Gå til innhold

Noen som har bodd nærme togstasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kikker på leiligheter og har funnet en som faktisk er i 2.etasje i stasjonsbygget på en togstasjon. Lite sted, ikke bystatus en gang, men vet at det går tog minst en gang i timen. En del pendlere der vil jeg tro siden det er byer i nærheten. 

Noen som har erfaring fra å bo så nærme en stasjon? Er det veldig bråkete? 

Anonymkode: 824e4...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd i fire avstander fra to togstasjoner, og jeg vil tro at du enten blir gal, eller lærer deg å bruke støydempende øreklokker, samt kose deg med vibrasjoner fra togsettene.

Ett sted bodde vi omtrent 200 meter fra stasjonen i luftlinje, vi hørte alle togene som dro forbi, de første månedene våknet vi hver gang tre-toget kom forbi. De tuter når de kommer til/kjører forbi stasjonen...

Bodde omtrent 150 meter i luftlinje fra en annen stasjon hvor det gikk sånne flere hundre meter lange godstog forbi en fire-fem ganger per dag. Selv så langt unna kunne jeg nesten føle at togene gikk forbi, og jeg kunne ihvertfall høre bråket fra de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dale? Mange av disse stasjonsbyggene holder ikke akkurat moderne standard. Dårlig isolasjon vil gjøre lyd- og vibrasjonsplager større. Det er én ting med billig husleie, men jeg setter såpass stor pris på nattesøvnen min - og privatsfæren - at dette hadde vært helt uaktuelt for meg. Spesielt på landet, hvor det ofte ikke mangler på rolige alternativer. 

Anonymkode: 58e1f...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

betyr det at du på ingen måter har tilknytning til stedet, men allikevel velger å flytte dit, og pendle?

Anonymkode: f379b...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil du jo i tillegg til togene få trafikken av folk før og etter avgang, så da ville jeg tenkt litt på innsyn ol selv om det er 2.etasje. Og hva med om sommeren, hvor er nærmeste uteområde og hva med lufting etc.

Skal du pendle selv kan det jo være veldig lettvint, men hvordan er strekningen trafikkert på kveld og natt?

Selve lyden av toget kommer vel ann på type tog, mot stasjonen har de også roligere tempo da det skal stoppes. Fløytingen skjer gjerne et stykke unna stasjonen (ved overganger etc), iallefall på toget som går her. Vi vurderte selv et hus rett ved toglinja, lyden av toget var greit, men det fløyta akkurat ved huset hver gang det passerte pga overgang.

Men hør etter om isolering av leiligheten og dra ned engang eller to når toget kommer og se ann antall folk og lydnivå.

Anonymkode: 46dc0...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd rett ved en tog overgang, det bråker ekstra. Toget gikk hver halvtime, og jeg hadde soverommet mitt den veien. Jeg ble så vant til det, at jeg hørte ikke toget. Men venner som kom på besøk hørte det veldig godt.

Jeg hadde ikke vært bekymret for å bo ved en togstasjon, men så plager ikke lyd meg så mye.

Anonymkode: 3b030...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er togstasjon så skal du kanskje også regne med huset ikke er veldig godt isolert, uten at jeg vet om huset er blitt restaurert i moderne tid.

Men som personen ovenfor sa, når jeg første gang kom til Oslo, så hørte jo hele tiden trikken kjøre forbi, men for de som bodde der var det helt vanlig. Og trikken kjører ikke hver time. 

Anonymkode: f379b...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig ville jeg bodd der 24 timer før du skrev under på noen kontrakt, for å få et inntrykk. 

Personlig når jeg skrev under en leieforhold(det gjelder ikke om tog) så skrev jeg under i god tro at det alt skulle være i orden. Men siden jeg bodde i 2.etasje og det bodde noen under meg, så oppdaget jeg ved en seksjon i leilighet det så utrolig lydt! Jeg bare måpte, kunne rett og slett høre alt det folk sa i 1.etasje. Og dessuten var det utrolig mye mus i veggene og tak.

Derfor vil jeg foreslå at du bor der et døgn før du skriver kontrakten, for å få inntrykket som du etterlyser. 

Anonymkode: f379b...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i Oslo finnes det enormt antall boliger som ligger innenfor 50-100 m fra trikker, t-bane, tog etc. Knapt noen som bryr seg.

Her vi bor er det kanskje 100 m i luftlinje fra et meget trafikkert togspor. Med riktig topografi, støyskjermning, balansert ventilasjon så har vi aldri hatt noensinne plager fra trafikken!

Anonymkode: 1345c...123

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det blir det samme, men jeg bor rett ved et trikkestopp med ganske høy frekvens mellom trikkene. De første dagene synes jeg det var litt irriterende. Nå legger jeg ikke merke til det i det hele tatt. Godt isolert her, men har ofte vinduet åpent. Plager meg altså ikke i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at det er en trygghet i å bo nærme en togstasjon, å høre togene om natten, å se at det foregår en rutine utenfor vinduet. Å ha så kort vei til lange reiser. Jeg føler meg ikke bofast samtidig som det er litt varmt og nært. 

Anonymkode: 58604...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner over, så har også jeg bodd iOslo med 2 trikkelinjer 3-4 meter utenfor vinduet. Toppen 5 min. mellom hver trikk. Ble veldig fort vant til det, og det plaget meg ikke det grann etter noen "tilvenningsdager". Her jeg bor nå, er det ca. 100m ned til T-banesporet. Man hører jo at de rumler forbi, men det er en helt naturlig del av det daglige lydbildet, så det kunne ikke brydd meg mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo helt genialt ut å bo så nær stasjonen! Hvor mye støy det eventuelt er kommer nok mye an på kvaliteten på jernbanesporet, alderen på togene som kjører der, om det er stasjon eller holdeplass (sporvekslere kan bråke når toget kjører over) hvor fort togene går gjennom stasjonen, lydisolering, osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde 30m fra jernbanelinja noen hundre meter fra Fredrikstad stasjon noen år. Godstog kjørte forbi titt og ofte og persontog minst 2 ganger pr. time mesteparten av døgnet. Gammelt hus, ikke veldig godt isolert. 

Jeg la merke til togene den første uka. Etter det tenkte jeg aldri på det lengre, det ble bare en del av "bakgrunnsstøyen" som kroppen ikke reagerte på. For andre kan det selvsagt være annerledes, jeg er lite følsom for støy når jeg sover eller skal sovne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian d'Ibelin

Ikke med en togstasjon men jeg har bodde en 40-50 meter fra jernbanelinja en 200-300 meter fra stasjonen. Eneste gangen jeg hørte noe til toget var da jeg hadde vinduet oppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i andre etasje over en togstasjon :laugh:

I begynnelsen trodde jeg at jeg skulle bli sprø, men nå hører jeg det ikke lenger. Syns det er en beroligende lyd og når jeg sover borte så er det som om noe mangler, og jeg sover ikke særlig godt. Og så syns jeg det er trivelig med alle menneskene. Har ikke innsyn, og første etasjen brukes ikke som venterom, så når det ikke er tog så er det stille og rolig.

Anonymkode: 7e205...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bor 2,5 km fra togstasjonen. Og ca. 1,5 km fra nærmeste sted hvor togene passerer. Om natten, hører man toget som kjører uten at det tuter, til og med.

Anonymkode: f3acb...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, -jk- skrev:

Jeg bodde 30m fra jernbanelinja noen hundre meter fra Fredrikstad stasjon noen år. Godstog kjørte forbi titt og ofte og persontog minst 2 ganger pr. time mesteparten av døgnet. Gammelt hus, ikke veldig godt isolert. 

Jeg la merke til togene den første uka. Etter det tenkte jeg aldri på det lengre, det ble bare en del av "bakgrunnsstøyen" som kroppen ikke reagerte på. For andre kan det selvsagt være annerledes, jeg er lite følsom for støy når jeg sover eller skal sovne. 

Bor samme «plass». Hørte togene første uken, ikke nå lenger ;-) man hører de jo om man hører etter.. men blir ikke vekket av de på natten. Jeg sover lett.

Anonymkode: 8af74...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er togene som raser forbi, en annen ting er meldinger om forsinkelser og tog som ankommer osv fra høyttalerne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd noen hundre meter fra en togstasjon. Det er en tilvenningssak, det gikk veldig fort til jeg ikke tenkte over det i det hele tatt. Det gikk lokaltog én gang i timen samt godstog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...