Gå til innhold

Deprimert og går tur om natten


Kajais

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lenge slitt med alvorlig depresjon. Jobber i 100 % stilling og sover veldig lite. Jeg fungerer greit på jobb, men noen dager er veldig tunge. Jeg går som regel tur om natten i 2 tiden og går kanskje 1 time, fordi jeg ikke får sove og at jeg må lufte hodet og få tankene ut av hodet. Det å gå tur har alltid vært en terapi for meg, men det blir veldig lite søvn da jeg står opp kl 6 for å gå på jobb. Jeg har snakket med lege og han henviste meg til psykolog, men den ble avvist pga. jeg ikke hadde behov for det? Da lurer jeg på hvordan en psykolog som aldri har møtt meg kan ta en vurdering ut i fra noen setninger legen har skrevet? Noen som har erfaring med dette? Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal klare livet mer og kjæresten som bor i Bodø nå vet ikke hvordan jeg sliter. Har så dårlig samvittighet og føler meg som et skikkelig dårlig menneske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

51 minutter siden, Kajais skrev:

Hei. Jeg har lenge slitt med alvorlig depresjon. Jobber i 100 % stilling og sover veldig lite. Jeg fungerer greit på jobb, men noen dager er veldig tunge. Jeg går som regel tur om natten i 2 tiden og går kanskje 1 time, fordi jeg ikke får sove og at jeg må lufte hodet og få tankene ut av hodet. Det å gå tur har alltid vært en terapi for meg, men det blir veldig lite søvn da jeg står opp kl 6 for å gå på jobb. Jeg har snakket med lege og han henviste meg til psykolog, men den ble avvist pga. jeg ikke hadde behov for det? Da lurer jeg på hvordan en psykolog som aldri har møtt meg kan ta en vurdering ut i fra noen setninger legen har skrevet? Noen som har erfaring med dette? Jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal klare livet mer og kjæresten som bor i Bodø nå vet ikke hvordan jeg sliter. Har så dårlig samvittighet og føler meg som et skikkelig dårlig menneske. 

Jeg synes heller du bør snakke med legen om å få noe som du kan få sove på, det trenger ikke være noe som er avhengighetsskapende, det er så mye en kan bruke i dag. Det er viktig får å bli bra av depresjonen at du får nok søvn og slik du driver på nå brenner du lyset i begge ender, det går ikke i lengden, uansett hvor sunt det er med tur, og dessuten trenger du dagslyset også når du går disse turene dine, det er viktig for å bekjempe depresjonen at du får lyset inn i øynene dine. Ta en tur til legen din. Du er ikke et dårlig menneske, men du trenger mer hjelp. Det finnes privatpraktiserende psykologer med avtale, prøv og søk deg til en slik en. 

Anonymkode: 8db61...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at du forteller fastlegen din ting sånn som det er og ikke er redd for å si sannheten.... Høres ut som du kan ha fortalt han noe mye mildere, sånn at psykologen ga deg avslag? Snakk med legen din og si at du vil klage på avslaget og utdyp hvordan du egentlig har det! Det er ikke noe skam :)
Har kjæresten din nettopp flyttet til bodø siden han ikke vet noe om at du er deprimert? Er det derfor du er deprimert og tenker mye? Jeg tenker at det er viktig å inkludere kjæresten din i hvordan du har det for det er viktig å få støtte fra de man er glad i og har nærmest.

Anonymkode: 95772...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klage på avslaget om behandling, det skal stå informasjon om dette i brevet du fikk. Noen ganger er ikke fastleger flinke nok til å beskrive ditt funksjonsfall, det vil si hvordan du har blitt dårligere i den siste tiden. Dette kan du skrive om selv og sende en klage. Dermed ser de på saken igjen og du kan få fattet et vedtak om utredning. 

Jeg vet ikke om du synes det høres litt tungt ut å skrive en slik klage, men du har ingentif å tape på det:)

Anonymkode: cc00a...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt legen igjenn og vis din fortvilelse,du må ha hjelp og vurder sykemelding til du får mer krefter.💜

Anonymkode: c1947...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvn er som kjent avgjørende for livskvalitet og funksjon over tid, at man sliter i en periode er forsåvidt greit nok - men over tid skaper det et mønster som er vanskelig å bryte. 

- når legen din skrev henvisning, gikk den til en spesiell psykolog?, har dere Medi3 i nærheten der du bor? De har ofte psykolog tilbud, men det er ca 1000kr per time - dog vel verdt det om du sliter for det er kanskje ikke slik at du trenger årevis i terapi. 

Du kan også vurdere å be legen din purre på henvisningen eller henvise til noen andre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...