Gå til innhold

Til menn. Har #meetoo endret noe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Carressa
43 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Det visste jeg ikke før heller, men det er ikke akkurat lettere nå nei.

Ikke grafs på folk som ikke har gitt deg tillatelse til å grafse, og behandle folk med respekt, uavhengig av hvilket kjønn de er. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

1) Har du mistet litt av lysten f eks? 

2) Eller endret litt på innstillingene og venter heller på at hun skal ta seg av sjekkingen? 

3) Er du blitt mer rådvill i forhold til hvordan du kan forholde deg til eller tilnærme seg kvinner/mer tilbakeholden? 

4) Synes du kvinner er blitt klarere og lettere å forholde seg til i forhold til hva de var tidligere? Med tanke på egne ønsker, vilje og måter å uttrykke det på? 

5) Sitter du igjen med følesen av"hva skjedde nå?" 

6) Hvordan skal jeg forholde meg til kvinner nå? 

 

7) Eller synes du det er like mye subtile signaler enda som menn ikke tar? 

 

Jeg bare lurer på hvordan menn oppfatter "sirkuset"som har pågått. 

Takk for svar. 

Anonymkode: 63f27...716

Nummereringen i sitatet er min egen, bare gjorde det slik fremfor å styre med en haug med sitatbokser.

1) Nei. Den er som før.

2) Nei. Jeg har ikke forventet at jeg skal "jakte" på kvinner før heller, jeg har forventet at sjekking til en viss grad er gjensidig (utover første kontakt), men jeg forventer ikke at kvinner skal opptre annerledes enn før i den fasen.

3) Nei. Jeg har aldri syntes det har vært vanskelig å vite hva som er greit og ugreit. Så #metoo har hverken gjort meg mer usikker på hva jeg kan gjøre eller klargjort noe jeg tidligere var usikker på.

4) Nei og nei. Men jeg synes jo ikke det har vært så vanskelig før heller. Kvinner er slik kvinner er. Jeg synes ikke kvinner generelt har blitt noe klarere enn før i sin kommunikasjon, men det skjønner jeg heller ikke hvorfor de skulle blitt som følge av #metoo. 

5) Forsåvidt, men det trenger det vel ikke være noe i veien med. Det skjedde fort og det skjedde mye, og en og annen kjendis jeg har likt har fått seg en smekk. Men den har nå vært fortjent, så det er heller at jeg er overrasket og skuffet over dem enn at jeg er noe oppgitt over bevegelsen. Noen har etter mitt syn ufortjent blitt forsøkt trukket med i dragsuget, som Aziz Ansari, men de man har hørt mest om er det en grunn til at har blitt revet ned.

6) På samme måte som før, og det er jeg trygg på at er greit. Ikke er jeg "på markedet" heller, jeg har en kjæreste og har tenkt å fortsette å ha det, men hadde jeg vært singel og derfor hatt planer om å flørte med noen som helst hadde jeg ikke gjort det annerledes enn før. Det er fint at kvinner sier fra, og det er nok nødvendig, men personlig har jeg ikke sett tegn til at min oppførsel til nå har falt i kategorien uakseptabel. Det er like uforståelig for meg som for kvinner flest at man kan gå bort og klå på ukjente mennesker eller stikke tungen sin ned i halsen på praktikanter.

7) Tja, subtile signaler er det sikkert fortsatt, og jeg tar sikkert ikke alle jeg heller. Men jeg har reflektert over egen atferd, fulgt med på det som har blitt trukket frem som eksempler på trakasserende atferd fra menn og har i all beskjedenhet kommet frem til at jeg ikke er skyldig i det der. Jeg er heller litt for forsiktig.

 

I det hele tatt tenker jeg mitt om de mennene som uttaler at det nå, grunnet #metoo, er så vanskelig å forholde seg til kvinner. Hvis man, når man skal tilnærme seg kvinner, synes det er vanskelig å vite hva som er trakassering og hva som ikke er det tror jeg det er like greit at man lar være. Jeg har aldri brukt en kalori på å unngå å trakassere kvinner, og er ikke livredd for at grensen for trakassering flytter seg en centimeter fordi jeg tross alt ikke ligger og vaker på grensen uansett. Jeg oppfatter det igrunn som helt uproblematisk å forholde meg til kvinner også etter #metoo. Skulle nesten trodd dere var mennesker dere også.

Anonymkode: 9d410...c39

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg jente, men jeg merker virkelig stor forandring - og jeg syntes det er skikkelig trist :(

Jeg jobber i et mannsdominert miljø hvor humoren alltid har vært litt på kanten. Ikke sånn at jeg syntes kollegaene mine har trådd over en grense, men drøy nok til at jeg har kunnet flire av deg og samtidig ristet litt oppgitt på hodet. Tidligere fikk jeg også alltid komplimenter av mine mannlige kollegaer om jeg hadde klippet håret, sminket meg på en ny måte, kjøpt en ny genser osv. Jeg syntes dette var kjempehyggelig.

Etter #meetoo har de helt sluttet å gi meg komplimenter og de har helt sluttet å spøke og tulle rundt meg :( Dersom jeg kommer inn i et rom og hører at de tuller og ler så slutter de når jeg kommer. Stemningen blir bare helt rar. Har prøvd å dra i gang spøken et par ganger men de er tydelig ukomfortable med å spøke rundt meg! 

Jeg syntes arbeidsmiljøet har blitt mye dårligere og jeg blir ikke inkludert på samme måte som før. Jeg savner kollegaene mine som turte å dra vitser med meg tilstede. Jeg har aldri klagd over dette eller bedt dem om å slutte, så de har "skjerpet seg" helt på eget initiativ....

 

Anonymkode: 4ca29...4cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje på tide å droppe den "metoo ødelegger karrierer til menn!!11" når så godt som alle politikerene som ble navngitt er tilbake på jobb, tv2-profilene (som ikke ble navngitt!) bare ble føytta til nye avdelinger med offentlig ros av gamlesjefene i media, og Giske er hovedtaler på 1. mai. Jaggu ødelagt karriere du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nummereringen i sitatet er min egen, bare gjorde det slik fremfor å styre med en haug med sitatbokser.

1) Nei. Den er som før.

2) Nei. Jeg har ikke forventet at jeg skal "jakte" på kvinner før heller, jeg har forventet at sjekking til en viss grad er gjensidig (utover første kontakt), men jeg forventer ikke at kvinner skal opptre annerledes enn før i den fasen.

3) Nei. Jeg har aldri syntes det har vært vanskelig å vite hva som er greit og ugreit. Så #metoo har hverken gjort meg mer usikker på hva jeg kan gjøre eller klargjort noe jeg tidligere var usikker på.

4) Nei og nei. Men jeg synes jo ikke det har vært så vanskelig før heller. Kvinner er slik kvinner er. Jeg synes ikke kvinner generelt har blitt noe klarere enn før i sin kommunikasjon, men det skjønner jeg heller ikke hvorfor de skulle blitt som følge av #metoo. 

5) Forsåvidt, men det trenger det vel ikke være noe i veien med. Det skjedde fort og det skjedde mye, og en og annen kjendis jeg har likt har fått seg en smekk. Men den har nå vært fortjent, så det er heller at jeg er overrasket og skuffet over dem enn at jeg er noe oppgitt over bevegelsen. Noen har etter mitt syn ufortjent blitt forsøkt trukket med i dragsuget, som Aziz Ansari, men de man har hørt mest om er det en grunn til at har blitt revet ned.

6) På samme måte som før, og det er jeg trygg på at er greit. Ikke er jeg "på markedet" heller, jeg har en kjæreste og har tenkt å fortsette å ha det, men hadde jeg vært singel og derfor hatt planer om å flørte med noen som helst hadde jeg ikke gjort det annerledes enn før. Det er fint at kvinner sier fra, og det er nok nødvendig, men personlig har jeg ikke sett tegn til at min oppførsel til nå har falt i kategorien uakseptabel. Det er like uforståelig for meg som for kvinner flest at man kan gå bort og klå på ukjente mennesker eller stikke tungen sin ned i halsen på praktikanter.

7) Tja, subtile signaler er det sikkert fortsatt, og jeg tar sikkert ikke alle jeg heller. Men jeg har reflektert over egen atferd, fulgt med på det som har blitt trukket frem som eksempler på trakasserende atferd fra menn og har i all beskjedenhet kommet frem til at jeg ikke er skyldig i det der. Jeg er heller litt for forsiktig.

 

I det hele tatt tenker jeg mitt om de mennene som uttaler at det nå, grunnet #metoo, er så vanskelig å forholde seg til kvinner. Hvis man, når man skal tilnærme seg kvinner, synes det er vanskelig å vite hva som er trakassering og hva som ikke er det tror jeg det er like greit at man lar være. Jeg har aldri brukt en kalori på å unngå å trakassere kvinner, og er ikke livredd for at grensen for trakassering flytter seg en centimeter fordi jeg tross alt ikke ligger og vaker på grensen uansett. Jeg oppfatter det igrunn som helt uproblematisk å forholde meg til kvinner også etter #metoo. Skulle nesten trodd dere var mennesker dere også.

Anonymkode: 9d410...c39

👏 

Litt trist bare at dere menn som oppfører seg normalt forstår. Men de som syned hver en rompe er lov å klå på derimot mener at slikt må man bare tåle. Heldigvis er faktisk etter min erfaring de aller fleste menn som deg. Dog sluttet jeg å gå på byen grunnet det alltid var en eller to idioter som mente  mine bryst og min rompe var fritt vilt. Selv om det på ingen måte kan sammenlignes med grove overgrep, følte jeg meg alltid skitten etter en bytur.

Anonymkode: 4c32d...53a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Carressa said:

Ikke grafs på folk som ikke har gitt deg tillatelse til å grafse, og behandle folk med respekt, uavhengig av hvilket kjønn de er. Enkelt og greit.

 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle man behandle det ene kjønnet anderledes enn det andre ? 

Anonymkode: 4c32d...53a

Selvfølgelig skal man ikke tafse på noen, men dere tar det for gitt at alle mennesker er på samme "nivå" som dere, rent psykisk og mentalt, men sånn er jo ikke virkeligheten. Verden er ikke svart-hvit, og mange mennesker kan ha andre tanker, andre måter å tenke på, og kanskje til og med annen logikk, enn det dere har. Da blir ikke dette så enkelt som dere skal ha det til hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, jente 93 said:

Det er kanskje på tide å droppe den "metoo ødelegger karrierer til menn!!11" når så godt som alle politikerene som ble navngitt er tilbake på jobb, tv2-profilene (som ikke ble navngitt!) bare ble føytta til nye avdelinger med offentlig ros av gamlesjefene i media, og Giske er hovedtaler på 1. mai. Jaggu ødelagt karriere du.

Meget bra at karrieren til Giske ikke ble ødelagt av de latterlige beskyldningene som kom. Hvis du faktisk leste over det som kom opp rundt han så skulle han ikke trengt å få så mye pes i det heletatt fra starten av.

Anonymkode: 87237...964

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

For meg har ikke #meetoo endret noe egentlig. Jeg har oppført meg skikkelig hele tiden :fnise:

Jeg synes kampanjen var bra fordi det er svært mange menn som kaver seg til maktposisjoner nettopp for å kunne dra fordeler av det med tanke på å dra damer. Når det da er en maktubalanse der som de utnytter blir det feil. Har sett det i flere organisasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, FactsOverFeelings skrev:

Ikke på fritiden.

Men i jobbsammenheng holder jeg meg så langt unna kvinnfolk som jeg overhode kan.

DQzysVOWkAAd9Sn.thumb.jpg.d19f87798b315e7ab76ee9ff079074ad.jpg

Anonymkode: 46103...f5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb messig har det ikke betydd noe. Jeg har alltid regnet de profesjonelt funderte #metoo sakene som tegn på inkompetanse og dårlig forretningsmessig dømmekraft.

Privat har jeg har nok gitt opp kvinner totalt, men jeg er usikker på om jeg kan tillegge det #metoo. Vi kan nøye oss med at det ikke hjalp på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes arbeidsmiljøet har blitt mye dårligere og jeg blir ikke inkludert på samme måte som før. Jeg savner kollegaene mine som turte å dra vitser med meg tilstede.

Dette var trist å høre, men jeg tror det er  midlertidig. Altså at mange menn fremdeles holder på å prøve å forstå hva #metoo egentlig handler om. Det er mange elementer her; generasjonsforskjeller, muligheter for flørting, kultur på jobb, og ikke minst tidligere adferd (det koster mye å erkjenne at man har vært en kødd).. når metoo får modnes håper jeg flere og flere menn vil skjønne tegninga.

Selv mener jeg (mann) metoo er det beste som har skjedd for kjønnsdynamikken siden kvinner fikk stemmerett. Jeg tror ikke metoo er et blaff eller at "kampanjen" er over. Jeg tror det har skjedd en varig endring som har endret, og kommer til å fortsette å endre, maktmisbruk. Menneskeheten utvikler seg stadig, og metoo er et viktig steg.

Anonymkode: 2ad8f...9cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
22 timer siden, Overrasket skrev:

Jeg gjør akkurat det samme som før, og er akkurat som før. Jeg støtter aksjonen i prinsipp og er glad for at samfunnet måtte ta så grundig stilling til hva som er rett og galt. Jeg er glad for at folk be sint, irritert, lettet, forvirret, sarkastisk og alle andre reaksjoner, fordi det betyr at (under)bevisstheten tok stilling til problemstillingen og kanskje noen som trengte det følte seg truffet? Så i hovedsak synes jeg metoo var en flott ting. Men personlig føler jeg ikke noe stort behov for å endre meg. 

Veldig godt resonnert. Jeg er helt enig. Jeg har aldri vært en player på byen, og alltid vært veldig forsiktig i relasjoner hvor det kan være en disproporsjonalitet i makt/påvirkning eller erfaring/omdømme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg fra utestengt bruker og svar til dette. Elaine Marley, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som har endret seg for meg er at jeg har oppdaget hvor mange menn som ikke aner hva "samtykke" innebærer, og hvor lite klar de er over hvor ubehagelig oppførselen deres kan være for andre. Samt hvor utrolig hårsåre de er når dette blir påpekt.

Og så er jeg overrasket over hvor mange menn som sier at de har blitt mer tilbakeholdne, og er livredde for å bli en av de ekstremt, ekstremt få som urettmessig anklages for seksuell trakassering.

Jeg har jo observert i mitt daglige liv før #metoo at en del menn ikke skjønner dette og ikke klarer å se når andre er ukomfortable (eller ikke bryr seg), men de har alltid vært en liten minoritet. Det er de vel kanskje enda, selv om de sutrer høyt.

Selv har jeg ikke forandret min oppførsel overfor kvinner i det hele tatt. Det var en fin anledning til å tenke litt over min egen oppførsel og tenke over situasjoner jeg har vært i. Jeg kom fram til at min oppførsel er gjennomgående hensynsfull, jeg tenker ofte på hvordan andre personer opplever situasjoner vi er i, og derfor har jeg ingenting å bekymre meg over.

M30

Anonymkode: aaf02...5cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt mer skeptisk til å ansette kvinner. Det blir fort dårlig reklame og rævva arbeidsmiljø når kvinnelige ansatte løper rett til media, ofte over bagateller. 

Anonymkode: f361e...09b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt mer skeptisk til å ansette kvinner. Det blir fort dårlig reklame og rævva arbeidsmiljø når kvinnelige ansatte løper rett til media, ofte over bagateller. 

Anonymkode: f361e...09b

Ja, for det skjer jo veldig ofte at kvinner vil gjøre seg selv sterkt mislikte på sin egen arbeidsplass - som de er avhengige av - bare for å si noe fantasifullt om sjefen til media..og at media kjører på med uverifiserte historier om bagateller.. :rolleyes:

Det er to mulige scenarioer her: Enten har du lest en eller to historier hvor en kvinne har prøvd å manipulere noen, og så generalisert noe helt vilt oppi hodet ditt,

Eller så synes du at reell seksuell trakassering er "bagateller".

Begge to er skumle, med tanke på at du er i en maktposisjon, siden du har makt til å ansette folk, og dermed helt sikkert har makt over kvinner på arbeidsplassen din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Nicathv skrev:

Ja, for det skjer jo veldig ofte at kvinner vil gjøre seg selv sterkt mislikte på sin egen arbeidsplass - som de er avhengige av - bare for å si noe fantasifullt om sjefen til media..og at media kjører på med uverifiserte historier om bagateller.. :rolleyes:

Det er to mulige scenarioer her: Enten har du lest en eller to historier hvor en kvinne har prøvd å manipulere noen, og så generalisert noe helt vilt oppi hodet ditt,

Eller så synes du at reell seksuell trakassering er "bagateller".

Begge to er skumle, med tanke på at du er i en maktposisjon, siden du har makt til å ansette folk, og dermed helt sikkert har makt over kvinner på arbeidsplassen din.

Jeg foretrekker å ta personalkonflikter på kammerset, og evt igjennom de riktige rettslige instansene dersom det er grunnlag for det, ikke igjennom sosiale medier.

Anonymkode: f361e...09b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker å ta personalkonflikter på kammerset, og evt igjennom de riktige rettslige instansene dersom det er grunnlag for det, ikke igjennom sosiale medier.

Anonymkode: f361e...09b

Mye av det vi så i metoo-kampanjen, f. eks. det som skjedde hos tv2, ble forsøkt tatt opp internt først. Ikke så rart at man er nødt til å ty til media når sjefer ikke vil lytte og omtaler det som har skjedd som bagateller... du burde nok sette deg ned og tenke deg om én gang til.

Anonymkode: 422cd...3a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker å ta personalkonflikter på kammerset, og evt igjennom de riktige rettslige instansene dersom det er grunnlag for det, ikke igjennom sosiale medier.

Anonymkode: f361e...09b

Det gjør kvinner også. Men hvis man har en sjef eller kolleger som avfeier seksuell trakassering som "bagateller", og rettsvesenet ikke kan hjelpe (blant annet fordi det er vanskelig å bevise slikt, blir ofte ord mot ord.), mener du da at mennesker som er utsatt for trakassering bare skal holde kjeft og ta imot?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskeligste eller mest ubehagelige for meg som mann etter metoo er faktisk det at når jeg går alene, på gata eller i skogen. 

Det kommer en kvinne gående eller joggende mot meg , så blir stemningen veldig usikker/rar. Jeg ser de spenner seg, finner frem mobilen(de få som ikke går med nesa i den fra før😉) og noen setter opp farta, stopper opp eller er unnvikende. Jeg selv opplever det som om jeg blir antatt for å nårsomhels skulle hive meg over de. 

Det synes jeg er trist. Såpass ubehagelig egentlig at jeg helst unngår å gå alene. 

Anonymkode: 63f27...716

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...