Gå til innhold

Når innvandrere sender penger til hjemlandet!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spør ren nysgjerrighet egentlig. Innvandrere er en felles betegnelse for folk fra ulike etnisiteter, som ikke er etnisk norske, og har flyttet til Norge/ eller født i Norge av utenlandske foreldre, som er/var arbeids innvandrere, flyktninger osv... Mange, om ikke alle, velger å sende noe penger til hjemlandet for å hjelpe familien, enten det er gamle foreldre, eller søsken eller noe. 

Hva tenker dere om dette? Jeg har lest på KG over lengre tid, og fått med meg at storparten av de som reagerer på dette på KG er folk som er imot at de sender hjem penger, dette gjelder selvsagt ikke alle. Dere som er imot dette, hva er årsaken til at dere er imot dette? Har vi egentlig noe med hva folk velger å bruke penger på, så lenge det er deres penger, som kanskje de aller fleste har arbeidet hardt for. Kanskje de velger å kjøpe jakke til 299 istedenfor 2999, og spare de pengene, og sende de "hjem". 

Jeg bare spør!! Av ren nysgjerrighet. 

Anonymkode: 01848...c15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke et tema jeg er veldig engasjert i, det skal sies. Folk må få bruke pengene sine på hva de vil, så lenge det ikke går ut over andre. 

Men faktum er jo at praksisen med å sende penger hjem i en del tilfeller går ut over andre. Det kan være privatpersoner som f.eks ektefellen som må betale familiens utgifter alene fordi den utenlandske ektefellen sender sin lønning utenlands, eller personer som Mahad, som fikk økonomiske særordninger fra det offentlige.

 

Sitat

 

Mahad hadde stor skyldfølelse over å ha kommet til et land hvor det ble satt igang store ressurser for å hjelpe ham, samtidig som familien slet med å overleve. Vi fant ut at han sparte alle lommepengene han fikk, og at han sendte det ned til familien. Det var ikke nok penger, så vi skaffet ham en jobb. Han sendte også alle disse pengene til familien. Da han kom inn på videregående skole, gjorde vi en avtale med ham. Han skulle komme seg fra Oslo til skolen i Moss hver dag, mot at vi dekket det han tidligere hadde tjent og sendte det ned til familien. I tillegg sendte vi ned 1700 fra aktivitetsbudsjettet. Vi var usikre på om han skulle klare å stå i det, og om han kom til å gjennomføre pendlingen, men han sto løpet ut. Senere flyttet vi tiltaket rundt Mahad til Moss, slik at han skulle slippe å pendle.

At vi ga Mahad tillit, ga noe tilbake. I stedet for at vi skulle styre og bestemme, sa vi at vi skulle gjøre ting likeverdig. Vi flyttet til Moss slik at han skulle slippe og pendle og kunne gå på skole. Samtidig fortsatte vi å dekke deler av utgiftene til familien hans, slik at han skulle slippe å fokusere på det.


 

 

Anonymkode: 98133...ca0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de er i jobb får de gjerne sende og bruke pengene slik de vil. Det har ingen noe med. 

Hvis de derimot naver, og sender penger til utlandet, for så å havne under fattigdomsgrensa og dermed snylte enda mer på staten og organisasjoner (redusert barnehagebetaling, nødhjelp, gratis fritidsaktiviteter, matutdelinger osv) så kan de ryke og reise.

Anonymkode: 7f9d5...784

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker masse penger i utlandet. Er det greit fordi jeg er hvit?

Fri flyt av kaptial, tjenester og mennesker er bare bra.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre at de kan sende penger til sine familier en at de bruker familie innvandring tenker nå jeg, for når de har jobber her i Norge så sørger de jo at familien der nede får det delvis bedre og kan kjøpe mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør ren nysgjerrighet egentlig. Innvandrere er en felles betegnelse for folk fra ulike etnisiteter, som ikke er etnisk norske, og har flyttet til Norge/ eller født i Norge av utenlandske foreldre, som er/var arbeids innvandrere, flyktninger osv... Mange, om ikke alle, velger å sende noe penger til hjemlandet for å hjelpe familien, enten det er gamle foreldre, eller søsken eller noe. 

Hva tenker dere om dette? Jeg har lest på KG over lengre tid, og fått med meg at storparten av de som reagerer på dette på KG er folk som er imot at de sender hjem penger, dette gjelder selvsagt ikke alle. Dere som er imot dette, hva er årsaken til at dere er imot dette? Har vi egentlig noe med hva folk velger å bruke penger på, så lenge det er deres penger, som kanskje de aller fleste har arbeidet hardt for. Kanskje de velger å kjøpe jakke til 299 istedenfor 2999, og spare de pengene, og sende de "hjem". 

Jeg bare spør!! Av ren nysgjerrighet. 

Anonymkode: 01848...c15

Det er snakk om de som utnytter velferdsstatens løsninger det blir klagd på.

Ikke at de av oss som jobber sender penger hjem

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at de har gode familieverdier og manerer , og det er bra. I motsetning til mange norske (menn) som syntes det er forferdelig å spandere middag på daten sin og stikker fra kona så fort de får barn og han ikke får spille playstation i fred lenger.

Anonymkode: 4700c...5da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at de har gode familieverdier og manerer , og det er bra. I motsetning til mange norske (menn) som syntes det er forferdelig å spandere middag på daten sin og stikker fra kona så fort de får barn og han ikke får spille playstation i fred lenger.

Anonymkode: 4700c...5da

Link takk?

For dette må jeg si at høre ut som noe du (beklager uttrykket) har dradd ut av ræva

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Link takk?

For dette må jeg si at høre ut som noe du (beklager uttrykket) har dradd ut av ræva


Link til hva? Bare å se seg omkring på hvordan holdninger mennene bla. her på KG har.

Anonymkode: 4700c...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Link til hva? Bare å se seg omkring på hvordan holdninger mennene bla. her på KG har.

Anonymkode: 4700c...5da

Link som underbygger påstandene dine, og med mer substans enn jeg har det fra et forum (i dette tilfellet KG)

Ellers må jeg nok sette deg opp som kandidat på årets bullshit liste

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de har råd til å sende penger hjem, får de gjøre som de vil. Men om de sender trygda  eller sosialhjelpen hjem slik at familien i Norge lever under fattigdomsgrensa er det ikke greit. Politiske partier på venstresiden tar ikke hensyn til hvordan familier som lever under fattigdomsgrensa bruker trygda/sosialhjelpen. De tar bare til ordet for å øke satsene og pumpe mer offentlig penger inn i tiltak for folk som bruker trygda/sosialhjelpen til ting som ikke er meningen at det offentlige skal dekke.

Anonymkode: 414be...7b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de er i jobb får de gjerne sende og bruke pengene slik de vil. Det har ingen noe med. 

Hvis de derimot naver, og sender penger til utlandet, for så å havne under fattigdomsgrensa og dermed snylte enda mer på staten og organisasjoner (redusert barnehagebetaling, nødhjelp, gratis fritidsaktiviteter, matutdelinger osv) så kan de ryke og reise.

Anonymkode: 7f9d5...784

Selv om jeg ikke er helt enig i ordbruken, er jeg enig i budskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de er i jobb får de gjerne sende og bruke pengene slik de vil. Det har ingen noe med. 

Hvis de derimot naver, og sender penger til utlandet, for så å havne under fattigdomsgrensa og dermed snylte enda mer på staten og organisasjoner (redusert barnehagebetaling, nødhjelp, gratis fritidsaktiviteter, matutdelinger osv) så kan de ryke og reise.

Anonymkode: 7f9d5...784

ENIG! 

Anonymkode: c8f4d...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo derfor så mange faktisk kan søke asyl i Europeiske land. De som allerede har kommet sender penger hjem slik at de hjemme kan betale menneskesmuglere for å komme etter. Så sendes enda mer penger tilbake og prosessen gjentar seg.

Anonymkode: 2014f...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør ren nysgjerrighet egentlig. Innvandrere er en felles betegnelse for folk fra ulike etnisiteter, som ikke er etnisk norske, og har flyttet til Norge/ eller født i Norge av utenlandske foreldre, som er/var arbeids innvandrere, flyktninger osv... Mange, om ikke alle, velger å sende noe penger til hjemlandet for å hjelpe familien, enten det er gamle foreldre, eller søsken eller noe. 

Hva tenker dere om dette? Jeg har lest på KG over lengre tid, og fått med meg at storparten av de som reagerer på dette på KG er folk som er imot at de sender hjem penger, dette gjelder selvsagt ikke alle. Dere som er imot dette, hva er årsaken til at dere er imot dette? Har vi egentlig noe med hva folk velger å bruke penger på, så lenge det er deres penger, som kanskje de aller fleste har arbeidet hardt for. Kanskje de velger å kjøpe jakke til 299 istedenfor 2999, og spare de pengene, og sende de "hjem". 

Jeg bare spør!! Av ren nysgjerrighet. 

Anonymkode: 01848...c15

i TEORIEN kan store overføringer til utlandet medføre underskudd på handelsbalansen. Det medfører at Norge får mindre penger for å kjøpe varer i utlandet.
Men realiteten tror jeg er at etniske nordmenn bruker vesentlig mer penger på utenlandsferie. pengene som overføre til familier av innvandrere utgjør dermed ingen trussel.
Dessuten har vi pensjonister og andre norske som er pensjonister og flyter til f.eks. Spania. Dette utgjør også en del. Carl I Hagen ønsker jo også å bygge sykehjem i Spania og slik bruk av penger skaper etterhvert med penger fra Norge til utlandet enn det innvandrerne sender. Til slutt har vi kriminelle som NAV har støttet økonomisk om de har flyttet til Thailand eller tilsvarende.

Totalt sett er pengene innvandrere sender til Utlandet som en dråpe i havet å regne. Ingen grunn til bekymring slik jeg ser det for den gruppen, men kanskje vi bør bruke mer av feriepengene i Norge ....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo derfor så mange faktisk kan søke asyl i Europeiske land. De som allerede har kommet sender penger hjem slik at de hjemme kan betale menneskesmuglere for å komme etter. Så sendes enda mer penger tilbake og prosessen gjentar seg.

Anonymkode: 2014f...6e5

Du sier noe viktig der, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet er ikke at de jobber og sender penger hjem, problemet er hva de jobber som. Hvis innvandrere som gruppe jobbet slik som nordmenn gjorde, ville kaka blitt tilsvarende større og ikke noe problem (ekskluderer olje boomen her, ja hvem "fortjener" oljepenga, det kan en jo diskutere men det er en annen sak, innvandrere som kommer hit får deler av oljepengene, men de fleste av oss fortjener dem jo heller ikke vi ble bare født her, men det spørs hvordan du ser det men eksluderer det her)

For å si det enkelt, i Norge får du 300'000+ for å vaske gulv eller stå i kassa på butikken, der de rømte fra i fattige land tjener du kanskje 30'000 for samme jobben, gjør akkurat det samme. Wow, men hvor kommer penga fra da, vokser på trær eller? Hvorfor får du supert "Lønnshopp" så fort du får gjort jobben din her i Norge isteden for u-landet du "rømte" fra? Jo det er gjennom at en skatter produktive arbeidere hardt, og subisiderer mindre produktive jobber, dermed kan du få mer enn du "fortjener" og dermed få et bra liv i Norge,selv om du gjør jobb som internajsonalt sett er lite "verdt"

Ok, så du har produktive jobber, også har du subsidierte jobber. Problemet med innvandrere fra midtøsten/afrika er at de kjemper "alle" sammen om kun de subisiderte jobbene, og ikke tar de produktive jobbene som finansierer subisideringen. Samtidig er det en viss % av befolkningen som lever her fra før av i Norge som kun har evner slike jobber, disse setter vi nå på NAV fordi de blir utkonkurrert av disse folkene som ikke er så nøye på å få fullverdig norske arbeidsvilkår og lønn etc, for dem er dette himmel på jord. Så du" "tar" jobben fra "low skilled" nordmenn, som settes på nav isteden for å få jobbe, det er meget ille samfunnsøkonomiskt

Det finnes unntak bla.a jøder og asiatere bidrar positivt de har en kultur som er enda bedre enn vår hva gjelder utdanning og arbeids innsats, jøder/asiatere jobber hardt OG smart, nordmenn jobber smart, folk fra afrika/midtøsten jobber hardt (ihvertfall en periode før de blir påvirket av sosialismen her etter som det er så høye sosiale goder her og en kjemper om lavtølønnsjobber en ofte ikke får engang kan det bli passivitet etterhvert, men i teorien var det enkle jobber å få tak i og dårlig sikkerhetsnett ville disse virkelig jobbet hardt for det må de der de kommer fra er ingen sosialisme der)

Det er massive trygdesvindelproblemer etc også med enkelte innvandrergrupper som også bidrar til "pengestrømmen", men det er en annen sak, bla.a så viste det seg at FLERTALLET(!!!!) av somalske mødre var trygdesvindlere (de latet som de var alenemødre, for å få mer penger av staten,  men faren var der han viste det seg:P ) Nå brukes de pengene fra den svindelen mest til å kjøre på med å lage masse barn men det blir litt av det samme, penger brukes av fattige til å lage barn, enten de sendes til hjemlandet eller ikke.

TL.DR Ja jøder og asiatere og andre med kultur for kombinasjonen av utdanning og hardt arbeid kan sende penger hjem så mye de vil, men andre som tar subsidierte low-skill jobber hvor det er overflod av arbeidssøkere per idag bør la vær for de bringer Norge ned til det de rømte fra hvor en ikke får lønn for enkle jobber, ironiskt nok var det jo derfor de kom hit (økonomiske flyktninger som er hovedparten av de som søker asyl her), men vi kan ikke løse verdens problemer med at enkle jobber får dårlig betalt internasjonalt, det er begrenset med enkle jobber å dele ut om de skal lønnes høyt, selv i Norge...

Anonymkode: 95cc5...977

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

...

For å si det enkelt, i Norge får du 300'000+ for å vaske gulv eller stå i kassa på butikken, der de rømte fra i fattige land tjener du kanskje 30'000 for samme jobben, gjør akkurat det samme. Wow, men hvor kommer penga fra da, vokser på trær eller? Hvorfor får du supert "Lønnshopp" så fort du får gjort jobben din her i Norge isteden for u-landet du "rømte" fra? Jo det er gjennom at en skatter produktive arbeidere hardt, og subisiderer mindre produktive jobber, dermed kan du få mer enn du "fortjener" og dermed få et bra liv i Norge,selv om du gjør jobb som internajsonalt sett er lite "verdt"

...

Anonymkode: 95cc5...977

Jeg er enig i at det var en forenkling.
Det er mulig det er riktig at noen får 30' for å stå i butikk et annet sted i verden on 300' her. Men samtidig koster det faktisk vesentlig mer å bo her. I en by som Oslo må en fort opp i 3 mill for en bolig mens en bolig kanskje kan kjøpes for 30' i andre land. Forkjellen på disse prisene tilfaller i hovedsak norske rikke som har kjøpt opp boliger og leier ut til andre (f.eks. innvandrere) Dermed tjener etnisk norske på slik innvandring. Det samme prinsippet med prisforskjeller gjelder naturligvis også  når det gjelder, mat, klær og andre utgifter til livets opphold.
Når det er sagt har vi mere igjen i Norge til å kjøpe utenlandske varer som Elektronikk biler, etc, men uansett hvordan en regner på det vil de norske som har mest få enda mer om vi opprettholder innvandringen.
Resultatet er at Norge faktisk vil tjene på å opprettholde innvandring både på kort og lang sikt. Om vi fortsatt skal ha innvandring som kan medføre at penger overføres til utlandet så vil det likevel være lønnsomt å få en del innvandrere. Spesielt om det er innvandrere som tar utdannelse i Norge og som tjener mer enn gjennomsnittet ettersom disse bidrar mest mht skatteinntekter og sannsynligvis også til produksjonsverdier hos bedriftene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Far til 2 skrev:

Jeg er enig i at det var en forenkling.
Det er mulig det er riktig at noen får 30' for å stå i butikk et annet sted i verden on 300' her. Men samtidig koster det faktisk vesentlig mer å bo her. I en by som Oslo må en fort opp i 3 mill for en bolig mens en bolig kanskje kan kjøpes for 30' i andre land. Forkjellen på disse prisene tilfaller i hovedsak norske rikke som har kjøpt opp boliger og leier ut til andre (f.eks. innvandrere) Dermed tjener etnisk norske på slik innvandring. Det samme prinsippet med prisforskjeller gjelder naturligvis også  når det gjelder, mat, klær og andre utgifter til livets opphold.
Når det er sagt har vi mere igjen i Norge til å kjøpe utenlandske varer som Elektronikk biler, etc, men uansett hvordan en regner på det vil de norske som har mest få enda mer om vi opprettholder innvandringen.
Resultatet er at Norge faktisk vil tjene på å opprettholde innvandring både på kort og lang sikt. Om vi fortsatt skal ha innvandring som kan medføre at penger overføres til utlandet så vil det likevel være lønnsomt å få en del innvandrere. Spesielt om det er innvandrere som tar utdannelse i Norge og som tjener mer enn gjennomsnittet ettersom disse bidrar mest mht skatteinntekter og sannsynligvis også til produksjonsverdier hos bedriftene.

Over ennå lenger tid er det ikke samfunnsøkonomisk at man spiller rett i hendene på etnisk norske rike heller. Større forskjeller fører over tid til mer fattigdom og kriminalitet, og at man må bruke mye penger på å forhindre og straffe, snarere enn å forebygge og forsøke å bidra til å gi folk et bedre liv. Derfor er jeg mot store deler av dagens innvandring. 

Anonymkode: 73094...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Over ennå lenger tid er det ikke samfunnsøkonomisk at man spiller rett i hendene på etnisk norske rike heller. Større forskjeller fører over tid til mer fattigdom og kriminalitet, og at man må bruke mye penger på å forhindre og straffe, snarere enn å forebygge og forsøke å bidra til å gi folk et bedre liv. Derfor er jeg mot store deler av dagens innvandring. 

Anonymkode: 73094...609

Det kan jeg forstå. Men jeg mener vi først må feie for egen dør og se på oss selv mhp feil som gjøres før vi kan påpeke feil som begås av andre. I tillegg må vi tilby alle samme mulighet og ikke referere til statistikker som i realiteten er et resultat av skjevdeling av ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...