Gå til innhold

Norsk grammatikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det borte fra pensum på barne- og ungdomsskolen? Jeg blir gæren av alle som bruker hvem, hvilke og hvordan feil. Sikkert flere ord også, men disse har jeg hengt meg oppi. Hva får ungdommen til å gjøre dette? Jeg går ut i fra at det er ungdom siden tidligere generasjoner ble korrigert på skolen hvis vi hadde diktat og mye grammatikk. 

Anonymkode: b41c5...3f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom det ikke en bestemmelse en gang at elever ikke skulle rettes på i skriftlige oppgaver. De stakkars små kunne få store traumer av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Grammatikken går fra grunnskolen til gjennom hele videregående. De som bruker spørreordene feil er egentlig bare idioter. Har vært vitne til at voksne mennesker bruke dem feil muntlig også, det er nesten enda verre.

Endret av gobbledigook
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så feil brukt i så stor utstrekning. Så jeg tror det er trolling. Hvilke tror dere ellers er grunnen? 

Anonymkode: 722d7...9ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Arabella said:

Kom det ikke en bestemmelse en gang at elever ikke skulle rettes på i skriftlige oppgaver. De stakkars små kunne få store traumer av det.

Nei, det er feil.

Hvorfor skriver du så ekkelt hele tiden?

Anonymkode: f5c6f...50e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så feil brukt i så stor utstrekning. Så jeg tror det er trolling. Hvilke tror dere ellers er grunnen? 

Anonymkode: 722d7...9ce

Her på KG mener du? Eller overalt? At folk  går rundt  og troller på jobb og  i butikker og slikt?

Anonymkode: 63804...7d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, gobbledigook skrev:

Nei. Grammatikken går fra grunnskolen til gjennom hele videregående. De som bruker spørreordene feil er egentlig bare idioter. Har vært vitne til at voksne mennesker bruke dem feil muntlig også, det er nesten enda verre.

I  minst 1 dialekt er det vanlig  å bruke "feil" spørreord.

Anonymkode: 63804...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er så feil brukt i så stor utstrekning. Så jeg tror det er trolling. Hvilke tror dere ellers er grunnen? 

Anonymkode: 722d7...9ce

Ironisk at du en i et innlegg om feilaktig bruk av spørreord selv begår en slik feil. 
Spørreord er kanskje ikke så enkelt som noen vil ha det til?

Anonymkode: 3a503...b93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I  minst 1 dialekt er det vanlig  å bruke "feil" spørreord.

Anonymkode: 63804...7d9

Øh, det er absolutt ingen unnskyldning. Tenker på dem som for eksempel sier "hvem" i stedet for "hvilken". Det er ikke greit, samme hvem (hehe) dialekt du snakker! :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer av dialekt. Som lærer ser jeg elever bruke dialektord i sine skriftlige oppgaver. Ellers kan jeg si at rettskriving er et stort emne innen alle fag i hele grunnskolen (som jeg kan si noe om)

Anonymkode: aee3c...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gobbledigook said:

Øh, det er absolutt ingen unnskyldning. Tenker på dem som for eksempel sier "hvem" i stedet for "hvilken". Det er ikke greit, samme hvem (hehe) dialekt du snakker! :-p

Du har mangelfull realitetssans. Folk benytter sin dialekt, og bryr seg ikke en døyt om hvilke dialektord et null på internett måtte mene ikke er "greit" å bruke når en prater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, GauteS skrev:

Du har mangelfull realitetssans. Folk benytter sin dialekt, og bryr seg ikke en døyt om hvilke dialektord et null på internett måtte mene ikke er "greit" å bruke når en prater.

Det er en viss forskjell på skrivespråk og talespråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Arabella said:

Det er en viss forskjell på skrivespråk og talespråk.

Forsøk å holde deg til saka og unngå økseskaftkommentarer. Utgangspunktet for mitt innlegg var: "Tenker på dem som for eksempel sier "hvem" i stedet for "hvilken". Det er ikke greit, samme hvem (hehe) dialekt du snakker!" 
 Dette gjaldt, som en ser, talespråk, og bare det, og det samme omhandlet min kommentar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ironisk at du en i et innlegg om feilaktig bruk av spørreord selv begår en slik feil. 
Spørreord er kanskje ikke så enkelt som noen vil ha det til?

Anonymkode: 3a503...b93

Jeg tror brukeren tøyser litt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, GauteS skrev:

Forsøk å holde deg til saka og unngå økseskaftkommentarer. Utgangspunktet for mitt innlegg var: "Tenker på dem som for eksempel sier "hvem" i stedet for "hvilken". Det er ikke greit, samme hvem (hehe) dialekt du snakker!" 
 Dette gjaldt, som en ser, talespråk, og bare det, og det samme omhandlet min kommentar. 

Unnskyld da! Svært så bisk du var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvem, hvordan og hvilken er ikke det eneste problemet med rettskriving gramatikk. 

 Temmelig mange som ikke gidder å bruke og / å korrekt heller... 

Anonymkode: a04ee...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om det bare er trolling, for det er så ofte. 

Mine barn har ihvertfall lært om riktig spørreord og det pirkes stadig på skrivefeil. 

Det virker fordummende når folk ikke klarer å bruke riktig spørreord. 

(og når vi først er i gang, hun/henne feil, ser også veldig dumt ut) 

Anonymkode: 94152...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye handler om dialekt. På min dialekt er det helt greit å spørre: "Hvem kjole synes du var finest?" eller: "Hvem brus vil du ha?". Mange skriver også dialekt på Facebook, sms, chat osv. Jeg skriver mer i slike uformelle sammenhenger enn jeg skriver ting som krever korrekt skriftspråk. Det kan da være lett å glemme slikt. På forum er folk heller ikke så påpasselig med rettskriving og grammatikk, dermed blir slike feil ekstremt synlig.

Selv er jeg ganske opptatt av godt språk, både muntlig og skriftlig, og forsøker derfor å uttrykke meg godt og korrekt. Dette utelukker likevel ikke at jeg snakker og i noen sammenhenger skriver dialekt.

Anonymkode: 34e6d...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...