Gå til innhold

Bolsjevikene, Sovjetunionen


Julia95

Anbefalte innlegg

Leser om revolusjonene i Russland, tar historie vg3. Er nok noe jeg har misforstått her. Plis rett meg! :-) 

En ting jeg ikke skjønner: Bolsjevikene vant borgerkrigen og fikk makten i 1921. Da kan de starte å utvikle samfunnet de har ønsket seg. De kaller staten de etablerte for Sovjetunionen, hvor bare kommunistpartiet er tillatt osv. MEN etter revolusjonen i mars 1917 måtte dele makten med sovjetene, som er motpartene deres? 

Dette skjønner jeg ikke! Kalle landet sitt for Sovjetunionen, når sovjetene var et motparti av bolsjevikene? 

Hva har jeg misforstått?? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et spørsmål til: 

Da Russland ble til Sovjetunionen, utvidet de landområdene eller er det det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian d'Ibelin
3 minutter siden, Julia95 skrev:

Et spørsmål til: 

Da Russland ble til Sovjetunionen, utvidet de landområdene eller er det det samme? 

De mistet landområder.

10 minutter siden, Julia95 skrev:

Leser om revolusjonene i Russland, tar historie vg3. Er nok noe jeg har misforstått her. Plis rett meg! :-) 

En ting jeg ikke skjønner: Bolsjevikene vant borgerkrigen og fikk makten i 1921. Da kan de starte å utvikle samfunnet de har ønsket seg. De kaller staten de etablerte for Sovjetunionen, hvor bare kommunistpartiet er tillatt osv. MEN etter revolusjonen i mars 1917 måtte dele makten med sovjetene, som er motpartene deres? 

Dette skjønner jeg ikke! Kalle landet sitt for Sovjetunionen, når sovjetene var et motparti av bolsjevikene? 

Hva har jeg misforstått?? 

 

Bolsjevikene tok makten i November 1917. Borgerkrigen varte til 1922.

Sovjetene var ikke et mot parti av Bolsjevikene 

Resten av leksene får du gjøre selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et kaos av forskjellige sosialistiske retninger som var en endel av den russiske revolusjonen i 1917. Liberale retninger som Mensjeviker og sosialdemokrater pluss andre. De som kom seirende ut av dette i 1918 var de antidemokratiske Bolsjevikene. Det lagde et Sovjet som er et russisk ord som betyr råd eller forsamling. Lenin var øverste leder for det som ble Sovjetunionen inntil hans død i 1924 hvor despoten Stalin overtok makten å styrte Russland slik Nord-Korea blir styrt idag.

Endret av KuMannen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...