelige og kan mye om arverett og odel? 

Anonymkode: 14c9a...bf0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har for så vidt skrevet om denne saken her tidligere, men nå har det skjedd en del og jeg er så opprørt og sint, lei meg og oppgitt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Går utover konsentrasjonen på jobben også.

I korte trekk ble moren min svindlet av en samboer (til tross for utallige advarsler fra alle oss i familien), slik at slektsgården gikk konkurs. Dette er ca. 10 år siden. På den tiden var det kun et av mine halvsøsken som hadde mulighet til å på relativt kort varsel ta opp lån, og kjøpe gården ut av tvangssalg. Alt av gårdsdrift ble avviklet, og avtale med kreditorer ble inngått. Mitt halvsøsken sa at mamma ville i det minste sitte igjen gjeldfri (realiteten er at hun ikke fikk noe spesielt gode råd økonomisk av mitt halvsøsken og regnskapsfører, så hun sitter igjen med flere hundre tusen i straffeskatt fordi salget av gården ble regnet som inntekt - selv om hun selvsagt ikke fikk en øre, det gikk til kreditorer).

I forbindelse med salget, måtte jeg og mitt helsøsken si fra oss odel, siden gården var vår farsarv. Ble fortalt at dette var eneste måten å beholde gården i familien på. Sa ikke fra oss odel generelt tror jeg, men til fordel for vårt halvsøsken som kjøpte gården. Som kanskje betyr at vi eventuelt kan tre inn i kjøpet og ta tilbake gården på odel om h*n en dag selger? Men prisen vil vel uansett ikke bli redusert.

Mamma satt i såkalt uskiftet bo, trodde jeg, siden faren min døde i 1991. FIkk imidlertid dokumenter fra kommunen som sier at hun ble hjemmelshaver etter hans død, uten at jeg helt vet hva det betyr. Men det betyr visst noe sånt som at hun kunne skalte og valte med vår farsarv akkurat slik hun ønsket? Hun delte ut tomter til mine to halvsøsken, selv etter protester fra min tante, og meg selv. Det ene halvsøskenet tjente 1 million på salg av tomten h*n fikk, mens det andre halvsøskenet bygget opp noen hus på sin eiendom, og tjener mye på utleie og diverse av disse. 

Samme søsken som kjøpte gården, har også fradelt tomter fra gården som h*n ønsker å selge som hyttetomter.

Jeg og mitt helsøsken har spurt om å få kjøpe gården, men har fått nei. Begrunnelsen er at h*n ikke vil selge. Men samtidig har h*n sagt at det kan endre seg, og har fått taksert gården til 6-8 millioner! En gård som h*n kjøpte billig, delvis pga. at vår mor har borett der, til ca. 2.3 millioner. I mellomtiden har gården forfalt, men prisen er visst tre eller firedoblet seg.....Jeg og mitt halvsøsken har sagt vi ønsker å betale alt hva hun har hatt av utgifter på renter, avdrag og kjøpssum da hun kjøpte for 10 år siden. Dette er ikke bra nok, h*n tenker profitt -og selv om h*n sier gården ikke skal selges, fikk jeg samtidig beskjed om at om jeg legger 8 millioner på bordet, får jeg kjøpe gården i morgen.....

Vår mor har borett i hoveddelen av våningshuset på gården, men dette skal nå begrenses og vår mor skal flytte inn i kårleiligheten i 2.etasje - fordi mitt halvsøsken sier hun bryter avtalen fordi hun ikke vedlikeholder huset (vår mor har mindre enn minstepensjon etter alt som har hendt og kan selvsagt ikke vedlikeholde huset).

Så mitt halvsøsken skal nå leie ut hoveddelen av huset. 

Vår mor er helt i vårt halvsøsken sin makt, og synes visst det er greit å flytte opp i kårleiligheten, evt. gi opp boretten helt -og da blir det fritt fram å selge - uten heftelsen eksisterende borett utgjør. 

Jeg og mitt helsøsken ønsker at det ikke blir slik, i tilfelle vi får til å kjøpe tilbake gården en dag -fordi boretten gjør at vi har en liten formell tilknytning til gården.

Men mamma og vårt halvsøsken virker bestemt på å i første omgang flytte mamma opp i kårleiligheten. Det er masse møbler og ting i hoveddelen av huset etter vår far, altså min og mitt helsøskens far. Jeg spurte derfor mamma om dette kan oppbevares noe sted når hoveddelen av huset leies ut, fordi det er tross alt det eneste som er igjen av arv fra vår far og det har affeksjonsverdi for meg og min helbror.

Fikk da til svar, muligens etter at hun har snakket med vårt halvsøsken, at neida, alt av innbo disponerer hun over, og "uheldigvis" for meg er hun ikke død ennå.... Fikk sjokk av denne beskjeden. Helt sykt.

Hun sier at det er jo ingen menneskerett å få arv, det er jo mange som aldri får noe arv etc. Så med andre ord, det er ikke noe å ta på vei for at hun har tatt fra meg og min helbror all arv vi hadde..... Fordi mange andre har ikke arv. Hun sier også at siden jeg ikke tenkte å bli bonde, så har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt, da er det liksom ikke noe å klage på at hun drev gården konkurs, svindlet vekk arven og solgte den til vårt halvsøsken istedet....

Nå er jeg bare så trist. Virker som om mamma bevisst eller ubevisst systematisk har gitt ut verdier og eiendommer til våre halvsøsken, men ingenting er blitt spart til meg og min helbror-  selv om alt dette opprinnelig var vår farsarv. Hun solgte også et hus som tilhørte gården, et hus som pappa hadde fått bygget og som han ønsket å bo i som pensjonist - men dette solgte hun altså, og fikk inn ca. 800 000 som gikk til samboeren hennes sitt forbruk. Dette var også noe jeg var uenig i,men mamma sa at hun hadde rett til å gjøre som hun ville.

Har vært i kontakt med advokat, som var vag og latterlig uprofesjonell og sa at dette var så komplekst at det vil ta mange timer (og titusener av kroner) å få klarhet i alt og veien videre. Dette er penger jeg ikke har, og jeg aner heller ikke om det er noe poeng.

Har vi egentlig noen rettigheter lenger overhodet, min helbror og meg? Mitt ene halvsøsken, som kjøpte gården, er kun opptatt av materielle verdier og om jeg hadde vunnet i lotto, hadde jeg kjøpt tilbake gården, men sjansen for det er jo mikroskopisk.

Er det noe å gjøre her? F.eks. med at mamma har gitt bort tomter til mine halvsøsken, solgt unna et hus som tilhørte gården, og nå truer med at jeg og min helbror heller ikke skal få noe av innboet? Er det mulig å saksøke, for å være litt amerikansk i tankegangen her, min mor for alt det hun har gjort for å forringe arven vår,  og så frata oss enhver arv gjennom konkurs og salg til vårt halvsøsken? Eller er alt dette foreldet?

Og, er det noen som kjenner til noen advokater som er rimelige og kan mye om arverett og odel? 

Anonymkode: 14c9a...bf0

Jeg rettet opp noe i innlegget, og oppdaget nå at innlegget kom i tre versjoner. Beklager dette. Håper moderator kan fjerne de to andre.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mitt helsøsken har spurt om å få kjøpe gården, men har fått nei. Begrunnelsen er at h*n ikke vil selge. Men samtidig har h*n sagt at det kan endre seg, og har fått taksert gården til 6-8 millioner! En gård som h*n kjøpte billig, delvis pga. at vår mor har borett der, til ca. 2.3 millioner.

Jeg er ikke jurist og kan ikke svare deg på mye av det du spør om. Men på det siterte, si at dere er interessert i kjøp, hvis dere kan få utført en uavhengig salgstakst. Da har dere iallfall en idé om hva gården er verd. At din mor har borett der har betydning for taksten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal dere ha råd til å kjøpe den gården når dere ikke har råd til advokat? Det er som advokaten sa, en kompleks sak som tar timer å komme inn i.

Hva med å bare la henne styre som hun vil, det er ikke noe dere kan kreve av henne. Hva om alt faren og moren din hadde var gammelt skrap og at de leide leilighet hele sitt liv.

Du skal glede deg over at moren din lever og du skal ikke forvente arv. Det er foreldrene dine som har jobbet for dette, ikke du eller broren dun.

Anonymkode: 1cd18...a03

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg rettet opp noe i innlegget, og oppdaget nå at innlegget kom i tre versjoner. Beklager dette. Håper moderator kan fjerne de to andre.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Innlegget ditt er alt for langt og omfattende til at jeg ønsker å bruke tid på å svare detaljert på alle påstandene og spørsmålene du har. Men på generelt grunnlag virker du veldig uvitende. Det er helt opplagt, på bakgrunn av opplysninger du har gitt, at du/dere har frasagt dere odelen og dere har derfor ikke rettigheter i forhold til den.

Selv om alt som har skjedd virker urimelig i dine øyne, tror jeg du har særdeles små muligheter til å endre på noe som allerede har blitt gjort av disposisjoner i denne saken. Og med tanke på at du ikke har økonomi til å få råd av en advokat, så tviler jeg sterkt på at du har økonomi til å kjøpe tilbake gården uavhengig av odel eller ikke. 

Arv er ingen menneskerettighet og din mor har lov til å disponere over eiendelene slik hun selv ønsker. 

Anonymkode: 27ff0...58d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta alt jeg skriver for god fisk, for jeg vet ikke, bare har noen tanker rundt det.

Men er gården mindre enn 35dekar dyrkbar mark eller 600dekar dyrkbar skog? For hvis ikke, og hvis gården er prisregulert, er det veldig tvilsomt at du som kjøper får konsesjon hvis du kjøper gården til 8mill.

Hvis du har skrevet fra deg odelsretten er jeg litt redd for at det er gjort for alltid. Og at sånn som situasjonen er nå, vil det være dine halvsøskens barn som står først i odelsrekkefølgen (?).

Når det er sagt synes jeg det er veldig merkelig om din mor har lov til å ta fra dere alt av farsarven.

 

Håper ihvertfall det ordner seg for deg. Føler virkelig med deg oppi dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Og, er det noen som kjenner til noen advokater som er rimelige og kan mye om arverett og odel? 

Anonymkode: 14c9a...bf0

Det blir litt mye informasjon som fremstår ustrukturert.

Skal du ha noen mulighet for å få en gjennomgang uten å blakke deg så ville jeg i alle fall skrevet inn hva som har skjedd rent objektivt og skrevet alt på en tidslinje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Har vært i kontakt med advokat, som var vag og latterlig uprofesjonell og sa at dette var så komplekst at det vil ta mange timer (og titusener av kroner) å få klarhet i alt og veien videre. Dette er penger jeg ikke har, og jeg aner heller ikke om det er noe poeng.

Herre mann, har du ikke penger til å betale et beskjedent starthonorar som dette til advokaten, er det bare å glemme hele greia. Jeg er ikke jurist, men såpass vet jeg om arv og odel at dette virker ganske håpløst. Om du likevel insisterer, må du regne med å sitte igjen med ingen gård og flere hundre tusen i utgifter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør snakke med en advokat som er god på odelsrett hvis du virkelig tenker å prøve å gjøre noe med dette. Dette med odel er komplisert, og mye er ikke lovfestet (dommer etc).

MEN ut fra det jeg forstår, har dere sagt fra dere odelen, og det kan dere ikke gå tilbake på. 

Når man sitter i uskiftet bo tror jeg ikke man kan gjøre noe som forringer verdien av boet (ektefellens halvpart, i alle fall). Det har åpenbart skjedd her. Men hvis din mor ikke har midler, hva vil det komme ut av en søksmål, annet enn at du ødelegger forholdet til din mor for alltid? 

Anonymkode: ae6c2...774

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en meget komplisert sak. Jeg er ingen advokat, men dersom moren din sitter i skiftet bo hadde du rett til farsarv i forbindelse med skifte av bo, dersom faren din etterlot seg noe når han døde. Moren din har lov til å gi fra seg alt hun ønsker av sine verdier så lenge hun selv er i live til hvem hun ønsker. Etter hun dør er det pliktarv til barn. Dersom du har sagt fra deg odelen er jeg redd du ikke har store rettigheter der lenger. Du må også finne ut om moren din satt i skiftet bo eller ikke. Satt hun i uskiftet bo er det ikke tillatt å gi en arving mer verdier enn den andre, da kan isåfall de andre arvingene kreve at boet skiftes slik at man får tilgang på sin farsarv. Uansett virker det kanskje som det er litt for sent å gjøre noe med dette så lang tid etterpå. Da behøver du ihvertfall en god advokat og må påregne deg rettsak og et meget dårlig forhold til slekten din fremover.  

Anonymkode: 30d0a...e57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til at gården er solgt og dere har frasagt dere odelen så tror jeg dere samtidig frasa dere rettighetene i forhold til dette.

Jeg tror det avgjørende her blir at moren deres sitter i uskiftet bo og det er her dere eventuelt har rettigheter. Det kan virke som om moren deres har «tappet» boet for midler på en måte hun sannsynligvis ikke hadde rett til. Reglene om uskifte er for kompliserte til å ta det her, men Google uskifte så få du opp flere informative sider som forklarer hva den gjenlevende ektefellen som sitter i uskiftet kan/ikke kan gjøre med midlene i boet. Dessverre tror jeg det har gått for lang tid til at dere som arvinger kan reagere på noen av overdragelsene som allerede er foretatt, men jeg kan for lite om det til å uttale meg. Du bør uansett undersøke dette. Det finnes også flere nettsider der du kan sende inn juridiske spørsmål og de svarer deg for en rimelig penge (mye billigere enn å oppsøke advokat).

Lykke til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres ut som en meget komplisert sak. Jeg er ingen advokat, men dersom moren din sitter i skiftet bo hadde du rett til farsarv i forbindelse med skifte av bo, dersom faren din etterlot seg noe når han døde. Moren din har lov til å gi fra seg alt hun ønsker av sine verdier så lenge hun selv er i live til hvem hun ønsker. Etter hun dør er det pliktarv til barn. Dersom du har sagt fra deg odelen er jeg redd du ikke har store rettigheter der lenger. Du må også finne ut om moren din satt i skiftet bo eller ikke. Satt hun i uskiftet bo er det ikke tillatt å gi en arving mer verdier enn den andre, da kan isåfall de andre arvingene kreve at boet skiftes slik at man får tilgang på sin farsarv. Uansett virker det kanskje som det er litt for sent å gjøre noe med dette så lang tid etterpå. Da behøver du ihvertfall en god advokat og må påregne deg rettsak og et meget dårlig forhold til slekten din fremover.  

Anonymkode: 30d0a...e57

Det er litt uklart dette med uskiftet bo. Hun fikk etter min fars død en såkalt hjemmel, uten at jeg vet 100% hva dette innbærer. Men tror det betyr at hun fritt kunne disponere alt. Forringelse av eiendom/arv gjelder kanskje ikke da?

Anonymkode: 14c9a...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er advokatmat, som andre sier: Odelsrett er et komplisert felt, og en jurist vil trenge tid på å sette seg inn i saken. Men fra en lekmann: Det første dere må finne ut er om dere faktisk har sagt fra dere odelsrett i sin helhet, eller kun godtatt å bli prioritert etter din søster (hun som nå har overtatt) i odelsrekkefølgen (prioritetsvikelse). Har dere sagt fra dere hele odelsretten (slik at dere heller ikke har rettigheter hvis din søster som nå driver skulle falle fra) så skal det nok mye til for at dere kommer gjennom med krav, da frasigelsen av odelsretten har blitt gjort for lenge siden. 

Har dere derimot kun fraveket deres prioritet i forhold til din søster, så kan det kanskje være håp, men igjen: dette er da også advokatmat. 

Det andre dere må finne ut av, er om din mor faktisk satt i uskiftet bo eller det ble foretatt et skifte slik at dere  skulle ha hatt tilgang til evt. arv. 

Anonymkode: 4461e...3d8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess

Jeg skjønner du syntes dette er kjipt, men du har ikke blitt begått urett. Sånn jeg har forstått det så ble din mor sittende i uskiftet bo etter din fars død, men etter en tid inngått en form for skifte slik at hun har råderett over hele eiendommen. Ergo er alt hennes og hun kunne gjøre som hun ville med det. Hun valgte å tilgodese dine halvsøsken.  Men det er noe som skurrer her for arveloven har sine regler om at man ikke kan gjøre livsarvinger helt arveløse. Hun ga dem disse tomtene som forskudd på arv eller gave sikkert, hvilket er fullt lovlig. Hva de gjør og hva de tjener på tomtene i etterkant har ikke noe med saken å gjøre. Ditt halvsøsken kpte gården billig fordi den var billig akkurat da. Han hadde pengene og muligheten, derfor ble gården hans. Du snakker som om han bare passer på den for deg, hvilket blir helt feil. Han har kjøpt den. Billig eller ei så hadde han penger og kjøpte. Han skylder deg ingenting for det.     Dumt moren ble svindlet av samboer, men gjort er gjort og lurt er lurt. Det var hennes penger og hun tapte dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at flere her nærmest hudfletter meg og kaller meg uvitende etc. Selvsagt kan jeg lite eller ingenting om jus, er jo derfor jeg skriver her.

Synes også det er ganske søkt å mene at om jeg ikke kan/vil bruke titusenvis på advokat, så har jeg ikke rett/mulighet til eventuelt å kjøpe gården. Skjønner ikke folk at boliglån og forbruk( til evt. advokat) er to helt ulike kategorier?

Poenget er at mamma har forfordelt meg og min helbror til fordel for våre halvsøsken - som ikke hadde noen odel eller arverett til gården som er/var vår farsarv.

Jeg lurer på om det er mulig å gjøre noe med dette, og håper alt ikke er for sent.

Anonymkode: 14c9a...bf0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Og sist men ikke minst: har du penger til å kjøpe gården da? 

Og penger til å drive og vedlikeholde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Merker at flere her nærmest hudfletter meg og kaller meg uvitende etc. Selvsagt kan jeg lite eller ingenting om jus, er jo derfor jeg skriver her.

Synes også det er ganske søkt å mene at om jeg ikke kan/vil bruke titusenvis på advokat, så har jeg ikke rett/mulighet til eventuelt å kjøpe gården. Skjønner ikke folk at boliglån og forbruk( til evt. advokat) er to helt ulike kategorier?

Poenget er at mamma har forfordelt meg og min helbror til fordel for våre halvsøsken - som ikke hadde noen odel eller arverett til gården som er/var vår farsarv.

Jeg lurer på om det er mulig å gjøre noe med dette, og håper alt ikke er for sent.

Anonymkode: 14c9a...bf0

Dette med hjemmel:

https://www.kartverket.no/eiendom/tinglyse-eierskifte/arv-skifte-og-uskifte/

Virker som at hjemmelserklæring brukes både i sammenheng med skifte og uskifte, så spørsmålet blir vel kanskje om det har skjedd noen form for overføring av selve hjemmelen, som indikerer at det faktisk har vært foretatt i skifte. Her må du lese hjemmelen med lupe for å se på formuleringene og konkret hva som står. Disse tingene skal være tinglyst, og man skal i prinsippet kunne få tilgang til det via Statens Kartverk hvis familiemedlemmer er vriene når det gjelder tilgang til sin kopi. 

Anonymkode: 4461e...3d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg skjønner du syntes dette er kjipt, men du har ikke blitt begått urett. Sånn jeg har forstått det så ble din mor sittende i uskiftet bo etter din fars død, men etter en tid inngått en form for skifte slik at hun har råderett over hele eiendommen. Ergo er alt hennes og hun kunne gjøre som hun ville med det. Hun valgte å tilgodese dine halvsøsken.  Men det er noe som skurrer her for arveloven har sine regler om at man ikke kan gjøre livsarvinger helt arveløse. Hun ga dem disse tomtene som forskudd på arv eller gave sikkert, hvilket er fullt lovlig. Hva de gjør og hva de tjener på tomtene i etterkant har ikke noe med saken å gjøre. Ditt halvsøsken kpte gården billig fordi den var billig akkurat da. Han hadde pengene og muligheten, derfor ble gården hans. Du snakker som om han bare passer på den for deg, hvilket blir helt feil. Han har kjøpt den. Billig eller ei så hadde han penger og kjøpte. Han skylder deg ingenting for det.     Dumt moren ble svindlet av samboer, men gjort er gjort og lurt er lurt. Det var hennes penger og hun tapte dem. 

Kanskje jeg var uklar, men gården var min og min helbrors farsarv. Halvsøsken som kjøpte, hadde ingen odel eller arverett til vår farsarv.

Mamma fikk hjemmel, og som du sier kunne hun sikkert gjøre som hun ville med alt. Men ja, jeg og min helbror er/var livsarvinger, men har blitt fratatt alt pga. mamma. 

Ingenting av dette er riktig moralsk sett. Min helbror og jeg er veldig lite grådige og materialistiske, mens vårt ene halvsøsken er grådig og tar til seg med begge hender. Jeg ønsker at noe av dette kan omgjøres, men mulig det er nytteløst.

Odel sa vi fra oss til fordel for vårt halvsøsken som kjøpte gården, men vi sa ikke fra oss odel generelt - kun i forhold til det ene halvsøskenet og salg av gården til denne.

Anonymkode: 14c9a...bf0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Og sist men ikke minst: har du penger til å kjøpe gården da? 

Og penger til å drive og vedlikeholde?

Jeg og min helbror har mulighet til å ta opp lån til å kjøpe gården ja, men ikke til 8 millioner som vårt halvsøsken påstår gården er verdt. 

At en gård har gått fra 2.3 millioner til 8 millioner på mindre enn 10 år, og i forfall, virker urealistisk.

Anonymkode: 14c9a...bf0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg skjønner du syntes dette er kjipt, men du har ikke blitt begått urett. Sånn jeg har forstått det så ble din mor sittende i uskiftet bo etter din fars død, men etter en tid inngått en form for skifte slik at hun har råderett over hele eiendommen. Ergo er alt hennes og hun kunne gjøre som hun ville med det. Hun valgte å tilgodese dine halvsøsken.  Men det er noe som skurrer her for arveloven har sine regler om at man ikke kan gjøre livsarvinger helt arveløse. Hun ga dem disse tomtene som forskudd på arv eller gave sikkert, hvilket er fullt lovlig. Hva de gjør og hva de tjener på tomtene i etterkant har ikke noe med saken å gjøre. Ditt halvsøsken kpte gården billig fordi den var billig akkurat da. Han hadde pengene og muligheten, derfor ble gården hans. Du snakker som om han bare passer på den for deg, hvilket blir helt feil. Han har kjøpt den. Billig eller ei så hadde han penger og kjøpte. Han skylder deg ingenting for det.     Dumt moren ble svindlet av samboer, men gjort er gjort og lurt er lurt. Det var hennes penger og hun tapte dem. 

Ikke nødvendigvis. Dersom overføring av gave, forskudd på arv etc. gjøres i hensikt i å omgå arveloven, som tilsier at arvemottaker har rett på 1/3 så kan den omstøtes. Men dette er som sagt advokatmat. 

Anonymkode: 4461e...3d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...