Gå til innhold

Folk som trenger profesjonell hjelp, tegn på dårlige gener?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er ikke slemt ment, jeg bare lurer. Folk som må gå med jevne mellomrom til psykolog evt. blir innlagt på psykiatrisk, har de dårlig psyke ?

Anonymkode: 261c2...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat

 har de dårlig psyke ?

Åpenbart?

Anonymkode: 5d14b...ef2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett vil de fleste ha en psykisk lidelse i løpet av livet. Du kan sammenligne det med fysisk sykdom. I løpet av 40 år vil de fleste være innom et legekontor. Bare noen få vil aldri være syke. 

Mange psykiske sykdommer er genetisk predisponert. Så det kan være et tegn på "dårlige gener". Dog er det mer et filosofisk spørsmål. Mange av de meste berømte og begavede menneskene i verden har vært psykisk syke. Van Gogh kuttet av sitt egent øre, har han dårligere gener enn noen som ikke ville gjort det? Er et menneske mindre verdt fordi de er allergisk, selv om de påvirker livet til flere hundre millioner mennesker?

Å bli innlagt på psykiatrisk krever enten at du er alvorlig psykisk syk eller ressurssvak. Begge disse "smitter over" på avkom. Jeg ville vært skeptisk til å få barn med noen som hadde visse pyskiske lidelser. Hvis man er innlagt fordi man mangler forståelse for juss og verden ville jeg ikke innledet et forhold.

Men spørsmålet om gode eller dårlige gener kan ikke besvares uten at man kan si hva meningen med et menneske er. Hva er et godt menneske? Jeg tror ikke en psykisk sykdom gjør deg til et dårlig menneske. Uproduktiv kanskje, men det er de fleste mennesker. Sykdom gjør ikke mennesker dårligere, handlinger avgjører verdien til en person. 

En fyr fra Canada med en fot og lungekreft samlet inn millioner for kreftforskning ved å løpe halveis gjennom amerika. Han var et fantastisk menneske. Oppvekst, ideologier og stå på vilje samt kreativitet er langt viktigere enn å være frisk. Synes jeg iallefall-

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det interessante spørsmålet er jo hvorfor de har dårlig psyke. Som jeg har forstått så er dette svært sammensatt, og som med det aller meste så er det både gener og miljø inne i bildet. Men om du har en 8-åring som selvskader med å kutte seg i underlivet så bør man jo være såpass reflektert at man skjønner at dette barnet har vært ute for noe veldig alvorlig, veldig tidlig i livet. Så synes det blir litt dumt/urettferdig med bare sterk vs. svak psyke. Man kan genetisk sett være født med en sterk kropp fysisk sett, men sitter du på sofaen og gomler ostepop og cola, så hjelper det ikke med allverdens gener. Det bør jo ikke være noe mer uglesett at man har svak psykisk helse enn om man har svak fysisk helse, men førstnevnte er det langt mer akseptabelt å gi beskjed om at de må skjerpe seg.

Anonymkode: 642ac...d6c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, de har ikke dårlige gener. Genene våre ble ikke dårlige de siste 30-40 årene.

Det de har er kvikksølv i hjernen.

Anonymkode: 1932e...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian d'Ibelin

Da må folk hat virkelig dårlige gener før i tiden siden da kunne man blitt lagt inn for hva som helst nesten.

e399b344dd3893eb74256319e6016fba.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange av de store kunstnerene og musikerene har utfordringer med mental helse, nettopp derfor skaper de så ufattelig mye bra som vi andre kan glede oss over. Sånn sett kan man si at mental helse, både god og dårlig, kan være en enorm ressurs. Årsaken bak kan være arv, som i gener eller sosial oppvekst men det kan og være livsbelastninger. Alle kan bli psykisk syke hvis belastningene blir mange nok. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Duff skrev:

 Alle kan bli psykisk syke hvis belastningene blir mange nok. 

Amen!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht en stress/sårbarhetsmodell er vi alle disponibel for psykisk/fysisk sykdom i løpet av livet. Det kommer bare an på hvor sårbar du i utgangspunktet er (sårbarheten din vil variere hele livet) og stresset livet medfører i en sårbar periode. Det vil si, dersom du i utgangspunktet befinner deg i en sårbar posisjon i livet og blir utsatt for en stressende situasjon er det ikke utenkelig at du vil få deg en psykisk knekk. Er du i en mindre sårbar periode, vil du tåle et høyere nivå av stress. Genene dine vil selvsagt også avgjøre hvor sårbar og disponibel du i utgangspunktet er - men ingen regel uten unntak. 

Men jeg trodde vi var langt forbi den tiden hvor de som slet med psykisk sykdom var en sjeldenhet og tegn et på svakhet? Min innstilling til psykisk sykdom er at de har vært for sterke, for lenge. Det er kun den aller siste lille dråpen som får begeret til å renne over.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det interessante spørsmålet er jo hvorfor de har dårlig psyke. Som jeg har forstått så er dette svært sammensatt, og som med det aller meste så er det både gener og miljø inne i bildet. Men om du har en 8-åring som selvskader med å kutte seg i underlivet så bør man jo være såpass reflektert at man skjønner at dette barnet har vært ute for noe veldig alvorlig, veldig tidlig i livet. Så synes det blir litt dumt/urettferdig med bare sterk vs. svak psyke. Man kan genetisk sett være født med en sterk kropp fysisk sett, men sitter du på sofaen og gomler ostepop og cola, så hjelper det ikke med allverdens gener. Det bør jo ikke være noe mer uglesett at man har svak psykisk helse enn om man har svak fysisk helse, men førstnevnte er det langt mer akseptabelt å gi beskjed om at de må skjerpe seg.

Anonymkode: 642ac...d6c

Skillet mellom psyksik og fysisk sykdom er diffust og er heldigvis på vei ut. Mikroskopiske doser med kjemikalier kan endre persepsjonen. Psykologi var læren om sjelen. Vi forstår ennå alt for lite. Men hjernen er et fysisk organ. Dessverre kan vi ikke måle nøyaktig nok for å se pyskiske sykdommer. 

Vi behandler psykisk sykdom med kjemikalier. Det er en kjemisk ubalanse. Men den kan også behandles med andre metoder. Akkurat som fysisk smerte, eller fedme. All sykdom kan påvirkes med egne handlinger og medisin. Freud kalte kokain en vidundermedisin. En liten dose så er man ikke lengre deprimert, letargisk og ubrukelig. Men bivirkningene er store...

Trening og struktur hjelper på både fysisk og psykisk sykdom. Men det er ikke lett. Og man kan ikke selge en god livsstil og disiplin. Man kan ikke ta patent på en joggetur og meditasjon. Så fokuset på forskningen er medisinske intervensjoner, stort sett. 

Det interessante er hvordan man takler sykdom. To personer med samme handikapp kan ha vilt forskjellige utfall. Hvorfor er interessant. Jeg skulle likt å se en milliardindustri som så på forskjellen mellom pasienter som klarte seg bra og dårlig med samme diagnose. 

Men det er vanskelig. Det er lett for meg å si at en anorektiker bare bør spise. Eller at en tjukkas bare bør legge fra seg gaffelen. Det er jo faktisk så enkelt, hvis man ser bort fra mennesker, følelser og kunnskap. Ben som ikke funker, organer som mangler eller sykdommer som i liten grad kan påvirkes av vilje er det værre å tenke slik om. 

Hvorfor er mennesker irrasjonelle?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dårlige gener som gjør at folk blir utsatt for overgrep hele oppveksten og blir ødelagt psykisk for livet. Tro meg, det er enormt mange av de i psykiatrien. 

Anonymkode: dabd6...a75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterke folk rister ting av seg. Svake folk bryter sammen.

Ei jente i klassen brøt sammen en gang etter å ha blitt spøkt med.

Lurer på om jenter har svakere gener enn gutter? De bryter jo sammen så mye lettere enn vi gjør.

Anonymkode: 794b2...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller tegn på at vi har et samfunn der man helst ikke skal føle noe som helst og der folk overlater hverandre til "profesjonelle" når noen har problemer av noe slag. 

Anonymkode: 10c6e...446

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess

-gener/arv

-miljø

-- stor belastning/traumatisk hendelse på hvilket som helst punkt i livet. 

 

Blir du tatt til fange av IS og torturert, voldtatt jevnlig, tvingt til å krige og drepe for dem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sterke folk rister ting av seg. Svake folk bryter sammen.

Ei jente i klassen brøt sammen en gang etter å ha blitt spøkt med.

Lurer på om jenter har svakere gener enn gutter? De bryter jo sammen så mye lettere enn vi gjør.

Anonymkode: 794b2...981

Unge menn topper selvmordsstatistikken, ikke unge damer. Du har enda mye igjen å lære. 

Anonymkode: ec9f9...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er psykisk syk, men jeg har ikke en svak psyke. Det er ikke rart at jeg har blitt syk ut fra min oppvekst og mine opplevelser. 

Fysisk sett er jeg veldig sterk. Omtrent aldri syk og kroppen min har vært gjennom maaange påkjenninger av alvorlig arti. Likevel har jeg hver gang kommet meg. 

At kroppen min er sterk har nok både med gener og at jeg har trent aktivt siden jeg var 16 år. Har jo trent før det også da, men. 

Psyken min har gjennomgått veldig mye og det har gjort meg veldig syk. Men å være psykisk syk er ikke det samme som å være psykisk svak. 

Da vil jeg heller si at de som føler hele verden raser sammen for noe som for meg som har gjennomgått ganske mye bare ville vært et skjær i sjøen, er psykisk svake. For de har kanskje vært heldig med et lett og bekymringsfritt liv slik at når de møter motgang så har de ikke fått trent den psykiske styrken og utholdenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke slemt ment, jeg bare lurer. Folk som må gå med jevne mellomrom til psykolog evt. blir innlagt på psykiatrisk, har de dårlig psyke ?

Anonymkode: 261c2...4f7

Folk som oppsøker (frivillig, altså) hjelp er betydelig mer oppegående enn de fleste.

Det er åpenbart for de fleste at de er mer oppegående enn alle som burde hatt hjelp men som ikke innser det godt nok til å oppsøke den og alle dem som faktisk forstår at de ikke er psyksik stabile men som skjuler det for å oppnå fordeler (som å beholde anseelse, venner eller barn) eller rett og slett fordi de er for late til å ta seg på tak. De er mer oppegående enn 100% av alle som noensinne har skrevet ekle ting på Internett, med eller uten eget navn under. 

Og, aller viktigst: de er mye som tyder på at de er mer oppegående enn folk som tror på ting som en random person på nettet eller i virkeligheten påstår, uten å dobbeltsjekke. ;)  Noe som etter siste ukers mediedekning later til å være type 95% av befolkningen.

Anonymkode: b804a...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål: Hvem er psykest av eleven som er i stand til å mobbe en annen elev i flere år og gå videre med suksess i parforhold og karriere eller eleven som havner på psykatrisk som ungdom/voksen som følge av mobbing og terrorisering?

Anonymkode: c3ee0...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har for faen ingenting med gener å gjøre.

Det mennesker kan gjøre er å slutte å hate oss som sliter, så kanskje psyken kan bli bedre for mange, og jo hat finnes overalt. Sorry for at jeg lever men nå ble det bare sånn og er glad for det. 

Det er noe å lure på hvorfor noen er så frekk mot folk som sliter. 

Endret av Axl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål: Hvem er psykest av eleven som er i stand til å mobbe en annen elev i flere år og gå videre med suksess i parforhold og karriere eller eleven som havner på psykatrisk som ungdom/voksen som følge av mobbing og terrorisering?

Anonymkode: c3ee0...606

Webpsykologen har et innlegg om dette med mobber og mobbeoffer. Ofte sliter de grunnleggende med de samme tingene, men så har de ulike metoder å håndtere det på. Mobberen mobber for å beskytte seg selv. Mobbeofferet blir offeret fordi vedkommende kanskje blir stille og innesluttet og sånn sett et lett mål for mobberen. 

Men hvem som sitter igjen med mest skader og potensielle psykiatriske diagnoser? Det tror jeg er mobbeofferet. Det gjorde noe med meg og hvordan jeg så på meg selv. Selv-verdet mitt ble brutt ned og jeg tok skade av det. Videre førte det til at jeg lot meg mishandle av de jeg var sammen med. Lot meg utnytte av folk og strakk meg langt for å holde på de ved å være så snill og hjelpsom som mulig. Til de plutselig ikke trengte meg mer og forlot meg. Story of my life. Det startet med sosiale vansker og dermed mobbing. For snart to måneder siden ble jeg nesten slått og dopet i hjel av en kar som liksom skulle være kjæresten min. Det tok han to dager å tvinne meg rundt lillefingeren igjen. Flere episoder senere, mye press fra familie og politi og jeg klarte å avslutte det. Men fyren er farlig og lot meg ikke være. Nå sitter han i varetekt og der blir han til rettsaken fordi det er så grovt alt han har gjort meg. 

Hvem vet hvordan livet mitt hadde blitt hvis jeg ikke hadde blitt mobbet. Kanskje hadde jeg hatt nok selvrespekt og selvhevdelse til å gjøre det slutt med en gang jeg ble behandlet som søppel av min eks gjennom ni år. Kanskje hadde jeg ikke blitt alvorlig psykisk syk. Kanskje hadde jeg aldri sluppet en så farlig og ustabil mann innpå meg som jeg gjorde for noen måneder siden.

Hvem vet. 

Så jeg tror absolutt at mobbeofferet har langt større risiko for å bli langvarig psykisk syk enn mobberen. Men det vil ikke si at mobbeofferet er svakere psykisk enn mobberen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...