Gå til innhold

Hvis Gud eksisterer, hvorfor er det så mye elendighet i verden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et spørsmål jeg funderte på. Vi mennesker er født med fri vilje til å gjøre rett og galt. Ta valg. Med alt hva som skjer er det noe Gud vet fra før. Han vet alt. 

Så mye krig og elendighet, mennesker som dreper og torturerer, voldtar og mishandler. Og de skal bare slippe unna? Jeg er så glad for at hevnen ikke er opp til oss. Alle skal svare for seg på dommens dag. Fordi Gud er den Rettferdige. 

Hvorfor lar Gud det skje? 

Gitt i at vi har fri vilje til å gjøre rett og galt, er for å teste oss, gi oss muligheten til å gjøre rett. Stå i mot fristelser som ikke er godt for oss, eller unngå dårlige situasjoner. Få oss til å tenke sjøl. 

Gud er den Kjærlige og vil gi de som fortjener det et evig liv i Paradis. Alle mennesker som er blitt offer for alt av styggedom. 

Og hva vet vel vi.. naboen du tror er verdens verste person, vil kanskje være den beste i Guds øyne, fordi Gud ser og vet hva som er i hans hjerte. 

Jeg er så lettet over at alt ikke er opp til oss mennesker, og at rettferdigheten vil seire tilslutt, at dersom vi føler urettferdighet skjer, og vi ikke får gjort noe med det uansett hvor hardt vi prøver, at det vil bli gjort noe med til slutt. 

Naturkatastrofer? Gud vet.. noen ting er nødvendig i naturen.. 

Hva tenker dere? 

(Helst saklig, profesjonelt og høflig.. orker ikke det "jeg tror ikke på eventyr greine..." Det er ikke dét jeg snakker om)

Anonymkode: c4e11...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så mye elendighet i verden fordi mennesker er onde.

Anonymkode: b3627...33a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mye elendighet i verden fordi mennesker er onde.

Anonymkode: b3627...33a

Enig..:) ts 

Anonymkode: c4e11...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Gud ser med skrekk og gru på det han har vært med på å skape, og har gitt oss opp...

Anonymkode: 78d6e...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer på ditt eget spørsmål i første avsnitt: Vi har fri vilje, og kan velge å gjøre hva vi vil. Lever vi etter guds vilje, ender vi opp i himmelen. Utøver vi ondskap og synd, blir vi sendt til evig pinsel og tortur i Helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er at gud ikke eksisterer. Er jo helt absurd å tro at en mann har tryllet frem verden med magi. 

Anonymkode: 6bccc...6b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Svaret er at gud ikke eksisterer. Er jo helt absurd å tro at en mann har tryllet frem verden med magi. 

Anonymkode: 6bccc...6b4

Mennesket er jfr bibelen blitt skapt i Guds bilde og jfr kristen tro ble til for å eksistere i gjensidig kjærlighet med Gud, derfor kalles han og FADEREN, og vi som søker, finner og ønsker ham som Far for Guds barn og får derfor rett til å arve Guds rike, som er en evig tilstand utenfor den matrielle dimensjonen der ting råtner/ruster og går til grunne som vi eksisterer i nå, en tilstand som ifølge bibelen kom av at mennesket valgte å gå bort fra Gud, og heller høre på/tro på den som representerer det onde (djevelen). Når gjensidig kjærlighet er motivasjon for det Gud gjorde, kan ikke ekte kjærlighet eksistere uten fri vilje. Og ekte fri vilje kan heller ikke eksistere i en verden der det bare finnes godt og gode valg, så for å kunne velge det gode, må det finnes ondskap.

Det er enda mer ulogisk spør du meg å tenke seg at alt ble til av ikke noe. Hvordan kan et evig dødt viljeløst ikke noe eller for den saks skyld et evig noe, resultere i noe som helst? Vil en død mann som i evig tid har sittet på en stol noen gang ta det valget å reise seg og bygge et hus, vil han ikke altid sitte der, i evig tid? Vil en tornado som uten mål og mening pløyer igjennom en skraphaug, sette sammen en fult fungerende jumbojet? Et evig, dødt univers burde være dødt og evig, mao. fryst, og ikke endt opp i en verden med tenkende individer som har fri vilje og mål og mening og evnen til å stille seg sånne spørsmål om livets eksistens, og søke etter sin skaper (Gud).

Endret av den1m
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daniel123 skrev:

Du svarer på ditt eget spørsmål i første avsnitt: Vi har fri vilje, og kan velge å gjøre hva vi vil. Lever vi etter guds vilje, ender vi opp i himmelen. Utøver vi ondskap og synd, blir vi sendt til evig pinsel og tortur i Helvete.

Tok ikke Jesus på seg våre synder? Det virker hverken rettferig eller logisk at han måtte korsfestes all den tid vi fremdeles må til et helvete om vi synder?

Anonymkode: 3e648...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok ikke Jesus på seg våre synder? Det virker hverken rettferig eller logisk at han måtte korsfestes all den tid vi fremdeles må til et helvete om vi synder?

Anonymkode: 3e648...4f8

Gud er hellig og vi er adskilt fra Gud pga synd, ovenfor en evig Gud har ting i vår verden evige konsekvenser. Et menneske som må stå til ansvar ovenfor en hellig, evig Gud, må ta straffen selv, eller så må en mellom-mann Gud godtar i sitt nærvær gjøre det på hans vegne, og pga det kan stå mellom ham og Faderen. Dette er det vår Messias er, han fungerer som en øversteprest mellom oss og Faderen og er eneste måten vi kan nærme oss Gud på uten frykt for dom/straff.

Endret av den1m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/14/2018 at 10:17 PM, AnonymBruker said:

Et spørsmål jeg funderte på. Vi mennesker er født med fri vilje til å gjøre rett og galt. Ta valg. Med alt hva som skjer er det noe Gud vet fra før. Han vet alt. 

Så mye krig og elendighet, mennesker som dreper og torturerer, voldtar og mishandler. Og de skal bare slippe unna? Jeg er så glad for at hevnen ikke er opp til oss. Alle skal svare for seg på dommens dag. Fordi Gud er den Rettferdige. 

Hvorfor lar Gud det skje? 

Gitt i at vi har fri vilje til å gjøre rett og galt, er for å teste oss, gi oss muligheten til å gjøre rett. Stå i mot fristelser som ikke er godt for oss, eller unngå dårlige situasjoner. Få oss til å tenke sjøl. 

Gud er den Kjærlige og vil gi de som fortjener det et evig liv i Paradis. Alle mennesker som er blitt offer for alt av styggedom. 

Og hva vet vel vi.. naboen du tror er verdens verste person, vil kanskje være den beste i Guds øyne, fordi Gud ser og vet hva som er i hans hjerte. 

Jeg er så lettet over at alt ikke er opp til oss mennesker, og at rettferdigheten vil seire tilslutt, at dersom vi føler urettferdighet skjer, og vi ikke får gjort noe med det uansett hvor hardt vi prøver, at det vil bli gjort noe med til slutt. 

Naturkatastrofer? Gud vet.. noen ting er nødvendig i naturen.. 

Hva tenker dere? 

(Helst saklig, profesjonelt og høflig.. orker ikke det "jeg tror ikke på eventyr greine..." Det er ikke dét jeg snakker om)

Anonymkode: c4e11...276

Hvis du pr dags dato hadde besøkt den menneskelige sivilisasjonen for 2000 år siden....vist dem utrollige 2018 i teknologi og viten osv.

Hva hadde de da sett på deg som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud har gjort det er klart at du kan komme til han.

Anonymkode: e165f...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.4.2018 den 20.40, Daniel123 skrev:

Du svarer på ditt eget spørsmål i første avsnitt: Vi har fri vilje, og kan velge å gjøre hva vi vil. Lever vi etter guds vilje, ender vi opp i himmelen. Utøver vi ondskap og synd, blir vi sendt til evig pinsel og tortur i Helvete.

Merkelig at evigheten skal bestemmes av knappe 80 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorden er tildelt djevelen. I flere religioner illustreres dette. I bibelen var det Lucifer som ble kastet ut av himmelen og "falt" til jorden og regjerer her, samme med islamske Iblis, i egyptologi som er religionen alle religioner har utspring av er det Set, Guden av kaos, og broren Horus, krigenes Gud. I hinduismen er det Shiva, ødeleggeren, som er Gud over jorden og jordens guder. Over der igjen finnes det andre guder for andre planeter og deler av universet, men det forklarer hvorfor det er så mye elendighet akuratt her på jorden. 

Anonymkode: b3414...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.4.2018 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lar Gud det skje? 

Du kan jo like gjerne spørre om hvorfor det finnes godhet i verden. 

Hva er kilden? 

Fri vilje? Javel, men hvorfor velger vi å gjøre det gode? Hvorfor liker og ønsker de aller fleste å være gode og gjøre godt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2018 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål jeg funderte på. Vi mennesker er født med fri vilje til å gjøre rett og galt. Ta valg. Med alt hva som skjer er det noe Gud vet fra før. Han vet alt. 

Så mye krig og elendighet, mennesker som dreper og torturerer, voldtar og mishandler. Og de skal bare slippe unna? Jeg er så glad for at hevnen ikke er opp til oss. Alle skal svare for seg på dommens dag. Fordi Gud er den Rettferdige. 

Hvorfor lar Gud det skje? 

Gitt i at vi har fri vilje til å gjøre rett og galt, er for å teste oss, gi oss muligheten til å gjøre rett. Stå i mot fristelser som ikke er godt for oss, eller unngå dårlige situasjoner. Få oss til å tenke sjøl. 

Gud er den Kjærlige og vil gi de som fortjener det et evig liv i Paradis. Alle mennesker som er blitt offer for alt av styggedom. 

Og hva vet vel vi.. naboen du tror er verdens verste person, vil kanskje være den beste i Guds øyne, fordi Gud ser og vet hva som er i hans hjerte. 

Jeg er så lettet over at alt ikke er opp til oss mennesker, og at rettferdigheten vil seire tilslutt, at dersom vi føler urettferdighet skjer, og vi ikke får gjort noe med det uansett hvor hardt vi prøver, at det vil bli gjort noe med til slutt. 

Naturkatastrofer? Gud vet.. noen ting er nødvendig i naturen.. 

Hva tenker dere? 

(Helst saklig, profesjonelt og høflig.. orker ikke det "jeg tror ikke på eventyr greine..." Det er ikke dét jeg snakker om)

Anonymkode: c4e11...276

Hvis Gud eksisterer og det er mye elendighet så betyr det kun en ting og det er at vår eksistens har en mening.

Vår fornuft, inteligens, evne til å observere, tenke og reflektere tyder på at våre evner er funksjoner som ikke er tilfeldig i oss, det er noe vi er utrustet med.

Alt av naturlig skjønnhet, i oss, over og under oss plassrt for at vi skal reflektere i takt med vår kunskap som vitensksp og teknologi. Naturen og alt i det og over det er manifestasjon på Guds eksistens.

At det er så mye elendighet, groper, fallgruver, det gode og det onde osv, tyder på at det også må være en mening. 

Vi er derfor ikke etterlatt til oss selv uten veiledelse. På samme måte som et produkt du kjøper så følger veiledelse så har Skaperen også sendt oss veiledelse fra Han. Dette har Han gjort siden tidenes morgen, gjennom sendebudene og profetene som Han har utvalgt.

 

Endret av omarel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2018 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål jeg funderte på. Vi mennesker er født med fri vilje til å gjøre rett og galt. Ta valg. Med alt hva som skjer er det noe Gud vet fra før. Han vet alt. 

Så mye krig og elendighet, mennesker som dreper og torturerer, voldtar og mishandler. Og de skal bare slippe unna? Jeg er så glad for at hevnen ikke er opp til oss. Alle skal svare for seg på dommens dag. Fordi Gud er den Rettferdige. 

Hvorfor lar Gud det skje? 

(klippet)

Hva tenker dere? 

(Helst saklig, profesjonelt og høflig.. orker ikke det "jeg tror ikke på eventyr greine..." Det er ikke dét jeg snakker om)

Anonymkode: c4e11...276

 

Da jeg gikk på søndagsskolen lærte vi at Gud, etter syndefloden, angret så mye på det han hadde gjort at han besluttet å la være å gripe inn når menneskene ødela for seg selv.   (Det står visst noe om dette i GT, uten at jeg vet hvor)

 Etter dette har han, igjen følge søndagsskolelæreren, ikke grepet direkte inn, men brukt Jesus som en vei til frelse.  (Diplomati og frivillighet foran skremsler og tvang)

 

Anonymkode: 9a3c4...42c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette spørsmålet heter teodicé, eller "det ondes problem". Bare å Google. Kortsvaret er at det onde kom til verden ved syndefallet (da Adam spiste av eplet i Edens hage).

Anonymkode: e05a4...825

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Da jeg gikk på søndagsskolen lærte vi at Gud, etter syndefloden, angret så mye på det han hadde gjort at han besluttet å la være å gripe inn når menneskene ødela for seg selv.   (Det står visst noe om dette i GT, uten at jeg vet hvor)

 Etter dette har han, igjen følge søndagsskolelæreren, ikke grepet direkte inn, men brukt Jesus som en vei til frelse.  (Diplomati og frivillighet foran skremsler og tvang)

 

Anonymkode: 9a3c4...42c

Gud angre? Tuller du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, omarel skrev:

Gud angre? Tuller du?

Gud angret ja.

Bakgrunnen for syndefloden var at Gud angret på at han skapte mennesket.  Så angret han på at han ville utslette alt liv, og ha Noa bygge arken for å redde noe av livet.  Og da besluttet han å ikke blande seg inn i det jordiske liv, men satset heller på frelse gjennom frivillighet.

Som sagt, dette var søndagsskolepensum, hvor vidt det stemmer vet jeg ikke.

Anonymkode: 9a3c4...42c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud angret ja.

Bakgrunnen for syndefloden var at Gud angret på at han skapte mennesket.  Så angret han på at han ville utslette alt liv, og ha Noa bygge arken for å redde noe av livet.  Og da besluttet han å ikke blande seg inn i det jordiske liv, men satset heller på frelse gjennom frivillighet.

Som sagt, dette var søndagsskolepensum, hvor vidt det stemmer vet jeg ikke.

Anonymkode: 9a3c4...42c

At Gud angrer gjør Han som ekstremt fullkommen og uinteligent. Det vil med andre ord bety at Han skapte livet, døden og jorda uten en fullkommen plan. Dette var nytt. Det betyr også at det ikke forligger noe mening med livet og at alt er vilkårlig og kaotisk.

Syndefloden ifølge Koranen var Guds beviste verk og likeså var arket, en befaling til Noah. Å si at Gud angrer er noe som jeg ville kalt blasfemi.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...