Gå til innhold

Ny permisjonsregelverk innført?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det ble vedtatt 10 april

Anonymkode: 17bed...c6f

Nope, det er ikke vedtatt. Det skal behandles i stortinget 6/6, så det blir ikke vedtatt før tidligst om nesten 2 mnd.

Anonymkode: a8da0...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Si hva dere vil, men tallene viser at fedre ikke tar ut permisjon hvis det ikke er en lovfestet rett. Noen fordi de ikke vil og mange fordi konene ikke lar dem fordi de vil ha mest mulig selv. Som vanlig blir det ramaskrik hver gang det kommer noe nytt (det ble det også da menn fikk pappaperm i det hele tatt, nå ser alle at det er et gode at også far får tid med barna sine), men etter en tid skjønner alle til slutt at dette faktisk er positivt. Sånn er det alltid, enkelte må bare dras mot sin vilje inn i moderne tid. 

Anonymkode: 585a0...e25

Jeg jubler over gjenninføringen av flere pappauker. De aller fleste som er i mot er egentlig bare sutrende egoister. Pappaen her tar heldigvis mer enn sine 10 uker, om ikke hadde jeg gått på veggen. Men jeg skjønner på alle andre at jeg er en dårlig mor som ikke kjemper med nebb og klør etter så mange uker som mulig.

Anonymkode: 17bed...c6f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adinterim

Kan man ta ferie 1-2 dager i uken over lengre tid etter mammaperm er over, mens pappa er i perm? Pappaperm krever at mor er i arbeid, men ferie fra jobb er jo fortsatt ferie fra arbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, adinterim said:

Kan man ta ferie 1-2 dager i uken over lengre tid etter mammaperm er over, mens pappa er i perm? Pappaperm krever at mor er i arbeid, men ferie fra jobb er jo fortsatt ferie fra arbeid

Det kan man. Ferie og ulønnet perm er lov i pappaperm. Litt andre regler for far i fellesperioden. 

Anonymkode: 17bed...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, adinterim said:

Kan man ta ferie 1-2 dager i uken over lengre tid etter mammaperm er over, mens pappa er i perm? Pappaperm krever at mor er i arbeid, men ferie fra jobb er jo fortsatt ferie fra arbeid

Jeg gjorde det. Hadde en super ordning med min jobb der jeg jobbet redusert ved å ta ut ferie jeg hadde tilgode. Tapte derfor hverken penger eller pensjon.

Anonymkode: 86ab3...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jubler over gjenninføringen av flere pappauker. De aller fleste som er i mot er egentlig bare sutrende egoister. Pappaen her tar heldigvis mer enn sine 10 uker, om ikke hadde jeg gått på veggen. Men jeg skjønner på alle andre at jeg er en dårlig mor som ikke kjemper med nebb og klør etter så mange uker som mulig.

Anonymkode: 17bed...c6f

Enig! Jeg er gravid med barn nr 2 og skulle gjerne vært hjemme med barnet lengst mulig. Likevel ser jeg poenget med at far må få slippe til. Min mann storkoste seg i sin første pappaperm, og føler seg heldig som nå vil få rett på 15 uker. Barnet kommer ikke til å lide noe nød uten mine pupper og omsorg på dagtid.

Mammahjerte vil selvsagt ha det litt vondt ved endt permisjon, men dette er vel helt naturlig å føle? Jeg får heller fokusere på å være takknemmelig for verdens beste permisjonsordning, barnet mitt lider ingen nød og at jeg har en mann som elsker å være pappa!

Anonymkode: 86ab3...ba7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er positivt og svært etterlengtet. Nå kan barnefar få mere tid med barnet sitt og mor kan ikke kreve større del av omsorgen bare fordi hun ammer.

Til dere som synes dette er urettferdig, så står dere fritt til å ikke få flere barn. Det er ikke pålagt at dere skal føde barn.

Anonymkode: d314b...3fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Jeg er gravid med barn nr 2 og skulle gjerne vært hjemme med barnet lengst mulig. Likevel ser jeg poenget med at far må få slippe til. Min mann storkoste seg i sin første pappaperm, og føler seg heldig som nå vil få rett på 15 uker. Barnet kommer ikke til å lide noe nød uten mine pupper og omsorg på dagtid.

Mammahjerte vil selvsagt ha det litt vondt ved endt permisjon, men dette er vel helt naturlig å føle? Jeg får heller fokusere på å være takknemmelig for verdens beste permisjonsordning, barnet mitt lider ingen nød og at jeg har en mann som elsker å være pappa!

Anonymkode: 86ab3...ba7

Pappan hadde mulighet til å ta ut hele 36 uker tidligere, der ingen regler som stoppet dere i å la han ta ut så mye om det var det dere ønsket. 

Skjønner ikke h informasjon folk faktisk er imot at man skal få råde over egen familie, og dens i dividuelle behov.

 

Anonymkode: a8da0...beb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

(Barselomsorgen blir en egen debatt...)

Tvang? Permisjon er et gode fra staten. Take it or leave it. Om du må tilpasse ditt liv til dette godet, så er vel det bare rimelig? Du får tilbud om VERDENS beste permisjonsordning! Folk i utlandet er helt himmelfallen når jeg forteller om den!

Det er mange muligheter på å tilpasse seg situasjonen på, en kan jobbe litt redusert i en liten periode f.eks!  De fleste som er i mot denne ordningen ser jo ikke EN ENESTE løsning. Dette provoserer meg sånn!  Vær gjerne i mot ordningen, men å sitte å surmule og si at dette blir vanskelig fordi en må pumpe seg foran resten av lærerene blir bare for dumt! Og MME går helt fint når barnet er 7 mnd. En flaske eller to i løpet av dagen er ingen krise. Amming kan foregå på morgen og kveld (med eventuelt pumping i tillegg). Barnet tar ikke flaske sier du? Så det vil altså sulte ihjel? NEPPE!

Og du! Det er jo snakk om skarve 5 uker fra tildligere ordning! Altså ikke en ny TVANGSORDNING som gjør at spedbarnstiden går til helvete, men 5 uker der du må tenke litt kreativt og se på løsninger! Du har som regel god tid til dette, langt over ett år! Snakk med andre, det finnes uendelig med løsninger der ute..

Anonymkode: 86ab3...ba7

Hvor har jeg skrevet at det er et problem med pumping foran resten av lærere og surmulet pga dette? Jeg har skrevet at det ikke er alle som får til pumping. 

Og som regel har man god tid til dette ja, men akkurat nå skal det hastverkinnføres på en sånn måte at de som er gravide nå plutselig får store endringer tredd over hodet sitt. Hadde det i det minste vært gjeldende fra 1/1-19 kunne man planlagt ja. 

Ja Mme går fint, men morsmelk er der aller beste! Det er anbefalt at morsmelk er hovednæring til babyer under 1. år. Hvorfor skal vi tilby de kjæreste vi har det nest beste når vi kan tilby dem det beste? Her må jeg bare si at det var uendelig med forskjell på min lille tass når hun var 7 og 9 måneder. Ved 7 måneders alder hadde vi fortsatt ikke rutine på måltider, vi ammet når hun trengte mat (hele døgnet) og hadde innført litt grøt på kvelden. Vi fulgte behovene til babyen vår. Får neste baby samme behov fratar regjeringen oss muligheten til dette. Ja far er viktig, men denne lille babyen er viktigst!

Og det er snakk om 5 uker. For oss er ikke 5 uker lenge, for en baby kan 5 uker være forskjellen på om vedkommende tar fast føde eller ikke, feks. Når dette blir innført kan det være at babyer på 7 måneder som må i barnehagen, fordi pappaen ikke får mulighet til å ut sin del. Jeg synes også hovedsak at å sende babyer på 8-9 måneder og barnehagen er litt tidlig, men 7 måneder? 

Pleier du forresten å stå og rope til de du debatterer med? Caps lock i debattinnlegg betyr dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Pappan hadde mulighet til å ta ut hele 36 uker tidligere, der ingen regler som stoppet dere i å la han ta ut så mye om det var det dere ønsket. 

Skjønner ikke h informasjon folk faktisk er imot at man skal få råde over egen familie, og dens i dividuelle behov.

 

Anonymkode: a8da0...beb

Tja, er vel ikke reglene som stoppet far tidligere, er vel heller mor sjøl? :P Vi må vel være såpass ærlige og relaistiske med oss selv, at det hadde ikke blitt mye perm på han far om "vi skulle få råde over oss selv". Dette viser vel forskning ganske så greit. Den nye ordningen sikrer jo pappa RETT til 15 uker permisjon, slik at egenrådige (og til tider hysteriske og overdramatiske) mammaer med melkespreng og vond vilje, ikke kan trumfe fars ønsker og behov. Begge har med andre ord samme rettigheter! Dette må vel være i alles interesser? En tenkt situasjon vil jo være at både mor og far ønsker all permisjon til seg selv, hva gjør en da? Er det ikke bedre at begge er sikret sine uker? Og kom igjen, det er snakk om 5 uker mindre til mor, dette kommer til å gå helt fint.

Og om du er bekymret for fedre som ikke ønsker å være i permisjon, men som føler seg "tvunget" så er det ikke permisjonsordningen som er problemet! Disse fedrenes manglende interesse for å ha permisjon ville derimot bekymret meg mer! 

Anonymkode: 86ab3...ba7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg i utgangspunktet støtter valgfrihet så støtter jeg pappaperm-ordningen. Den er viktig, for selv om det er slik at de fleste familier er i stand til å fordele antallet uker mellom seg så er det slikt at fedrene stort sett tar ut det de har krav på. Da ordningen gikk opp fra 10 til 12 uker så tok altså menn ut disse to ekstra ukene. Da det gikk tilbake til 10 uker så falt disse ukene tilbake til mor, selv om familiene stod fritt til å fordele disse. Menn tar altså ut det de får tildelt, verken mer eller mindre.

Dersom man vil ha fedre som er involvert og engasjert i barnets oppvekst og utvikling så er det ekstremt viktig å la fedrene få disse ukene sammen med ungene tidlig. Aller helst på egen hånd.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Marimba said:

Hvor har jeg skrevet at det er et problem med pumping foran resten av lærere og surmulet pga dette? Jeg har skrevet at det ikke er alle som får til pumping. 

Og som regel har man god tid til dette ja, men akkurat nå skal det hastverkinnføres på en sånn måte at de som er gravide nå plutselig får store endringer tredd over hodet sitt. Hadde det i det minste vært gjeldende fra 1/1-19 kunne man planlagt ja. 

Ja Mme går fint, men morsmelk er der aller beste! Det er anbefalt at morsmelk er hovednæring til babyer under 1. år. Hvorfor skal vi tilby de kjæreste vi har det nest beste når vi kan tilby dem det beste? Her må jeg bare si at det var uendelig med forskjell på min lille tass når hun var 7 og 9 måneder. Ved 7 måneders alder hadde vi fortsatt ikke rutine på måltider, vi ammet når hun trengte mat (hele døgnet) og hadde innført litt grøt på kvelden. Vi fulgte behovene til babyen vår. Får neste baby samme behov fratar regjeringen oss muligheten til dette. Ja far er viktig, men denne lille babyen er viktigst!

Og det er snakk om 5 uker. For oss er ikke 5 uker lenge, for en baby kan 5 uker være forskjellen på om vedkommende tar fast føde eller ikke, feks. Når dette blir innført kan det være at babyer på 7 måneder som må i barnehagen, fordi pappaen ikke får mulighet til å ut sin del. Jeg synes også hovedsak at å sende babyer på 8-9 måneder og barnehagen er litt tidlig, men 7 måneder? 

Pleier du forresten å stå og rope til de du debatterer med? Caps lock i debattinnlegg betyr dette.

Beklager om du oppfattet dette som roping..  Dette med pumping foran lærerene var det TS som dro frem som et "argument". Jeg brukte dette som eksempel for å vise hvor lite løsningsorientert noen av kritikerene til ordningen til tider kan være.

Jeg er selv gravid nå i 5 mnd, og har vel ganske så god tid på meg til å finne løsninger sammen med min mann...? Har ikke sett på dette som et problem ennå. Barnet skal nok få rikelig med morsmelk (og kanskje NAN også om puppestellet svikter) når hun er blitt over 6 mnd. Jeg må tilpasse meg situasjonen og se etter løsninger. Om dette blir helt krise for oss, ja, så må jeg ofre meg litt og gå ned i stilling i en kort periode, slik at jeg kan ha kortere dager og mer tid til amming. 

Men hvorfor må babyer i barnehgaen når de er 7 mnd fordi far ikke får tatt ut sin del? Dette problemet gjelder vel isolert sett også med dagens ordning?! Da får en ta en sjanse og gå i ulønnet permisjon, eventuelt kanskje far kan ta ut to-tre dager permisjon i uken. Se etter løsninger!

 

Anonymkode: 86ab3...ba7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, er vel ikke reglene som stoppet far tidligere, er vel heller mor sjøl? :P Vi må vel være såpass ærlige og relaistiske med oss selv, at det hadde ikke blitt mye perm på han far om "vi skulle få råde over oss selv". Dette viser vel forskning ganske så greit. Den nye ordningen sikrer jo pappa RETT til 15 uker permisjon, slik at egenrådige (og til tider hysteriske og overdramatiske) mammaer med melkespreng og vond vilje, ikke kan trumfe fars ønsker og behov. Begge har med andre ord samme rettigheter! Dette må vel være i alles interesser? En tenkt situasjon vil jo være at både mor og far ønsker all permisjon til seg selv, hva gjør en da? Er det ikke bedre at begge er sikret sine uker? Og kom igjen, det er snakk om 5 uker mindre til mor, dette kommer til å gå helt fint.

Og om du er bekymret for fedre som ikke ønsker å være i permisjon, men som føler seg "tvunget" så er det ikke permisjonsordningen som er problemet! Disse fedrenes manglende interesse for å ha permisjon ville derimot bekymret meg mer! 

Anonymkode: 86ab3...ba7

Nope, fedrenes ønske er ikke det jeg bekymrer meg for... men for oss som ikke lever i en A4 situasjon så går disse reglene hovedsakelig utover barnet. Det er ikke alle som kan ta ut permisjonen, som fører til barn som må overlates til dagmamma alt for tidlig. 

Og du snakker om forskning.. hvilken forskning er dette snakk om? Og hva sier forskningen om amming og muligheten til å få være sammen med foreldrene sine? 

 

At mannfolk lar mødrene overkjøre dem får de ta på sin kappe, få seg litt baller og være tydelige på at de ønsker å ta ut permisjon. Ikke la dårlig organisering og kommunikasjon innad i familien gå på bekostning av velfungerende familier som klarer å organisere dette selv. 

Anonymkode: a8da0...beb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I Norge har  vi har verdens beste svangerskapspermisjon, også klager vi fordi far må ta 5 uker mer???

Jeg har venniner i USA som må tilbake på jobb når barnet er 12 uker!

Anonymkode: 14689...963

Dette er løgn. Danmark har 52 uker. Sverige har 480 dager, som tilsvarer 68 uker (dvs til barnet er ca 15 måneder). 100 av dagene har lavere utbetaling. Regner man kun med de dagene med full betaling er det 380 dager, dvs 54 uker.

Norge har 49 uker med 100% uttak. 

Anonymkode: 052dc...242

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager om du oppfattet dette som roping..  Dette med pumping foran lærerene var det TS som dro frem som et "argument". Jeg brukte dette som eksempel for å vise hvor lite løsningsorientert noen av kritikerene til ordningen til tider kan være.

Jeg er selv gravid nå i 5 mnd, og har vel ganske så god tid på meg til å finne løsninger sammen med min mann...? Har ikke sett på dette som et problem ennå. Barnet skal nok få rikelig med morsmelk (og kanskje NAN også om puppestellet svikter) når hun er blitt over 6 mnd. Jeg må tilpasse meg situasjonen og se etter løsninger. Om dette blir helt krise for oss, ja, så må jeg ofre meg litt og gå ned i stilling i en kort periode, slik at jeg kan ha kortere dager og mer tid til amming. 

Men hvorfor må babyer i barnehgaen når de er 7 mnd fordi far ikke får tatt ut sin del? Dette problemet gjelder vel isolert sett også med dagens ordning?! Da får en ta en sjanse og gå i ulønnet permisjon, eventuelt kanskje far kan ta ut to-tre dager permisjon i uken. Se etter løsninger!

 

Anonymkode: 86ab3...ba7

Og jeg som har termin 2/7 er dette et større problem for. Far har et år igjen av skolegang og aap, men tvinges til å ta ut permisjon i februar, mars, april og mai om han skal ha lov til å ta den ut. Da går hele siste semesteret i dass. Ikke har han rett på mere aap heller etter dette året. Når vi planla dette her så var det helt andre regler å forholde seg til. 

Og 5 uker under innspurt av skolegang er ganske så mye tid!  

Det er ikke alle som kan ta ulønnet permisjon av ulike grunner. At det fungerer for dere er jo heldig for dere, men for mange andre så er det ikke så enkelt. 

Anonymkode: a8da0...beb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og jeg som har termin 2/7 er dette et større problem for. Far har et år igjen av skolegang og aap, men tvinges til å ta ut permisjon i februar, mars, april og mai om han skal ha lov til å ta den ut. Da går hele siste semesteret i dass. Ikke har han rett på mere aap heller etter dette året. Når vi planla dette her så var det helt andre regler å forholde seg til. 

Og 5 uker under innspurt av skolegang er ganske så mye tid!  

Det er ikke alle som kan ta ulønnet permisjon av ulike grunner. At det fungerer for dere er jo heldig for dere, men for mange andre så er det ikke så enkelt. 

Anonymkode: a8da0...beb

Skjønner at alle livssituasjoner ikke passer med permisjonsordningene. Dette gjelder jo for både mor og far. Pappapermen kan tas ut over 3 år, og gradert om ønskelig. At permisjonsordningen ikke passer for deres situasjon, påvirkes slik jeg ser det av flere faktorer enn selve permisjonsregelene.

Å få barn krever mye, både økonomisk og ellers. At det kun skal 5 uker til for å "ødelegge" deres planer, er jo utrolig trasig, men håper det ordner seg for dere.

Anonymkode: 86ab3...ba7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nope, fedrenes ønske er ikke det jeg bekymrer meg for... men for oss som ikke lever i en A4 situasjon så går disse reglene hovedsakelig utover barnet. Det er ikke alle som kan ta ut permisjonen, som fører til barn som må overlates til dagmamma alt for tidlig. 

Og du snakker om forskning.. hvilken forskning er dette snakk om? Og hva sier forskningen om amming og muligheten til å få være sammen med foreldrene sine? 

 

At mannfolk lar mødrene overkjøre dem får de ta på sin kappe, få seg litt baller og være tydelige på at de ønsker å ta ut permisjon. Ikke la dårlig organisering og kommunikasjon innad i familien gå på bekostning av velfungerende familier som klarer å organisere dette selv. 

Anonymkode: a8da0...beb

Jo, færre tok ut pappaperm når pappaukene ble redusert. Les mer her: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/42qPg/Denne-utviklingen-far-statsraden-til-a-tenke-nytt-om-fedrekvoten 

Ja, hva sier forskning om amming etter 6-7 mnd? Interessant lesing kan du finner her bl.a. https://forskning.no/mat-og-helse-barn-og-ungdom/2016/10/ingen-enighet-bak-nye-amme-anbefalinger  Forskningen gir Ikke noe entydig svar! Hentet fra artikkelen:

"Arbeidsgruppa har gått igjennom det som finnes av forskning på ulikheter mellom barn som ble fullammet til fire eller seks måneder. De fant ingen dokumentasjon for at det var noen forskjell, verken når det gjelder dødsrisiko, kognitiv funksjon, adferd, søvn, vekst eller risiko for overvekt eller allergi og intoleranse."

Muligheten til å være sammen med foreldrene sine er det vel ikke permisjonsordningen som setter en stopper for, du sier jo selv at "ikke alle kan ta permisjon". Da er det jo livssituasjonen som hindrer mor eller far å ta permisjon...? Å skylde på permisjonsordningen ene og alene som årsak til hvorfor foreldre ikke får mulighet til å være nok sammen med sine barn, blir vel en noe enkel analyse? Spiller ikke en haug med andre faktorer også inn...?

Anonymkode: 86ab3...ba7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at alle livssituasjoner ikke passer med permisjonsordningene. Dette gjelder jo for både mor og far. Pappapermen kan tas ut over 3 år, og gradert om ønskelig. At permisjonsordningen ikke passer for deres situasjon, påvirkes slik jeg ser det av flere faktorer enn selve permisjonsregelene.

Å få barn krever mye, både økonomisk og ellers. At det kun skal 5 uker til for å "ødelegge" deres planer, er jo utrolig trasig, men håper det ordner seg for dere.

Anonymkode: 86ab3...ba7

Vi får det til, men det blir tungvint. Og det hadde vært lettere å spare om vi full bedre tid på å planlegge utifra nye regler.

 

Poenget er at nye regler gjør det mye vanskeligere for mange.  Vi får ikke lov å utsette permisjonen til far, det er ikke i alle situasjoner nav godkjenner utsetting, og studier er en av grunnene som ikke godkjennes som utsettelsesgrunn.

Permisjonsreglene var bra slik som de var, og det var ikke behov for endring. Spesielt når det ikke er noe rom for bruk av skjønn.

Anonymkode: a8da0...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi får det til, men det blir tungvint. Og det hadde vært lettere å spare om vi full bedre tid på å planlegge utifra nye regler.

 

Poenget er at nye regler gjør det mye vanskeligere for mange.  Vi får ikke lov å utsette permisjonen til far, det er ikke i alle situasjoner nav godkjenner utsetting, og studier er en av grunnene som ikke godkjennes som utsettelsesgrunn.

Permisjonsreglene var bra slik som de var, og det var ikke behov for endring. Spesielt når det ikke er noe rom for bruk av skjønn.

Anonymkode: a8da0...beb

Studier er utsettelsesgrunn det. Kjenner flere som har utsatt pga studier.

Anonymkode: 17bed...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studier er utsettelsesgrunn det. Kjenner flere som har utsatt pga studier.

Anonymkode: 17bed...c6f

Nei det er ikke det, om noen har fått det til så er det av andre grunner enn studier.

Anonymkode: a8da0...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...