Gå til innhold

Venstre ønsker at asylsøkere skal få jobbe.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De verste ble sparket ut av FrP, og de som er igjen er mer pragmatiske.

Anonymkode: 87b8c...75e

Vet at endel ble kastet ut, men ikke alle, og endel er kommet til og noen tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Ordningen finnes og er i bruk, har selv et slikt 

Nå ble jeg nysgjerrig. Kan du forklare mer hva det er snakk om? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Drizzt skrev:

Nå ble jeg nysgjerrig. Kan du forklare mer hva det er snakk om? 

D nr er for de av oss som ikke har norsk personnr

Jeg må inn ca hvert 4år og fornye det slik at jeg kan fortsette å jobbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Og hor skal disse asylsøkerne isåfall finne seg arbeid? 

En del nordmenn har jo allerede store problemer med å finne seg fast arbeid, og nå skal det gjøres plass til asylsøkere i tillegg?

Anonymkode: 96028...e1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal vel få de mange jobbene som står ledig, hvor det ikke kreves at man kan norsk. Nei, vent.... Neidajadaså. 

Anonymkode: 81a10...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Overrasket said:

I land som Østerrike, Tyskland, Finland, Sveits og Italia tar det i snitt 2-3 måneder før en asylsøker har tilgang til arbeidsmarkedet. Studier viser at det er en stor korrelasjon mellom tilgang til arbeidsmarkedet og grad av integrering, og motsatt en stor korrelasjon mellom manglende tilgang til arbeidsmarkedet og langsiktige integreringsproblemer.

Neppe så stor som det er til antall som kommer, og det igjen avhenger av hvor mye penger det er å hente på å reise til et bestemt land.

Anonymkode: 87b8c...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Neppe så stor som det er til antall som kommer, og det igjen avhenger av hvor mye penger det er å hente på å reise til et bestemt land.

Anonymkode: 87b8c...75e

Jeg vet ikke helt hva du forsøker å si her? Hvis du mener at Norge tar i mot flere asylsøkre enn andre land er det feil. Tyskland tar i mot et par hundre tusen per år. Italia tar i mot i overkant av hundre tusen. Norge tar i mot 2-3 000 per år. 

Men du har rett, innvandring, asyl og migrering skal ikke handle om gratis penger inn på konto. Det er derfor vi må ta i bruk arbeidsmarkedsmekanismene aktivt i innvandringspolitikken. Dersom Norge får rykte på seg for å være et land der man kan skape et liv for seg selv gjennom hardt arbeid (ikke kontantoverføringer) kan vi forvente at vi mottar en større andel av folk som har evner, utdaning, lyst, vilje og evne til å bygge arbeidsforhold, stabile liv og sosiale relasjoner her. Folk som synes det er en god idé å dra spesifikt til Norge fordi de har lyst til å komme hit og gjøre noe ut av seg. Derfor mener jeg at det skal være lett å få midlertidig oppholdstilatelse – og lett å miste oppholdstillatelsen – i et system som belønner selvstendige mennesker som lykkes med å skape en tilværelse i Norge som er uavhengig av stat og velferd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvilke jobber kan denne gruppen mennesker få?

- For eksempel innen hotellbransjen er det et skrik etter folk som vil jobbe i Osloregionen. Innen renhold på hotell trenger du hverken kunne lese, skrive eller mestre norsk, sier Grande.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lg4a9/derfor-vil-venstre-la-asylsoekere-i-mottak-jobbe

Jeg synes dette lukter klassisk klasseforakt. Dette er en konsekvens av den liberale innvandringspolitikken, der man tenker mer med hjertet enn hjernen. Et arbeidsjikt av mennesker uten grunnleggende utdannelse i språk, matematikk er jo en amerikanisering av samfunnet slik det er og var nær grensen til Mexico i USA. Man tar inn analfabeter til arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, fotosyntesen skrev:

- Hvilke jobber kan denne gruppen mennesker få?

- For eksempel innen hotellbransjen er det et skrik etter folk som vil jobbe i Osloregionen. Innen renhold på hotell trenger du hverken kunne lese, skrive eller mestre norsk, sier Grande.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lg4a9/derfor-vil-venstre-la-asylsoekere-i-mottak-jobbe

Jeg synes dette lukter klassisk klasseforakt. Dette er en konsekvens av den liberale innvandringspolitikken, der man tenker mer med hjertet enn hjernen. Et arbeidsjikt av mennesker uten grunnleggende utdannelse i språk, matematikk er jo en amerikanisering av samfunnet slik det er og var nær grensen til Mexico i USA. Man tar inn analfabeter til arbeidskraft.

Jeg stusset litt over denne uttalelsen, jeg. Det er en grunn til at det er et skrik etter folk som vil jobbe i hotellbransjen, dvs rengjøre hotellrom. Det er ikke så lenge siden det ble avslørt under hvilke forhold renholderne jobber. På den tiden var det krav om å kunne norsk, men kanskje er det så mange som har sluttet at kravene er senket bare det er naive slaver nok å søke? Rart at ikke de arbeidsledige i Osloregionen har fått disse stillingene da siden det er et skrik etter folk ... Dårlig argumentasjon av Grande. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

D nr er for de av oss som ikke har norsk personnr

Jeg må inn ca hvert 4år og fornye det slik at jeg kan fortsette å jobbe

D-nummer er gyldig i 6 måneder og er midlertidig uten mulighet for fornyelse. Eller var det da jeg sist oppdaterte meg på regelverket. Jeg tviler på at ting har endret seg så drastisk. Men nå leser jeg på Skatteetaten sine nettsider at sokkelarbeidere og sjøfolk får kun D-nummer uansett oppholdets lengde, så kanskje er det derfor du har D-nummer etter så lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg stusset litt over denne uttalelsen, jeg. Det er en grunn til at det er et skrik etter folk som vil jobbe i hotellbransjen, dvs rengjøre hotellrom. Det er ikke så lenge siden det ble avslørt under hvilke forhold renholderne jobber. På den tiden var det krav om å kunne norsk, men kanskje er det så mange som har sluttet at kravene er senket bare det er naive slaver nok å søke? Rart at ikke de arbeidsledige i Osloregionen har fått disse stillingene da siden det er et skrik etter folk ... Dårlig argumentasjon av Grande. 

Jeg anser meg selv til å være i sentrum-sentrum/høyre i politikken. Men jeg synes deler av venstresiden og fagforeningenes arbeid for å heve kompetansen til renholdere og andre lav-statusyrker har vært en sukssess. Fagbrev har sikret både kompetanse og kvalitet på arbeidet og ikke minst en liten gulrot for å sikre en viss lønnsøkning.

Jeg synes det er synd at disse yrkesgruppene nå skal nærmest konkurrere med asylsøkere om jobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at de blir aktivisert, men de må ikke få fullverdige jobber, elelr tjene mye.

Dersom man tjener veldig mye penger i Norge mens asylsøknaden blir behandlet, vil vi få en ny form for arbeidsinnvandring. Dra til Norge, søk asyl og tjen mye penger før du må reise ut. Til slutt svekkes hele asylsystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, fotosyntesen skrev:

Jeg anser meg selv til å være i sentrum-sentrum/høyre i politikken. Men jeg synes deler av venstresiden og fagforeningenes arbeid for å heve kompetansen til renholdere og andre lav-statusyrker har vært en sukssess. Fagbrev har sikret både kompetanse og kvalitet på arbeidet og ikke minst en liten gulrot for å sikre en viss lønnsøkning.

Jeg synes det er synd at disse yrkesgruppene nå skal nærmest konkurrere med asylsøkere om jobbene.

OK, da har jeg et spørsmål. Kan man få fagbrev for renholder uten norsk språk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Drizzt skrev:

OK, da har jeg et spørsmål. Kan man få fagbrev for renholder uten norsk språk?

Nei, jeg synes ikke det. Men hvilke hoteller vil ansette "dyre" norske renholdere med fagbrev når de kan ansette billigere arbeidskraft? Dette blir en race to the bottom, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, fotosyntesen skrev:

Nei, jeg synes ikke det. Men hvilke hoteller vil ansette "dyre" norske renholdere med fagbrev når de kan ansette billigere arbeidskraft? Dette blir en race to the bottom, slik jeg ser det.

Så i praksis er det snakk om import av massiv billig arbeidskraft som jobber under uverdige forhold. Ja, det hjelper integreringen det. Eller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Drizzt skrev:

Så i praksis er det snakk om import av massiv billig arbeidskraft som jobber under uverdige forhold. Ja, det hjelper integreringen det. Eller ...

Selvfølgelig hjelper det på integreringen. De som vasker bilen din for en hundrings i Oslo er jo skikkelig integrerte i det norske samfunn. #ironi#

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Overrasket said:

Jeg vet ikke helt hva du forsøker å si her? Hvis du mener at Norge tar i mot flere asylsøkre enn andre land er det feil. Tyskland tar i mot et par hundre tusen per år. Italia tar i mot i overkant av hundre tusen. Norge tar i mot 2-3 000 per år.

Hvor de reiser er en kombinasjon av hvor enkelt det er er å komme dit, hvor lønnsomt det er og hvor de har familie og venner fra før. Alle skjønner at det ikke er 2-3000 i året når det kom over 30 000 bare i 2015, men selv om vi eksluderer det året helt har det vært rundt 10 000 søknader i året i snitt siden 2000. Hvis de kan jobbe og tjene penger fra de leverer søknaden så ville mange flere kommet hit.

Anonymkode: 87b8c...75e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, julia83 said:

Det er fint at de blir aktivisert, men de må ikke få fullverdige jobber, elelr tjene mye.

Dersom man tjener veldig mye penger i Norge mens asylsøknaden blir behandlet, vil vi få en ny form for arbeidsinnvandring. Dra til Norge, søk asyl og tjen mye penger før du må reise ut. Til slutt svekkes hele asylsystemet.

De må jo heller ikke reise ut når de får avslag. Kan jo bare bli i landet ulovlig. Og det er lettere å gjøre når man har skaffet seg innpass på arbeidsmarkedet. Uten tvil et viktig vedtak for å knuse velferdsstaten dette.

Anonymkode: 8653c...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

D nr er for de av oss som ikke har norsk personnr

Jeg må inn ca hvert 4år og fornye det slik at jeg kan fortsette å jobbe

Og du betaler kun skatt og ikke trygdeavgift? Wow, det hørtes skummelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel ikke noe grunner igjen for EØS da, for EØS sin begrunnelse er jo kun for arbeids innvandring og frykten for å melde oss ut er jo basert på dette. 

Så, tusen takk Venstre for at dere fjernet det eneste grunnlaget for å beholde EØS fordi flyktninger får vi masse av, tross alt 3000 hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...