Gå til innhold

Sverige fjerner lisenspengene.


kat-e

Anbefalte innlegg

Den nordiske ordningen som er over 50 år gammel, hvor man betaler avgift dersom man eier en TV, fjernes nå i Sverige, i stedet må alle betale via skatten.

http://www.regeringen.se/rattsdokument/lagradsremiss/2018/04/ny-finansiering-av-public-service/

Siden alle betaler avgiften når de betaler skatt, blir også avgiften for den enkelte lavere.

Det er vel på tide at Norge gjør som svenskene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge fjernet veiavigiften fra nyttår av. Men hva skjedde? Jo den ble tillagt bilforsikringen. 

Hvordan en avgift kreves inn spiller kaine kasserolle. 

Anonymkode: 5c4e5...360

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre om den blir innbakt i skatten. Pr i dag har ikke jeg tv fordi  jeg synes prisen er for dyr for hva jeg får, når jeg er en lesehest. Men er gladelig med på å betale en lisens innen rimlighetens grenser. som for x 80 kr pr mnd for alle som har inntekt. Det tror jeg faktisk staten ville tjent på. Skal da tenke på å hente tven fra kottet når det er håndball vm

Anonymkode: 6d131...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, kat-e said:

Den nordiske ordningen som er over 50 år gammel, hvor man betaler avgift dersom man eier en TV, fjernes nå i Sverige, i stedet må alle betale via skatten.

Det er vel ikke en ren nordisk ordning. Finnes i store deler av Europa. BBC er sikkert mest kjent, men finnes i store deler av Europa.

Men enig i at NRK burde betales over budsjettet. Det er mest solidarisk. :)

Anonymkode: 4d556...a5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Norge fjernet veiavigiften fra nyttår av. Men hva skjedde? Jo den ble tillagt bilforsikringen. 

Hvordan en avgift kreves inn spiller kaine kasserolle. 

Anonymkode: 5c4e5...360

For de fleste har det noe å si om den fordeles etter inntekt eller pr. husstand. I dag skal en fattig student på hybel betale like mye som en familie med to høye inntekter betaler til sammen.

Anonymkode: b9cc6...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig løsning. Lisensavgiften bør gjøres frivillig eller fjernes helt. Å bli tvunget til å betale den gjennom skatten er like ille som dagens ordning. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk bør få bestemme selv om de ønsker å betale for NrK akkurat som alle andre tv-kanaler. Folk klarer utmerket godt å bestemme dette selv. Politikerne misbruker sin makt når de fratar folk retten til selv å bestemme dette

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis NRK i det minste prøvde å holde seg politisk nøytral så kanskje jeg kunne vurdert å betale NRK avgift, men jeg gidder faktisk ikke frivillig støtte propaganda.

Anonymkode: 13303...db4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, kat-e said:

Siden alle betaler avgiften når de betaler skatt, blir også avgiften for den enkelte lavere.

Det blir mange tusen dyrere for meg, som ikke har TV og derfor ikke betaler lisens.

Anonymkode: dc586...da7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Drizzt said:

Dårlig løsning. Lisensavgiften bør gjøres frivillig eller fjernes helt. Å bli tvunget til å betale den gjennom skatten er like ille som dagens ordning. 

Om man er opptatt av å bevare  norsk kultur så bør man vel ønske at den største kulturinstitusjonen faktisk får statsstøtte. 

Anonymkode: 19444...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man er opptatt av å bevare  norsk kultur så bør man vel ønske at den største kulturinstitusjonen faktisk får statsstøtte. 

Anonymkode: 19444...c5d

De som ønsker å bevare NrK, kan støtte NrK selv, og så kan vi andre selv få bestemme hva slags kultur vi vil bruke pengene våre på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har bruk for veier, forsvar, rettsvesen..., så dette er det greit nok at finansieres over skatteseddelen.  
Alle har bruk for sko, men hvor mange og hvilke, er det delte meninger om. Derfor kjøper vi sko selv.
Ingen MÅ ha fjernsyn, men noen ønsker å ha det. De kan koste det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, kat-e said:

http://www.regeringen.se/rattsdokument/lagradsremiss/2018/04/ny-finansiering-av-public-service/

Siden alle betaler avgiften når de betaler skatt, blir også avgiften for den enkelte lavere.

Hva den blir vet vi ikke enda, vi må vente til 2020.

Men jeg tror nok anslaget deres er for lavt. I Sverige er det 3.5 millioner husholdninger som betaler 2400 kroner. For å kunne tjene 2500 kroner i 2019, må de ha nesten 7 millioner lisensbetalere. Men det er ikke 7 millioner som tjener over 13600 i måneden.

Om det er 5 millioner som betaler, og 1 million som betaler 50% blir lisensen 1600 ikke 1300 kroner per person, og da vil en familie med 2 inntekter betale vesentlig mer. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man er opptatt av å bevare  norsk kultur så bør man vel ønske at den største kulturinstitusjonen faktisk får statsstøtte. 

Anonymkode: 19444...c5d

Jeg er opptatt av å bevare kultur, men NRK er ikke noe jeg ville satt under kategorien kultur. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norge fjernet veiavigiften fra nyttår av. Men hva skjedde? Jo den ble tillagt bilforsikringen. 

Hvordan en avgift kreves inn spiller kaine kasserolle. 

Anonymkode: 5c4e5...360

Det har aldri vært presentert som at veiavgiften skulle vekk, KUN at den skulle innkreves på en mer inteligent måte.

Kostnadseffektive innkreving og ytelsesbaserte avgifter bør være normen og her er omleggingen av veiavgiften ett stjerneeksempel.

hva som er best for NRK, handler i stor grad om den politiske målsetningen for etaten. Jeg personlig foretrekker dagens modell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, SesameStreet said:

Jeg er opptatt av å bevare kultur, men NRK er ikke noe jeg ville satt under kategorien kultur. :)

Med tanke på hvor mye forskjellig NRK viser, hadde det vært interessant å høre hva du mener er kultur? 

Anonymkode: 76067...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man er opptatt av å bevare  norsk kultur så bør man vel ønske at den største kulturinstitusjonen faktisk får statsstøtte. 

Anonymkode: 19444...c5d

Jeg er opptatt av å bevare norsk kultur, men jeg er ikke opptatt av å bevare akkurat NRK. De som er opptatte av å bevare NRK og støtte kanalens politisk propaganda, kan gjøre det selv helt frivillig av egen lomme, så slipper resten å bli tvunget til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen? Du betaler jo uansett for kanalen, jeg syns egentlig at medier skal betale for seg selv og av folk som faktisk bruker disse og ikke gjennom tvang eller stats støtte og skatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...