Gå til innhold

Ny permisjonsregelverk innført?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke alle barn tar flaske, og ikke alle får til å pumpe vetu;)

Anonymkode: 0b235...31a

Jøss, så om noe skulle skje med deg eller dine pupper i løpet av ammeperioden, vil barnet ditt sulte i hjel.....?

Anonymkode: 86ab3...ba7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si hva dere vil, men tallene viser at fedre ikke tar ut permisjon hvis det ikke er en lovfestet rett. Noen fordi de ikke vil og mange fordi konene ikke lar dem fordi de vil ha mest mulig selv. Som vanlig blir det ramaskrik hver gang det kommer noe nytt (det ble det også da menn fikk pappaperm i det hele tatt, nå ser alle at det er et gode at også far får tid med barna sine), men etter en tid skjønner alle til slutt at dette faktisk er positivt. Sånn er det alltid, enkelte må bare dras mot sin vilje inn i moderne tid. 

Anonymkode: 585a0...e25

Nettopp, så hvorfor skal det være likt? Jeg og min mann er enige om at det første året trenger barnet mor. Det er jeg som er matstasjon, det er jeg som er den primære omsorgspersonen. Jeg har da altså heldigvis en mann som ser forbi likestillingen, og går tilbake til den grunnleggende biologien igjen. Fysisk bruker jeg ca 9-10 måneder på å føle at jeg virker igjen i bekken, rygg og mage (dette fordi man under graviditet ofte får delte magemuskler som påvirker rygg lenge etter fødsel, det er jo derfor det sies 9 måneder ut, 9 måneder inn). 

Nå kommer jeg i stedet til å bli sykemeldt da min permisjon er over. Jeg har ikke fysisk helse til å oppretteholde amming, våkne flere ganger om natten og samtidig jobbe fullt. Jeg tok det opp med legen min så snart dette kom snakk på, da jeg husker hvordan jeg var etter de to forrige barna. Nå har jeg termin i august, og fastlegen min sa klart og tydelig fra at likestilling og regler ikke skulle gå på bekostning av hverken amming eller min psykiske og fysiske helse. Var jeg like dårlig som de to forrige gangene, så fikk det bli 100% sykemelding noen måneder. 

Anonymkode: 052dc...242

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fellesperioden varer lenger enn til barnet er 6 mnd

Anonymkode: a611e...a8b

Nei, det gjør den ikke. Fellesperioden er 16 uker slik det ser ut nå for de som velger 100%. 15 uker til mor, 15 til far og 16 felles. I tillegg 3 uker før termin til mor. 

Blir barnet født to uker etter termin, mister man to uker med barnet. Da står man igjen med 13 uker til mor + 16 fellesuker. = 29 uker, som blir ca 6,5 måneder. 

Anonymkode: 052dc...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

TS her. 

Jeg er også lærer, og kan ikje bare ta ferie her og der som det passer seg. Og til dere som tror jeg som kommende mor innehar oppdaget mme eller brystpumpe; wow! Takk for åpenbaringen, uten dere hadde ikke dette vært mulig. Hva skal jeg med å pumpe på jobb når barnet ikke er hos meg? Forventes det virkelig at jeg sitter på trinnrommet med 7-12 lærere til og pumper i pausene? Delikat. Eller forlate elevene i undervisning fordi puppen er sprengt omtrent, men dog alene på trinnrommet  

Jeg må jo kutte amming tidlig nok til at barnet kan klare seg 10t uten mor hos far. Den kan ikke gå fra fullamming til kanskje noe på kvelden, antatt at den holder seg. Jeg drar 06.30- hjemme 16.30-17.00. I snitt to timer med barnet mitt om dagen + helg. Kan jeg egentlig si barnet mitt engang?? Er jo barnehagen som oppdrar den... 

føler på ingen måte jeg lever i et demokrati når alt skal detaljstyres. Mangler bare en håndbok i hvor jeg skal handle til barnet og hvilke farger. 

Anonymkode: 587ab...a85

Hvem har sagt du må sitte i felleslokalet å pumpe..? Og hva med å starte denne pumpingen litt før du er tilbake på jobb, så får du en rutine på det.  Det er lov å planlegge litt og se løsninger i stedenfor å svartmale situasjonen! Og når babyen er 7 mnd, bør vel grøt og most middag ha blitt introdusert...? Brystspreng vil derfor være noe som avtar i denne perioden. Og at en ikke ser barnet sitt i løpet av dagen, er vel like vanskelig for en pappa i jobb..?

I tillegg har du jo krav på den ferien du egentlig skulle hatt når du er i permisjon....? Altså.. du må registere til NAV at du har ferie midt i permisjonstiden, slik at permisjonen blir forlenget med 5 uker. I tillegg har du jo mulighet til kanskje å spare opp EN månedslønn, slik at du kan ta en ekstra måned med ulønnet permisjon...? Vær litt løsningsorientert! 

Anonymkode: 86ab3...ba7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ man starte permisjonen 3 uker før termin, eller er det anbefalt? Og hva om man blir 100% sykemeldt tidligere enn dette, vil den automatisk gå inn som permisjon 3 uker før termin, eller forblir det en sykemelding? 

Anonymkode: caeff...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MÅ man starte permisjonen 3 uker før termin, eller er det anbefalt? Og hva om man blir 100% sykemeldt tidligere enn dette, vil den automatisk gå inn som permisjon 3 uker før termin, eller forblir det en sykemelding? 

Anonymkode: caeff...256

Ja, man må. Om man føder for tidlig, så får man ikke disse ukene igjen heller. 

Blir man sykemeldt går sykemeldingen over i permisjon tre uker før termin. 

Anonymkode: 052dc...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir en del mødre som må benytte seg av retten til ammefri fremover, så nå blir det vel et tema hvorvidt arbeidsgivere diskriminerer kvinner på jobb ved å ikke legge til rette for dette. Det en nemlig en stor andel av dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt du må sitte i felleslokalet å pumpe..? Og hva med å starte denne pumpingen litt før du er tilbake på jobb, så får du en rutine på det.  Det er lov å planlegge litt og se løsninger i stedenfor å svartmale situasjonen! Og når babyen er 7 mnd, bør vel grøt og most middag ha blitt introdusert...? Brystspreng vil derfor være noe som avtar i denne perioden. Og at en ikke ser barnet sitt i løpet av dagen, er vel like vanskelig for en pappa i jobb..?

I tillegg har du jo krav på den ferien du egentlig skulle hatt når du er i permisjon....? Altså.. du må registere til NAV at du har ferie midt i permisjonstiden, slik at permisjonen blir forlenget med 5 uker. I tillegg har du jo mulighet til kanskje å spare opp EN månedslønn, slik at du kan ta en ekstra måned med ulønnet permisjon...? Vær litt løsningsorientert! 

Anonymkode: 86ab3...ba7

Ja det bør ha blitt introdusert, men det er ikke nødvendigvis det samme som at baby er over på fast føde etter bare en måned med innføring. 

Ikke alle får dreisen på pumping. Alternativet blir jo eventuelt mme, som er en fullgod erstatning når amming ikke er mulig. Men når amming er mulig er det absolutt å foretrekke fremfor mme. 

Hvis permisjonen overlapper ferien kan ferien flyttes på. For lærere som har tvungen ferie i juli, og får barn på sensommeren eller tidlig høst vil ikke permisjonen overlappe ferien, og man kan derfor ikke utvide permisjonen med den. 

De fleste har mulighet til å spare opp en månedslønn. Det ikke alle synes er like behagelig er å gi slipp på rettigheter i folketrygden som man mister etter 14 dager ulønnet permisjon. Om mor allerede er i en sårbar posisjon, er dette en risiko å ta. 

I tillegg skal barselomsorgen kuttes ned på, og antall nybakte mødre som får fødselspermisjon har aldri vært høyere. Samtidig blir vi bedt om å få flere barn... 

Men i mange familier passer det sikkert kjempebra at far er lengre hjemme! Men hvorfor innføre det med tvang? Hvorfor kan ikke familien se hva som passer seg selv best? Så forskjellige som babyer og familier er, er det merkelig at alle skal tvinges i samme smale linje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nødvendig for at fars rettigheter blir holdt. Det er altfor mange arbeidsplasser som presser ut fedre fordi de vil ha permisjon, og da gjerne flere uker enn de er tildelt fra staten. 

Anonymkode: 1a9ad...c2d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør den ikke. Fellesperioden er 16 uker slik det ser ut nå for de som velger 100%. 15 uker til mor, 15 til far og 16 felles. I tillegg 3 uker før termin til mor. 

Blir barnet født to uker etter termin, mister man to uker med barnet. Da står man igjen med 13 uker til mor + 16 fellesuker. = 29 uker, som blir ca 6,5 måneder. 

Anonymkode: 052dc...242

De 3 ukene kommer dessverre ikke i tillegg. Ukene mor må ta før fødsel trekkes fra hennes kvote, så mor har kun 12 uker etterpå + evt maks fellesuker på 16 uker. 

Anonymkode: 3e706...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De 3 ukene kommer dessverre ikke i tillegg. Ukene mor må ta før fødsel trekkes fra hennes kvote, så mor har kun 12 uker etterpå + evt maks fellesuker på 16 uker. 

Anonymkode: 3e706...09a

De kommer i tilegg

Anonymkode: 29943...36a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke snakk ned folks intelligens og vurderingsevne. Mange er allerede avhengige av både ferieuker og ulønnet permisjon for å få det til å gå opp. Nå må de skrape sammen enda 5 uker ekstra. 5 ekstra uker med tapt inntekt grunnet ulønnet perm.  

For våres del mister barnet alle disse ukene, fordi far er student og kan ikke ta seg 4mnd permisjon fra studiet (som havner midt oppi eksamensperioden neste år fordi han må ta ut permen i april, mai og juni). Ikke får han lov av nav til å utsette permisjonen sin til etter jeg har makset ut ferie og evt tatt ulønnet permisjon heller, fordi studier er ikke gyldig grunn til å utsette permisjonen. 

Siden han studerer og jeg jobber så sier det seg selv at vi hovedsakelig lever av min inntekt. Nå må vi ta ut 80% dekning, jeg må ta ut all min ferie, i tillegg til at jeg må gå i ulønnet perm. 5 uker ekstra er ikke «bare». Er ikke bare-bare å spare opp penger når man må ta ut 80% lønn og man i utgangspunktet lever på 1 inntekt og studielån. 5 uker er mye, det er over en mnd der vi mister hovedinntekten våres, samtidig som prøver å etablere våres egen lille familie. 

 

Alternativet er selvfølgelig at han tar permisjon fra studiene, men det innebærer at han blir 1 år forsinket med studiene, og ett år senere ut i jobb. Med ett års tapt arbeidsinntekt kan man virkelig begynne å snakke om tapte penger.

 

Når vi planla dette barnet og hvordan vi skulle få det til så var det helt andre regler å forholde seg til. Man får jo pokker ikke mulighet til å planlegge livet etter de nye reglene når de innføres med slik en umiddelbar virkning. De skulle blitt innført tidligs 9 mnd etter de ble vedtatt, slik at folk har mulighet til å bevisste og opplyste valg, basert på den situasjonen de befinner seg i. 

Anonymkode: a8da0...beb

Når far er student så kan du søke om å overta hans uker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, maitay skrev:

Når far er student så kan du søke om å overta hans uker :) 

 Ei desverre. Det å være student i seg selv er ikke grunn for å ta over ukene hans..så de ukene mister vi uheldigvis, om far skal gjøre seg ferdig det studieåret.

Anonymkode: a8da0...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Ei desverre. Det å være student i seg selv er ikke grunn for å ta over ukene hans..så de ukene mister vi uheldigvis, om far skal gjøre seg ferdig det studieåret.

Anonymkode: a8da0...beb

Jeg fikk nå det i 2015 da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde du sikkert ikke rett på foreldrepenger ved å ha pensjonsgivende inntekt 6 av de siste 10 mnd?  Så lenge man hatt hatt jobb, dagpenger, sykepenger eller lignende så får man ikke overført selv om man studerer. 

Anonymkode: a8da0...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De 3 ukene kommer dessverre ikke i tillegg. Ukene mor må ta før fødsel trekkes fra hennes kvote, så mor har kun 12 uker etterpå + evt maks fellesuker på 16 uker. 

Anonymkode: 3e706...09a

De tre ukene inngår egentlig ikke i mødrekvoten, så jo, de kommer i tillegg. De faller også bort hvis du føder før termin.

Anonymkode: 4dcd1...0b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Marimba said:

Ja det bør ha blitt introdusert, men det er ikke nødvendigvis det samme som at baby er over på fast føde etter bare en måned med innføring. 

Ikke alle får dreisen på pumping. Alternativet blir jo eventuelt mme, som er en fullgod erstatning når amming ikke er mulig. Men når amming er mulig er det absolutt å foretrekke fremfor mme. 

Hvis permisjonen overlapper ferien kan ferien flyttes på. For lærere som har tvungen ferie i juli, og får barn på sensommeren eller tidlig høst vil ikke permisjonen overlappe ferien, og man kan derfor ikke utvide permisjonen med den. 

De fleste har mulighet til å spare opp en månedslønn. Det ikke alle synes er like behagelig er å gi slipp på rettigheter i folketrygden som man mister etter 14 dager ulønnet permisjon. Om mor allerede er i en sårbar posisjon, er dette en risiko å ta. 

I tillegg skal barselomsorgen kuttes ned på, og antall nybakte mødre som får fødselspermisjon har aldri vært høyere. Samtidig blir vi bedt om å få flere barn... 

Men i mange familier passer det sikkert kjempebra at far er lengre hjemme! Men hvorfor innføre det med tvang? Hvorfor kan ikke familien se hva som passer seg selv best? Så forskjellige som babyer og familier er, er det merkelig at alle skal tvinges i samme smale linje. 

(Barselomsorgen blir en egen debatt...)

Tvang? Permisjon er et gode fra staten. Take it or leave it. Om du må tilpasse ditt liv til dette godet, så er vel det bare rimelig? Du får tilbud om VERDENS beste permisjonsordning! Folk i utlandet er helt himmelfallen når jeg forteller om den!

Det er mange muligheter på å tilpasse seg situasjonen på, en kan jobbe litt redusert i en liten periode f.eks!  De fleste som er i mot denne ordningen ser jo ikke EN ENESTE løsning. Dette provoserer meg sånn!  Vær gjerne i mot ordningen, men å sitte å surmule og si at dette blir vanskelig fordi en må pumpe seg foran resten av lærerene blir bare for dumt! Og MME går helt fint når barnet er 7 mnd. En flaske eller to i løpet av dagen er ingen krise. Amming kan foregå på morgen og kveld (med eventuelt pumping i tillegg). Barnet tar ikke flaske sier du? Så det vil altså sulte ihjel? NEPPE!

Og du! Det er jo snakk om skarve 5 uker fra tildligere ordning! Altså ikke en ny TVANGSORDNING som gjør at spedbarnstiden går til helvete, men 5 uker der du må tenke litt kreativt og se på løsninger! Du har som regel god tid til dette, langt over ett år! Snakk med andre, det finnes uendelig med løsninger der ute..

Anonymkode: 86ab3...ba7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har  vi har verdens beste svangerskapspermisjon, også klager vi fordi far må ta 5 uker mer???

Jeg har venniner i USA som må tilbake på jobb når barnet er 12 uker!

Anonymkode: 14689...963

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Nav har lagt ut ny informasjon på sidene sine i dag. Ganske forvirrende da det ikke er vedtatt enda...men det er vel så og si 100% sikkert at det blir vedtatt.

For mange er dette ganske krise. Jeg synes det er rart at det er så lite oppmerksomhet rundt dette. Det burde vært arrangert demonstrasjoner.

Anonymkode: a8da0...beb

Det ble vedtatt 10 april

Anonymkode: 17bed...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvem har sagt du må sitte i felleslokalet å pumpe..? Og hva med å starte denne pumpingen litt før du er tilbake på jobb, så får du en rutine på det.  Det er lov å planlegge litt og se løsninger i stedenfor å svartmale situasjonen! Og når babyen er 7 mnd, bør vel grøt og most middag ha blitt introdusert...? Brystspreng vil derfor være noe som avtar i denne perioden. Og at en ikke ser barnet sitt i løpet av dagen, er vel like vanskelig for en pappa i jobb..?

I tillegg har du jo krav på den ferien du egentlig skulle hatt når du er i permisjon....? Altså.. du må registere til NAV at du har ferie midt i permisjonstiden, slik at permisjonen blir forlenget med 5 uker. I tillegg har du jo mulighet til kanskje å spare opp EN månedslønn, slik at du kan ta en ekstra måned med ulønnet permisjon...? Vær litt løsningsorientert! 

Anonymkode: 86ab3...ba7

Man har bare krav på 4 uker og 1 dag ferie fra nav. Men ellers korrekt

Anonymkode: 17bed...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...