Gå til innhold

Må sjefen vite hvorfor man blir borte fra jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kun én ansatt. Jeg ville reagert dersom hun informerte meg om årsaken til at hun ev. ble sykemeldt. Slikt er privat, og jeg har ikke noe med det å gjøre. Dersom hun sier at hun må gå hjem tidlig, så godtar jeg det uten spørsmål. Det er det samme for meg om hun har legetime, skal i begravelse eller hva som helst, jeg stoler på henne og tror ikke hun skulker unna. Hadde jeg hatt mistanker om unnasluntring eller skulk ville jeg tatt det opp i en medarbeidersamtale.

Anonymkode: 70559...f14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjefen har ikke krav på det nei. Min erfaring fra jobber dog at de som faktisk er syk ringer og sier at de har fått omgangssyke/influensa/migrene/forstuet foten og ikke kommer på jobb, mens de som til stadighet er "syk" ringer og sier at de er syk uten mer spesifikasjon. 

Anonymkode: fe0cd...a69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Dævendøtte said:

Hadde blitt svært forbauset om en av mine ansatte ringte og sa at de var syke og ikke noe mer enn det. Heldigvis vet jeg i akkurat min situasjon at de ansatte ville sagt grunnen, uansett hva det var. Vi er såpass tette på hverandre at dette ikke ville blitt et tema hos oss. 

Men å være syk er jo også en grunn, ville tro at hvis en ansatt er syk, så forstår sjefen det i løpet av den korte samtalen. Man blir jo ikke munter av å være syk. Så har vi gjengangerne da, som bruker opp alle egenmeldingene sine hvert år, det finnes nok av dem. Man lukter fort lunta om noen "jukser" seg syke. Kan heller ikke forstå hvorfor det er så vanskelig å si til sjefen sin hvorfor man blir hjemme. Det koster jo arbeidsgiver penger og ekstrajobb hver gang en ansatt er syk. 

En karensdag eller to burde vært på plass her i landet. 

 

Hei sjefen. Jeg er syk idag fordi jeg spontanaborterer. 

Anonymkode: 0a7a4...295

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, neinei. Jeg hadde nok aldri vært komfortabel med å oppgi noen grunn dersom det var det psykiske, da hadde jeg nok heller løyet på meg en annen sykdom hvis jeg følte at sjefen krevde en mer grundig forklaring. 

Jeg har ikke prøvd meg noe særlig i arbeidslivet enda (er fortsatt student), og i de sommerjobbene jeg har hatt har jeg aldri vært syk eller borte. 

Anonymkode: 726bd...eca

Som sagt, jeg ville aldri krevd at du oppga noen grunn.

Selv vet jeg godt hvordan det er å slite psykisk, så hadde jeg hatt en mistanke om sånt, ville jeg gitt klart uttrykk for at hos oss er det helt innafor med sånn type sykdom også. Er viktig for meg at en ansatt føler at jeg er der for dem, uansett hva slags sykdom man hadde hatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i et lite firma med noen få ansatte (6 stk) og er såpass privat av meg at jeg ikke alltid har lyst til å fortelle sjefen hva som feiler meg. Greit hvis jeg er forkjøla, har influensa eller spysjuka, men andre ting kan være verre å snakke om. Heldigvis er hun mest opptatt av hvor lenge vi blir borte og hvordan vi kan dekke opp fraværet best mulig.
For min del hjelper det nada å jobbe på en liten plass, kroppen min og helsa mi er uansett mitt private anliggende og ikke noe alle på jobb trenger å vite.

Anonymkode: a683d...af0

Ser den og har forståelse for at du vil ha det sånn.

Hos oss er det helt annerledes, vi stiller opp for hverandre i tykt og tynt, både på jobb og privat. Og vi snakker om alt til hverandre om det er greit for alle. Blir det sagt noe til meg i fortrolighet, blir det selvsagt hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei sjefen. Jeg er syk idag fordi jeg spontanaborterer. 

Anonymkode: 0a7a4...295

Har dessverre fått en sånn telefon fra en ansatt, hun satte meget stor pris på at hun kunne dele dette med meg. Jeg la alt til rette for henne for at det skulle bli enklest mulig for henne i tiden etterpå. Noe hun satte stor pris på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Dævendøtte skrev:

Som arbeidsgiver hadde jeg begynt å lure om ikke den ansatte forteller hvorfor den er borte fra jobb. En ting er om det kommer en sykemelding, men ringe seg syk en dag eller tre, da bør man oppgi en grunn. Ellers hadde jeg tenkt at det ikke var noen grunn. 

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/gxEq/Nar-sjefen-plaprer-om-ansattes-sykdom

 

"Arbeidsgiver har for øvrig ikke krav på å få informasjon om diagnoser ved ansattes sykefravær og skal derfor også være tilbakeholden med å spørre om dette."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Sjefen har ikke krav på å vite grunnen

Anonymkode: 7c161...082

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
11 timer siden, Serafin skrev:

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/gxEq/Nar-sjefen-plaprer-om-ansattes-sykdom

 

"Arbeidsgiver har for øvrig ikke krav på å få informasjon om diagnoser ved ansattes sykefravær og skal derfor også være tilbakeholden med å spørre om dette."

Som sagt 345 ganger i denne tråden, jeg hadde ikke krevd å få vite noen grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...