Gå til innhold

Operere ut visdomstenner, noen spm


Poppeloppane

Anbefalte innlegg

- Har jobb denne dagen (aftenvakt), og tannlegetimen er klokken 12.30. Starter klokka 15 og vet ikke hvor lang tid timen tar. Skal trekke to tenner og den ene tanna er komplisert trekning, altså operasjon. Får man da fri med lønn eller søker man velferdspermisjon ulønnet? Jobber kommunalt. Bør jeg ta fri fra jobb denne dagen siden tannlegetimen mest sannsynligvis tar litt tid og man føler litt ubehag etterpå? 

- Hvordan er tilhelingsprosessen etterpå, noen erfaringer? Forstår jo dette er individuelt... Den ene tanna sin rot stikker opp mot bihulen, betyr dette at denne trekninga er ekstra komplisert?... 

- Hvordan greie tygge når man trekker to vidsomstenner oppe på samme time?? Gruer meg kjempemasse til å ha vondt, har trekt de to tennene nede og hadde mye smerter etterpå. Men dette er flere år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har trukket 2 visdomstenner oppe og operert ut begge visdomstennene nede. Jeg var overrasket over hvor lite vondt trekningen/operasjonen gjorde. Men når bedøvelsen gikk ut så gjorde det vondt. Det var også en del blod i ettertid. Tviler på at du kan jobbe samme dag. Jeg var ikke istand til det. Klarte heller ikke spise/tygge noe særlig de første ukene. Klarte ikke åpne munnen nok til og få inn mat. Gikk mye i is dagene etter operasjonen. 

Anonymkode: 78544...f93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå du skal operere ut en visdomstann (dvs. ikke trekke) bør du holde deg i ro resten av dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trukket begge visdomstennene oppe, og det var gjort på 5 min og hadde ikke noe vondt etter at bedøvelsen gikk ut. Var helt overrasket over hvor greit det var. Det var bare et krater som måtte skylles hver gang jeg hadde spist.

Men nede derimot. Begge måtte opereres ut, det tok en time på den ene og en og en halv på den andre. Tannlegen måtte borre i kjevebenet for å løsne. Det var faktisk vondt selv med dobbel bedøvelse. Fikk nerveskader på den ene siden fordi nerven lå helt borti tannen og dette visste de jo ikke. På den verste siden så hadde jeg vondt i en uke etterpå, det var grusomt. Den andre var vondt i et par dager. Det gikk helt fint. 

Så om alt går etter planen så er det verste over på et par dager. Vil tro du ikke klarer å jobbe den dagen. Egenmelding kan du sikkert bruke, spør sjefen din. 

Anonymkode: e4129...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo gå bedre, men anbefaler deg å ta den dagen fri. Du bruker egenmelding. 

Hvis det er ubehagelig å tygge så spiser du myk mat: suppe, grøt, brød uten skorper i noen dager. 

Det er veldig individuelt hvordan du føler deg etterpå. Men jeg ville virklig ikke løpt til jobb med en gang. Er ikke sikkert du rekker det tidsmessig en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress, få tannlegen til å sykemelde deg en dag eller tre :) Jeg fikk betennelse etter trekking og det er ikke å anbefale - så gjør som tannlegen sier med hvile og ikke drikke / spise / røyke / snuse etc etter trekkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har trukket alle 4, 2 om gangen. Begge gangene måtte dne ene av dem deles i flere biter.

De oppe ble vippet ut, tok ikke lang tid. Men de nede 😬 Gjorde ikke vondt selvsagt! Masse god bedøvelse, men tok litt tid. Husker ikke akkurat hvor lenge, men 45 min på 2 tenner... 

Men hadde aldri klart å gått på jobb rett etter. Måtte reise hjem Bergen-Oslo, og det ble helt forferdelige turer hver gang. Det gjorde utrolig vond i etterkant! Faktisk me verre en da jeg opererte kjeven! 

De måtte som sagt kløyve tennene hos meg. Og da herjet de en del med meg og jeg hovnet opp og hadde vondt i 2 uker etterpå. Gikk mye ibux i løpet av de to ukene x 2 ganger 😬

Så selv ville jeg ringt å sagt i fra at du muligens kommer til å være dårlig og ikke kunne komme på jobb. MEN ikke ta sorgene på forskudd, folk reagerer ulikt, noen kjenner ikke noe særlig i etterkant og kan fint gå på jobb :) 

Anonymkode: ee910...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har operert begge nede. Jeg mener ikke å skremme fordi i de fleste tilfeller går det bra, men med den første fikk jeg infeksjon i beinet og jeg trodde det var vondt til jeg fikk dry socket i den andre. Jeg har aldri noen gang hatt så vondt som da og lå bare flere uker i senga og på det verste skreik jeg fordi det var så vondt selv om jeg hadde tatt sterke smertestillende. Jeg fikk ingen info om disse komplikasjonene på forhånd og visste derfor ikke hva som var normalt og ikke. Jeg skulle ønske de sa at jeg måtte ringe dersom smertene ble verre etter 2-3 dager, for det var det som skjedde i begge tilfellene. 

Anonymkode: d98f0...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har trukket alle 4, 2 om gangen. Begge gangene måtte dne ene av dem deles i flere biter.

De oppe ble vippet ut, tok ikke lang tid. Men de nede 😬 Gjorde ikke vondt selvsagt! Masse god bedøvelse, men tok litt tid. Husker ikke akkurat hvor lenge, men 45 min på 2 tenner... 

Men hadde aldri klart å gått på jobb rett etter. Måtte reise hjem Bergen-Oslo, og det ble helt forferdelige turer hver gang. Det gjorde utrolig vond i etterkant! Faktisk me verre en da jeg opererte kjeven! 

De måtte som sagt kløyve tennene hos meg. Og da herjet de en del med meg og jeg hovnet opp og hadde vondt i 2 uker etterpå. Gikk mye ibux i løpet av de to ukene x 2 ganger 😬

Så selv ville jeg ringt å sagt i fra at du muligens kommer til å være dårlig og ikke kunne komme på jobb. MEN ikke ta sorgene på forskudd, folk reagerer ulikt, noen kjenner ikke noe særlig i etterkant og kan fint gå på jobb :) 

Anonymkode: ee910...f40

Tannlegen har hvertfall sagt at det er verst å trekke tennene nede, "trøster" meg med det. Mtp tilhelingsprosess etterpå... Men jeg gruer meg ekstremt. Ut må de uansett, har hull i de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...