Gå til innhold

Bor du i kommunal bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor det?

Kommunen har kjøpt naboleiligheta mi og nå er jeg nysgjerrig på hvem jeg kan tenkes å få som naboer. Jeg innser at jeg ikke har peiling på hvem som faktisk kan få kommunal bolig.

Anonymkode: e9f0a...430

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner en del eldre (pensjonister) som bor i kommunal bolig, og også familier med barn.

Anonymkode: 52f78...aec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få kommunal bolig, så må man oppfylle visse vilkår, som kan variere fra kommune til kommune. Disse går oftest på at man må ha en viss botid i kommunen (ofte med noen unntak), man må ha problemer med å komme inn i det ordinære leiemarkedet, og ofte er det også øvre grenser for inntekt og formue, selv om lav inntekt alene ikke pleier å være nok. Altså, det er ofte enten økonomiske, helsemessige eller sosiale grunner for at du ellers har problemer med å få sted å bo. Sjekk din kommune for krav! :) Det pleier også å være krav til at vedkommende skal passe inn i bomiljøet.

Jeg bor selv i en kommunal bolig med bakgrunn i at jeg trenger en tilrettelagt bolig. Har kontrakt på 3 år, noe som er ganske vanlig i kommunale leiligheter. De fleste steder er det vanskelig å få en kommunal bolig.

Sånn oppsummert så vil jeg si at den du får som nabo kan være hvem som helst, bortsett fra at han og eventuell familie tilhører en gruppe som har problemer med å få sted å bo i leiemarkedet generelt. Mange er barnefamilier.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få "sosiale tilfeller" og innvandrerfamilier også, så du er klar over det.

Anonymkode: acdb8...fdc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk leie bolig av kommunen som kommunalt ansatt - det var en liten distriktskommune og jeg flyttet dit pga jobben.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I området vi bor eier kommunen noen leiligheter. Det bor utelukkende somaliske familier i disse. 

Anonymkode: 6fc16...242

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er norsk og bor i kommunal bolig fordi jeg gikk på AAP i flere år og søkte rett og slett på grunn av sykdom kombinert med lite nettverk og få ressurser til å finne bolig.

Jeg fikk fornyet kontrakten etter tre år og har nå to år igjen. Jeg er tilbake i jobb og regner med å komme over inntektsgrensa i år eller neste år, noe som gjør at jeg ikke kan søke igjen.

Siden det er snakk om et hus regner jeg med at du vil få en familie som naboer, men at man bor i kommunal bolig betyr ikke nødvendigvis at man er et problem. Selv oppfattes jeg som oppegående og jeg vet at ingen jeg jobber med kunne trodd at jeg var en som på et tidspunkt hadde behov for kommunal bolig.

Anonymkode: 34d24...6f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i rekkehus som er eid av kommunen. Er kun normale folk som bor her 😊 Noen enslige, pensjonister, barnefamilie, studenter osv. Er heldigvis ingen narkomane eller flyktninger her. Narkomane får ikke lov å bo her. Var noen narkomane her før (før jeg flyttet inn) og de ble hivd ut pga bråk og naboklager.

Bor ved siden av en dame i 70 årene og en jente som studerer 

Anonymkode: 2e497...93f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2018 den 20.23, Daria skrev:

Jeg fikk leie bolig av kommunen som kommunalt ansatt - det var en liten distriktskommune og jeg flyttet dit pga jobben.

Akkurat det samme har jeg gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboleiligheten er kommunal, og først hadde vi en kurdisk familie som naboer. Høflige, veloppdragne barn i skolealder og greie foreldre. Etter dem kom en enslig far med to barn i førskolealder, så enslig mor med to ungdommer. Og så en enslig eldre alkoholiker, som er en plage for hele nabolaget (den høyrøstede sosiale typen...). I de andre kommunale leilighetene i området er det stort sett afrikanske familier og en ansatt i kommunen.

Anonymkode: 873e9...f97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i kommunal bolig som ung, første var bofelleskap da jeg var 18 år, så i ungdomsbolig, som var da en 2 roms da jeg var 20 år. Jeg har jobbet, aldri holdt på med rus eller lignende. 

Nå bor jeg i borettslag, og vi har 3 kommunale boliger her, i den ene er det en enslig mor med 2 barn, de er norske, ikke noe tull med de. Så er det en enslig mor med voksent barn og hund, de har det væt litt bråk med, da mor drikker for mye og ofte. De er og norske, så en innvandrer familie med 4 barn, de er det ikke noe tull med, sosiale og hyggelige, mye ute og leker med barna. 

Anonymkode: e5c1e...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2018 den 18.52, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det?

Kommunen har kjøpt naboleiligheta mi og nå er jeg nysgjerrig på hvem jeg kan tenkes å få som naboer. Jeg innser at jeg ikke har peiling på hvem som faktisk kan få kommunal bolig.

Anonymkode: e9f0a...430

Du får alt mulig til naboer. Alt fra narkomane, flyktninger, aleneforsørgere og andre vanskeligstilte. 

Jeg hadde flyttet om kommunen kjøpte opp naboleiligheten. 

Anonymkode: df8e9...4db

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde i kommunal bolig da vi flyttet hit jeg bor nå fordi faren min er kommunelege. 

Anonymkode: 9b672...e48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber i hj.spl og mange av våre pasienter bor i kommunale boliger. Er ofte psykiatri, rus, lar-behandling, lettere psykisk utviklingshemmede og eldre minstepensjonister/uføre. Dette er i et boligfelt hvor kommunen har åtte firemannsboliger, leilighetene går over et plan og fungerer derfor fint med rullestol eller rullator. 

Anonymkode: 72b56...965

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Gjerrigknark said:

Bare gjerrigknarker&fattigfolk💸 som bor slik.

 Nåja. Husleien min er på litt over 11000,-

Anonymkode: 34d24...6f9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gjør det. Og mine to naboer gjør også det. Jeg er vel den som er mest stille av alle i denne miniblokken. 

De 2 andre er også veldig hyggelig og oppegående :) Det bodde en narkoman her før som ble hevet ut pga bråk (slik som jeg ser en annen også skriver).

Anonymkode: 798ac...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Gjerrigknark skrev:

Bare gjerrigknarker&fattigfolk💸 som bor slik.

Hvorfor det? Jeg betaler 9000 pluss strøm. Kunne heller gått for en hybel til 5000, men liker denne leiligheten. Ingen narkomane her heller.

Anonymkode: ceb4b...1d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2018 den 23.00, AnonymBruker skrev:

 

Jeg hadde flyttet om kommunen kjøpte opp naboleiligheten. 

Anonymkode: df8e9...4db

Det er vel litt dømmende? Kan jo få veldig greie naboer selv om det er kommunal leilighet. Ene naboen min er narkoman og bor i kommunal leilighet, han er veldig høflig og stille av seg, aldri noe bråk fra han. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...