Gå til innhold

Leie ut til noen med NAV garanti


kaleidoskop

Anbefalte innlegg

Vi skal leie ut hybel hjemme, jeg ser på hva andre i området jeg bor i tar, og ser veldig mange skriver at de ikke leier ut til noe med Nav garanti eller forsikringsbevis. 
Hva betyr dette? Hvorfor vil man ikke leie ut til noe med denne garantien?
Er det fare for at man ikke får betalt, særlig når nav stiller som garanti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Navgarantien pleide være noe dårlig, og det er mange som ikke har fått med seg at den er oppdatert

Ser ingen grunn til å ikke møte mennesker med nav garanti, de er jo like ulike som alle andre. Så velger du den som virker mest ærlig og oppegående, navgaranti eller ei

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/--ingen-grunn-til-a-vre-skeptisk-til-nav-brukere/3423256570.html

Anonymkode: e3c61...55a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tenkte vel at det var narkomane eller andre som dro med seg problemer hjem til seg. Lett for å bli bråk og ødelagte leiligheter.

Anonymkode: 454fe...843

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke leid ut til noen med NAV-garanti. Det er som å be om trøbbel! Leid ut sånn to ganger, og aldri igjen. En gang til ung jente som aldri betalte i tide. Måtte ta telefoner til NAV hver mnd for å purre. Kjipt å sitte i tlf.kø hos NAV for deretter å bli sendt frem og tilbake. Neste gang til dame 40+ Dette ble enda verre, hun viste seg å være narkoman og prostituert, da jeg ble kontaktet av politi som måtte knuse verandadør for å komme seg inn under razzia. NAV garantien kunne jeg likegjerne ha brukt som do-papir, for det å få de til å ordne verandadøra og andre skader på bolig og inventar, var jævlig vanskelig. Fikk mer hjelp av eget forsikringsselskap. I tillegg kom hun aldri tilbake for å hente tingene sine eller vaske. Det måtte jeg gjøre selv. Tror du NAV hjalp til? Nei, fraskrev seg alt ansvar under unnskyldningen at det dekker ikke garantien deres. Oppsummert=NAV garanti dekker ikke en skit!

Anonymkode: 83e28...835

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV kjenner til problemene for folk å få leid med NAV-garanti, så de har i økende grad begynt å låne ut pengene til depositum i stedet.

Anonymkode: 3e905...6b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å gjøre det, men ble heldigvis stoppet av en venn som jobber i NAV. 

Anonymkode: 53d19...122

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel oftere man hører om de som har dårlige erfaringer med NAV garanti enn dem som har god, slik det er med alt.

Anonymkode: 0e9c1...c73

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, kaleidoskop said:

Vi skal leie ut hybel hjemme, jeg ser på hva andre i området jeg bor i tar, og ser veldig mange skriver at de ikke leier ut til noe med Nav garanti eller forsikringsbevis. 
Hva betyr dette? Hvorfor vil man ikke leie ut til noe med denne garantien?
Er det fare for at man ikke får betalt, særlig når nav stiller som garanti.

Grunnen til at man skriver dette i utleieannonser er at man heller vil ha et depositum som sikkerhet, enn et papir på at vedkommende kan få penger av NAV.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi NAV er veldig vanskelige på å dekke ting selv om de har gitt ut garanti. Det koster ekstremt mye energi og tar forferdelig lang tid å få noe fikset - hvis det i det hele tatt blir betalt. Det er mye bedre og enklere med vanlig depositum. 

Det handler ikke om at man tror NAV-brukere er narkomane og slikt, men at NAV-garantien i praksis ikke er noen garanti fordi den ikke dekker en dritt :P Det betyr at NAV-garanti = ingen depositum. 

Anonymkode: d83af...4f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fordi NAV er veldig vanskelige på å dekke ting selv om de har gitt ut garanti. Det koster ekstremt mye energi og tar forferdelig lang tid å få noe fikset - hvis det i det hele tatt blir betalt. Det er mye bedre og enklere med vanlig depositum. 

Det handler ikke om at man tror NAV-brukere er narkomane og slikt, men at NAV-garantien i praksis ikke er noen garanti fordi den ikke dekker en dritt :P Det betyr at NAV-garanti = ingen depositum. 

Anonymkode: d83af...4f5

NAV-sjef Astrid Nordstrand forteller at praksisen i Halden ble endret for noen få år siden, og at det nå er slik at en depositumsgaranti fra NAV i tillegg til manglende husleie også dekker skade på bolig eller manglende rengjøring ved utflytting.

- Reglene ble endret i Halden for en stund siden. Før så dekket ikke NAV skade på leiligheten. Det gjør de nå. Men mange utleiere har ikke fått med seg dette. 

Anonymkode: e3c61...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

NAV-sjef Astrid Nordstrand forteller at praksisen i Halden ble endret for noen få år siden, og at det nå er slik at en depositumsgaranti fra NAV i tillegg til manglende husleie også dekker skade på bolig eller manglende rengjøring ved utflytting.

- Reglene ble endret i Halden for en stund siden. Før så dekket ikke NAV skade på leiligheten. Det gjør de nå. Men mange utleiere har ikke fått med seg dette. 

Anonymkode: e3c61...55a

Nei, den gjør ikke det i praksis! På papiret kanskje, ja, men i praksis er det nesten umulig å få penger fra dem. Det er det som er problemet. 

Anonymkode: d83af...4f5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantien fra NAV er kanskje ikke verdt så mye, men som leietaker som dessverre er på NAV, syns jeg det er synd at en del utleiere generelt er negative til folk som nevner at de er innunder NAV.

Jeg og samboer måtte flytte fra den forrige leiligheten vi bodde i, vi ødela ingen ting i leiligheten, betalte alltid leia i tide, og OM det dukket opp noen problemer sa vi i fra til huseier før vi ringte NAV og bad de fikse ting ASAP. Vi bodde der i 5 år, og hadde det ikke vært for at huseier trengte plassen selv, hadde vi nok bodd der enda. 

Men da vi begynte å ta kontakt med utleiere, fikk vi tilbakemeldinger som at "vi leier ikke ut til folk som dere". Og den kom ikke bare fra en, men mange. Enda vi sa vi hadde referanser. 

 

Jeg forstår at det er lett å lage en fiktiv referanse, sette opp en venn, som sier at alt er fint og flott med personen - men samtidig håper jeg at noen utleiere kanskje kan vurdere referansene og leietakerne og se bort i fra NAV aspektet noen ganger. 

 

Vi er igjen i gang med jakten på ny leilighet, da den vi bort i er fuktig og full av mugg, og igjen opplever vi det samme. Og denne gangen har vi depositumspenger også, takket være familie som hjelper til, men "sånne som oss" er visst fortsatt ikke verdt å leie ut til. 

 

Kanskje ikke helt relevant til HI, men et lite innspill om ikke annet :P 

Anonymkode: 5ca97...808

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Garantien fra NAV er kanskje ikke verdt så mye, men som leietaker som dessverre er på NAV, syns jeg det er synd at en del utleiere generelt er negative til folk som nevner at de er innunder NAV.

Jeg og samboer måtte flytte fra den forrige leiligheten vi bodde i, vi ødela ingen ting i leiligheten, betalte alltid leia i tide, og OM det dukket opp noen problemer sa vi i fra til huseier før vi ringte NAV og bad de fikse ting ASAP. Vi bodde der i 5 år, og hadde det ikke vært for at huseier trengte plassen selv, hadde vi nok bodd der enda. 

Men da vi begynte å ta kontakt med utleiere, fikk vi tilbakemeldinger som at "vi leier ikke ut til folk som dere". Og den kom ikke bare fra en, men mange. Enda vi sa vi hadde referanser. 

 

Jeg forstår at det er lett å lage en fiktiv referanse, sette opp en venn, som sier at alt er fint og flott med personen - men samtidig håper jeg at noen utleiere kanskje kan vurdere referansene og leietakerne og se bort i fra NAV aspektet noen ganger. 

 

Vi er igjen i gang med jakten på ny leilighet, da den vi bort i er fuktig og full av mugg, og igjen opplever vi det samme. Og denne gangen har vi depositumspenger også, takket være familie som hjelper til, men "sånne som oss" er visst fortsatt ikke verdt å leie ut til. 

 

Kanskje ikke helt relevant til HI, men et lite innspill om ikke annet :P 

Anonymkode: 5ca97...808

:hakeslepp:Møkkafolk... Skulle ha sagt "greit det, jeg ville heller aldri ha hatt folk som deg som huseier heller"...

Anonymkode: 0ad50...08c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og denne gangen har vi depositumspenger også, takket være familie som hjelper til, men "sånne som oss" er visst fortsatt ikke verdt å leie ut til. 

Hvis dere har nok til depositum så trenger dere vel ikke å bruke nav? 

Hva er 'folk som dere'? 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke leid ut til noen med NAV garanti, svært dårlig erfaring da min bestemor skulle være snill å gjøre det, endte opp med å koste henne store summer i tapt husleie, utkastelse av namsmann, advokat og kostander med å få kastet eiendelene til han som stakk fra huset, renovering etter skadedyr pga mat som råtnet og totalrenovering pga fukt og råte etter livsstilen hans. Nav betalte ikke en dritt til tross for garanti. 

Ellers er det slik at folk som har økonomien på stell kan låne penger til depositum i banken sin. Dersom du har så skral økonomi og dårlig betalingshistorikk at din egen bank ikke vil låne deg penger, ja da er det ingen grunn til at en huseier skal satse eiendommen sin på deg heller. Det er velkjent at folk som må ha leiegaranti fra nav sliter med økonomien, og i større grad en andre har trøblete livsførsel som kan bli en belastning for huseier. Det er ingen grunn til å ta sjansen. Ikke lenge siden det stod om en kar i BT som hadde leid ut huset til NAV, der inventaret var ramponert da huset ble tilbakelevert og nav ville ikke betale for reparasjon av skadene. Nei finn deg skikkelige folk til leietakere ts, som har depositum og kan vise til at de er i arbeid så du evt har et sted å få pengene fra via tvangstrekk om noe skjer. Styr unna nav, selv om en og annen sikkert er grei er sjansen totalt sett alt for stor. 

Anonymkode: dc43c...3b7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis voksne folk ikke har penger til depositum, så hadde jeg vært veldig skeptisk! 

Anonymkode: d6319...55f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi leide ut til en med NAV-garanti for noen år siden. Hadde ingen problemer med en leieboeren, men vi fikk aldri behov for å bruke garantien, så vet ikke hvordan det hadde fungert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke leid ut til noen med NAV garanti, svært dårlig erfaring da min bestemor skulle være snill å gjøre det, endte opp med å koste henne store summer i tapt husleie, utkastelse av namsmann, advokat og kostander med å få kastet eiendelene til han som stakk fra huset, renovering etter skadedyr pga mat som råtnet og totalrenovering pga fukt og råte etter livsstilen hans. Nav betalte ikke en dritt til tross for garanti. 

Ellers er det slik at folk som har økonomien på stell kan låne penger til depositum i banken sin. Dersom du har så skral økonomi og dårlig betalingshistorikk at din egen bank ikke vil låne deg penger, ja da er det ingen grunn til at en huseier skal satse eiendommen sin på deg heller. Det er velkjent at folk som må ha leiegaranti fra nav sliter med økonomien, og i større grad en andre har trøblete livsførsel som kan bli en belastning for huseier. Det er ingen grunn til å ta sjansen. Ikke lenge siden det stod om en kar i BT som hadde leid ut huset til NAV, der inventaret var ramponert da huset ble tilbakelevert og nav ville ikke betale for reparasjon av skadene. Nei finn deg skikkelige folk til leietakere ts, som har depositum og kan vise til at de er i arbeid så du evt har et sted å få pengene fra via tvangstrekk om noe skjer. Styr unna nav, selv om en og annen sikkert er grei er sjansen totalt sett alt for stor. 

Anonymkode: dc43c...3b7

Så har du dem som har stram økonomi grunnet sykdom i ung alder, eller andre årsaker til at man ikke har hatt mulighet til å spare selv. Kanskje de sparte depositum pengene måtte gå til vaskemaskinen som røk. Kanskje det ikke er mulighet å spare pga barnehage osv osv. Selv om man har stram økonomi betyr det IKKE at man er dårlig med økonomi! Jeg har nav-garanti, tar godt vare på leiligheten, betaler alltid tidsnok og har god kontroll på egen økonomi. Ingen inkasso varsel eller saker, ingen kredittkort.

Når det kommer til at du snakker ned dem som er syke så kan jeg jo bare si at ingen har noen sykdomsgaranti. Du kan bli påkjørt og ufør på dagen i morgen. Du kan få kreft. Barnet ditt kan få en sykdom, partneren din osv.

Folk må slutte å være så forbanna fordomsfulle :)

Anonymkode: 0ad50...08c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Hvis dere har nok til depositum så trenger dere vel ikke å bruke nav? 

Hva er 'folk som dere'? 

Veldig godt spørsmål. Vi er begge på arbeidsavklaringspenger, og har sånnsett fast inntekt. Men allikevel får vi svar "sånne som dere", og ikke noe svar på hva det vil si. Og vil jo ikke juge når utleier spør hva vi gjør og hva slags inntekt vi har. Så de mener vel folk på nav generelt da... Det at vi har referanser har tydeligvis ingen ting å si 

Anonymkode: 5ca97...808

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

østlendinger har feil fokus. Merkelig folkeslag.

Anonymkode: fd788...fef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...