Gå til innhold

Hvor ille er det at en 8/9-åring (3. klassing) spiller GTA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er litt info fra barnevakten.no ang. fortnite.. https://www.barnevakten.no/anmeldelse/fortnite/ kan være greit å lese før man kommer med pekefinger..Min gutt fyller 12 om noen mnd og jeg ser ikke problemet med at han spiller dette spillet. Alt med måte. Han får ikke lov (og er heldigvis ikke interessert) i å sitte å spille i flere timer. Har mange andre interesser. Avhengighet uansett hvilket spill man spiller, tenker jeg er en kanskje værre problematikk enn å spille dette spillet i moderate mengder. 

 

 

Endret av Lalala123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Lalala123 skrev:

Her er litt info fra barnevakten.no ang. fortnite.. https://www.barnevakten.no/anmeldelse/fortnite/ kan være greit å lese før man kommer med pekefinger..Min gutt fyller 12 om noen mnd og jeg ser ikke problemet med at han spiller dette spillet. Alt med måte. Han får ikke lov (og er heldigvis ikke interessert) i å sitte å spille i flere timer. Har mange andre interesser. Avhengighet uansett hvilket spill man spiller, tenker jeg er en kanskje værre problematikk enn å spille dette spillet. 

 

 

Da er han nesten så gammel som aldersanbefalingene tilsier. Ganske stor forskjell på å være bare noen måneder unna og å være flere år unna.

Anonymkode: 23e39...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er han nesten så gammel som aldersanbefalingene tilsier. Ganske stor forskjell på å være bare noen måneder unna og å være flere år unna.

Anonymkode: 23e39...9be

Ja..Men dette var til info. Ikke alle spillene der ute som omhandler «vold» som er anbefalt kun til de over 18 og som er så destruktive som enkelte skal ha det til. Var det som var poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om det. Selv fikk jeg ikke lov til å spille GTA som 16-åring, og nå skjønner jeg hvorfor. Men kanskje spillene er til og med voldeligere i dag?
Barn på 9år kan umulig være interessert i tortur. Men hvis de er interessert i å kjøre bilene i GTA, kan de jo heller få seg et bilspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2018 den 7.47, AnonymBruker skrev:

 Noen læringspunkter:

Man er ikke godt voksen når man er 16. Hjernen har laaangt igjen av utvikling, bl a konsekvenstenkning, særlig hos gutter. 

Vold i spill (der du er voldsmannen og belønnes for det) er noe annet enn vold på nyhetene (som ofte fokuserer på omkostningene av volden, f eks barna som dør av sult pga krigen i Jemen, de gråtende pårørende til soldater).

Hvis du ikke tror man påvirkes av det man ser, hvorfor tror du verden bruker milliarder på reklame, kampanjer osv? Dette argumentet blir alltid misforstått, forresten, og møtt med "jeg går da ikke rundt og dreper folk irl fordi om jeg gjør det i spill!" Holdningsendringer kan være mye mer subtile enn det. Det hamres inn i i unge hjerner at sterk og dominerende mann er bra, at andre er mindre viktige, at kvinner = kropp. Det er flere grunner til at gutter skal i militæret når de er 18, den ene er selvsagt at de er lette å forme, lette å kommandere, svelger propaganda og lar seg påvirke.

 

Anonymkode: 567a0...117

Hvorfor kan du ikke spille dataspill og bli mot vold da?

Forklar!

Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, mod.

Endret av Edie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DonaldDuck skrev:

Jeg ville aldri tillatt mine barn å spille GTA (som er ekstremt voldelig), eller andre skyte/krigsspill.

Jeg tenker at de foreldrene som tillater dette utviser utrolig dårlig dømmekraft. De samme barna får sikkert lov til å se på filmer med 18-års grense også.

Hva med å lese bøker som american psycho skrevet av bret easton ellis? Også forbudt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjorde dette da jeg var yngre, sikkert 5-6 år. Skal sies at det var på pc og (som jeg vet) var det ikke prostitusjon der. Det jeg gjorde var å gå ned på stranden og hadde slåsskamp med en tilfeldig person til en av oss døde:fnise:

Anonymkode: c12b3...790

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, waco said:

Hva med å lese bøker som american psycho skrevet av bret easton ellis? Også forbudt?

Selvsagt! Man må, som forelder, utvise skjønn. Det hadde riktignok vært smårart om min 8-åring hadde vist interesse for å lese den boken da. Men hadde spørsmålet kommet, hadde jeg selvsagt sagt nei til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38

Jeg lærte engelsk ved å spille Leisure Suit Larry i 7-årsalderen. Et av de store målene i spillet er å kjøpe kondomer og ligge med prostituerte. Berget helt fint allikevel, ligger ikke med prostituerte og bruker ikke kondom i dag :fnise:

Endret av GiftMann38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at du kan skru av blod og våpen på gta.. for å gjøre det mer barnevennlig.. fikk det som svar, da jeg reagerte på at en far snappet at hans åtteåring spilte GTA. stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, galmamma said:

Jeg har hørt at du kan skru av blod og våpen på gta.. for å gjøre det mer barnevennlig.. fikk det som svar, da jeg reagerte på at en far snappet at hans åtteåring spilte GTA. stemmer dette?

Nei, det stemmer ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, galmamma said:

Jeg har hørt at du kan skru av blod og våpen på gta.. for å gjøre det mer barnevennlig.. fikk det som svar, da jeg reagerte på at en far snappet at hans åtteåring spilte GTA. stemmer dette?

Nei, det finnes mods som gir MER blod, men ingen som fjerner blod, og hvertfall ikke våpen.

Anonymkode: a910c...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid morsomt med foreldre som tror at deres restriksjoner har noen som helst annen effekt enn at barnet deres lyver til dem. Det virker nesten som om de enten ikke husker er "fortrenger" når de selv var unge.
Dette spillet spiller de barna som vil hos venner som får lov.

Endret av FactsOverFeelings
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
På 15.4.2018 den 18.38, AnonymBruker skrev:

Ok, må starte med å si at jeg er temmelig nazi når det kommer til aldersgrenser både på spill og filmer. 

Det har vært en diskusjon i klassen til barnet mitt om spillet Fortnite. Noen får spille det, andre ikke (inkludert mitt barn). 

Men et par av gutta i denne klassen spiller GTA, og jeg synes det er temmelig DRØYT!! En 8-9-åring er ikke modne nok til å skjønne. 

Jeg blir sykt oppgitt over dette. Er det bare jeg som er i overkant streng??

Anonymkode: 12518...b16

Nei. GTA er ikke for noen. Ikke engang voksne. Det er et drittspill, og alle som spiller det bør fengsles og oppdras. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
1 time siden, FactsOverFeelings skrev:

Alltid morsomt med foreldre som tror at deres restriksjoner har noen som helst annen effekt enn at barnet deres lyver til dem. Det virker nesten som om de enten ikke husker er "fortrenger" når de selv var unge.
Dette spillet spiller de barna som vil hos venner som får lov.

Klart vi husker hva vi gjorde. Poenget er å veilede barna og vise at vi setter grenser og gir dem trygge rammer.

Alle barn ønsker og trenger foreldre som bryr seg nok til å sette grenser. 

At ikke barna overholder alle grenser må en regne med, men mye bedre en foreldre som gir f og lar barna gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, GoldenLioness said:

Klart vi husker hva vi gjorde. Poenget er å veilede barna og vise at vi setter grenser og gir dem trygge rammer.

Alle barn ønsker og trenger foreldre som bryr seg nok til å sette grenser. 

At ikke barna overholder alle grenser må en regne med, men mye bedre en foreldre som gir f og lar barna gjøre som de vil.

Jeg hadde heller spilt spillet med poden selv, og satt grenser på den måten.
Å forby noe fungerer dårlig på barn, spesielt dersom andre barn får lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, FactsOverFeelings said:

Alltid morsomt med foreldre som tror at deres restriksjoner har noen som helst annen effekt enn at barnet deres lyver til dem. Det virker nesten som om de enten ikke husker er "fortrenger" når de selv var unge.
Dette spillet spiller de barna som vil hos venner som får lov.

Hva er alternativet da mener du? Å ikke ha noen restriksjoner? Man kan jo ikke kaste alt ansvar, selv om barn av og til bryter reglene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
Akkurat nå, FactsOverFeelings skrev:

Jeg hadde heller spilt spillet med poden selv, og satt grenser på den måten.
Å forby noe fungerer dårlig på barn, spesielt dersom andre barn får lov.

Det får være opp til deg. 

Jeg sitter ikke ved siden av ungen min og oppfordrer til å drepe prostituerte, torturere og drepe mennesker. 

Man kan si hva man vil, men barna blir mer avstumpet og likegyldig til vold og drap ved å eksponeres og delta i slike spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, GoldenLioness said:

Det får være opp til deg. 

Jeg sitter ikke ved siden av ungen min og oppfordrer til å drepe prostituerte, torturere og drepe mennesker. 

Man kan si hva man vil, men barna blir mer avstumpet og likegyldig til vold og drap ved å eksponeres og delta i slike spill.

 

Ja jøss, for det er alt man kan gjøre i det spillet der :rolleyes:
Ignorante mennesker og tomflasker....

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...