Gå til innhold

Er voldtekt være enn vold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kommer helt ann på. Den groveste voldtekten og den groveste volden vil jeg tro begge er så ille at det ikke er noen vits i å prøve å analysere hva som er verst, det holder å vite at det er helt forferdelig. Voldtekt innkluderer forsåvidt også stort sett vold. Selv en finger i skjeden er smertefullt hvis man ikke er kåt eller avslappet, og selv om det ikke er det verste i forhold til mye annet, så er det jo vold.

Men jeg har opplevd begge deler, og for meg persolig er voldtekt det verste av det jeg har opplevd. Volden jeg har opplevd har dog bare vært slag, og det værste som har skjedd ut av det var en mild hjernerystelse og neseblod. Og etterpå fikk jeg mye medlidenhet, mange stilte opp for meg, og det har aldri vært vanskelig å snakke om, jeg har heller ikke opplevd at noen har betvilt at det skjedde.
Voldtekten bestod ikke av slag eller den slags. Fikk bare merker av at de måtte holde så hard, også ble jeg skubbet og skallet hodet borti noe, også var selve penetrasjonen vond, og jeg gikk rundt hjulbent i noen dager etterpå. Selve de fysiske smertene der og da var mildere enn slagene. Men det hadde flere følger i ettertid. Jeg følte skam, og opplevde at de jeg snakket med det om lyttet, men ikke trodde meg helt. Så jeg sluttet å snakke om det. Jeg hadde ingen å henvende meg til for å få sympati andre enn advokaten og psykologen min. Jeg som før hadde et kjempeaktivt sexliv, opplevde at all sex ble smertefullt i minst et år etterpå (musklene i underlivet reagerer på traume, greier ikke de å slappe av blir sex vondt, man sliter med å bli våt, og blør gjerne litt av samleie). I dag greier jeg faktisk å snakke med han som banket meg, men jeg ser for meg at hadde jeg sett de som voldtok hadde jeg nok begynt å stortute, og sikkert vært veldig hevngjerrig.

Men jeg kan jo bare snakke ut fra akkurat den volden, og de opplevelsene jeg har hatt. Jeg kan garantere at enkelte som har opplevd ren vold har det mange mange ganger verre enn meg. Det samme kan jeg gjore når det kommer til voldtekt.

Anonymkode: b031e...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Occulta skrev:

jeg synes helt klart voldtekt er værst. Vold er selvsagt forkastelig det også, men vi vet at voldtekt ofte gir alvorlige senskader og kan være belastende for en person i mange mange år. Jeg har selv opplevd begge deler og selvom jeg er ganske flink til å blokkere ut ubehagelige tanker, så blir jeg enda (etter 10 år) helt ødelagt av å tenke på min voldtekt. Det er så ufattelig komplekst dette her med voldtekt! Jeg har følt masse på skam, jeg føler fortsatt at det var min feil selvom jeg vet at det ikke var det, jeg føler meg skitten og besudlet rett og slett, jeg har følt meg som et svakt menneske som lot noen få ta kroppen min på den måten. En voldtekt kan ødelegge det som er selve essensen i kjærlighet mellom to mennesker, nærhet, intimitet og sex. Noe av det fineste en kan oppleve med en man er glad i, blir tatt fra deg og ødelagt.

men både vold og voldtekt forekommer jo på mange forskjellige måter. Man vil kanskje heller valgt å blitt voldtatt enn å blitt torturert for eksempel. Og det er nok mye verre å leve i et voldelig forhold i mange år enn å oppleve det jeg opplevde.

Men i HI så får jeg nesten litt inntrykk at poenget til TS er at vold (som som oftest rammer menn) er like ille som voldtekt, og derfor er det dumt at voldtekt (som rammer  flest kvinner) får så stort fokus og ikke "vanlig vold". Jeg aner en undertone her...

Og akkurat det samme kan vold. Mange som blir utsatt for overfall sliter med psykiske ettervirkninger i flere år etterpå. De har mistet tryggheten de følte før.

Vold og voldtekt er like ille om alvorlighetsgraden er den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Og akkurat det samme kan vold. Mange som blir utsatt for overfall sliter med psykiske ettervirkninger i flere år etterpå. De har mistet tryggheten de følte før.

Vold og voldtekt er like ille om alvorlighetsgraden er den samme.

Har du opplevd å bli voldtatt? For jeg skjønner ikke hvordan du kan komme med en sånn påstand. Du kan skrive at det mener du, men ikke kom med det som en påstand.

Jeg vil heller oppleve vold, enn voldtekt. Og jeg har opplevd begge deler.

Anonymkode: 9879d...3f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/19/2018 at 2:28 PM, AnonymBruker said:

Denne fra 2008 er veldig bra: https://www.abcnyheter.no/nyheter/2008/10/01/74999/voldtekt-er-ikke-det-verste

Anonymkode: 25e27...11f

Synes den slettes ikke var bra. Hun utelukker menn som ofre og hun er dermed en del av problemet.

Anonymkode: fa841...ae8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du opplevd å bli voldtatt? For jeg skjønner ikke hvordan du kan komme med en sånn påstand. Du kan skrive at det mener du, men ikke kom med det som en påstand.

Jeg vil heller oppleve vold, enn voldtekt. Og jeg har opplevd begge deler.

Anonymkode: 9879d...3f8

Det gir ikke mening å rangere to former for vold uten å ta hensyn til alvorlighetsgrad. Det bli som å si "hva er verst av fysisk og psykisk sykdom?" De fleste vil tenke at det er verre å ha uhelbredelig kreft enn å ha en mild depresjon, men de vil også anse schizofreni for å være verre enn eksem. Det gir ingen mening å sette to ulike former hverken vold eller sykdom opp mot hverandre før man har definert alvorlighetsgraden.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det gir ikke mening å rangere to former for vold uten å ta hensyn til alvorlighetsgrad. Det bli som å si "hva er verst av fysisk og psykisk sykdom?" De fleste vil tenke at det er verre å ha uhelbredelig kreft enn å ha en mild depresjon, men de vil også anse schizofreni for å være verre enn eksem. Det gir ingen mening å sette to ulike former hverken vold eller sykdom opp mot hverandre før man har definert alvorlighetsgraden.

Du svarer jo ikke på det jeg skrev, nå ror du deg bare unna. din påstand var at Vold og voldtekt er like ille om alvorlighetsgraden er den samme. Og jeg lurer på hvordan du vet det? For jeg er sterkt uenig i det.

Det siste du skriver er jo noe helt annet, og noe flere er enige i.

Anonymkode: 9879d...3f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Jeg har også blitt voldtatt, og i tillegg blitt utsatt for mobbing. Mobbing er en million ganger verre enn voldtekt for min del. Så hva som føles verst for de involverte er individuelt. 

Anonymkode: d9905...731

Så bra for deg da, at du ikke ble ødelagt av voldtekten. En god del av oss blir nemlig det. 

Anonymkode: 67e41...ed2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2018 den 14.17, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en barndom bestående av vold, psykisk terror og voldtekter. Og volden er det som jeg ikke har brydd meg om, og aldri tenker på. Det er voldtektene og det psykiske som ødela meg.

Anonymkode: 9879d...3f8

Klem 💗 

Anonymkode: eab7f...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer jo ikke på det jeg skrev, nå ror du deg bare unna. din påstand var at Vold og voldtekt er like ille om alvorlighetsgraden er den samme. Og jeg lurer på hvordan du vet det? For jeg er sterkt uenig i det.

Det siste du skriver er jo noe helt annet, og noe flere er enige i.

Anonymkode: 9879d...3f8

"Ror meg unna"? Fordi jeg ikke svarer på om jeg har blitt voldtatt? Jeg svarer ikke på slike personlige spørsmål her på forumet. Vil holde meg anonym. Du skriver som AB, nettopp av samme grunn, tipper jeg. Da bør du holde deg for god til å spørre andre slike spørsmål som de må svare på under brukernavn. Det er heller ikke relevant for diskusjonen. Dette er en filosofisk diskusjon, ikke en følelses-diskusjon.

Eksemplene jeg kom med er helt relevante. Som flere har påpekt - det kommer an på alvorlighetsgraden. Sammenligningen med sykdom var for å vise det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Og akkurat det samme kan vold. Mange som blir utsatt for overfall sliter med psykiske ettervirkninger i flere år etterpå. De har mistet tryggheten de følte før.

Vold og voldtekt er like ille om alvorlighetsgraden er den samme.

Nei det er jeg ikke enig i. Det finnes milde grader av vold, det finnes ikke milde voldtekter. Har du blitt voldtatt så har noen utøvd fysisk eller psykisk vold mot deg og tvunget deg til å ha sex. Men det finnes nok noen ekkeltpersoner som ikke har blitt preget i senere tid av seksuelt misbruk/voldtekt... men disse tror jeg at det er langt mellom. Mye av volden som utøves i Norge er fyllaslagsmål... tviler på at så mange av dem sliter med senskader. Blind vold er noe helt annet igjen, samme er det hvis en mann blir banka halvt ihjel av en gjeng. 

Så nei, jeg synes ikke at vold og voldtekt i utgangspunktet er like ille. Det finnes selvsagt tilfeller der vold er grovere enn en voldtekt. Og dette er ikke en kjønnsdebatt. Menn som blir voldtatt sliter ofte desto mer fordi dette er enda mer stigmatisert enn kvinner som blir voldtatt.

Jeg vil gjerne høre et eventuelt kasus der vold og voldtekt har samme alvorlighetsgrad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Occulta skrev:

Nei det er jeg ikke enig i. Det finnes milde grader av vold, det finnes ikke milde voldtekter. Har du blitt voldtatt så har noen utøvd fysisk eller psykisk vold mot deg og tvunget deg til å ha sex. Men det finnes nok noen ekkeltpersoner som ikke har blitt preget i senere tid av seksuelt misbruk/voldtekt... men disse tror jeg at det er langt mellom. Mye av volden som utøves i Norge er fyllaslagsmål... tviler på at så mange av dem sliter med senskader. Blind vold er noe helt annet igjen, samme er det hvis en mann blir banka halvt ihjel av en gjeng. 

Så nei, jeg synes ikke at vold og voldtekt i utgangspunktet er like ille. Det finnes selvsagt tilfeller der vold er grovere enn en voldtekt. Og dette er ikke en kjønnsdebatt. Menn som blir voldtatt sliter ofte desto mer fordi dette er enda mer stigmatisert enn kvinner som blir voldtatt.

Jeg vil gjerne høre et eventuelt kasus der vold og voldtekt har samme alvorlighetsgrad. 

Selvsagt finnes det milde voldtekter! Eller synes du alt fra klønete fyllesex der man egentlig ikke hadde lyst til overfallsvoldtekter de man får kjørt jernstenger opp i underlivet og blir liggende for å blø i hjel er det samme?? I så fall er det neppe noe poeng i å diskutere videre med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

Selvsagt finnes det milde voldtekter! Eller synes du alt fra klønete fyllesex der man egentlig ikke hadde lyst til overfallsvoldtekter de man får kjørt jernstenger opp i underlivet og blir liggende for å blø i hjel er det samme?? I så fall er det neppe noe poeng i å diskutere videre med deg. 

selvsagt er ikke det det samme. Er klønete fyllesex voldtekt? Er det voldtekt dersom man egentlig, innerst inne, ikke ville, men ikke sa i fra og lot som om man ville?

Dersom man er dødrukken og bevvistløs, ja. Dersom man har blitt emosjonelt og psykisk terrorisert og nedbrutt over tid og derfor ikke klarer å si nei, så er det en voldtekt. og ingen av de to er forsåvidt "milde".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Occulta skrev:

selvsagt er ikke det det samme. Er klønete fyllesex voldtekt? Er det voldtekt dersom man egentlig, innerst inne, ikke ville, men ikke sa i fra og lot som om man ville?

Dersom man er dødrukken og bevvistløs, ja. Dersom man har blitt emosjonelt og psykisk terrorisert og nedbrutt over tid og derfor ikke klarer å si nei, så er det en voldtekt. og ingen av de to er forsåvidt "milde".

 

At noen har sex med deg når du er døddrukken og bevisstløs er like ille som det andre eksemplet jeg skisserte? Det er jg i alle fall sterkt uenig i.

Mange som bestemmer seg dagen etter for at det var voldtekt når de angrer på sex... 

Poenget mitt er: Voldtekt er mye forskjellig med ulik alvorlighetsgrad, akkurat som annen vold er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

At noen har sex med deg når du er døddrukken og bevisstløs er like ille som det andre eksemplet jeg skisserte? Det er jg i alle fall sterkt uenig i.

Mange som bestemmer seg dagen etter for at det var voldtekt når de angrer på sex... 

Poenget mitt er: Voldtekt er mye forskjellig med ulik alvorlighetsgrad, akkurat som annen vold er.

 

jeg har aldri sagt at det er like ille.. hvorfor trekker du slutninger om hva jeg synes og tror uten at jeg har sagt noe slik. Jeg har gjentatte ganger i denne tråden skrevet akkurat det du sier.

Det jeg mener er at man blir ikke bare litt voldtatt. Det er ingen som sier, "jeg ble voldtatt men det var ikke så ille". ja det finnes alvorlighetsgrader av voldtekter, og de blir dømt utifra det også.... men det jeg mener å si at en voldtekt oppleves aldri som mild for den voldtatte. Man kan derimot få litt juling, ganske mange mennesker opplevd vold uten at de har tenkt to ganger over det i ettertid (utover at det gjorde fysisk vondt). Man sitter ikke nødvendigvis igjen og føler seg misbrukt, krenket leller traumatisert etter et slag, eller et basketak. Jeg sier ikke at alle vodtekter eller all vold er like alvorlig, jeg sier at det er en forskjell mellom de to typene vold.

jeg synes det er useriøst å trekke inn det at noen angrer seg dagenderpå og derfor beskylder mannen for voldtekt... kvinner som falskt anklager menn for voldtekt blir jo ikke voldtatt, derfor er ikke de en del av denne sammenligningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Occulta skrev:

jeg har aldri sagt at det er like ille.. hvorfor trekker du slutninger om hva jeg synes og tror uten at jeg har sagt noe slik. Jeg har gjentatte ganger i denne tråden skrevet akkurat det du sier.

Det jeg mener er at man blir ikke bare litt voldtatt. Det er ingen som sier, "jeg ble voldtatt men det var ikke så ille". ja det finnes alvorlighetsgrader av voldtekter, og de blir dømt utifra det også.... men det jeg mener å si at en voldtekt oppleves aldri som mild for den voldtatte. Man kan derimot få litt juling, ganske mange mennesker opplevd vold uten at de har tenkt to ganger over det i ettertid (utover at det gjorde fysisk vondt). Man sitter ikke nødvendigvis igjen og føler seg misbrukt, krenket leller traumatisert etter et slag, eller et basketak. Jeg sier ikke at alle vodtekter eller all vold er like alvorlig, jeg sier at det er en forskjell mellom de to typene vold.

jeg synes det er useriøst å trekke inn det at noen angrer seg dagenderpå og derfor beskylder mannen for voldtekt... kvinner som falskt anklager menn for voldtekt blir jo ikke voldtatt, derfor er ikke de en del av denne sammenligningen.

Du skriver, sitat: Det finnes milde grader av vold, det finnes ikke milde voldtekter.

Nei, man blir ikke bare litt voldtatt, men man blir ikke bare litt slått ned heller. Og det finnes folk som lever helt fint med at de er blitt voldtatt og ikke ser på det som det verste man kan utsettes for. 

Jeg snakker ikke om falske anklager, men om voldtekter der man "bare" opplevde at noen tvang seg på en i fylla. Det er selvsagt ikke greit, men det er heller ikke noe som trenger å gi noen særlige ettervirkninger.

Vi er nok uenige her, og det er greit. Bare vær klar over at folk som er uenige med deg ikke nødvendigvis er det fordi de ikke har opplevd det du har opplevd, men rett og slett fordi de er uenige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

At noen har sex med deg når du er døddrukken og bevisstløs er like ille som det andre eksemplet jeg skisserte? Det er jg i alle fall sterkt uenig i.

Mange som bestemmer seg dagen etter for at det var voldtekt når de angrer på sex... 

Poenget mitt er: Voldtekt er mye forskjellig med ulik alvorlighetsgrad, akkurat som annen vold er.

 

Voldtekt er helt klart verre enn vold alene (med samme grad av voldsutøvelse). Voldtekt kan kun sammenliknes med drap hva gjelder alvorlighetsgrad. Voldtekt, uansett type, bør alltid føre til livslang fengselsstraff uten mulighet for permisjon eller benådning. Offeret må være garantert aldri å kunne møte på overgriperen utenfor fengsel. Forskjellig grad av alvorlighet hva gjelder voldtekten kan medføre forskjell i soningsforhold (tilgang til media, samvær med andre fanger, lufting, arbeidsoppgaver etc.).

Anonymkode: 8f57e...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

"Ror meg unna"? Fordi jeg ikke svarer på om jeg har blitt voldtatt? Jeg svarer ikke på slike personlige spørsmål her på forumet. Vil holde meg anonym. Du skriver som AB, nettopp av samme grunn, tipper jeg. Da bør du holde deg for god til å spørre andre slike spørsmål som de må svare på under brukernavn. Det er heller ikke relevant for diskusjonen. Dette er en filosofisk diskusjon, ikke en følelses-diskusjon.

Eksemplene jeg kom med er helt relevante. Som flere har påpekt - det kommer an på alvorlighetsgraden. Sammenligningen med sykdom var for å vise det. 

Du fortsetter jo og ro. Du trenger overhodet ikke å fortelle om du har blitt voldtatt eller ikke. Men du går sterkt ut med en påstand om at vold og voldtekt er like ille, så lenge alvorlighetsgraden er den samme. Det er denne påstanden jeg har reagert på, og lurer på hvordan du kan påstå det. For du skrev det som en påstand, som om det er sannheten for alle. Og da starter du bare å ro i vei om at det er store forskjeller på alvorlighetsgradene, og derfor vanskelig å svare på. Da er du jo over på noe helt annet.

Anonymkode: 9879d...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fortsetter jo og ro. Du trenger overhodet ikke å fortelle om du har blitt voldtatt eller ikke. Men du går sterkt ut med en påstand om at vold og voldtekt er like ille, så lenge alvorlighetsgraden er den samme. Det er denne påstanden jeg har reagert på, og lurer på hvordan du kan påstå det. For du skrev det som en påstand, som om det er sannheten for alle. Og da starter du bare å ro i vei om at det er store forskjeller på alvorlighetsgradene, og derfor vanskelig å svare på. Da er du jo over på noe helt annet.

Anonymkode: 9879d...3f8

Er ikke to situasjoner med lik alvorlighetsgrad like ille per definisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du fortsetter jo og ro. Du trenger overhodet ikke å fortelle om du har blitt voldtatt eller ikke. Men du går sterkt ut med en påstand om at vold og voldtekt er like ille, så lenge alvorlighetsgraden er den samme. Det er denne påstanden jeg har reagert på, og lurer på hvordan du kan påstå det. For du skrev det som en påstand, som om det er sannheten for alle. Og da starter du bare å ro i vei om at det er store forskjeller på alvorlighetsgradene, og derfor vanskelig å svare på. Da er du jo over på noe helt annet.

Anonymkode: 9879d...3f8

Det var jo du som spurte om det?

Jeg "ror" overhodet ikke, men prøver å forklare hva jeg mener siden det virker som om du/dine meningsfeller ikke virker å forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...