Gå til innhold

AD/HD?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid følt meg litt annerledes enn andre, hatt vanskelig for å konsentrere meg, vært rastløs, hatt en utagerende barndom, glemsk og distré, problemer med humørsvingninger, søvnproblemer og et tankekaos i hodet.

Begynte på videreutdanning for voksne i fjor, og slet med å konsentrere meg da jeg skulle lese til eksamen, ble lett avspora om noen pratet til meg, gikk forbi eller at bare tankene vandret.

I hverdagen klarer jeg meg greit, da jeg trener en del og er ganske aktiv i yrkeslivet, bruker kroppen fysisk. Når jeg ikke har noe å finne på, blir jeg fort rastløs, men løser dette med å være sosial/ gå turer/ trene. Sliter også å forholde meg til enkelte folk på jobben og å henge med i samtaler.

Har perioder der alt går på høygir, spesielt om våren og sommeren, men også perioder der all energi er borte og jeg kunne ha sovet i et døgn.

Nå er jeg igang med eksamenslesing igjen, og klarer på nytt ikke å konsentrere meg.

Jeg har en kompis som har AD/HD, og han tilbød meg en ritalintablett for at jeg skulle få mer energi og konsentrere meg.

Jeg har gått med tanker om at jeg kanskje kan ha AD/HD, siden mye av det jeg leser om tilstanden stemmer, men har ikke turd å gjøre noe med det.

I dag morges tok jeg ritalintabletten og satt meg til å lese. Virkningen av tabletten ble ikke at jeg fikk økt energi, slik jeg trodde,men heller nesten sløv og døsig. Jeg har fått lest, og jobba greit, men er trøtt og kunne nesten lagt meg ned for å sove. 

Jeg har bikka 30, om det har noe å si.

Har følgende spørsmål:

-Hvor lang er virkningstidstiden på en tablett? (20mg)

-Hvordan er virkningen på Ritalin om man tar det og ikke har AD/HD?

-Hvordan er virkningen på Ritalin når man har AD/HD?

-Virker den umiddelbart, eller merker man forskjell/bedring av konsentrasjon over tid?

-Hva sier jeg til fastlegen min om at jeg tror jeg kan ha AD/HD og ønsker å utredes, hvilke tester må tas og hvor lang tid bruker man for å stille diagnosen? (Jeg bruker aldri å gå til legen annet enn at jeg er dødssyk eller har en bruddskade, så dette er skummelt)

 

Anonymkode: ca635...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke lege, men har mann og barn med adhd. Høres en del likt ut ja.Ville ringt fastlegen og fått time. Skriv ned det du skrev her i innlegget ditt og vis legen. Og t andre ting du kommer på.eller lurer på.Lett å glemme når man er der. Virkning på medisin er veldig induviduelt. Noen bruker ritalin og noen bruker andre type medisiner. Spørs hva som virker for den enkelte.Må prøve deg fram. Men vet at mannen har skikkelig opptur litt etter han tar ritalin og så gjevner det seg ut mye energi og så når han bunnen på en måte. Ikke alltid like greit. men er flere doser. (10,20,30mg osv) så forskjellig virkning. Og man må gjerne prøve medisinen en stund før optinal virkning og se om det er riktig medisin for deg. eller bytte. Mannen utredet seg i voksen alder. Ringte fastlegen og ble henvist til adhd speisialist for voksne. Kartlegging , snakking og mye avkryssing osv. (grunnen til å gjøre det i voksen alder var pga vi så samme mønster hos barna).

Det vi alltid har trodd stemte. Og det ga en mer ro og vite hva det var og ikke bare føle seg dum.

Lykke til.

 

Anonymkode: 27a63...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke lege, men har mann og barn med adhd. Høres en del likt ut ja.Ville ringt fastlegen og fått time. Skriv ned det du skrev her i innlegget ditt og vis legen. Og t andre ting du kommer på.eller lurer på.Lett å glemme når man er der. Virkning på medisin er veldig induviduelt. Noen bruker ritalin og noen bruker andre type medisiner. Spørs hva som virker for den enkelte.Må prøve deg fram. Men vet at mannen har skikkelig opptur litt etter han tar ritalin og så gjevner det seg ut mye energi og så når han bunnen på en måte. Ikke alltid like greit. men er flere doser. (10,20,30mg osv) så forskjellig virkning. Og man må gjerne prøve medisinen en stund før optinal virkning og se om det er riktig medisin for deg. eller bytte. Mannen utredet seg i voksen alder. Ringte fastlegen og ble henvist til adhd speisialist for voksne. Kartlegging , snakking og mye avkryssing osv. (grunnen til å gjøre det i voksen alder var pga vi så samme mønster hos barna).

Det vi alltid har trodd stemte. Og det ga en mer ro og vite hva det var og ikke bare føle seg dum.

Lykke til.

 

Anonymkode: 27a63...868

Takk for godt svar!

Ja, det hadde vært godt å få et svar til at oppveksten min har vært slik den har vært, og at jeg kanskje kan få et bedre liv med litt mindre tankekjør.

Samtidig vet jeg jo at mange fint lever med denne diagnosen og klarer seg godt uten medisiner.

Jeg er jo ikke sikker på at jeg har det, men det hadde jo vært verd forsøket på en utredning.

Tar gjerne imot flere erfaringer fra andre som har opplevd å få diagnose i voksen alder, eller som kan svare på det jeg lurer på.

Anonymkode: ca635...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for godt svar!

Ja, det hadde vært godt å få et svar til at oppveksten min har vært slik den har vært, og at jeg kanskje kan få et bedre liv med litt mindre tankekjør.

Samtidig vet jeg jo at mange fint lever med denne diagnosen og klarer seg godt uten medisiner.

Jeg er jo ikke sikker på at jeg har det, men det hadde jo vært verd forsøket på en utredning.

Tar gjerne imot flere erfaringer fra andre som har opplevd å få diagnose i voksen alder, eller som kan svare på det jeg lurer på.

Anonymkode: ca635...42d

Ja det forstår jeg godt. Får liksom brikkene på plass. Bedre å sjekke en gang for mye. ihvertfall om det hjelper deg istedenfor å gå å lure.Lykke til håper du finner ut av det :)

Anonymkode: 27a63...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...