Gå til innhold

Peoner og gressplen


Gjest Hun-der

Anbefalte innlegg

Gjest Hun-der

Hei! 

Jeg er helt nybegynner på hage og jeg trenger hjelp! Jeg har noen peoner som vokser ut og blir så vakre på sensommeren men nå ser det bare stygt og forferdelig ut med visne blader og grener. Kan jeg gjøre noe med dette? Kutte det ned? Vil det vokse opp igjen da? 

Og så har jeg en liten gressflekk på 2×4 meter hvor gresset er utrolig stygt. Det er flere områder uten gress og ustabil mark. Hva gjør jeg? Og når starter jeg? 

 

Hilsen grønn men ikke grønne fingre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fjerne det som er vissent. Peonene får nye skudd hvert år.

Når det gjelder plenen så kan du prøve å lufte den litt. Da stikker du den med en greip eller lignende. Strø på litt sand, og så må du gi den kalk og gjødsel. Gjødsle gjør du når det regner så du ikke svir plenen. Strø litt gressfrø på de bare flekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hun-der
5 timer siden, Infinity skrev:

Du kan fjerne det som er vissent. Peonene får nye skudd hvert år.

Når det gjelder plenen så kan du prøve å lufte den litt. Da stikker du den med en greip eller lignende. Strø på litt sand, og så må du gi den kalk og gjødsel. Gjødsle gjør du når det regner så du ikke svir plenen. Strø litt gressfrø på de bare flekkene.

Takk😊 kan jeg gjøre den nå med en gang isen har forsvunnet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vente til isen er borte og tela er ute av bakken før du gjør noe med plenen. Plenen bør også få tørke opp før du begynner å gå på den og lufter den.

Du kan kalke før snøen er borte. Da vil kalken løse seg opp i vannet fra snøen før den treffer gresset. Kalk og gjødsel er svært sterkt. Dersom man kalker/gjødsler direkte på gress, og det ikke kommer regn/man vanner, "svir" man gresset og det blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper peonene mine ned hvert år etter de er ferdige med blomstring ☺️

Anonymkode: 23ecf...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha plen i en så liten hage i det hele tatt?  Jeg hadde brakket alt gress og heller laget en liten sti av stein eller tre.  Så hadde jeg utvidet bedene inntil kanten på stien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...