Gå til innhold

Hvilke spiselige planter/grønnsaker er ok til liten terrasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så lyst å plante noe jeg kan spise på terrassen min, men jeg har null peiling! Har forstått det slik at det er nå i april en bør begynne å plante?

Så da har jeg noen spørsmål:

Jeg har en terrasse på 8kvm. Jeg skal også ha plass til et lite bord/stoler, så da begrenser det seg litt hvor mye jeg kan plante. Hva forslår dere?

Hvor store må pottene være? Og hvor mye/type jord/sand osv?

Bør det først plantes inne og deretter settes ut?

Anonymkode: db8c7...b08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker å kjøpe småplanter og plante ut. Jeg orker ikke styre med såing og stiklinger.

På liten plass kan det være lurt å se på vertikale løsninger med plantekasser og krukker i høyden, på vegg eller bruke stativ. Du finner mye om du googler litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper også småplanter og planter ut. Skulle foreslå min favoritt grønnsak Squash, men den ruver litt og med bare 8 m2 bør du spare plassen til noe annet. Selv om squash er lett å få til i en 10 l krukke.

Sukkererter trives godt på stativ mor en solrik vegg, det samme gjør diverse bønner. De liker å klatre og trives godt om de får klatre på terasserekkverket. 

Jeg dyrker for det meste krydderurter på terassen, de krever ikke så veldig store potter. F.eks salvie, timian og oregano har fine blomster. 

Endret av pulverheksa
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dyrke gulrøtter en og en i avklipte melkekartonger :-) (toppen klippes av)

Anonymkode: 316b1...a85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tomater av ulike typer, purreløk, vårløk og gressløk. Har ikke stort mer plass en deg, men det går helt fint. Ser det har kommet tips om å henge på vegg, men jeg syns det blir litt klønete å vanne da. Har alt stående på gulvet i krukker. Tomatene må ha store krukker,  mens det andre klarer seg fint med mindre plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plukksalat er lett å få til fra frø. Bare så rett ut i blomsterkasser når det blir litt varmere. Så kan du plukke inn og så nytt der du har tatt. Reddik er også veldig enkelt å få til, så rett i kassen og plukk inn. Ellers har jeg også god erfaring med sukkererter på veranda opp mot vegg på espalier, det har jeg sådd i melkekartonger inne i vinduskarmen og plantet ut når det blir litt størrelse på dem. To, tre frø i hver kartong. Også prydbønner er fint, men det er jo bare til pynt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppermynte er fantastisk til te, mojito, eller bare å tørke og henge i klesskap. Vokser som bare juling i potte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, pulverheksa skrev:

Jeg kjøper også småplanter og planter ut. Skulle foreslå min favoritt grønnsak Squash, men den ruver litt og med bare 8 km2 bør du spare plassen til noe annet. Selv om squash er lett å få til i en 10 l krukke.

Sukkererter trives godt på stativ mor en solrik vegg, det samme gjør diverse bønner. De liker å klatre og trives godt om de får klatre på terasserekkverket. 

Jeg dyrker for det meste krydderurter på terassen, de krever ikke så veldig store potter. F.eks salvie, timian og oregano har fine blomster. 

8 km2 burde da holde til det meste! :fnise: 

(Sorry, jeg skjønte godt hva du mente. Det var bare en litt morsom feil.) 

Anonymkode: 7dac5...ebd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

8 km2 burde da holde til det meste! :fnise: 

(Sorry, jeg skjønte godt hva du mente. Det var bare en litt morsom feil.) 

Anonymkode: 7dac5...ebd

:laugh:det har du rett i. Vil i så fall anbefale å kjøpe traktor

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

8 km2 burde da holde til det meste! :fnise: 

(Sorry, jeg skjønte godt hva du mente. Det var bare en litt morsom feil.) 

Anonymkode: 7dac5...ebd

Skulle akkurat kommentere dette.. at her kan hun plante mye! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har plantene små botter, må du vanne veldig ofte. Har du store krukker o.l. er det mer jord og det holder på mer vann. Da trenger du ikke like ofte. De små pottene hos meg bør vannes et par ganger om dagen når det er varmt og sol. Jeg har derfor større krukker som holder et par eller flere dager uten vanning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg og besøkte IKEA her om dagen. Fant denne "plantestigen": https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50384840/ . Kjempefin løsning, og god plass til en del blomster og grønnsaker. Den har også masse hull hvor plantene står som sørger for god drenering. Plantekasser som kan henge på innsiden av rekkverket funker også, og er nok billigere. På IKEA fant jeg også gratis innerpotter som kommer godt med. Til nå har jeg sådd ruccola, cherrytomater, timian og gressløk fra frø innendørs (tilbud på Plantasjen) og plantet om småplanter/urter som petunia, pelargonia, persille og rosmarin (også tilbud på Plantasjen). Planen videre er å prøve litt forskjellige typer salater, løk, mynte og noen flere blomster. Lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til gressløk er det kjapt å bare plante en potte gressløk fra matbutikken. Klipp gjerne ned til noen få cm høyde. Den blir klar til å høstes av igjen på noen dager. 

Er det lunt på terrassen kan også basilikum fungere. Den er fin å formere ved stiklinger, bryt av noen stilker fra en butikkpotte, ta bort de nederste bladparene og la stå i vann i vinduskarmen (lyst). Når det har dannet seg en del hvite røtter langs stilken plantes den i jord.

Jeg ville kanskje prøvd en squash. Den er morsom fordi den vokser så raskt og kraftig, og den gir mye avling. Du kan gi den et stativ og styre veksten oppover så den ikke brer seg overalt. 

Månedsjordbær? 

Den plantestigen var smart, må se om jeg får plass til den.

Hagesentrene selger små planter av tomat, agurk og chili nå og fine urter beregnet på videre vekst. Tenk på hva du liker å spise. Ruccola og reddik er lett å få til fra frø, og babylef/små salater. Hvis du går for gulrot, er typen Sugarsnacks veldig god.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sukkererter på balkongen i fjor, det var stas å gå og plukke halve sommeren. :)

Anonymkode: 0f911...8ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reddik og gulrot er enkelt å lykke med. Ellers er d også gøy med sitronmellisse som bla kan brukes gor å lage te. André urter som oregano, karse OL er også enkelt og tar lite plass 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Poteter, gulrøtter og i det hele tatt større planter ville jeg ha styrt unna. Det blir mer mas enn moro når plassen er så vidt begrenset. En annen viktig ting er å bruke store nok potter slik at plantene får nok vann og plass til røttene. 10 - 15 liters potter er store nok til at man kan reise fra dem en dag eller to uten at alt tørker ut og dør. Man kan imidlertid for eksempel ha flere forskjellige urter i samme potte. 

Jeg for min del dyrker urter jeg bruker i det daglige og liker og har for lenge siden funnet ut at det er mye enklere å kjøpe dem ferdige enn å så selv. Mine favoritter er salvie, timian, basilikum, gressløk og mynte. (Sistnevnte bør stå i egen potte. Den overtar det meste hvis den får vokse fritt...)  Det eneste jeg sår selv er ruccula og fra man sår til man kan høste tar det ca. 3 uker så der har jeg flere potter som jeg bytter på å så i slik at jeg kan høste fersk ruccola fra egen avling fra mai/juni til oktober/november. Salvie og timian tåler også noen frostnetter og husker jeg ikke feil ble siste rest høstet i november fjor. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agurk vokser i høyden, jeg pleier å ha snacksagurk og det holder med en plante eller to for å ha nok til hele sommeren. Bare ha noe den kan klatre på. Ellers vokser sukkererter oppover, og det finnes både tomater og jordbær man kan ha i ampel. Plukksalat kan du f.eks ha i en balkongkasse, om det ikke er lov å henge noe på utsiden av balkongen kan du bare henge den slik at den er inne på balkongen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...