Gå til innhold

Hunden vår har bitt et barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og det føles jævlig nå..

Angrepet skjedde helt uprovosert, og det mens mannen min var sammen med hunden og barnet. Det er dette som er det mest uforståelige :/

Hunden har aldri angrepet andre barn før, men i dag valgte han altså ut dette ene barnet. Hvorfor?

Selvsakt skal vi avlive hunden, så den saken er grei. Problemet nå er bare at både jeg og mannen blir lagt for hat på bygda. Enda hunden aldri har brukt tennene sine på noen av oss. Dette var han ferdig med som valp..

Det er for meg helt ufattelig at en hund bare plutselig kan fly opp i ansiktet på barn, og bite til blods :/ Og det uten å gi et eneste forvarsel. Hunden var rolig, og ble koset med av barnet. Så bestemte han seg likevel for å ta det vesle barnet..

Flere som har lignende erfaringer med hunder, og som kan fortelle hvordan omgivelsene reagerte på deres ustabile hund?

 

Anonymkode: 92222...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke hundeeier, men en er aldri sikker, om det er hest eller hund. Har opplevd mange ganger hunder som gir ettertrykkelig beskjed, iform av et bestemt, litt hardt liksom bitt, som oftest oppleves ganske skremmende. Hvor hunden gir klar tydelg beskjed at nå er det nok, eller den blir overasket. Har aldri sett slik som du beskriver, men det kan skje.  Veldig rart om den ikke var i bånd at den angriper, har sett mye rare hunde oppførsler med hunder som er i bånd, også angripende hunder.

Anonymkode: e5373...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg. Tror folk flest innser at det ikke er deres feil, så fort dere får det litt på avstand.

 Bet til blods i ansiktet? Uten noe forvarsel? Er hunden vant til barn? Engstelig? 

Anonymkode: 65f9d...ca9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri stole 100% på hverken folk eller dyr. 

Anonymkode: f11a8...d6f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig har ungen påført den smerte. Kløpet den eller lignende. Ikke avliv den!!!

Anonymkode: 2a3d3...b1c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være at hunden ga signaler om at nok var nok, men dere klarte ikke tolke hunden og lot barnet fortsette å kose. Man skal være uhyre forsiktig med barn og hunder pga hunden kan føle seg i en presset situasjon og barn oppleves som ustabile. 

Har selv en hund som ikke liker at noen ligger inntil hodet hennes, dvs gir klem, ergo så unngår vi det. Og er veldig obs når barn er i nærheten sånn at barnet ikke klemmer hunden. 

Barn kan også være hardhendte, selv i en krisesituasjon 

Nå er skaden skjedd, men hvis dere vurderer hund igjen så ville jeg lest meg opp om de dempede signalene hunder gir. 

Anonymkode: 0c5fb...5b8

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund bet en eldre mann. Også helt ut av det blå. Jeg føler med dere for det er en sjokkartet og forferdelig opplevelse. Det at de ikke gir fra seg varsel er et veldig skummelt tegn, så noe galt er det da med hunden. I bygda jeg bor tok ikke folk avstand til meg. Hunden min ble avlivet, så ved å vise det ansvaret uansett hvor forferdelig det var, så aksepterte folk meg og viste respekt. De syns også at det var trist, og tilmed politiet var veldig greie da mannen anmeldte dette. Han visste ikke at hunden ble avlivet, så han anmeldte hendelsen etter at jeg var hos veterinæren. Noe jeg gjorde dagen etter. Skjønner at dere har det grusomt nå. Folk bør nå tilgi og forstå når dere avliver hunden. Uff!

Anonymkode: 281e3...c20

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan være at hunden ga signaler om at nok var nok, men dere klarte ikke tolke hunden og lot barnet fortsette å kose. Man skal være uhyre forsiktig med barn og hunder pga hunden kan føle seg i en presset situasjon og barn oppleves som ustabile. 

Har selv en hund som ikke liker at noen ligger inntil hodet hennes, dvs gir klem, ergo så unngår vi det. Og er veldig obs når barn er i nærheten sånn at barnet ikke klemmer hunden. 

Barn kan også være hardhendte, selv i en krisesituasjon 

Nå er skaden skjedd, men hvis dere vurderer hund igjen så ville jeg lest meg opp om de dempede signalene hunder gir. 

Anonymkode: 0c5fb...5b8

Krisesituasjon = kosesituasjon,,

damn autocorrect 

Anonymkode: 0c5fb...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig vondt, for både dere, hunden og barnet (og barnets familie). Forstår godt at dere er fortvilet.

Hunder kan bite plutselig hvis de får vondt. Utover det så er det sjelden at hunder biter uten forvarsel. Som regel så har de brukt mye språk over lang tid før de går til det skritt å bite. Snu bort hodet, slikke seg om munnen, forsøke å trekke seg unna, korte lepper... Språk som ikke alle klarer å lese, og i hvert fall ikke barn. De fleste hunder vil også knurre før de biter, og om de da får kjeft for å knurre, så ender man opp med å straffe bort språket og får dermed en tikkende bombe. Når subtile signaler ikke blir hørt, og tydeligere språk (knurring) blir kjeftet på, da har hunden bare èn ting igjen å gjøre - biting. 

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, TS, men skriver generelt. Fordi dette er så utrolig viktig for hundeeiere å være klar over, sånn at så få som mulig kan havne i en sånn fortvilet situasjon.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en hund som må bote med døden fordi vi tobeinte ikke har kunnskap nok.

Anonymkode: 2a4e8...b8d

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene mine hadde en hund engang. Naboen pleide å terge hunden når den sto i bånd utenfor døren og syklet framfor den så den ikke nådde han. så henta han fart å bråbremsa framfor hunden flere ganger. til slutt reagerte hunden på sykler og brå bevegelser. Engang bestefar skulle på tur med hunden hadde han spark og skulle forbi der vi sto å venta på skolebussen. så sto ei jente der å plutselig vifta hun med armene så hunden beit tak i jakken hennes... både foreldrene hennes  og de andre naboene som så det sa at de ikke ville at vi skulle  avlive fordi det var en "normal"reaksjon på hunden,men også fordi det var kun jakken som fikk ei rift...men bestefar valgte likevel avliving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nok en hund som må bote med døden fordi vi tobeinte ikke har kunnskap nok.

Anonymkode: 2a4e8...b8d

Da må dere som forfekter denne meningen uansett holde hundene deres unna mennesker.  Kjenner flere som eier hunder og som har drevet med hunder hele sitt liv, de har også hatt hunder som plutselig bet. Mulig det var mennesket som klappet sin "skyld" men en som ikke er så hunde vant er vel ikke egnet til å vurdere humøret på hunden da sikkert, så da bør eier ikke la noen få klappe hunden. Dette faller jo på sin egen urimelighet, selv om dere ikke vil høre det så skjer det at hunder snapper helt uten en åpenbar årsak, da skal man avlive. 

Anonymkode: e3817...2e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da min hund glefset mot min mann var det fordi han var syk. Dødelig syk. 

 

Anonymkode: a18e3...a2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må dere som forfekter denne meningen uansett holde hundene deres unna mennesker.  Kjenner flere som eier hunder og som har drevet med hunder hele sitt liv, de har også hatt hunder som plutselig bet. Mulig det var mennesket som klappet sin "skyld" men en som ikke er så hunde vant er vel ikke egnet til å vurdere humøret på hunden da sikkert, så da bør eier ikke la noen få klappe hunden. Dette faller jo på sin egen urimelighet, selv om dere ikke vil høre det så skjer det at hunder snapper helt uten en åpenbar årsak, da skal man avlive. 

Anonymkode: e3817...2e7

Jeg pleier å si nei når barn kommer løpende, og foreldrene sier de kan klappe hunden min uten å spørre meg først. 

Hvorfor? Fordi de åpenbart ikke er hundevante, og en helt tydelig åpenbar grunn vil kanskje for dem fremstå som uprovosert. 

Anonymkode: c997c...1e6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemors hund har ved flere anledninger bitt 2åringen min. Ikke til blods, men nok til at det har blitt stygge merker.

Vi føler ikke vi har fått noen forvarsel noen av gangene. Første gangen var når han var 1år og nettopp hadde begynt å gå. Ungen gikk tydelig direkte mot hunden (som satt midt på gulvet, ikke presset opp i et hjørne, for det kunne jo ha forklart det), hunden reagerte med å løpe imot han, og bet han i benet. Vi trodde kanskje det var den rare måten å gå på som satte ut hunden. Etter det ble barnet mitt veldig forsiktig og har ikke prøvd å klappe eller være borti hunden, men hunden oppsøkte han på nytt nå som toåring og bet mens han satt å bygde lego for seg selv på gulvet.

Nå må dessverre hunden stenges inne på et rom mens vi er på besøk der fordi vi ikke tør å ha han gående løs med sønnen min. Vi lurer på om det er fordi hunden aldri egentlig har hatt noe med småbarn å gjøre før, og at han av en eller annen grunn ser på ungen som en trussel.

Andre hunder i familien har ikke reagert likt på ungen ihvertfall 🤔 Og hunden er ellers kjempegrei og sosial/kosen. Hopper gjerne opp i fanget mitt og ligger der hele tiden mens jeg er på besøk uten barnet.

Endret av heipådegsann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde en hund for lenge siden som plutselig bet. Han hoppet til og bet ei dame med barnevogn som passerte oss på veien. Vi hadde gått der tusen ganger før, han var godt vant til både trafikk, andre dyr, alle typer mennesker, barn, barnvogner, sykler, akebrett osv - vi bodde i en av norges største byer. Han fokuserte ikke på henne før vi møttes, han ble ikke skremt, bare kastet seg mot henne og beit henne i armen akkurat da vi passerte. Han ble avlivet. 

Anonymkode: df695...6b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

En jeg kjenner, hadde en hund som bet en syklist, siden hunden hadde blitt slått etter med kjepp av noen som syklet, så det kan ligge traumer bak en hund som biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere som har lignende erfaringer med hunder, og som kan fortelle hvordan omgivelsene reagerte på deres ustabile hund?

 

hadde dere ikke halsbånd til hunden?

Dette er det som jeg har sagt/kritisert mange på forum. Hvorfor ikke gå med halsbånd når dere er ute på tur? Uansett om deres hun ikke har bitt noen tidligere etc.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Catalina Culès skrev:

En jeg kjenner, hadde en hund som bet en syklist, siden hunden hadde blitt slått etter med kjepp av noen som syklet, så det kan ligge traumer bak en hund som biter.

Og hvorfor var hunden da i nærheten av en syklist?

Anonymkode: a18e3...a2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...