Gå til innhold

Hvis Gud eksisterer, hvorfor er det så mye elendighet i verden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 15.4.2018 den 20.41, AnonymBruker skrev:

Svaret er at gud ikke eksisterer. Er jo helt absurd å tro at en mann har tryllet frem verden med magi. 

Anonymkode: 6bccc...6b4

Gud er ikke en mann. Gud er ikke menneske. Gud  er ikke et kjønn- Gud er en ånd.

 

Anonymkode: b3627...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gud er ikke en mann. Gud er ikke menneske. Gud  er ikke et kjønn- Gud er en ånd.

 

Anonymkode: b3627...33a

Men beskriver seg selv som Han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, omarel skrev:

Men beskriver seg selv som Han.

Mange omtaler bilder som hun. Betyr det at bilen er en kvinne?

Man gir som regel båter kvinnenavn. Betyr det at en båt er en kvinne?

 

Anonymkode: b3627...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange omtaler bilder som hun. Betyr det at bilen er en kvinne?

Man gir som regel båter kvinnenavn. Betyr det at en båt er en kvinne?

 

Anonymkode: b3627...33a

Jeg sier ikke at jeg har svaret på hvorfor Gud omtaler seg som Han, men Han gjør det.

En mann eller en av hannskjønn er En som befrukter og gir. Gud er derimot en som Skaper og gir liv. Mens en hunn er en som blir befruktet og selv er skapt fra Adam. Det er vel kanskje derfor Gud omtaler seg som Han, i betydning av Skaperen, Befrukteren og Giveren av alt.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, omarel skrev:

At Gud angrer gjør Han som ekstremt fullkommen og uinteligent. Det vil med andre ord bety at Han skapte livet, døden og jorda uten en fullkommen plan. Dette var nytt. Det betyr også at det ikke forligger noe mening med livet og at alt er vilkårlig og kaotisk.

Syndefloden ifølge Koranen var Guds beviste verk og likeså var arket, en befaling til Noah. Å si at Gud angrer er noe som jeg ville kalt blasfemi.

Det står, så vidt jeg husker, flere plasser i bibelen at Gud har angret på flere ting.

Hvorfor han skapte syndefloden står beskrevet i 1. Mosebok 6, 5-7.  (Angret på at han skapte mennesket)

Hvordan kan det være blasfemisk å sitere bibelen?

Anonymkode: 9a3c4...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står, så vidt jeg husker, flere plasser i bibelen at Gud har angret på flere ting.

Hvorfor han skapte syndefloden står beskrevet i 1. Mosebok 6, 5-7.  (Angret på at han skapte mennesket)

Hvordan kan det være blasfemisk å sitere bibelen?

Anonymkode: 9a3c4...42c

Jeg har ikke sagt at det ee blasfemisk å sitere fra bibelen. Vedkommende sa at læreren sa det så hun ikke viste om det stemte eller ikke. Det er på bakgrunn av det jeg kalte det blasfemisk. Står det i Bibelen så er det en definisjonen av Gud og følger da bibelske norm for hva Gud er i kristendommen.

Fra et islamsk utgangspunkt så blir det blasfemisk.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, omarel skrev:

Jeg har ikke sagt at det ee blasfemisk å sitere fra bibelen. Vedkommende sa at læreren så det privat hun ikke viste om det stemte eller ikke. Det er på bakgrunn av det jeg kalte det blasfemisk. Står det i Bibelen så er det en det definisjonen av Gud og følger da bibelske norm for hva Gud er.

Det var jeg som gjenfortalte det søndagsskolelæreren lærte oss, og jeg søkte opp bibelverset for å få bekreftet at det han lærte oss var riktig.

Anonymkode: 9a3c4...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at voksne mennesker har fri vilje, og de kan finne på all den elendigheten de vil for min del. Det jeg ikke forstår er at den allmektige og gode Gud lar nyfødte barn og uskyldige dyr lide uten å løfte en finger. DE har jo ikke fri vilje og kan ta egne valg. Jeg tror heller ikke dyr som lever under tortur og lidelser reflekterer i særlig grad over at de får sin lønn i himmelen og trøster seg med det. Ei heller babyer som blir voldtatt, slått eller som lever under andre uholdbare forhold. 

Jeg fatter ikke at det går an å tro så dypt og inderlig på noe som uten å mukke lar uskyldige vesener leve i smerter og lidelser. 

Anonymkode: 57892...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jorden er en annen planets helvete?

Anonymkode: 36d6a...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Da jeg gikk på søndagsskolen lærte vi at Gud, etter syndefloden, angret så mye på det han hadde gjort at han besluttet å la være å gripe inn når menneskene ødela for seg selv.   (Det står visst noe om dette i GT, uten at jeg vet hvor)

 Etter dette har han, igjen følge søndagsskolelæreren, ikke grepet direkte inn, men brukt Jesus som en vei til frelse.  (Diplomati og frivillighet foran skremsler og tvang)

 

Anonymkode: 9a3c4...42c

Neida. Gud peiste Sodoma og Gomorra til helsike lenge etter syndefloden:-)

Anonymkode: 38a90...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig utrykte Gud anger over skaperverket sitt siden skaperverket hans valgte ham bort og hadde hor med satan og demonene hans, men det endrer ikke det faktum at det måtte skje, for at vi skulle ha fri vilje, og kunne velge ham tilbake, da kristendommens gudebilde baserer seg på et kjærlighetsforhold mellom Gud og menneske slik foreldre har til sine barn, som i gudebildet Faderen og Messias, Sønnen. Blodsbåndet ses og i Jesu blod, at hans kropp var et offer, sånn kvinnen ofrer sin kropp når hun bærer barn, osv.

Velger du ikke Gud tilbake, så er du ikke Guds barn, for du har fått viljen til å forkaste ham, og når vårt forhold til Gud baserer seg på kjærlighet får det ikke vært tvang inne i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/18/2018 at 12:29 PM, omarel said:

Jeg har ikke sagt at det ee blasfemisk å sitere fra bibelen. Vedkommende sa at læreren sa det så hun ikke viste om det stemte eller ikke. Det er på bakgrunn av det jeg kalte det blasfemisk. Står det i Bibelen så er det en definisjonen av Gud og følger da bibelske norm for hva Gud er i kristendommen.

Fra et islamsk utgangspunkt så blir det blasfemisk.

Bibelen og koranen er dimensjoner fra hverandre med tanke på historisk kredibilitet og budskap. Bibelen har 66 bøker skrevet av 35 forfattere som alle enes og skriver i det samme narrativet. I koranen så står og faller alt på en enkelt mann.

Koranen inneholder også over 100 vers med oppfordringer til drap og vold mot ikke-troende. Jeg sier på ingen måte at alt som står i koranen er negativt. Men disse versene blir brukt av islamske ekstremister til å legitimere sine egne ondskapsfulle handlinger. Å rettferdiggjøre vold ut fra bibelen er umulig, og jeg skal forklare hvorfor.

I kristendommen er det to tidsepoker/deler. Man har det gamle testamentet som vi deler med jødene, også har vi det nye testamentet. Dette er den gamle pakt hvor blod måtte utgytes for at synd kunne bli tilgitt. Her er det direkte intervensjoner med drap, straff og menneskeheten levde da i en brutal virkelighet.

Men så kommer den nye pakt med Jesus Kristus, den profeterte messias. I Matteus 5.17 sier Jesus at han ikke har kommet for å oppheve loven, men for å oppfylle den. Gjennom at Jesus blir det perfekte offerlammet som Guds sønn, så er vi da frikjøpt fra loven og dens konsekvenser. Gjennom Kristus står vi altså nå rene uten synd. Ikke gjennom våre egne gjerninger, men gjennom Guds nåde mot menneskeheten. Dermed oppfylles det profeten Jeremia sier i 31:33 "Jeg vil legge min lov i deres sinn, og skrive den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk". Vi har nå en samvittighetspakt med Gud. På samme måte som man ikke vil være slem og såre sin ektefelle, så velger vi med vår frie vilje å hedre nåden fra Gud gjennom å følge hans vilje.

Og når vi nå har fått det grunnleggende unna veien. Det er ingen form for oppfordring til noen form for vold i det nye testamentet. Budskapet til Jesus er det motsatte. Hvis noen slår deg i ansiktet, vend det andre kinn til. Hvis noen vil stjele skjorten din, gi ham kappen også. Dette er essensen og hjørnesteinen i vestlig sivilisasjon. Dette er grunnen til at homofile ikke blir kastet av hustak her, og at utro kvinner ikke blir steinet i land der kristendommen rår. Når fariseerne ville steine en kvinne sa Jesus, la den som er uten skyld kaste den første steinen.

Islam og evangeliet etter Jesus Kristus er som natt og dag. I kristendommen er det frihet, rock`n roll og klampen i bånn som gjelder. Og vi tegner, snakker og kler oss som vi vil. Jeg tror det er superviktig at alle muslimer forstår at dette er et kristent land. Vi fordømmer ikke andres tro eller verdier, sekulær som muslim eller hindu. Men dette har vært ryggraden til Norge i 1000 år. Og disse grunnverdiene har fostret et samfunn og en kultur som vi er utrolig fornøyde med. 

Anonymkode: 41b37...341

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bibelen og koranen er dimensjoner fra hverandre med tanke på historisk kredibilitet og budskap. Bibelen har 66 bøker skrevet av 35 forfattere som alle enes og skriver i det samme narrativet. I koranen så står og faller alt på en enkelt mann.

Koranen inneholder også over 100 vers med oppfordringer til drap og vold mot ikke-troende. Jeg sier på ingen måte at alt som står i koranen er negativt. Men disse versene blir brukt av islamske ekstremister til å legitimere sine egne ondskapsfulle handlinger. Å rettferdiggjøre vold ut fra bibelen er umulig, og jeg skal forklare hvorfor.

I kristendommen er det to tidsepoker/deler. Man har det gamle testamentet som vi deler med jødene, også har vi det nye testamentet. Dette er den gamle pakt hvor blod måtte utgytes for at synd kunne bli tilgitt. Her er det direkte intervensjoner med drap, straff og menneskeheten levde da i en brutal virkelighet.

Men så kommer den nye pakt med Jesus Kristus, den profeterte messias. I Matteus 5.17 sier Jesus at han ikke har kommet for å oppheve loven, men for å oppfylle den. Gjennom at Jesus blir det perfekte offerlammet som Guds sønn, så er vi da frikjøpt fra loven og dens konsekvenser. Gjennom Kristus står vi altså nå rene uten synd. Ikke gjennom våre egne gjerninger, men gjennom Guds nåde mot menneskeheten. Dermed oppfylles det profeten Jeremia sier i 31:33 "Jeg vil legge min lov i deres sinn, og skrive den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk". Vi har nå en samvittighetspakt med Gud. På samme måte som man ikke vil være slem og såre sin ektefelle, så velger vi med vår frie vilje å hedre nåden fra Gud gjennom å følge hans vilje.

Og når vi nå har fått det grunnleggende unna veien. Det er ingen form for oppfordring til noen form for vold i det nye testamentet. Budskapet til Jesus er det motsatte. Hvis noen slår deg i ansiktet, vend det andre kinn til. Hvis noen vil stjele skjorten din, gi ham kappen også. Dette er essensen og hjørnesteinen i vestlig sivilisasjon. Dette er grunnen til at homofile ikke blir kastet av hustak her, og at utro kvinner ikke blir steinet i land der kristendommen rår. Når fariseerne ville steine en kvinne sa Jesus, la den som er uten skyld kaste den første steinen.

Islam og evangeliet etter Jesus Kristus er som natt og dag. I kristendommen er det frihet, rock`n roll og klampen i bånn som gjelder. Og vi tegner, snakker og kler oss som vi vil. Jeg tror det er superviktig at alle muslimer forstår at dette er et kristent land. Vi fordømmer ikke andres tro eller verdier, sekulær som muslim eller hindu. Men dette har vært ryggraden til Norge i 1000 år. Og disse grunnverdiene har fostret et samfunn og en kultur som vi er utrolig fornøyde med. 

Anonymkode: 41b37...341

Hei @den1m

Du kan like så godt bare si at det er deg. Samme argumenter har du brukt før men ikke som anonym.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke skrevet her som anonym og deg har jeg gitt opp for lenge siden, så nei det er ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2018 at 8:45 PM, omarel said:

Hei @den1m

Du kan like så godt bare si at det er deg. Samme argumenter har du brukt før men ikke som anonym.

Denne er kristendom 101. Det er egentlig ingenting å diskutere. Islam er islam med sin koran og alt som medfølger. Kristendom er evangeliet etter Jesus som har gjort det vestlige samfunnet til en fakkel i mørket. Man skal kjenne treet på fruktene. 1+1=2, og Norge er et fantastisk sted å være med vår kulturelle arv og tro.

Også må du ikke være så paranoid, omarel;) Vi er mange som praktiserer ramsalt kristendom i dette landet. Slapp av min venn, vi biter ikke. Men islam hugger vi ned som det døde treet det er. Vi har korset i flagget. Og så lenge det er der skal ikke kvinner bli omskjært, voksne mennesker gifte seg med barn, homofile kastes fra hustak, kvinner steines eller noen annen for for islamsk praksis. Er like greit å bare å bare si det rett ut. Sånn er det bare, enkelt og greit.

Anonymkode: 41b37...341

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...