Gå til innhold

Ikke invitert i konfirmasjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du synes far oppfører seg voksen og modent og normalt folkeskikk?

Når han truer med å boikette konfermasjon, og truer med å få andre familiemedlemmer til å gjøre det samme?

 

Anonymkode: 0240e...6be

Synes han er 100% i sin rett og faktisk bli sint.  Hva feiler noen av dere. 

TS- betaler han noen av dette eller en han kun invitert som gjest?

Anonymkode: d0c57...fa4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, SoWhat? said:

Du vet ingenting om hennes følelser rundt det å vokse opp med en fraværende forelder. 

Hvis han er så dårlig og så fraværende som du sier, hvorfor inviterer han i det hele tatt da?  Tipper med at han er ikke SÅ fraværende som han egentlig ønsket men gadd ikke kampen for å få mer samvær fra dere to. 

Anonymkode: d0c57...fa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Så da skal hun "straffe" faren på en sånn dag da eller? Hun ber faren, og da bør hun også be samboeren hans. Det er normal folkeskikk, og det kan hun lære uavhengig av hvor lite hun har sett til faren. Det er ikke grunn god nok at hun ikke kjenner henne så godt. 

Hvis hun av en eller annen grunn føler ubehag så har det ikke noe med straff å gjøre. Hvor mange av dere som svarer har vært i samme situasjon med fraværende far og har syntes det har vært tøft 

Anonymkode: eae21...96f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SoWhat? said:

Jeg forstår at han reagerer. Jeg tror heller ikke hans familiemedlemmer syns at det er ok. Tror heller ikke at han kan tvinge noen til noe som helst. Det blir kanskje litt anstrengt når alle sitter der og vet at en har blitt ekskludert? Hadde enda grunnen vært en annen og mer forståelig.

Leser du?

Han prøver å tvinge de og truer de!

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis hun av en eller annen grunn føler ubehag så har det ikke noe med straff å gjøre. Hvor mange av dere som svarer har vært i samme situasjon med fraværende far og har syntes det har vært tøft 

Anonymkode: eae21...96f

Igjen- hvis han er så fraværende hvorfor inviterer hun han i det hele tatt?  Så kampen hun skal ta, er å ikke invitere hun som er viktig til faren, nemlig samboeren, til å poengtere hvor dårlig hun har blitt behandlet av han?  

Anonymkode: d0c57...fa4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? said:

Så da skal hun "straffe" faren på en sånn dag da eller? Hun ber faren, og da bør hun også be samboeren hans. Det er normal folkeskikk, og det kan hun lære uavhengig av hvor lite hun har sett til faren. Det er ikke grunn god nok at hun ikke kjenner henne så godt. 

Og hvorfor skal far straffe henne?

Med å true å boikotte konfen og at andre familimedlemmmer,

 

Er det normalt folkeskikk på en voksen mann?

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke "hennes dag" i betydningen at hun kan blåse i vanlig skikk og bruk. Her har du som mor sviktet. Selvfølgelig inviterer man etablerte par sammen, uavhengig av hvor godt konfirmanten synes hun kjenner personen. På tide å lære datteren din hvordan voksenlivet fungerer. Man kan ikke plukke ut en person som det er naturlig å invitere og si "ikke du!!". 

Jeg blir så matt av alt dette snakket om at det er "konfirmantens dag", så han /hun må få bestemme alt. De har ikke erfaring  eller kompetanse til det på den alderen. 

Anonymkode: bf83e...d74

Enig i dette.

Hadde det vært noe spesielt som gjorde at jenta ikke likte farens samboer, kunne jeg forstått det. Men her er det jo bare det at de ikke kjenner hverandre. 

Jeg fikk ikke bestemme hvem som skulle komme i min konfirmasjon, ikke at det var i tankene mine engang. Men tror mange foreldre i dag gir ungdommene for mye bestemmelse over ting de ikke har nok kunnskap om/ikke er modne nok til å avgjøre av (og kanskje for lite bestemmelse over ting de burde ha fått bestemme selv, men det er en annen sak).

Faren er jo utvilsomt barnslig og konfliktskapende når han reagerer som han gjør, men det er du som har gjort en tabbe i utgangspunktet, TS. Du bør snakke med jenta om skikk og bruk i selskaper og så fortelle far at samboeren får komme likevel. Kjipt, men det er du som har startet dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter som skulle stått til konfirmasjon i år. Hun har ikke samvær med far (retten har bestemt), men treffer han få ganger i løpet av et år,hans samboer har de ikke noe forhold til. Når konfirmasjon forberedelser kom opp og det ble snakk om å invitere far og at da samboer måtte bli invitert, valgte hun faktisk å droppe å bli konfirmert. For hennes del ble det hykleri å skulle invitere en person hun ikke liker, trives rundt, ikke kjent veldig lenge osv. Men hun viste også at om hun inviterte far med samboer så ville de dukke opp uansett , og det orket hun ikke.  Det var hennes , og jeg vil ikke presse henne til noe hun ikke ønsker. Hun får uansett bunad med sølv, og vi bruker pengene på reise til USA som hun da ønsket å bruke selskaps pengene på

Anonymkode: 40615...f6f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Leser du?

Han prøver å tvinge de og truer de!

Anonymkode: 0240e...6be

Med god grunn!  Utifra noen svar her inne skjønner jeg nå hvorfor mange norske jenter vokser opp til bli egoistiske, narsissistiske kjerringer. 

Anonymkode: d0c57...fa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvorfor skal far straffe henne?

Med å true å boikotte konfen og at andre familimedlemmmer,

 

Er det normalt folkeskikk på en voksen mann?

Anonymkode: 0240e...6be

"skal gjøre det å.

Anonymkode: 0240e...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Enig i dette.

Hadde det vært noe spesielt som gjorde at jenta ikke likte farens samboer, kunne jeg forstått det. Men her er det jo bare det at de ikke kjenner hverandre. 

Jeg fikk ikke bestemme hvem som skulle komme i min konfirmasjon, ikke at det var i tankene mine engang. Men tror mange foreldre i dag gir ungdommene for mye bestemmelse over ting de ikke har nok kunnskap om/ikke er modne nok til å avgjøre av (og kanskje for lite bestemmelse over ting de burde ha fått bestemme selv, men det er en annen sak).

Faren er jo utvilsomt barnslig og konfliktskapende når han reagerer som han gjør, men det er du som har gjort en tabbe i utgangspunktet, TS. Du bør snakke med jenta om skikk og bruk i selskaper og så fortelle far at samboeren får komme likevel. Kjipt, men det er du som har startet dette.

Okay, så godta og lære han at han kan bare true til seg viljen?

Hva blir det neste?

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Okay, så godta og lære han at han kan bare true til seg viljen?

Hva blir det neste?

Anonymkode: 0240e...6be

"sin

Anonymkode: 0240e...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest tråden, men jeg synes du burde satt ned foten og sagt at fars samboer skulle inviteres... At hun ikke kjenner henne er jo ikke bare fars samboers feil, tydeligvis....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ikke invitere fars samboer fordi hun ikke kjenner henne synes ikke jeg er god nok grunn til å ikke invitere.

Hun skal ikke akuratt sitte og prate med henne i timesvis. 

Skjønner far godt jeg, vi ble invitert i bryllup en gang, 2 av våre 3 barn ble invitert (mitt barn fra tidligere som bor med oss), det bryllupet takket vi fint nei til. 

Anonymkode: ae7ea...6ff

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okay, så godta og lære han at han kan bare true til seg viljen?

Hva blir det neste?

Anonymkode: 0240e...6be

Kanskje bryllup og barnedåp hvor også datteren ekskluderer? Godt at faren setter ned benet kanskje? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Ulrikke said:

Jeg har ikke lest tråden, men jeg synes du burde satt ned foten og sagt at fars samboer skulle inviteres... At hun ikke kjenner henne er jo ikke bare fars samboers feil, tydeligvis....

Så du synes far sin oppførsel burde å belønnes?

Lære datter at man kan bare true til seg det hun vil?

Lære henne at hun kan bare true til seg viljen sin?

 

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okay, så godta og lære han at han kan bare true til seg viljen?

Hva blir det neste?

Anonymkode: 0240e...6be

Dette er jo en voksen mann, du kan ikke lære ham noe som helst... Og dersom du nekter å gå tilbake på det du har sagt er jo du akkurat like sta/barnslig som ham. Som sagt er det jo du som har startet dette - selv om han reagerer urimelig, så er det fortsatt du som begynte konflikten.

Det er ikke verdens undergang å gi seg eller innrømme at man tok en gal beslutning. Når man selv går tilbake på noe, reagerer den andre parten ofte med å være mer imøtekommende, mens hardt mot hardt gjerne bare skaper mer konflikt. Kanskje det til og med kommer noe godt utav det (bedre samarbeidsklima mellom dere, at datteren deres får mer kontakt med far og kjæresten hans)? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes far sin oppførsel burde å belønnes?

Lære datter at man kan bare true til seg det hun vil?

Lære henne at hun kan bare true til seg viljen sin?

 

Anonymkode: 0240e...6be

Jeg mener at i det invitasjonene ble sendt ut skulle fars samboer vært invitert.

Jeg sier ikke at jeg applauderer fars reaksjon, tvert i mot. 

Men jeg forstår jo også at det ikke går an å gå tilbake i tid.... Men det burde vært gjort annerledes i utgangspunktet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? said:

Kanskje bryllup og barnedåp hvor også datteren ekskluderer? Godt at faren setter ned benet kanskje? 

Tanke på hvordan han oppfører seg har han nok klart det, hadde vært min far hadde han ikke blitt invitert noe mer etter dette.

Anonymkode: 0240e...6be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
1 time siden, LadyLa skrev:

Tror du dette er hele historien?

Jeg tipper faren har sagt dette i «sinne», og jeg tør vedde at det ligger mer bak. Hvorfor i alle dager skal han ikke ha med samboeren? Hva slags grunnlag finnes det?

Selv om tante Gudrun blir invitert fordi hun er familie, så inviterer du selvsagt mannen hennes «onkel» Daniel også,selv om du ikke kjenner han...

Jeg har ikke sagt noe om hva jeg mener om at hun ikke er invitert, jeg prøvde å komme med et forslag når situasjonen nå først har blitt sånn. Da hjelper det lite å si noe om hva hun burde ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...