Gå til innhold

Oppkast av påkjenninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig?
Jeg har slitt med en del angst store deler av livet. Prestasjonsangst, sosial angst og angst for følelser. 
Jeg er ikke særlig åpen om mine følelser og blir gående med dem inni meg, i hvertfal når det kommer til å vise at man er glad i noen. 
Saken er at jeg hadde en ganske stor påkjenning i fjor. Jeg mistet en person som hadde stått meg nært hele livet. Jeg tok det som en lettelse på en måte, at vedkommende slapp og lide mer. Men likevel, så tror jeg nesten at påkjenningen ble så stor at jeg ikke helt kjente den. Du tror på en måte at du ikke føler så mye rundt det, men så kommer det litt etter litt. Jeg begynte nemlig og spy. Jeg tror egentlig det var oppkastsyken, men andre mener det kan være en reaksjon på en påkjenning.

Og nå lurer jeg, for jeg kjenner også litt på denne følelsen når jeg får den verste angsten. Jeg har ikke bare begynt å spy av angst og vonde tanker, men det er ikke langt unna noen ganger. Jeg mister matlysten så inni pokker, og føler på en måte at hele kroppen blir spøytet full med syre.

Ved f.eks kjærlighetssorg....kan man spy og få diare av det?

Anonymkode: 162a3...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Definitivt. Sjokk, sorg og angst kan man spy av. Da det gikk opp for meg at jeg og samboer faktisk gjorde det slutt måtte jeg spurte inn på badet, var såvidt jeg rakk doen. 

Anonymkode: 8f63b...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres sannsynlig ut som en emosjoell reaksjon, og det er absolutt ikke uvanlig.

Jeg opplevde noe av det samme da min venninne gikk bort. Plutselig fikk jeg skrekk for sykehus. Jeg hyperventilerte og kastet opp bare jeg skulle ta en rutinesjekk hos vanlig lege. Så det beste du kan gjøre er å være snill med deg selv og vurdere å prate med noen, enten profft eller en venn/slektning du stoler på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spydde i flere måneder etter et samlivsbrudd.

Anonymkode: 57f93...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, stresshormoner påvirker fordøyelsessystemet. 

Anonymkode: f2e89...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å opprette en lignende tråd, men så fant jeg denne. Jeg trodde ikke dette var normalt, men tydeligvis har flere det slik. Selv kastet jeg opp da jeg ble mobbet, jeg ble bare helt dårlig av det.

Anonymkode: 2b0a2...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kaster opp om jeg blir for sliten.

Anonymkode: 8e87a...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min kastet opp hver dag i et halvt år etter at hans farmor døde. Vi skjønte ikke hva som var galt, og fastlegen sendte ham på en mengde utredninger, stakkar. De fant ikke noe, og etter det halve året kastet han opp stadig sjeldnere og det gav seg helt etter caet års tid.

Anonymkode: fee14...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kaster opp om jeg blir for sliten.

Anonymkode: 8e87a...f43

Jeg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalme, magesmerter, mye syre og oppkast er relativt vanlige stress/angst reaksjoner fra tarmsystemet. Men det kan også være tegn på fysisk sykdom. Syns derfor du skal dra til legen for en fysisk sjekk. Folk med angst kan også få magesår liksom.

Anonymkode: c17ca...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkast og løs avføring kan være noe som henger igjen fra den gangen vi var byttedyr. Når vi ble utsatt for fare lettet kroppen seg slik at vi kunne løpe lenger og raskere. Man ser det samme hos dyr når de blir stresset.

Anonymkode: 8c410...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har alltid spøkt om at hele nervesenteret mitt ligger i magen. Mer eller mindre hver gang jeg er nervøs, oppspilt, spent eller opplever andre sterke følelser blir jeg kvalm og må i mange tilfeller spy, slik har jeg vært siden jeg var barn. 

Anonymkode: da967...e15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spyr når jeg blir utsatt for veldige emosjonelle situasjoner. Spyr etter begravelser f.eks (når det er snakk om nære relasjoner). Begynte med det når jeg var 11 år i bestefar sin begravelse.

Anonymkode: b5831...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tenkt til å opprette en tråd om det er normalt å reagerere fysisk på den måten av kraftige vonde tanker, det er visst det:P

Anonymkode: 8f5ab...4da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tenkt til å opprette en tråd om det er normalt å reagerere fysisk på den måten av kraftige vonde tanker, det er visst det:P

Anonymkode: 8f5ab...4da

Reagerer du selv?

Anonymkode: 2b0a2...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastet opp når jeg fant kjæresten i seng med min venninne.

Anonymkode: 28a59...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kastet opp på bursdagen min, julaften etc da jeg var barn. De siste ukene før masterinnleveringen spydde jeg flere ganger i uken. Psykisk stress, både positivt og negativt, kan stimulere produksjonen av saltsyre(?) i magen, tror jeg det var legen min sa for evigheter siden. Og noen koster opp av det. 

Anonymkode: 3726c...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...