Gå til innhold

Ikke invitert i konfirmasjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet skal konfirmeres. Hun ønsker ikke å invitere fars samboer som hun mener hun ikke kjenner. De har bodd sammen noen år, men pga manglede kontakt/samvær med far (etter fars ønske) opplever min datter fars samboer som en fremmed. Far og jeg har aldri bodd sammen.

Det er hennes dag, så selv om det er vanlig å invitere fars samboer, så støtter jeg henne i valget hun har tatt. Nå er imidlertid helvete brutt løs, og far stiller ultimatum og  nekter å komme i konfirmasjonen om ikke samboer blir invitert, og i tillegg til dette så nekter han de øvrige av sine familiemedlemmer, som allerede har takket ja til innbydelsen å komme hvis ikke samboer blir invitert.

Kjip situasjon, for meg er det ett fett om samboeren hans kommer eller ikke ( jeg kjenner henne ikke).  Men jeg kjenner det blir feil å tvinge en 15 åring til å invitere noen hun ikke ønsker, men det er  trasig om de andre familiemedlemmene heller ikke kommer pga av dette. Så her sitter jeg, og vet ikke riktig hva jeg skal gjøre.

Tvinge en 15 åring til å gjøre som far som hun ser en gang i år sier, eller stå i stormen?

Forslag any one?

Anonymkode: 0a4d8...f29

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm. Kan ikke dette bli en bedre anledning til å bli kjent med henne da? Det blir jo aldri noen forbedring hvis de aldri skal treffes noe særlig? Hadde jo skjønt det hvis de ikke likte hverandre eller noe sånt, men hvis det bare er at hun føler hun ikke kjenner henne, så er jo slike anledninger gode for å få bedre kontakt. :) 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som far er den barnslige her, i tillegg nekte resten av familien å komme i konfirmasjon. 
Hadde 15-åringen vært litt eldre hadde hun kanskje invitert fars samboer også. Det har jo ikke noe å si, en "fremmed" person fra eller til. 
Så hvem er voksen nok til å gi seg?
Far eller datter?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det jeg leser nå så tror jeg ikke 15 åringen vil angre på at samboeren hans ikke ble invitert - når det ikke skal mer til for at far ikke ønsker å stille opp for sitt eget barn.

Anonymkode: eae21...96f

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet skal konfirmeres. Hun ønsker ikke å invitere fars samboer som hun mener hun ikke kjenner. De har bodd sammen noen år, men pga manglede kontakt/samvær med far (etter fars ønske) opplever min datter fars samboer som en fremmed. Far og jeg har aldri bodd sammen.

Det er hennes dag, så selv om det er vanlig å invitere fars samboer, så støtter jeg henne i valget hun har tatt. Nå er imidlertid helvete brutt løs, og far stiller ultimatum og  nekter å komme i konfirmasjonen om ikke samboer blir invitert, og i tillegg til dette så nekter han de øvrige av sine familiemedlemmer, som allerede har takket ja til innbydelsen å komme hvis ikke samboer blir invitert.

Kjip situasjon, for meg er det ett fett om samboeren hans kommer eller ikke ( jeg kjenner henne ikke).  Men jeg kjenner det blir feil å tvinge en 15 åring til å invitere noen hun ikke ønsker, men det er  trasig om de andre familiemedlemmene heller ikke kommer pga av dette. Så her sitter jeg, og vet ikke riktig hva jeg skal gjøre.

Tvinge en 15 åring til å gjøre som far som hun ser en gang i år sier, eller stå i stormen?

Forslag any one?

Anonymkode: 0a4d8...f29

Om du i det hele tatt skal få noe fra far til å dekke halve konfirmasjonen så ville jeg nok ha rettledet 15 åringen inn på et spor hvor både far og sambo får delta.

Anonymkode: c2f2f...542

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke "hennes dag" i betydningen at hun kan blåse i vanlig skikk og bruk. Her har du som mor sviktet. Selvfølgelig inviterer man etablerte par sammen, uavhengig av hvor godt konfirmanten synes hun kjenner personen. På tide å lære datteren din hvordan voksenlivet fungerer. Man kan ikke plukke ut en person som det er naturlig å invitere og si "ikke du!!". 

Jeg blir så matt av alt dette snakket om at det er "konfirmantens dag", så han /hun må få bestemme alt. De har ikke erfaring  eller kompetanse til det på den alderen. 

Anonymkode: bf83e...d74

Info i HI: pga manglede kontakt/samvær med far (etter fars ønske)

Her er det far som ikke har gjort jobben sin. Situasjonen hadde nok vært annerledes hadde barnet ikke manglet kontakt.

Anonymkode: eae21...96f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Info i HI: pga manglede kontakt/samvær med far (etter fars ønske)

Her er det far som ikke har gjort jobben sin. Situasjonen hadde nok vært annerledes hadde barnet ikke manglet kontakt.

Anonymkode: eae21...96f

Men da er det vel helt greit at far ikke kommer da? Hvis han skal inviteres, så er det selvsagt med samboer. 

Anonymkode: bf83e...d74

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kaleidoskop skrev:

Høres ut som far er den barnslige her, i tillegg nekte resten av familien å komme i konfirmasjon. 
Hadde 15-åringen vært litt eldre hadde hun kanskje invitert fars samboer også. Det har jo ikke noe å si, en "fremmed" person fra eller til. 
Så hvem er voksen nok til å gi seg?
Far eller datter?

Burde selvsagt vært far. For samboeren hans kan jeg ikke forstå at det gjør noe fra eller til å komme i en konfirmasjon til et barn hun egentlig ikke kjenner, men så utagerer en voksen mann, altså faren, på den måten. Hadde samboeren hans ønsket å bli bedre kjent med barnet, så hadde hun vel insistert på at far skulle ha mye kontakt og samvær med datteren. 

Det handler ikke om at man skal invitere etablerte par sammen, som jeg ser en skriver. Det handler om at dette med far og lite samvær og kontakt kan oppleves som vondt og uforståelig for en 15åring, så derfor er akkurat dette en sårbar situasjon som absolutt burde bli tatt hensyn til. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Info i HI: pga manglede kontakt/samvær med far (etter fars ønske)

Her er det far som ikke har gjort jobben sin. Situasjonen hadde nok vært annerledes hadde barnet ikke manglet kontakt.

Anonymkode: eae21...96f

Du inviterer par uansett. Om det er dåp, konfirmasjon eller bryllup.. Tror det er en sunn lærdom for konfirmanten. «Du kan ikke alltid få det som du vil..» 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Da tror jeg nok jeg hadde sagt at han kunne ta henne med, siden han tydeligvis ikke tenker på konfirmantens ønsker, men først og fremst er såret på vegne av samboeren sin - og vil frata resten av familien muligheten til å komme.

Det merkelige her ville jo være hvis denne samboeren virkelig vil dukke opp når hun vet at hun ikke er ønsket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men da er det vel helt greit at far ikke kommer da? Hvis han skal inviteres, så er det selvsagt med samboer. 

Anonymkode: bf83e...d74

Ikke det jeg skal frem til. Hvis barnet mangler kontakt med sin far så har hun nok hatt enda mindre kontakt med hans samboer. Så at far ikke kan ta hensyn til hans manglende deltagelse påvirker datterens valg så er det latterlig. Man høster det man sår. Om far ikke har brukt energi på verken tid sammen med konfirmanten eller latt konfirmanten skape ett forhold til sin samboer så er det fars egen feil at samboer ikke står på gjestelisten.

Anonymkode: eae21...96f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet skal konfirmeres. Hun ønsker ikke å invitere fars samboer som hun mener hun ikke kjenner. De har bodd sammen noen år, men pga manglede kontakt/samvær med far (etter fars ønske) opplever min datter fars samboer som en fremmed. Far og jeg har aldri bodd sammen.

Det er hennes dag, så selv om det er vanlig å invitere fars samboer, så støtter jeg henne i valget hun har tatt. Nå er imidlertid helvete brutt løs, og far stiller ultimatum og  nekter å komme i konfirmasjonen om ikke samboer blir invitert, og i tillegg til dette så nekter han de øvrige av sine familiemedlemmer, som allerede har takket ja til innbydelsen å komme hvis ikke samboer blir invitert.

Kjip situasjon, for meg er det ett fett om samboeren hans kommer eller ikke ( jeg kjenner henne ikke).  Men jeg kjenner det blir feil å tvinge en 15 åring til å invitere noen hun ikke ønsker, men det er  trasig om de andre familiemedlemmene heller ikke kommer pga av dette. Så her sitter jeg, og vet ikke riktig hva jeg skal gjøre.

Tvinge en 15 åring til å gjøre som far som hun ser en gang i år sier, eller stå i stormen?

Forslag any one?

Anonymkode: 0a4d8...f29

Det er barnets dag, og barnet bør få bestemmelsesrett her

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg som samboer ikke vært invitert i første omgang.. og det ble spetakkel og jeg til slutt ble invitert etter at min samboer måtte lage styr så hadde jeg aldri møtt..

Men nå har ikke jeg behov for å bli invitert i mine stebarns konfirmasjoner. Slik ting er i dag så blir det nok 2 selskaper, men om de klarer å feire sammen så er det en gave i seg selv så jeg blir gjerne hjemme om mor har problemer med at jeg kommer og derfor ikke blir invitert.

Anonymkode: eae21...96f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, LadyLa skrev:

Du inviterer par uansett. Om det er dåp, konfirmasjon eller bryllup.. Tror det er en sunn lærdom for konfirmanten. «Du kan ikke alltid få det som du vil..» 

Så du ville invitert folk du ikke ønsket å ha som gjester i feks ditt eget bryllup?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, chisandra skrev:

Da tror jeg nok jeg hadde sagt at han kunne ta henne med, siden han tydeligvis ikke tenker på konfirmantens ønsker, men først og fremst er såret på vegne av samboeren sin - og vil frata resten av familien muligheten til å komme.

Det merkelige her ville jo være hvis denne samboeren virkelig vil dukke opp når hun vet at hun ikke er ønsket. 

Tror du dette er hele historien?

Jeg tipper faren har sagt dette i «sinne», og jeg tør vedde at det ligger mer bak. Hvorfor i alle dager skal han ikke ha med samboeren? Hva slags grunnlag finnes det?

Selv om tante Gudrun blir invitert fordi hun er familie, så inviterer du selvsagt mannen hennes «onkel» Daniel også,selv om du ikke kjenner han...

Endret av LadyLa
Skrivefeil
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Så du ville invitert folk du ikke ønsket å ha som gjester i feks ditt eget bryllup?

Da hadde jeg valgt å ikke invitere paret, ikke splitte de😉

Endret av LadyLa
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, far og datter møtes, og snakker ut. 

Han får høre på hennes følelser. Og som foreldre bør dere sammen veilede henne til å være inkluderende. 

Her føler jeg både du, han og hun oppfører seg barnslig, men av en 15 åring kan man egentlig ikke forvente annet... de voksne bør derimot klare å snakke sammen, og ha en felles front. 

Anonymkode: 54539...7a5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir veldig merkelig å ikke invitere fars samboer. Da sender man et signal om at man egentlig ikke ønsker å bli kjent med denne personen.

Anonymkode: ecae9...545

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...