Gå til innhold

Hunden vår har bitt et barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble bitt av en hund når jeg var 5-6 år. Måtte til legevakt og få stivkrampesprøyte. Men hunden ble ikke avlivet og tror den oppførte seg fint resten av livet. 

Jeg har ingen varige men eller arr, så bittet var nok ikke så alvorlig. Må man automatisk avlive en hund som har bitt EN gang? Jeg mener, det er jo forskjell på et uheldig lite bitt og å rive opp halsen på en unge. Unger kan jo komme til å tråkke på halen til hunden eller lugge pelsen eller noe. Jeg vet ikke hvorfor jeg ble bitt, men det var ellers en snill hund jeg koste med igjen seinere, og jeg er glad den ikke ble avlivet. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor var hunden da i nærheten av en syklist?

Anonymkode: a18e3...a2d

Hvordan tenker du man skal unngå å møte sykkelister da?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor var hunden da i nærheten av en syklist?

Anonymkode: a18e3...a2d

De gikk tur med hunden, og det kom en syklist. Det er det jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carressa
2 timer siden, Hadley skrev:

Jeg ble bitt av en hund når jeg var 5-6 år. Måtte til legevakt og få stivkrampesprøyte. Men hunden ble ikke avlivet og tror den oppførte seg fint resten av livet. 

Jeg har ingen varige men eller arr, så bittet var nok ikke så alvorlig. Må man automatisk avlive en hund som har bitt EN gang? Jeg mener, det er jo forskjell på et uheldig lite bitt og å rive opp halsen på en unge. Unger kan jo komme til å tråkke på halen til hunden eller lugge pelsen eller noe. Jeg vet ikke hvorfor jeg ble bitt, men det var ellers en snill hund jeg koste med igjen seinere, og jeg er glad den ikke ble avlivet. 

Jeg tror man er pliktig til å avlive dersom hunden har bitt til blods eller gjort stor skade, men ikke hvis hunden biter kontrollert for å si ifra om at nok er nok. Helt enig i at det er forskjell på bitt. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74#KAPITTEL_7 paragraf 18, hunden må ha utført vesentlig skade, og omplassering skal om mulig forsøkes før avliving. 

Endret av Carressa
Lagt til hjemmel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Da må dere som forfekter denne meningen uansett holde hundene deres unna mennesker.  Kjenner flere som eier hunder og som har drevet med hunder hele sitt liv, de har også hatt hunder som plutselig bet. Mulig det var mennesket som klappet sin "skyld" men en som ikke er så hunde vant er vel ikke egnet til å vurdere humøret på hunden da sikkert, så da bør eier ikke la noen få klappe hunden. Dette faller jo på sin egen urimelighet, selv om dere ikke vil høre det så skjer det at hunder snapper helt uten en åpenbar årsak, da skal man avlive. 

Anonymkode: e3817...2e7

Ha ! Hunder biter ikke uten grunn basta!

Krapyl unger som plager hunder,  med foreldre som driter i å følge med- ja, da kan en hund bite. Meget forståelig!

FORELDRE skal følge med små barn i situasjoner med hund. Eldre barn som er vordende psykopater skal heller ikke være rundt hunder.  Voksne er ANSVARLIGE for å lære barn kroppsspråket til hunder. DE må lære det. 

Tror ikke det spøtt på at hunden bare bet ut av intet. Om hunder gjør det så er de dødssyke med sterke smerter, dvs da er eiere mishandlere som lar hunder gå rundt slik.

Anonymkode: 58343...c11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være at hunden ga signaler om at nok var nok, men dere klarte ikke tolke hunden og lot barnet fortsette å kose. Man skal være uhyre forsiktig med barn og hunder pga hunden kan føle seg i en presset situasjon og barn oppleves som ustabile. 

Har selv en hund som ikke liker at noen ligger inntil hodet hennes, dvs gir klem, ergo så unngår vi det. Og er veldig obs når barn er i nærheten sånn at barnet ikke klemmer hunden. 

Barn kan også være hardhendte, selv i en krisesituasjon 

Nå er skaden skjedd, men hvis dere vurderer hund igjen så ville jeg lest meg opp om de dempede signalene hunder gir. 

Anonymkode: 0c5fb...5b8

Dette. Samboeren din har ikke sett de dempede signalene. Hunden biter ALDRI uten en grunn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle mer om situasjonen ts? Kjente hunden barnet? Hvor gammel er hunden? Hvaslags hund er det? Hvilken situasjon var det, var det ute, inne, var det flere barn der, hunder etc? Veldig vanskelig å forstå hva som har skjedd med så lite informasjon.

Anonymkode: 2c791...316

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Kan du fortelle mer om situasjonen ts? Kjente hunden barnet? Hvor gammel er hunden? Hvaslags hund er det? Hvilken situasjon var det, var det ute, inne, var det flere barn der, hunder etc? Veldig vanskelig å forstå hva som har skjedd med så lite informasjon.

Anonymkode: 2c791...316

Og hvaslags bitt var det? En flenge, en rift, måtte de sy etc.?

Anonymkode: 2c791...316

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var liten så hadde noen med seg en hund, og alle barna fikk klappe den. Jeg var den eneste som var litt engstelig, men jeg fikk bort for å stryke litt på den jeg også. Plutselig snudde den seg og bet meg hardt i kjeven og halsen, helt uten forvarsel. De voksne var helt sjokkert, for noe sånt hadde den aldri gjort før. Jeg ble bare enda mer redd hunder og har holdt meg helt unna, synd, for jeg synes de ser så fine ut. Jeg gjorde ingenting vondt for den, bare strøk den forsiktig der de sa jeg skulle.

Anonymkode: 3bb4e...c09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan helt klart bite eller glefse tilsynelatende uten grunn. For mange år siden hadde naboen vår en hund. Jeg sto ved gjerdet (på vår side selvsagt)  og jeg tror nok jeg bøyde meg litt framover for å snakke med hunden (som jeg hadde gjort flere ganger før). Kan ikke huske om jeg strakk ut hånden for å klappe den, men tror ikke det. Jeg er ikke redd hunder, men klapper dem ikke uten å ha dobbeltsjekket med eier at det er greit. 

Plutselig reiser hunden seg på bakbena/hopper og glefset etter ansiktet mitt. Rett nok sto hunden i bånd (løpestreng) men han hadde all verdens plass å ta av så jeg kan ikke skjønne at han følte seg truet av meg på noen måte. Det eneste jeg kan tenke meg som kan ha virket skremmende er at jeg bøyde meg litt fram, men synes det virker rart når hunden lett kunne trukket seg vekk om han følte seg truet. Må innrømme det satte en liten støkk i meg. Jeg prøvde aldri mer å kommunisere med den hunden, for å si det slik. 

Det hører med til historien at et par måneder senere bet han et barn som var på besøk hos naboen, så da fikk de ham avlivet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha ! Hunder biter ikke uten grunn basta!

Krapyl unger som plager hunder,  med foreldre som driter i å følge med- ja, da kan en hund bite. Meget forståelig!

FORELDRE skal følge med små barn i situasjoner med hund. Eldre barn som er vordende psykopater skal heller ikke være rundt hunder.  Voksne er ANSVARLIGE for å lære barn kroppsspråket til hunder. DE må lære det. 

Tror ikke det spøtt på at hunden bare bet ut av intet. Om hunder gjør det så er de dødssyke med sterke smerter, dvs da er eiere mishandlere som lar hunder gå rundt slik.

Anonymkode: 58343...c11

Denne type fanatisme som du fremviser her (og enkelte andre i tråden) virker mot sin hensikt. Du undergraver seriøsiteten til dyrevenner/vernere med slikt unyansert svart/hvitt-fremstilling av ting. Hvis du tror du tjener hunder eller andre dyr sin sak med denne holdningen, tar du dessverre feil. Jeg blir eitrende forbanna på når jeg, som dyrevenn, må forsvare vår sak fordi folk uten gangsyn som fremstår som fullstendig koko og ødelegger en hver mulighet til å fremstå som seriøs.

Takk skal du faen meg ha! 

Anonymkode: de39d...455

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Når jeg var liten så hadde noen med seg en hund, og alle barna fikk klappe den. Jeg var den eneste som var litt engstelig, men jeg fikk bort for å stryke litt på den jeg også. Plutselig snudde den seg og bet meg hardt i kjeven og halsen, helt uten forvarsel. De voksne var helt sjokkert, for noe sånt hadde den aldri gjort før. Jeg ble bare enda mer redd hunder og har holdt meg helt unna, synd, for jeg synes de ser så fine ut. Jeg gjorde ingenting vondt for den, bare strøk den forsiktig der de sa jeg skulle.

Anonymkode: 3bb4e...c09

Mest sannsynlig ble hunden overveldet, da "alle barna fikk klappe den". Tipper det at du gikk bort var dråpen som fikk det til å flyte over for hunden. De reagerer ofte på folk som er redde, da frykt kan bety aggresjon i hundeverdenen. Tenk deg at en hund som er redd, nærmer seg en annen hund, det kan bety en potensiell farlig situasjon, samtidig som at signaler man sender når man er redd ligner veldig på dem man sender når man er aggressiv. Hunden vil oppfatte det samme fra et menneske, så derfor er det smart å forholde seg passiv og se bort når man er engstelig for hunder, da blir det ikke noe misforhold mellom hva man gjør og hvaslags signaler man sender ut.  
Det er ikke noe lurt uansett å la en haug med fremmede barn komme bort til en hund og klappe den, så dette var eiernes feil. Trist at du hadde denne opplevelsen. Jeg er også usikker på hunder, og har blitt bitt, men ikke i ansiktet. Jeg har nå hund selv, men er alltid veldig reservert i forhold til andres hunder. 

Når hunder hilser på hverandre er det naturlig for dem å sirkle rundt hverandre først, gjerne i store sirkler, for å finne ut om den andre er vennligsinnet. De viser siden og baken til hverandre, fordi det å vise fronten til noen i hundeverdenen, kan bety konfrontasjon og konflikt, de kan finne det truende og det kan bli slagsmål av det. I vår verden får ikke hunder oppføre seg slik som det er naturlig for dem, og blir presset inn i situasjoner der de føler seg ukomfortable ganske ofte. Noen hunder takler det, noen ikke. Anbefaler boken "På talefot med hunden" av Turid Rugaas om du vil lese mer om dette. 

 

Anonymkode: 2c791...316

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan aldri stole 100% på et dyr. Dette er en risiko alle er underlagt dersom man skal ha dyr. Selvom jeg vil tro at noe har plaget hunden men at signalene på hundens stress ikke har blitt plukket opp. 

Selv synes jeg at dyr og barn ikke er en god kombinasjon. Jeg har sett og hørt så mye styggt som barn har gjort med dyr. Det er veldig vanlig at hunder og katter er skeptiske til barn da de er så uforutsigbare. Jeg ville selv aldri ha fått meg hund om jeg hadde mindre barn, og har sett at flere av mine venner som har barn og hunder driver et hundehold som jeg vil kalle plageri... derfor er jeg som sagt skeptisk til dyr og barn som ikke blir strengt observert sammen. 

 

Endret av Occulta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, heipådegsann skrev:

Min bestemors hund har ved flere anledninger bitt 2åringen min. Ikke til blods, men nok til at det har blitt stygge merker.

Vi føler ikke vi har fått noen forvarsel noen av gangene. Første gangen var når han var 1år og nettopp hadde begynt å gå. Ungen gikk tydelig direkte mot hunden (som satt midt på gulvet, ikke presset opp i et hjørne, for det kunne jo ha forklart det), hunden reagerte med å løpe imot han, og bet han i benet. Vi trodde kanskje det var den rare måten å gå på som satte ut hunden. Etter det ble barnet mitt veldig forsiktig og har ikke prøvd å klappe eller være borti hunden, men hunden oppsøkte han på nytt nå som toåring og bet mens han satt å bygde lego for seg selv på gulvet.

Nå må dessverre hunden stenges inne på et rom mens vi er på besøk der fordi vi ikke tør å ha han gående løs med sønnen min. Vi lurer på om det er fordi hunden aldri egentlig har hatt noe med småbarn å gjøre før, og at han av en eller annen grunn ser på ungen som en trussel.

Andre hunder i familien har ikke reagert likt på ungen ihvertfall 🤔 Og hunden er ellers kjempegrei og sosial/kosen. Hopper gjerne opp i fanget mitt og ligger der hele tiden mens jeg er på besøk uten barnet.

Denne hunden må avlives før han gjør alvorlig skade på noen.

Anonymkode: 23a54...625

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange andre valg dere kan ta før dere avliver.

Gi den til dyrebeskytellsen, så kan de ta en belsutnng om hunden kan få nye eiere eller avlives.

Anonymkode: 15c2c...176

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hvor er ts? Ville de ikke diskutere med andre med lignende erfaring? :klo:

Anonymkode: 2c791...316

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor blir jeg sint på folk som går langs fortauet med hunden foran seg, binder de utenfor butikker/barnehager osv! Jeg er kjempe redd hunder, selvom jeg liker de! Man kan ikke stole på hunder! Jeg blir så sint på folk som har hunder på torget, i parker osv og barna mine ser de, så kommer idiotiske kommentarer fra hundeeiere; "vil dere hilse på? Han biter ikke"... altså unnskyld meg, hvordan vet du det? En ulykke skjer jo ikke før etter den har skjedd... 

Anonymkode: d3673...aa1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar til de som skriver at hunden glefset "uten grunn" fordi den kunne trekke seg unna - noen raser (og individer) er offensive og noen er defensive, det har mye å gjøre med hvilken jobb de har blitt avlet til å gjøre. Dvs at en offensiv hund, hvis den blir utsatt for noe den anser som en mulig trussel, vil velge å gå i. F.eks løpe mot og bjeffe eller hoppe opp og glefse for å få bort den andre.

En defensiv hund vil velge å trekke seg unna om den kan, men den vil også bite til slutt om den blir trengt opp i et hjørne lenge nok.

Som regel er også en hund ganske bevisst bruken av tennene. Dvs at hvis hunden "forsøkte å bite men jeg klarte å trekke hånden unna", så forsøkte ikke hunden å bite. Da glefset den antagelig, som et skinnangrep, som er ment som en advarsel. Det er sjelden en hund biter for å volde skade (jeg tenker da ikke på overfladiske risper). Men de gangene det skjer, så er det lite tvil om at det er hva hunden ønsket å gjøre.

Det er alltid en grunn til at hunden biter, fra hundens perspektiv. Det er bare ikke alltid like tydelig for oss å se det. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Har kontaktet forsikringen, for å høre om det er noen mulighet for å få dekket avlivingen. Det koster mange tusen å avlive en hund..

 

Anonymkode: 92222...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...