Gå til innhold

Folk med dårlig råd bør få færre barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Capri-Sun
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hver eneste gang temaer som dette diskuteres forutsetter alle å ha 100% kontroll på eget liv, men det er det ingen som har! Ting skjer igjennom hele livet og plutselig sitter du der, 45 år og avhengig av samfunnet pga sykdom feks.

Inntekt bortimot halveres (og tjente du riktig mye er innrektsfallet enda større), folk rundt deg og mann i gata vurderer om du er syk nok og det viser seg fort at du aldri burde fått de barna du en gang ønsket velkommen til verden...

Det står aldri en lapp i panna på folk hvilken historie de bærer på, så slutt og anta så mye om andre også! Det er ikke å prate om elefanten i rommet ingen andre tør nevne, det er å rette et feigt fokus over på de svake i samfunnet å ønske de bort ved utrenskning/utpressing istedenfor å forsøke utjevne samfunnet bedre enn i dag. Det er enkeltes behov for å få gå i fred rundt med sine enorme formuer og forbruke penger slik de selv ønsker, uten at det blir stilt spørsmål ved, som trigget deres behov til å peke på og hyle høyt om samfunnets svakeste. Ta fokus vekk fra seg selv rett og slett. At såpass mange lar seg hjernevaske av en gruppe mennesker som ikke på noen måte står likt som en selv er for meg helt ubegripelig. Lett å være smartæs når man selv sitter så godt i det at man kan takke nei til trygd om man blir syk. Men, hvordan er det egentlig med dere andre? Kan dere takke nei?

Anonymkode: f47cb...1bc

Det her handler om at de som sitter trangt i det ikke bør få et fotball-lag med unger. Ikke at folk som mister jobben, opplever en ulykke eller blir syke skal føle skyld for at de har fått mange barn og er avhengige av nav for å fø dem. Det handler om de BEVISSTE valgene, når man VET at barna vil leve i fattigdom, hvorfor man da velger å få flere. Og særlig tenker jeg på de som sitter alene med omsorg, ofte alenemødre (etter min erfaring) i en kommunal leilighet og ber om gratis ting på Finn. Som ikke har råd til å reparere bilen men må gå eller ta buss om vinteren, og med barnevogn. Som ikke har ski til ungene på skidag på skolen eller må leie leilighet etter økonomi, ikke behov, altså bo trangt. Hvorfor velger de å få flere barn? Disse valgene har jeg vansker med å forstå. 

Endret av Capri-Sun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får helt fnatt. Her klager man over at det fødes for få barn. Dette viser Frp sitt sanne ansikt, at det er bare de rike som skal få leve og utfolde seg i dette landet. Og typisk Norge å legge seg alt for mye opp i hvem som er egnet til å få barn. Drit i om du har bra personlighet, det er kun penger som avgjør om du egner deg til å få barn. Dritt-land.

Frp er ikke interessert i å bidra til vekst i samfunnet bokstavelig talt. De vil ikke støtte noe som helst.

Anonymkode: 6a449...9de

Det handler om at folk må ta ansvar for eget liv. Det er jo ekstremt umoralsk og egoistisk å få mange barn når du kun har økonomi til å ta deg av ett.

Kan ikke forvente at alle andre (skattebetalere via trygder og stønader) skal   ta vare på dine barn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ser man jo at det større problemet blir blant de som ikke gjør annet enn å trykke ut barn, men hvordan skal man sette inn tiltak som kun når disse? 

Skal vi innføre tidligere Kinapolitikk og innføre en manglende på barn? Vet ikke helt om akkurat det er veien å gå... 

Kanskje gjøre som med flere ytelser som med kontantstøtte, st man må være medlem av trygdekassa i flere år før man har rett til å motta? 

Anonymkode: 8fb83...c39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tybring Gjedde sier det ikke men det han mener at vi bør begrense barnefødslene i innvandrerfamilier. Særlig de somaliske hvor 8-10 barn er vanlig.

Gi somaliske kvinner prevensjon!!

 

Anonymkode: 2beba...678

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det egentlig vanlig med 8-10 barn hos somaliske kvinner?

Jeg vet at de føder flere barn enn gjennomsnittet, men 8-10 virker helt usannsynlig og noe man slenger ut for retorikkens del. Jeg skulle likt å ha fakta på bordet, og ikke minst konkrete tiltak for hvordan man skal oppfordre til ansvarlig familieplanlegging, mer enn bare kutt i velferdsgoder. Det går til sist utover barna, som igjen går utover samfunnet. At T-G sier at "fattige bør få færre barn" får vel neppe verken somaliske mødre eller norske underpriviligerte til å skifte mening, liksom.

Anonymkode: c9211...e0f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal dette reguleres og "passes på"? Hvor mange byråkrater skal jobbe med dette? Lykke til med å håndtere de tusenvis av skjebnene som finnes der ute, dette er et utrolig komplisert tema, og mye mer komplisert enn bare "somaliere som får 10 barn og som lever på trygd blir fattige".... 

La oss si du har lov til å bare få tre barn, hvis du har inntekt under 200.000 i året. Så får du deg en godt betalt jobb og da er det bare å fø i vei! Du er ikke lenger svartelistet av den norske stat...? Trenger du green card for å fyre i gang livmora igjen? 

La oss si du har tre barn og en helt vanlig inntekt og dermed kan yngle i vei. Så blir du ufør og "desverre" gravid igjen, I tillegg forlater mannen deg, og huset brenner ned og du befinner deg i ditt livs krise. Barn nr 4 blir født... sorry mac, du blir nå regnet som fattig og mister all støtte til deg og dine barn... Slik skal vi bekjempe fattigdom...?

 

Fattigdom kan ramme alle, tro meg!! 

Anonymkode: 57150...865

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hver eneste gang temaer som dette diskuteres forutsetter alle å ha 100% kontroll på eget liv, men det er det ingen som har! Ting skjer igjennom hele livet og plutselig sitter du der, 45 år og avhengig av samfunnet pga sykdom feks.

Inntekt bortimot halveres (og tjente du riktig mye er innrektsfallet enda større), folk rundt deg og mann i gata vurderer om du er syk nok og det viser seg fort at du aldri burde fått de barna du en gang ønsket velkommen til verden...

Det står aldri en lapp i panna på folk hvilken historie de bærer på, så slutt og anta så mye om andre også! Det er ikke å prate om elefanten i rommet ingen andre tør nevne, det er å rette et feigt fokus over på de svake i samfunnet å ønske de bort ved utrenskning/utpressing istedenfor å forsøke utjevne samfunnet bedre enn i dag. Det er enkeltes behov for å få gå i fred rundt med sine enorme formuer og forbruke penger slik de selv ønsker, uten at det blir stilt spørsmål ved, som trigget deres behov til å peke på og hyle høyt om samfunnets svakeste. Ta fokus vekk fra seg selv rett og slett. At såpass mange lar seg hjernevaske av en gruppe mennesker som ikke på noen måte står likt som en selv er for meg helt ubegripelig. Lett å være smartæs når man selv sitter så godt i det at man kan takke nei til trygd om man blir syk. Men, hvordan er det egentlig med dere andre? Kan dere takke nei?

Anonymkode: f47cb...1bc

Stråmanndiskusjon..., som vanlig.

Dette er ikke snakk om å ikke hjelpe de svakeste, det er snakk om enkel familieplanlegging. Om en lever på trygd, eller har en dårlig betalt jobb så burde man ikke få 8 barn. Det er ikke til det beste for barna.

Må nesten spørre deg; på helsestasjonener i Afrika er det et voldsomt fokus på å planlegge familien sin, mødre blir rådet til å begrense barneflokken. Er det og galt? 

Ser du ikke at det er lurt å ikke strekke seg over mer enn man klarer å håndtere?

Jeg tror som skrevet tidligere at det vil komme barna til gode, de vil være bedre for barn i fattige familier å vokse opp i små/vanlige søskenflokker, enn i flokker på 8-9 barn. Jeg tror det vil føre til mindre kriminalitet og vold. Foreldrene har både økonomi og overskudd til å følge opp de barna de har.

Anonymkode: c7b53...4df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
8 timer siden, Capri-Sun skrev:

Tror du at sosialklienter og low-lifes som er avhenige av offentlig støtte og plopper ut unger i hytt og gevær bidrar til vekst i samfunnet i vesentlig grad? Eller føder de fremtidige navere, slik at den sosioøkonomiske arven føres videre? Jeg stemmer IKKE FrP bare så det er sagt.

Du høres omgjengelig ut. Det er kun personer med mastergrad som skal få barn? Og da helst 1,7 hver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det å planlegge familien sin etter de økonomiske ressursene man har, de har ingenting med familieplanlegging å gjøre? 

Anonymkode: c7b53...4df

Jo. Hva mener du familieplanlegging er da? 

I artikkelen nevner en at spesielle grupper får mange barn og har ikke råd til det, og da er vel et nærliggende tiltak å styrke kompetansen til mennesker ved å f eks bevisstgjøre dem om at de kan velge førre barn og hva vil fordeler/ ulemper være og så videre....? 

Anonymkode: f90c3...f19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig vanlig med 8-10 barn hos somaliske kvinner?ymkode: c9211...e0f

Ja, de har enorme barneflokker. 

Anonymkode: 2beba...678

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det koster med barn. Jeg er allikevel ikke enig. Folk må få de barna de ønsker. Eldrebølge etc. vi trenger flere barn her i landet. 

Må legge til rette for at folk skal få barn 👍 

Om det er de store innvandrer familiene han vil til livs, så er det bedre å gjøre noe med inntekts billetten til folketrygden. Slik det er gjort med den store kontantstøtten i forhold til EØS borgerne. 5 års medlemstid. (Siden det er den innvandringsskeptiske Tybring-Gjedde)

Det går an å gjøre enda strammere grep på ulike ytelser. Klart vi må legge til rette for å få barn! 

Det er nesten ingen her i landet som kan skryte på seg å forsørge sine barn selv. Det er permisjon, stønader og trygdet meg her og der! 

Anonymkode: b7500...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, Capri-Sun said:

Tror du at sosialklienter og low-lifes som er avhenige av offentlig støtte og plopper ut unger i hytt og gevær bidrar til vekst i samfunnet i vesentlig grad? Eller føder de fremtidige navere, slik at den sosioøkonomiske arven føres videre? Jeg stemmer IKKE FrP bare så det er sagt.

For en nedlatende måte å omtale mennesker på!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de har enorme barneflokker. 

Anonymkode: 2beba...678

Jeg kjenner en del somaliske familier gjennom jobben min, men har aldri møtt en familie med mer enn 7 barn. De aller fleste har 5-6 barn. Og svært få foreldre jobber, dessverre. Men er nok ikke lett å få jobb heller når en del av dem er analfabeter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig ser man jo at det større problemet blir blant de som ikke gjør annet enn å trykke ut barn, men hvordan skal man sette inn tiltak som kun når disse? 

Skal vi innføre tidligere Kinapolitikk og innføre en manglende på barn? Vet ikke helt om akkurat det er veien å gå... 

Kanskje gjøre som med flere ytelser som med kontantstøtte, st man må være medlem av trygdekassa i flere år før man har rett til å motta? 

Anonymkode: 8fb83...c39

Jeg tror ingen vil tvinge noen til noe som helst. Men når barn vokser opp i fattigdom er det regjeringens feil kan man få inntrykk av. Barnefattigdom øker sier statistikken. 55 prosent har innvandrerforeldre. Dvs lavest arbeidsdeltagelse kombinert med flest barn fører til fattigdom.

Hvis man ikke har jobb og velger å få 4-5 barn så sier deg seg selv at barna kommer til å vokse opp i fattigdom. Det er foreldrenes valg, ikke statens feil.

Folk har frihet til å ta egne valg, men da må de ta ansvaret for dem også.

Antall barn jeg har er basert på økonomi, logistikk, hva jeg kan følge opp osv. Mine barn er mitt ansvar. Det gjelder alle. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det egentlig vanlig med 8-10 barn hos somaliske kvinner?

Jeg vet at de føder flere barn enn gjennomsnittet, men 8-10 virker helt usannsynlig og noe man slenger ut for retorikkens del. Jeg skulle likt å ha fakta på bordet, og ikke minst konkrete tiltak for hvordan man skal oppfordre til ansvarlig familieplanlegging, mer enn bare kutt i velferdsgoder. Det går til sist utover barna, som igjen går utover samfunnet. At T-G sier at "fattige bør få færre barn" får vel neppe verken somaliske mødre eller norske underpriviligerte til å skifte mening, liksom.

Anonymkode: c9211...e0f

Gjennomsnitt for afghanske par er 7 barn. Når deltagelse i arbeidslivet er blant de laveste sier det seg selv at barna fødes inn i relativ fattigdom. Det er et faktum og burde ikke være oppsiktsvekkende å si høyt. Foreldrenes valg , ikke statens ansvar.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tirben skrev:

Jeg kjenner en del somaliske familier gjennom jobben min, men har aldri møtt en familie med mer enn 7 barn. De aller fleste har 5-6 barn. Og svært få foreldre jobber, dessverre. Men er nok ikke lett å få jobb heller når en del av dem er analfabeter. 

Jeg bodde i 15 år på Fjell i Drammen (en bydel med meget høy andel innvandrere). Der var de somaliske familiene uten unntak de største. Det vanlige var 8/10 under og svært få menn hadde jobb. Kvinnene snakket ikke norsk og var helt på siden av det norske samfunnet. De var kun på butikken, ofte i følge med de eldste barna som kunne norsk. Mennene satt ute når været var bra.

Anonymkode: 2beba...678

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enkelt grep kunne være å gjøre som i England: Ingen ekstra ytelser etter 3. barn. Altså at etter man har født tre barn, så vil ikke flere barn utløse mer barnetrygd, barnetillegg etc. 

Anonymkode: ed025...ae7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...