Gå til innhold

Slutt med lekser, nå!


AnonymBruker

?  

82 stemmer

  1. 1. ?

    • Ja
      37
    • Nei
      45


Anbefalte innlegg

Jeg er for å gi lekser, men opplever at en del lærere gir lekser for å gi lekser, og ikke med tanke på barnas læring. Dersom man velger å gi lekser som er hensiktsmessige, som gir god repetisjon av fagstoffet, og er ment å anvendes til noe, er det et godt pedagogisk verktøy. Dette innebærer selvsagt at man må ta hensyn til elevenes nivå, og lage oppgaver som legger til rette for mestring, uten at det krever hjelp fra foreldrene. Vi vet at lekser på mange måter kan bidra til å opprettholde klasseforskjeller, fordi lavt utdannede foreldre ikke har forutsetninger for å hjelpe barna, mens høyt utdannede foreldre ofte i større grad motiverer og har kunnskapen til å gi god hjelp. Det er forresten slik at alle kommuner har en plikt til å tilby leksehjelp (i grunnskolen, om jeg husker rett), men dette organiseres ganske ulikt, og personalet er ikke alltid pedagoger.

Lekser, når de er gjennomtenkte og tilpasset elevene, er nyttig for å innarbeide gode arbeidsvaner. I høyere utdanning forventes det at man bruker svært mange timer på selvstudium, stiller forberedt til forelesningene, og repeterer på egenhånd. De som allerede er vant med å arbeide selvstendig, og har laget gode rutiner, har et stort fortrinn. Det er også slik at tiden man har på skolen er begrenset, og man har mye man skal lære. Fag som matematikk, for eksempel, er i all hovedsak et fag som krever mye selvstendig arbeid og repetisjon for å bli gode i faget. Jeg ser ærlig talt ikke hvordan man skal oppnå dette uten at elevene selv må gjøre en innsats hjemme.

Anonymkode: 38c6a...79c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, det er sånn. Skal man studere, må man kunne jobbe selvstendig for å få noe ut av studiene, og svært mange jobber krever at man klarer å strukturere seg selv og jobbe på egenhånd med riktig prioritering av både tid og oppgaver.

Å ta bort leksearbeidet er ondsinnet, og gjør det bare verre for de som allerede sliter.

Gode arbeidsvaner og selvstendighet er ikke avleggs. Dersom skolen ikke klarer å følge opp leksearbeidet uten foreldres medvirkning, må den selv se på hva den driver med.

Fritidsaktiviteter skal ikke prioriteres foran skole. Hva tenker folk på?

Anonymkode: e360a...fc6

Herregud slutt :facepalm 

Anonymkode: 504a1...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke du skjønner hva vi snakker om

Anonymkode: 504a1...03b

Hva er det jeg ikke forstår?

Anonymkode: e360a...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:murvegg: 

Anonymkode: 504a1...03b

Ta litt ansvar, lær deg å prioritere riktig. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svært mange gjør det, og svært mange må det. Har man en jobb man liker, er det heller ikke noe galt med det. Med ansvar følger forpliktelser, og det bør også barn lære. Ikke alle jobber har regulert arbeidstid heller.

Det er et privilegium å få gå på skole. Hvorfor man ikke vil utnytte det fullt ut, er for meg ubegripelig.

Anonymkode: e360a...fc6

Enig med deg i alt du skriver. 

Anonymkode: c34ac...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden skal man lære matte uten masse repetisjon? Mattetimene på skolen er absolutt ikke nok for å få det til å sitte. Disse timene er for å lære bort og for å få elevene til å klare det på egenhånd. Ikke til å faktisk jobbe med repetisjon. 

Anonymkode: a5171...421

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes viktigere ting i livet enn å forberede barna våre på videre skolegang og arbeidslivet. Det er jo helt utrolig hvordan vi begynner å presse sosiale normer og "riktige måter å være arbeider på" allerede fra barnehagen av. 

 

jeg har to barn og jeg stemmer nei til lekser - barna burde lære det de skal i forhold til kunnskapsløftet når de er i undervisning, og kan lære andre ting når de kommer hjem - sånn som foreksempel å leke og være barn. Bruke fantasien og hva det måtte være som interesserer dem. 

 

Datteren min velger ofte å lære bokstaver og lese på egen hånd. Hun går siste året i barnehagen. Men dette gjør hun fordi hun har lyst til det, ikke fordi jeg eller barnehagen tvinger det på henne. 

Jeg håper lekser blir fjernet før hun begynner på skolen etter sommeren!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud slutt :facepalm 

Anonymkode: 504a1...03b

Det var et fint motargument.

Anonymkode: e360a...fc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forresten slik at alle kommuner har en plikt til å tilby leksehjelp (i grunnskolen, om jeg husker rett), men dette organiseres ganske ulikt, og personalet er ikke alltid pedagoger.Anonymkode: 38c6a...79c

På vår skole så er det 70 elever på en lærer og leksehjelpen varer i hele 30 minutter. :ler2: 

Anonymkode: c34ac...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnimasjonMSK said:

Det finnes viktigere ting i livet enn å forberede barna våre på videre skolegang og arbeidslivet. Det er jo helt utrolig hvordan vi begynner å presse sosiale normer og "riktige måter å være arbeider på" allerede fra barnehagen av. 

 

jeg har to barn og jeg stemmer nei til lekser - barna burde lære det de skal i forhold til kunnskapsløftet når de er i undervisning, og kan lære andre ting når de kommer hjem - sånn som foreksempel å leke og være barn. Bruke fantasien og hva det måtte være som interesserer dem. 

 

Datteren min velger ofte å lære bokstaver og lese på egen hånd. Hun går siste året i barnehagen. Men dette gjør hun fordi hun har lyst til det, ikke fordi jeg eller barnehagen tvinger det på henne. 

Jeg håper lekser blir fjernet før hun begynner på skolen etter sommeren!

Hvorfor er det farlig å stille krav til barna? De utvikler seg ikke hvis man ikke fordrer noe av dem. Hva er det som er viktigere enn å sette barn i stand til å fungere godt i samfunnet?

Anonymkode: e360a...fc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor er det farlig å stille krav til barna? De utvikler seg ikke hvis man ikke fordrer noe av dem. Hva er det som er viktigere enn å sette barn i stand til å fungere godt i samfunnet?

Anonymkode: e360a...fc6

Hvem har sagt at det er farlig å stille krav til barna? Betyr det at de skal være på "jobb" hele døgnet? At de ikke utvikler seg hvis man ikke forodrer dem er jo et utsagn tatt helt ut av det blå. Har du vært på skoler i andre land før? Har du sett statistikker fra skoler som ikke har hjemmelekser? Vi blir ikke dummere av å ikke ha hjemmelekser - og fungerer akkurat like godt i samfunnet. 

Å fungere godt i samfunnet betyr ikke BARE at du er en god arbeider eller har god arbeidsmoral. Tror du hjemmelekser er årsaken til at mennesker fungerer godt i samfunnet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta litt ansvar, lær deg å prioritere riktig. 

Enig med deg i alt du skriver. 

Anonymkode: c34ac...0f3

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden skal man lære matte uten masse repetisjon? Mattetimene på skolen er absolutt ikke nok for å få det til å sitte. Disse timene er for å lære bort og for å få elevene til å klare det på egenhånd. Ikke til å faktisk jobbe med repetisjon. 

Anonymkode: a5171...421

 

5 minutter siden, AnimasjonMSK skrev:

Det finnes viktigere ting i livet enn å forberede barna våre på videre skolegang og arbeidslivet. Det er jo helt utrolig hvordan vi begynner å presse sosiale normer og "riktige måter å være arbeider på" allerede fra barnehagen av. 

 

jeg har to barn og jeg stemmer nei til lekser - barna burde lære det de skal i forhold til kunnskapsløftet når de er i undervisning, og kan lære andre ting når de kommer hjem - sånn som foreksempel å leke og være barn. Bruke fantasien og hva det måtte være som interesserer dem. 

 

Datteren min velger ofte å lære bokstaver og lese på egen hånd. Hun går siste året i barnehagen. Men dette gjør hun fordi hun har lyst til det, ikke fordi jeg eller barnehagen tvinger det på henne. 

Jeg håper lekser blir fjernet før hun begynner på skolen etter sommeren!

Enig!

Anonymkode: 504a1...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. leksehjelp så er det kommunen selv om bestemmer når og hvordan dette skal legges opp. Her er det leksehjelp fra kl 07.30 til 08.15. Mine barn tar buss til skolen og bussen går ikke så tidlig. Så i realiteten så kan ikke de få leksehjelp. Og i tillegg så er det en SFO assistent på 60 elever, det går jo bare ikke. Et helt elendig dårlig tilbud. Så da må barna gjøre lekser hjemme.

Og jeg er ikke utdannet lærer. Jeg synes faktisk det er vanskelig å lære bort. I tillegg så lærer de på en annen måte enn  hva jeg gjorde, særlig i matten. Så jeg klarer ikke å lære de hvordan regne ut forskjellige stykker, for jeg vet ikke hvordan de gjør det. Og alt som er av lekser er ikke repetisjon, ikke her ihvertfall. Jeg har dyskalkuli og har derfor alltid slitt med matte. Så min femteklassing må klare seg uten meg som hjelp neste år, for jeg sliter allerede nå med mye i matte. 

Anonymkode: e1b8c...187

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er imot hjemmelekser, men for lenger skoledag med en time arbeidsplantid. Der kan elevene jobbe med repiterende oppgaver tilpasset ferdigheter, lese og fordype seg i temaer etter interesse. 

Anonymkode: 85430...881

enda mindre tid med mamma og pappa? Neitakk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det farlig å stille krav til barna? De utvikler seg ikke hvis man ikke fordrer noe av dem. Hva er det som er viktigere enn å sette barn i stand til å fungere godt i samfunnet?

Anonymkode: e360a...fc6

De stiller krav til foreldrene på barnetrinnet. Det er problemet.

Anonymkode: 69d75...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnimasjonMSK said:

Hvem har sagt at det er farlig å stille krav til barna? Betyr det at de skal være på "jobb" hele døgnet? At de ikke utvikler seg hvis man ikke forodrer dem er jo et utsagn tatt helt ut av det blå. Har du vært på skoler i andre land før? Har du sett statistikker fra skoler som ikke har hjemmelekser? Vi blir ikke dummere av å ikke ha hjemmelekser - og fungerer akkurat like godt i samfunnet. 

Å fungere godt i samfunnet betyr ikke BARE at du er en god arbeider eller har god arbeidsmoral. Tror du hjemmelekser er årsaken til at mennesker fungerer godt i samfunnet?

Hvis de lærer seg å prioritere, behøver ikke lekser å ta så fryktelig mye tid. Å påstå at de skal være "på jobb hele døgnet" er usaklig. Ingen har påstått det.

Ja, jeg kjenner godt skolesystemet både i Danmark, Tyskland og Frankrike. Den norske skolen er en koseskole i forhold, og der stilles det strenge krav. Til gjengjeld er også resultatene gode (men det er vanskelig å sammenligne statistikker direkte, fordi det er nokså store forskjeller i hvordan man måler resultater). Norske elever er jevnt over veldig svake i realfag sammenlignet med Tyskland og Frankrike.

Å fungere godt i samfunnet innebærer at du klarer å mestre egen tilværelse. Utdannelse er en viktig del av denne mestringen. Å spørre om jeg tror dette hviler på hjemmelelser, er usaklig.

Anonymkode: e360a...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

På vår skole så er det 70 elever på en lærer og leksehjelpen varer i hele 30 minutter. :ler2: 

Anonymkode: c34ac...0f3

 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ang. leksehjelp så er det kommunen selv om bestemmer når og hvordan dette skal legges opp. Her er det leksehjelp fra kl 07.30 til 08.15. Mine barn tar buss til skolen og bussen går ikke så tidlig. Så i realiteten så kan ikke de få leksehjelp. Og i tillegg så er det en SFO assistent på 60 elever, det går jo bare ikke. Et helt elendig dårlig tilbud. Så da må barna gjøre lekser hjemme.

Og jeg er ikke utdannet lærer. Jeg synes faktisk det er vanskelig å lære bort. I tillegg så lærer de på en annen måte enn  hva jeg gjorde, særlig i matten. Så jeg klarer ikke å lære de hvordan regne ut forskjellige stykker, for jeg vet ikke hvordan de gjør det. Og alt som er av lekser er ikke repetisjon, ikke her ihvertfall. Jeg har dyskalkuli og har derfor alltid slitt med matte. Så min femteklassing må klare seg uten meg som hjelp neste år, for jeg sliter allerede nå med mye i matte. 

Anonymkode: e1b8c...187

Jeg er klar over at dette er et problem, og leksehjelp har lite for seg om tilbudet ikke er godt nok. Det bør stilles krav til hvordan leksehjelp skal organiseres, både med tanke på at personalet har tilstrekkelig kompetanse, at man har nok tid på et tidspunkt der elevene kan være med, og at man er mange nok voksne tilstede. Jeg skulle gjerne sett at leksehjelpen overalt ble ledet av pedagogisk personale, med tilstrekkelig kompetanse særlig i basisfagene. Man må også ha tid til å sette seg ned og faktisk kunne hjelpe barna skikkelig, uten at noen andre sitter og venter lenge på hjelp. Det er kanskje en utopi, for det vil kreve en del økonomisk av kommunene.

Anonymkode: 38c6a...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis de lærer seg å prioritere, behøver ikke lekser å ta så fryktelig mye tid. Å påstå at de skal være "på jobb hele døgnet" er usaklig. Ingen har påstått det.

Ja, jeg kjenner godt skolesystemet både i Danmark, Tyskland og Frankrike. Den norske skolen er en koseskole i forhold, og der stilles det strenge krav. Til gjengjeld er også resultatene gode (men det er vanskelig å sammenligne statistikker direkte, fordi det er nokså store forskjeller i hvordan man måler resultater). Norske elever er jevnt over veldig svake i realfag sammenlignet med Tyskland og Frankrike.

Å fungere godt i samfunnet innebærer at du klarer å mestre egen tilværelse. Utdannelse er en viktig del av denne mestringen. Å spørre om jeg tror dette hviler på hjemmelelser, er usaklig.

Anonymkode: e360a...fc6

Det blir jo ikke usaklig når jeg spør deg fordi du antyder at å fjerne lekser betyr at vi dømmer barn til å ikke fungere godt i samfunnet: "Hva er det som er viktigere enn å sette barn i stand til å fungere godt i samfunnet?" Så da spør jeg; tror du det er lekser som er årsaken til at vi fungerer godt i samfunnet? Jeg syns det er et veldig sakelig spørsmål i denne sammenhenge. 

Når jeg spør deg om du har tittet på utenlandske skoler så mener jeg selfølgelig skoler som ikke har hjemmelekser - ikke skoler som er enda strengere enn våre egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnimasjonMSK said:

Det blir jo ikke usaklig når jeg spør deg fordi du antyder at å fjerne lekser betyr at vi dømmer barn til å ikke fungere godt i samfunnet: "Hva er det som er viktigere enn å sette barn i stand til å fungere godt i samfunnet?" Så da spør jeg; tror du det er lekser som er årsaken til at vi fungerer godt i samfunnet? Jeg syns det er et veldig sakelig spørsmål i denne sammenhenge. 

Når jeg spør deg om du har tittet på utenlandske skoler så mener jeg selfølgelig skoler som ikke har hjemmelekser - ikke skoler som er enda strengere enn våre egne.

Det er usaklig fordi man ikke kan vektlegge enkeltfaktorer på den måten, og dermed er det uredelig debattskikk. Lekser er én av mange faktorer som er viktige for å etablere seg i et velfungerende liv.

Når du spør meg om jeg kjenner til skoleverket i utlandet, må jeg fortelle deg om det jeg kjenner til. Jeg kjenner dessuten godt til universitetsstudier internasjonalt, fordi jeg tidligere var vitenskapelig ansatt ved en høyere norsk utdanningsinstitusjon med utstrakt internasjonalt samarbeide. Jeg kan fortelle deg at mange norske studenter sliter med studier i utlandet, fordi de mangler arbeidsdisiplin og struktur. Hvor tror du de burde ha lært det? Jeg så også de siste årene jeg foreleste at studentene kom med en forventning om å få alt servert i fanget, med klart definerte oppgaver og referanser til avgrensede sidetall i konkrete bøker som grunnlag for eksamenskrav. De manglet simpelthen evne til å forstå hvordan de skulle tilegne seg kunnskap og bruke den til å sette inn i en faglig og læremessig kontekst. DET er et resultat av den dillingen de driver med i grunnskolen i våre dager, og det gjør meg oppriktig bekymret.

Anonymkode: e360a...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er usaklig fordi man ikke kan vektlegge enkeltfaktorer på den måten, og dermed er det uredelig debattskikk. Lekser er én av mange faktorer som er viktige for å etablere seg i et velfungerende liv.

Når du spør meg om jeg kjenner til skoleverket i utlandet, må jeg fortelle deg om det jeg kjenner til. Jeg kjenner dessuten godt til universitetsstudier internasjonalt, fordi jeg tidligere var vitenskapelig ansatt ved en høyere norsk utdanningsinstitusjon med utstrakt internasjonalt samarbeide. Jeg kan fortelle deg at mange norske studenter sliter med studier i utlandet, fordi de mangler arbeidsdisiplin og struktur. Hvor tror du de burde ha lært det? Jeg så også de siste årene jeg foreleste at studentene kom med en forventning om å få alt servert i fanget, med klart definerte oppgaver og referanser til avgrensede sidetall i konkrete bøker som grunnlag for eksamenskrav. De manglet simpelthen evne til å forstå hvordan de skulle tilegne seg kunnskap og bruke den til å sette inn i en faglig og læremessig kontekst. DET er et resultat av den dillingen de driver med i grunnskolen i våre dager, og det gjør meg oppriktig bekymret.

Anonymkode: e360a...fc6

 

"Jeg kan fortelle deg at mange norske studenter sliter med studier i utlandet, fordi de mangler arbeidsdisiplin og struktur. Hvor tror du de burde ha lært det?" Men her snakker du om NORSKE studenter som sliter med studier i utlandet - så hvis de gikk på skole i norge så burde de jo ikke slite med arbeidsdisiplin - dette er jo noe du mener kommer med hjemmelekser, noe vi har i Norge? Så hvis hjemmelekser leder til god arbeidsdisiplin og struktur så burde da ingen norske studenter slite med studier i utlandet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er usaklig fordi man ikke kan vektlegge enkeltfaktorer på den måten, og dermed er det uredelig debattskikk. Lekser er én av mange faktorer som er viktige for å etablere seg i et velfungerende liv.

Når du spør meg om jeg kjenner til skoleverket i utlandet, må jeg fortelle deg om det jeg kjenner til. Jeg kjenner dessuten godt til universitetsstudier internasjonalt, fordi jeg tidligere var vitenskapelig ansatt ved en høyere norsk utdanningsinstitusjon med utstrakt internasjonalt samarbeide. Jeg kan fortelle deg at mange norske studenter sliter med studier i utlandet, fordi de mangler arbeidsdisiplin og struktur. Hvor tror du de burde ha lært det? Jeg så også de siste årene jeg foreleste at studentene kom med en forventning om å få alt servert i fanget, med klart definerte oppgaver og referanser til avgrensede sidetall i konkrete bøker som grunnlag for eksamenskrav. De manglet simpelthen evne til å forstå hvordan de skulle tilegne seg kunnskap og bruke den til å sette inn i en faglig og læremessig kontekst. DET er et resultat av den dillingen de driver med i grunnskolen i våre dager, og det gjør meg oppriktig bekymret.

Anonymkode: e360a...fc6

 

"Det er usaklig fordi man ikke kan vektlegge enkeltfaktorer på den måten," Det var jo nettopp dette jeg prøvde å fortelle deg - du kan ikke si at lekser er grunnen til at mennekser fungerer i samfunnet. Derfor er det usaklig av deg å spørre meg om hva som er viktigere enn å sette barn i stand til å fungere i samfunnet i forhold til ja eller nei til hjemmelekser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...