Gå til innhold

Når innvandrere sender penger til hjemlandet!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Far til 2 skrev:

Det kan jeg forstå. Men jeg mener vi først må feie for egen dør og se på oss selv mhp feil som gjøres før vi kan påpeke feil som begås av andre. I tillegg må vi tilby alle samme mulighet og ikke referere til statistikker som i realiteten er et resultat av skjevdeling av ressurser.

Det er fullt mulig å feie for egen dør uten å fortsette på det selvutslettende sporet vi er på nå med tanke på innvandring. 

Anonymkode: 73094...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge de jobber og har egne opptjente midler kan de gjøre hva de vil med de midlene.

Så lenge de mottar sosialhjelp fra NAV, burde det være et system som tilsa at det ikke var mulig.

Ergo: Har du egne penger står du fritt til å gjøre hva du vil. Mottar du stønader fra det offentlige, står du ikke fritt. Problemet i dag, er at de står fritt uavhengig, fordi det er hva bankkontoen viser som tilsier om de får penger eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det ikke selvutslettende å ta inn innvandrere som sender penger hjem.
Ihvertfall ikke om vi sammenlikner norsk eksport av kapital pga våre ferieopphold i syden eller andre land forøvrig. 
Derfor bør vi først se på vårt eget pengeforbruk og utenlandsreiser eller noe så enkelt som å kjøpe varer fra utlandet som naturligvis gir enda mer tap. Jeg mener IKKE at vi skal gjøre som Trump å starte handelskrig fordi vi også må selge varer til utlandet. Men å lage en sak av innvandrere som sender penger hjem blir helt feil når vi se hvordan vi som er etnisk norske bruker pengene. Jeg antar forøvrig at også en del innvandrere bruker mye penger på å kjøpe utenlandske varer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jolene skrev:

Så lenge de jobber og har egne opptjente midler kan de gjøre hva de vil med de midlene.

Så lenge de mottar sosialhjelp fra NAV, burde det være et system som tilsa at det ikke var mulig.

Ergo: Har du egne penger står du fritt til å gjøre hva du vil. Mottar du stønader fra det offentlige, står du ikke fritt. Problemet i dag, er at de står fritt uavhengig, fordi det er hva bankkontoen viser som tilsier om de får penger eller ikke.

Et av problemene er at vi ikke gir innvandrere mulighet til å tjene egne penger. 
Hvis vi derimot gir dem skikkelige muligheter til å ta utdannelse (slik de fleste etnisk norske foreldre har muligheten til å støtte sine barn) så er jeg sikker på at VELDIG mange vil i snitt tjene mer enn etniske nordmenn. Vi ser allerede nå at jenter født av innvandrere oftere tar høyere utdannelse enn andre. Disse vil derfor bidra i større grad enn mange andre. Kanskje er gjennomsnittet allerede positivt i så måte for jenter/gutter født av innvandrere vers gutter/jenter med etnisk norsk bakgrunn.

Dessuten kan jeg ikke huske at det har vært like mye kritikk av norsje Etniske som ikke bidrar like mye som med de med lengst utdannelse eller NAV bakgrunn. Dette er noe som er mer fokusert av enkelte grupper etter at vi fikk noen innvandrere som gjorde det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Far til 2 skrev:

Et av problemene er at vi ikke gir innvandrere mulighet til å tjene egne penger. 
Hvis vi derimot gir dem skikkelige muligheter til å ta utdannelse (slik de fleste etnisk norske foreldre har muligheten til å støtte sine barn) så er jeg sikker på at VELDIG mange vil i snitt tjene mer enn etniske nordmenn. Vi ser allerede nå at jenter født av innvandrere oftere tar høyere utdannelse enn andre. Disse vil derfor bidra i større grad enn mange andre. Kanskje er gjennomsnittet allerede positivt i så måte for jenter/gutter født av innvandrere vers gutter/jenter med etnisk norsk bakgrunn.

Dessuten kan jeg ikke huske at det har vært like mye kritikk av norsje Etniske som ikke bidrar like mye som med de med lengst utdannelse eller NAV bakgrunn. Dette er noe som er mer fokusert av enkelte grupper etter at vi fikk noen innvandrere som gjorde det samme.

Hvordan mener du vi ikke gir dem muligheter? Ved å søke godkjenninger av utdannelse? Ved å gi informasjon om videre utdannelse dersom de ikke har dette fra før? Ved å ikke gi dem muligheter til egne stipendordninger? Fortell meg gjerne dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Far til 2 skrev:

Som sagt er det ikke selvutslettende å ta inn innvandrere som sender penger hjem.
Ihvertfall ikke om vi sammenlikner norsk eksport av kapital pga våre ferieopphold i syden eller andre land forøvrig. 
Derfor bør vi først se på vårt eget pengeforbruk og utenlandsreiser eller noe så enkelt som å kjøpe varer fra utlandet som naturligvis gir enda mer tap. Jeg mener IKKE at vi skal gjøre som Trump å starte handelskrig fordi vi også må selge varer til utlandet. Men å lage en sak av innvandrere som sender penger hjem blir helt feil når vi se hvordan vi som er etnisk norske bruker pengene. Jeg antar forøvrig at også en del innvandrere bruker mye penger på å kjøpe utenlandske varer.

 

Når store deler av disse "inntektene" i mange innvandrerfamilier kommer fra NAV eller på annen måte via det offentlige og ikke via egen arbeidsinntekt, så er det et bidrag til selvutslettelse jo. 

Anonymkode: 73094...609

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnefattigdommen er størst i de gruppene som sender penger til hjemlandet. Disse gruppene sliter også med lavest deltagelse i arbeidslivet og har mye rotløse tenåringsgutter som begår kriminalitet.

HRS har bedt om å få ut tallene fra Valutaregisteret, som viser registrerte overføringer til utlandet. Det viser seg at en familie på fire fra Somalia i gjennomsnitt sender 33 000 kroner fra seg i året, tilsvarende for afghanere 31 000 og pakistanere 41 000 kroner. https://www.rights.no/2018/04/ekstrainntekt-til-meg-ekstrautgift-til-deg/

Som de sier, man får ganske mye fritidsaktiviteter for de pengene. Deres barn blir skadelidende fordi de ikke kan delta på aktiviteter med norske barn. Men siden jeg kan anta at i mange tilfeller ønsker ikke foreldrene at barna skal bli for norske, så er ikke det en ulempe.

Hvis bostøtten og barnetrygden økes, så vil de bare sende ut mer penger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/14/2018 at 4:05 AM, AnonymBruker said:

Jeg tenker at de har gode familieverdier og manerer , og det er bra. I motsetning til mange norske (menn) som syntes det er forferdelig å spandere middag på daten sin og stikker fra kona så fort de får barn og han ikke får spille playstation i fred lenger.

Anonymkode: 4700c...5da

Nei, dette er ikke gode familieverdier. Dette er en konsekvens at i mange tradisjonelle samfunn så er du en del av familien enten du vil eller ikke. Den samme logikken ligger bak æres-drap hvor den drepte har bragt skam over hele familien ved å skille seg eller forelske seg i feil person. Det forventes at du følge visse regler og plikter og enkeltmennesker sine individuelle friheter og rettigheter er underordnet familien så når folk sender penger til utlandet kan det være som følge av press og uskrevne normer. Jeg vet om en person som jobber og sender penger til utlandet og vedkommende sier det er et evig mas om penger fra folk som aldri har satt sine bein i Norge.

Anonymkode: a5ea8...040

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest uheldig, er alle pengene som går til Eritrea. Mange eritreiske flyktninger må betale en slags skatt til hjemlandet. Om de ikke betaler, kan det ha konsekvenser for familie og venner i hjemlandet. Disse pengene går dessverre rett til diktaturet i Eritrea, slik at de tjener på at folk flykter. Ganske sykt opplegg.Jeg forstår godt hvorfor eritreerne betaler, men det er veldig uheldig at vi på den måten er med på å opprettholde et slikt regime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk skal få gjøre som de vil med egne penger. Jeg har en samboer fra et europeisk land som ble hardt rammet av finanskrisen. Velferdsordningene i hjemlandet er mangelfulle, og det hender han sender penger hjem, når han har noe til overs. Så lenge han bidrar likt til fellesutgiftene først har jeg selvsagt ikke noe problem med hvordan han prioriterer lønna si. I hans kultur er det også slik at voksne barn skal hjelpe foreldrene noe, og han fikk også en del økonomisk hjelp fra sine fattige foreldre, mens han fortsatt jobbet for å etablere seg i Norge. 

Anonymkode: 779ef...37a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som snakker om "lønna" og at "de må få gjøre hva de vil med lønna si" er det penger fra NAV dere snakker om? Barnetrygd? Bostøtte?

Det er etter min mening moralsk forkastelig å ikke sette egne barn høyere enn en gammelonkel i utlandet som er storfamiliens ubestridte overhode. Man bør vite at presset fra klanen er stort, det å sende ut penger er knapt nok et valg.

Så hvis foreldre sender barnetrygda ut til Afghanistan eller Somalia og lar guttungene henge rundt på kjøpesenterene om kvelden fordi de ikke har råd til å delta på noe, så er det selvsagt lovlig. Foreldrene bryter ikke noen lover. Det er derimot moralsk avskyelig, og å gi de samme foreldrene mer penger i håp om at barna skal nyte godt av det, er dumskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er våre penger som innvandrere får uten å jobbe for det. Da får de for mye. 

Men har de tjent de selv. Da er det jo bare fint og omtenksomt. 

 

Anonymkode: cd54c...6e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest tråden her og fikk inntrykk av når folk snakket om LØNNA så mente de LØNNA. Du vet den typen du jobber hardt for og betaler omtrent 30+ skatt på i tillegg til en haug med andre avgifter. 

Da svigermor levde så hendte det at vi sendte "hjemover" 3-4 ganger i året. Pensjonen strakk ikke til for både utgifter, og medisiner. For hennes del så var det enten mat eller medisiner. Så vi sendte akkurat nok til at hun fordelte de jevnt over de neste månedene. For hennes del så var det ikke noe luksus liv hun fikk, bare vanlig levestandard. De pengene sendte jeg med glede. Det ble slutt på å sende penger etter at hun døde. Resten av familien klarer seg, hvis man ser bort fra at han sendte vel pengene til et par familiemedlemmer 2-3 ggr på 20 ÅR. 

Jeg sier ikke at det ikke forekommer at en eller annen familie sender hjem pengene oftere enn de bør, men de aller fleste sender av sin lønn, og det har de full rett til å gjøre, uten at de skal bry seg om en eller annen idiot er "totalt imot dette av prinspp". 

Føler du at det er typisk innvandrere å sende pengene til familieoverhode, og la ungene sine henge rundt kjøpesentre, istedenfor å sende de på aktiviteter?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt greit å sende «hjem» penger man har tjent selv, såfremt pengene ikke finansierer terror eller kriminalitet.

Hvis man derimot mottar ytelser fra fellesskapet, synes jeg heller disse skal senkes enn å sendes ut av landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, sonush said:

Føler du at det er typisk innvandrere å sende pengene til familieoverhode, og la ungene sine henge rundt kjøpesentre, istedenfor å sende de på aktiviteter?? 

Kort svar: JA, Enkelte grupper, enkelte land gjør dette i større utstrekning enn andre. Innvandrere er et samlebegrep.

Hvorfor er det slik, at når du sammenligner tallene for barnefattigdom med listen over hvor mye man sender ut fra Norge, så overlapper det? Er det ikke urimelig å si at foreldrene kunne brukt pengene annerledes?

Disse foreldrene er like skyldige i omsorgssvikt som de norske foreldrene jeg har sett på Luksusfellen. De tok ut jenta fra håndballen, fordi de ikke hadde råd til håndballsko. Disse foreldrene på Luksusfellen sendte selvsagt ikke pengene ut av landet, men de brukte ikke pengene på ting barna trengte først, og brukte så resten til andre ting.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at åtte av ti somaliske barn lever i familier med vedvarende lav inntekt. https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/flere-barn-i-husholdninger-med-vedvarende-lavinntekt

Sitat som viser at de ikke jobber og forsørger seg selv og familien:

Quote

De tilhører ofte barnerike familier med dårlig tilknytning til arbeidsmarkedet og hvor avhengigheten av ulike offentlige støtteordninger er stor.

Samtidig er somaliere den gruppen som øker mest i pengeoverføringer til hjemlandet. Tall fra Valutaregisteret viser at denne gruppen øker mest. Samtidig vet vi at de får familiegjenforening med sine barn, så de sender ikke penger til barna sine.

Dette er bak betalingsmur: https://www.aftenposten.no/okonomi/i/epBRR/Innvandrergrupper-med-lavest-inntekt-sender-mest-penger-hjem

Men det bekrefter at HRS ikke tar tall ut fra lufta: https://www.rights.no/2017/11/fattige-innvandrere-sender-milliarder-av-kroner-ut-av-norge/

 

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel om dette er penger de får i støtte fra staten.

Et kuppongsystem burde kanskje vært bedre for innvandrere.

I praksis bruker vi mye mer på bistand, enn det som står i budsjettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke bare innvandrere som har problem med leseferdigheten, ser jeg.

Hvorfor kan dere ikke skjønne meningen med denne setningen:

De tilhører ofte barnerike familier med dårlig tilknytning til arbeidsmarkedet og hvor avhengigheten av ulike offentlige støtteordninger er stor.

Og så terper dere videre på å spekulere i om de får penger fra staten. Store deler får det. Åtte av ti for et enkelt land. SSB sier det. Valutaregisteret sier hvilke land som topper statistikken i pengeoverføringer.

Jeg jobber fulltid og får ikke en krone i bostøtte eller andre støtteordninger. Når jeg har betalt regningene mine og kjøpt Goretex-sko til barna (eller hva annet de trenger) så kan jeg gjøre hva tusan jeg vil med resten. Det.Er.Ikke.Det.Vi.Er.Kritiske.Til.

Det vi er kritiske til, er de som ikke forsørger seg selv, men maxer ut alle støtteordninger, for å få flere barn enn de kan ta hånd om. Som lar ungene gå i de billigste sommerskoene om vinteren, og som sender tusener, titusener ut av landet.

Og nei, det er ikke alle innvandrere. Men de som gjør det, trenger ordninger som er spisset mot dette misbruket av systemet, og som opprettholder og forsterker barnefattigdommen. De vil ikke slutte av seg selv.

Noe av det viktigste er å slutte å gi full barnetrygd til flere enn to barn. Å slutte å gi kontantstøtte. Å skatte av pengeoverføringer til utlandet. Å innføre strengere straffer for skjulte pengeoverføringer. Å oppfordre til å bosette seg utenfor Oslo, ved å nekte å finansiere boliger i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese mer om barnefattigdom, og hvordan det oppleves når foreldre sender penger ut av landet: https://www.dagbladet.no/kultur/hawala-er-bra-som-bistand-men-kan-oke-fattigdommen-i-norge/61943001

Quote

Selv om jeg ikke opplevde det at mine foreldre sendte penger som barnetrygd og andre ytelser tilbake til Somalia som hemmende da jeg var liten, er det klart at det begrenset mine muligheter til å delta på alle aktiviteter som kostet penger, som leirskole, klasseturer, avslutninger osv. Aktiviteter og ting som jevnaldrende deltok i kunne vi ikke ta oss råd til fordi vi sendte penger tilbake.

Er dette ok? Forandre "Adidas-sko" i artikkelen til "Ny vinterjakke". Til "Håndballsko". Til "Klassetur".

Er det fremdeles ok?

Forandre Kadra Yusuf til en som ble mobbet fordi han gikk i stygge, utslitte klær, en ung mann som begynte å selge narkotika fordi han ville ha det de andre ungene fikk. Fremdeles ok?

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...