Gå til innhold

Prednisolonkur så det holder, erfaringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 ukers hestekur og jeg gruer meg. Sliter med søvnen fra før men nå må jeg ta denne kuren. Vet jeg kan risikere en enorm appetitt og at jeg kanskje lett vil ta til tårene og være en tanke ustabil. Dette var det min mann opplevde men han ligger på en lav dose. Nå skal jeg opp i det tredobbelte av hva kroppen trenger av kortison og jeg kjenner jeg gruer meg litt. Er det noen som har erfaringer med en slik kur? 

Anonymkode: 22f0e...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest N-Nøff

Hvor høy da? Har gått på det, var et mareritt. Ja, spesielt for søvnen. Puls på 120 hele veien. Ikke noen følelsesmessig bivirkning..Men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange som bruker Prednisolon, både som fastmedisin og periodevis kur. De som står på det lenge (mer enn 6 uker) merker det på at huden blir tynn og det lett kommer blåmerker, de som har diabetes må passe på blodsukkeret. Men de fleste som kun står på det kort tid merker ikke så mye bivirkninger, søvnvankser, apetittendring og ustabilt humør er ikke vanlig.

Anonymkode: 7a100...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går bare på det en uke av gangen, en sjelden gang. Eneste jeg merker, er at jeg får vondt i magen på slutten. 

Anonymkode: c1634...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

6 ukers hestekur og jeg gruer meg. Sliter med søvnen fra før men nå må jeg ta denne kuren. Vet jeg kan risikere en enorm appetitt og at jeg kanskje lett vil ta til tårene og være en tanke ustabil. Dette var det min mann opplevde men han ligger på en lav dose. Nå skal jeg opp i det tredobbelte av hva kroppen trenger av kortison og jeg kjenner jeg gruer meg litt. Er det noen som har erfaringer med en slik kur? 

Anonymkode: 22f0e...049

Jeg har gått på flere slike kurer, og har aldri merket noe annet negativt enn at jeg legger på meg vannvekt.

Anonymkode: 828d2...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på flere slike kurer, og har aldri merket noe annet negativt enn at jeg legger på meg vannvekt.

Anonymkode: 828d2...d8e

Jeg må legge til at jeg får bivirkninger ved lengre tids bruk, men ikke på kortere kurer. (Kortere enn 3 mnd)

Anonymkode: 828d2...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var oppe i 40 mg i 14 dager her for noen uker siden, tilslutt måtte jeg be legen om å få zopiclone ved siden av. 1/2 tbl gjorde underverker for søvnen 😊

Anonymkode: f0555...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket ikke annet enn dårlig «hjernekapasitet», klarte ikke formulere noe skriftlig (noe som passet ekstremt dårlig da jeg skulle levere bachelor).

Anonymkode: 5525d...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er snart ferdig med en kur på 1 uke. 20 mg daglig. Ikke merket noe som helst på verken søvn eller noe annet. Men har sikkert en for kort kur til at det kan gi noen bivirkninger. 

Anonymkode: affef...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Har hatt flere høydosekurer, varierte hvordan bivirkningene ble. Står på vedlikeholdsdose ellers, uten bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok det en ukes tid og fikk MASSE energi.

Anonymkode: 88a73...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på det i 4 år og startet med 60 mg. Har fått masse bivirkninger men håper det går over når jeg en gang kan slutte. Er ned i 10 mg nå.

Anonymkode: b52b9...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Det dag to nå på 40 mg, jeg er stuptrøtt og verker noe sinnsykt i kroppen. Vet ikke om det er tablettene eller tilfeldig. Skjer mye rundt meg og jeg har fibromyalgi også så kanskje det er «bare» det. Medisinen tar jeg for å forsøke å knekke en hudsykdom og akkurat der merker jeg bedring så jeg får uansett holde ut så godt jeg kan. 

Anonymkode: 22f0e...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...