Gå til innhold

Ikke invitert i konfirmasjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er HENNES konfirmasjon. Om faren hennes bryr seg så lite om henne at han synes det er viktigere å ha med dama si enn å stille om i datterens konfirmasjon, fortjener han ikke være der..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Far som helt klart er urimelig her.

Anonymkode: 1175f...350

Er han? Han skal jo tydeligvis betale en del av kalaset, men samboeren skal ikke få komme?

Anonymkode: d4e91...ea7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet mener jeg ikke at "stemor" bør ekskluderes på denne måten, men jeg skjønner også at far og datter har ikke helt vanlig relasjon og det virker som han er egentlig en fremmed hun ikke er trygg på og vil derfor at han kommer alene. Jeg mener personlig at hvis noen burde vært utelatt fra gjestelisten er det jentas far, det er jo han og ingen andre som har sviktet henne i alle år. Men forstår at det er kanskje ikke så lett for henne å velge det. Jeg synes det er uansett trist hvis alle i hans familie er så villig til å danse etter hans pipe at din datter er redd for at de kutter henne ut. Voksne anstendige mennesker gjør ikke slikt og det kan de kanskje snakke med henne om? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, LadyLa skrev:

Da hadde jeg valgt å ikke invitere paret, ikke splitte de😉

Problemet her ville da vært at ene halvdelen er en av dine foresatte, så mao ikke så enkelt som du prøver å gjøre det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, far betaler endel av selskapet og opplever at den trassige tenåringen nekter å invitere samboeren hans, med mors velsignelse? Jeg hadde blitt ganske forbanna selv, om det var meg... En ting er at han har vært en dårlig far, men selv en trassig tenåring må vel skjønne at forholdet deres IKKE kommer til å bli bedre ved på demonstrere gjennom å ikke invitere fars samboer? Og om tenåringen ikke skjønner, burde mor virkelig ha skjønt det og satt ned foten! Helt uakseptabelt fra begge to, uten at jeg på noen måte forsvarer fars reaksjon (jeg kan også godt se for meg at hans familie ble veldig skuffet over en slik demonstrasjon også, det er ikke sikkert de trengte så mye overtalelse fra far for å droppe selskapet...)

Anonymkode: d4e91...ea7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, far betaler endel av selskapet og opplever at den trassige tenåringen nekter å invitere samboeren hans, med mors velsignelse? Jeg hadde blitt ganske forbanna selv, om det var meg... En ting er at han har vært en dårlig far, men selv en trassig tenåring må vel skjønne at forholdet deres IKKE kommer til å bli bedre ved på demonstrere gjennom å ikke invitere fars samboer? Og om tenåringen ikke skjønner, burde mor virkelig ha skjønt det og satt ned foten! Helt uakseptabelt fra begge to, uten at jeg på noen måte forsvarer fars reaksjon (jeg kan også godt se for meg at hans familie ble veldig skuffet over en slik demonstrasjon også, det er ikke sikkert de trengte så mye overtalelse fra far for å droppe selskapet...)

Anonymkode: d4e91...ea7

Men kjære vene. Penger er da ikke det som er av betydning her. Folk som prøver å kjøpe seg aksept er i det hele tatt ganske kvalmende. Og så spille på det kortet om at man betaler for noe, blir for dumt når det er snakk om far -datter forhold på denne måten.

Anonymkode: fcc81...9d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er han? Han skal jo tydeligvis betale en del av kalaset, men samboeren skal ikke få komme?

Anonymkode: d4e91...ea7

Skulle bare mangle. Han har ikke vært der ellers i livet hennes.

Anonymkode: 1175f...350

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at så mange mener så sterkt at konfirmantens følelser ikke skal tas mer på alvor. 

Jeg oppfatter det ikke som om konfirmanten er nykkete og bortskjemt, men mer at det er en naturlig forsvarsmekanisme etter at faren i mange år har valgt å ikke inkludere barnet sitt i sitt liv. Kun møtt henne på nøytral grunn en gang i året? Fordi noen andre gjør jobben for ham?

Det er uforståelig og trist for meg at så mange mener "skikk og bruk og fasade" skal bety mer enn følelsene til et barn som ikke har følt seg velkommen hos faren på mange år. Kanskje aldri. 

Anonymkode: 04d4b...91f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter 'stemor'. La konfirmanten få holde en tale på dagen der hun setter fraværende far på plass. 

Anonymkode: 4891a...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har satt stemor først ved flere anledninger. Nå har han sjansen til å sette datteren først, men gjør han det? For en gangs skyld? 

Jeg forstår datteren. 

Anonymkode: 511ea...8fb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er han? Han skal jo tydeligvis betale en del av kalaset, men samboeren skal ikke få komme?

Anonymkode: d4e91...ea7

Det for datteren, ikke far eller samboer til far. 

Anonymkode: 9e1ff...9ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at så mange mener så sterkt at konfirmantens følelser ikke skal tas mer på alvor. 

Jeg oppfatter det ikke som om konfirmanten er nykkete og bortskjemt, men mer at det er en naturlig forsvarsmekanisme etter at faren i mange år har valgt å ikke inkludere barnet sitt i sitt liv. Kun møtt henne på nøytral grunn en gang i året? Fordi noen andre gjør jobben for ham?

Det er uforståelig og trist for meg at så mange mener "skikk og bruk og fasade" skal bety mer enn følelsene til et barn som ikke har følt seg velkommen hos faren på mange år. Kanskje aldri. 

Anonymkode: 04d4b...91f

Helt enig!

Anonymkode: fcc81...9d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lærer du ungen din skikk og bruk. man inviterer par - eller ingen av de - man splitter ikke. 

Enten kan hun bli bedre kjent med familien til faren sin, eller droppe det

Anonymkode: 8e808...91a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da lærer du ungen din skikk og bruk. man inviterer par - eller ingen av de - man splitter ikke. 

Enten kan hun bli bedre kjent med familien til faren sin, eller droppe det

Anonymkode: 8e808...91a

Skulle vært en tommel ned knapp...

Anonymkode: fcc81...9d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest hva ts skriver i flere av svarene så burde egentlig stemoren inviteres men ikke faren. Det er jo han som har sviktet og ikke henne. konfirmanten kan umulig kjenne henne og det er iallfall ingen grunn til å ekskludere henne.
Så datteren er så fordi far setter samboeren sin først, og har gjort det før. På hvilken planet er det ikke hans feil.  Men her skal altså samboeren hans straffes fordi han velger som han gjør?

Ts, jeg tror datteren din er farget av dine meninger.

Enten så inviteres begge eller ingen.

Anonymkode: c02f9...ba0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle vært en tommel ned knapp...

Anonymkode: fcc81...9d1

Enig.

Men syntes at man skal følge normal folkeskikk, ingen oppegående folk splitter par i slike selvskap. Er jo ikke sikkert han ønsket barn engang, da ts og faren aldri har vært seriøse (samboere) - så er da ikke rett å kreve noe av han. Han er villig til å betale for et selvskap, da bestemmer han også gjestelisten. Samboern til faren er hans hovedfamilie, og stemor/fars nærmeste skal jo såklart komme. 

Her er det moren sin oppgave å mekle.

 

Jeg hadde vartfal angret mest på å være trass og respektløs mot en uskyldig tredjepart, og ha tatt dette ut over familien til faren- er hun sint på faren sin, så dropp han.

Anonymkode: 8e808...91a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da lærer du ungen din skikk og bruk. man inviterer par - eller ingen av de - man splitter ikke. 

Enten kan hun bli bedre kjent med familien til faren sin, eller droppe det

Anonymkode: 8e808...91a

Da ts er saken klar. Hun kan droppe begge to!

Anonymkode: 9e1ff...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Founderlig at samboer til far ønsker å komme i et selskap hun er uønsket. Jeg hadde aldri insistert på å komme om jeg var uønsket. Hadde heller vasket huset. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ts er saken klar. Hun kan droppe begge to!

Anonymkode: 9e1ff...9ea

Ja, det hadde nok jeg gjort om det var min far, jeg hadde ikke vært respektløs ovenfor en uskyldig tredjepart og hovedfamilien hans. Hjelper jo ikke på forholdet uansett å være bisk og frekk på trass. Han har ikke hatt interesse for å ha henne i livet sitt, og det sier jo sitt (og er jo helt greit for så vidt, man skal ikke bli tvingt til å være forelder liksom).

Men ærlig talt, om man betaler for en fest (som er relativt uviktig samt dyr) - så styrer man også gjestelisten.

Anonymkode: 8e808...91a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her!

Dette skapte jammen engasjement! For å klargjøre et par ting; Far har tidligere bekreftet at han betaler en del av konfirmasjonen, og om han trekker seg på det, så er det ikke så nøye, dette betaler jeg gladelig selv. Det handler definitivt IKKE om penger.

Han har ikke vært i direkte kontakt med datteren på mange år. De årlige treffene de har hatt har vært satt i stand av et annet familiemedlem. Dette familiemedlemmet betyr mye for henne, og hun ser nå at hun kan miste kontakten med denne personen om hun står på sitt ifht fars samboer. Hun er ikke bortskjemt prinsesse som ikke skjønner skikk og bruk, men en svært såret ung kvinne som har ønsket kontakt med faren sin bestandig, men blitt avvist. Og det blir hun nok en gang, da han velger å sette samboeren sin gjennom 3 år foran sitt biologiske barn. Han er invitert som en forsøk på å opprettholde den minimale kontakten de har i dag, og hun ønsker at han skal være der. Det har hun vært veldig tydelig på.

Jeg ser at det er to ulike syn her i tråden, og jeg har lest tråden nøye, og takker for alle innspill. 

Slik jeg ser det, er to løsninger her, enten så gir hun etter for fars "trusler" eller så mister  hun mest sannsynligvis kontakten med de få familiemedlemmene på fars side som hun har kontakt med. Jeg snakker med henne, og gjør mitt beste for å veilede henne.

Hva vil du angre mest på når du blir voksen og ser tilbake på konfirmasjonsdagen din? 

 

 

 

Anonymkode: 0a4d8...f29

Jeg tror helt ærlig at datteren din kan komme til å angre resten av livet hvis hun turer frem med den avgjørelsen. Det kommer jo ingen ting godt ut av at det. Kan du se for deg noe positivt? Enten så kommer far tross alt, kanskje ikke. Kanskje kommer hverken han eller flere av familiemedlemmene og dette vil lage arr hos datteren din som blir vonde å bære.

Her må du være den voksne og gi klar beskjed om at samboeren også må inviteres, så får vi håpe hun er den voksne her og kommer tross alt. Jeg hadde nok slitt med den biten, må jeg innrømme.  

Anonymkode: c02f9...ba0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...