Gå til innhold

Slutt med lekser, nå!


AnonymBruker

?  

82 stemmer

  1. 1. ?

    • Ja
      37
    • Nei
      45


Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Leifern said:

Hva med alle de timene barna faktisk er på skolen? 

Den norske skolen er den dårligste i Europa. I stedet for (å mislykkes i) å finne opp kruttet på nytt, burde skolen heller kopiere skolesystem som har vist seg å fungere, som f.eks. i Finland og Frankrike. Jeg kjenner ikke detaljene i hvordan tiden der fordeles på skole- og hjemmearbeid, men jeg vil tro at samlet tid bør være 8 til 10 timer, alt etter alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrene har hovedansvaret for oppfostring av sine barn. Utdannelse går vel inn under dette. Ingen kan tvinge barna til å gjøre lekser, men....

Høyere utdannelse stiller krav til at man må ta ansvar for egen læring. Hvordan skal de lære å ta det ansvaret når de blir fratatt oppgaver de må planlegge og gjennomføre på egenhånd? 

Barn av ressurssterke foreldre som er opptatt av utdannelse vil fortsette å øve med sine barn. Hva skjer med klasseskillet når barna er avhengig av å ha rett type foreldre for å få repetere utenfor skoledagen? Elever som har svake skolefaglige prestasjoner vil ikke ta igjen sine medelever hvis de bare skal jobbe på skolen. Tilpasninger gjennom et lettere stoff gjør at de lærer, men de vil aldri nå igjen uten å øve ekstra ... 

Mange barn hadde en lengre "arbeidsdag" i barnehagen enn hva de får på grunnskolen. Mange hadde i tillegg flere "arbeidsdager" i barnehagen enn hva de har på skolen. Så tiden er der.. 

Anonymkode: 7a3b2...664

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Lekser er en utdatert og foreldet mekanisme. Det er absolutt ikke noe likehetstegn mellom at man tilegner seg gode vaner og lærer å jobbe selvstendig ved at en del av skolearbeidet må gjøres hjemme. Lærere er betalt for å lære bort – å kunne lære er en profesjon, og det er ikke alle foreldre som nødvendigvis kan lære bort. Når det gjelder arbeidsvaner og arbeidstyper, er det ingen grunn til at barna ikke skal kunne tilegne seg det i et klasserom. I voksen-verdenen er jo ikke "å være flink til å jobbe selvstendig" det samme som "tar gjerne med arbeid hjem". I dagens informasjonssamfunn bruker mange barn og unge tid på særinteresser som kan være matnyttige spesialkunnskap om faktaorienterte interesser og barna bør heller få ha tiden etter skolen til både slike interesser, sport og idrett og andre aktiviteter. Hjemmelekser har ingen funksjon som ikke også kan løses på skolen innenfor skoledagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GauteS skrev:

Den norske skolen er den dårligste i Europa. I stedet for (å mislykkes i) å finne opp kruttet på nytt, burde skolen heller kopiere skolesystem som har vist seg å fungere, som f.eks. i Finland og Frankrike. Jeg kjenner ikke detaljene i hvordan tiden der fordeles på skole- og hjemmearbeid, men jeg vil tro at samlet tid bør være 8 til 10 timer, alt etter alder.

Går det så mye bedre med Finland og Frankrike enn med Norge? Merkelig at Norge fungerer såpass bra kontra andre land, når skolen visstnok er den dårligste i Europa.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

\

Barn av ressurssterke foreldre som er opptatt av utdannelse vil fortsette å øve med sine barn.

Anonymkode: 7a3b2...664

Helt feil. Barn av ressurssterke foreldre klarer seg fint på egenhånd, uten leksehjelp fra foreldrene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri forstått hva folk mener er stressende med lekser. Jeg har en sønn som går i andre klasse som har siden første klasse fått tilbud om leksehjelp, og  som vi har takket nei til hele veien. Vi gjør det på kvelden. Han har lesing, skriving, matte og en del ord som skal pugges. Alt i alt så bruker vi rundt 30-60 minutter hver dag. Det syns jeg er helt akseptabelt. Jeg tenker det er en viktig del av forberedelsen til videre skolegang og at det er viktig for foreldrene å ta en del i barna sin skolegang.

Anonymkode: c34ac...0f3

2 klasse!? Det er klart lekser ikke er stressende da!

Nei eller ja til lekser har ingen ting med foreldre å gjøre, lekser gis ikke for at foreldre skal ta del i barnas skolegang. Noen foreldre hjelper med lekser, andre gjør det ikke.

 

Det er klart at det er stressende at man i 13 år skal gå uten noe klart skille mellom jobb og fritid. Tenk om du selv måtte ta med deg jobben hjem hver eneste dag og helg, og aldri kunne senke skuldrene når du gikk fra arbeidsplassen din. Er det rart det er frafall i skolen sier jeg, når skolen spiser opp hele livet til ungdommen. Man får jo aldri sinnsro når skolearbeidet henger over en hele forbanna tiden... er ikke rart barn i dag er stresset og deprimerte. 

Anonymkode: 8be31...761

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene har hovedansvaret for oppfostring av sine barn. Utdannelse går vel inn under dette. Ingen kan tvinge barna til å gjøre lekser, men....

Høyere utdannelse stiller krav til at man må ta ansvar for egen læring. Hvordan skal de lære å ta det ansvaret når de blir fratatt oppgaver de må planlegge og gjennomføre på egenhånd? 

Barn av ressurssterke foreldre som er opptatt av utdannelse vil fortsette å øve med sine barn. Hva skjer med klasseskillet når barna er avhengig av å ha rett type foreldre for å få repetere utenfor skoledagen? Elever som har svake skolefaglige prestasjoner vil ikke ta igjen sine medelever hvis de bare skal jobbe på skolen. Tilpasninger gjennom et lettere stoff gjør at de lærer, men de vil aldri nå igjen uten å øve ekstra ... 

Mange barn hadde en lengre "arbeidsdag" i barnehagen enn hva de får på grunnskolen. Mange hadde i tillegg flere "arbeidsdager" i barnehagen enn hva de har på skolen. Så tiden er der.. 

Anonymkode: 7a3b2...664

Forelde er ikke utdannet lærer...

Anonymkode: 504a1...03b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene har hovedansvaret for oppfostring av sine barn. Utdannelse går vel inn under dette. Ingen kan tvinge barna til å gjøre lekser, men....

Høyere utdannelse stiller krav til at man må ta ansvar for egen læring. Hvordan skal de lære å ta det ansvaret når de blir fratatt oppgaver de må planlegge og gjennomføre på egenhånd? 

Barn av ressurssterke foreldre som er opptatt av utdannelse vil fortsette å øve med sine barn. Hva skjer med klasseskillet når barna er avhengig av å ha rett type foreldre for å få repetere utenfor skoledagen? Elever som har svake skolefaglige prestasjoner vil ikke ta igjen sine medelever hvis de bare skal jobbe på skolen. Tilpasninger gjennom et lettere stoff gjør at de lærer, men de vil aldri nå igjen uten å øve ekstra ... 

Mange barn hadde en lengre "arbeidsdag" i barnehagen enn hva de får på grunnskolen. Mange hadde i tillegg flere "arbeidsdager" i barnehagen enn hva de har på skolen. Så tiden er der.. 

Anonymkode: 7a3b2...664

Det ER en forskjell på barn med ressurssterke foreldre og skolesvake foreldre, nettopp spesielt pga lekser og muligheten til hjelp. Noen har foreldre med evner og interesse av å hjelpe barna med lekser, mens andre får aldri denne hjelpen. Med å kutte lekser og heller innføre ekstra hjelp på skolen (for eksempel lengre dager) kan også barna til de med skolesvake foreldre få god nok hjelp. 

 

Med påtvungne lekser lærte ikke jeg det minste om å legge opp min egen dag og ansvar for egen læring på universitetet. Nettopp fordi for første gang så var det ingen som fortalte meg hva jeg måtte gjøre hjemme for å komme i mål. 

Ved ,ene prosjektarbeid, med for eksempel en bolk med pensum og oppgaver eleven skal være gjennom på en viss tid, der de selv legger opp arbeidsfordelingen ( ved hjelp av en lærer i bakhånd) vil være vel så nyttig.

Anonymkode: 8be31...761

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Leifern said:

Går det så mye bedre med Finland og Frankrike enn med Norge? Merkelig at Norge fungerer såpass bra kontra andre land, når skolen visstnok er den dårligste i Europa.

Vi tapper olje for harde livet nå og i et par tiår til. Så blir det bråstopp. I framtida blir Norge lutfattig, verre enn før vi fant olje. I mellomtida har vi nemlig ødelagt både skolen og arbeidsmoralen. Den som ingenting kan og ingenting gidder, har dessverre dårlige utsikter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leifern skrev:

Helt feil. Barn av ressurssterke foreldre klarer seg fint på egenhånd, uten leksehjelp fra foreldrene.

Jeg snakker ikke om leksehjelp. Jeg snakker om foreldre som leste med sine barn fra de var ung, som har lagt til rette gjennom å ha barnebøker hjemme og som tar de aktivt i bruk. Foreldre som aktivt spør om hva barna har lært og hva de skal lære. Foreldre som har gangeleker med barna sine. Foreldre som tar sine barn med på kjøkkenet og viser de matematikk i praksis gjennom baking og middagslaging. Foreldre som tar med barna i butikken og lar barna få prøve seg frem i tidlig alder med penger og handling. Foreldre som forteller engasjerende om det lokale når de drar på ferie, og som forteller om naturen når de er ute. Foreldre som bruker barnas interesser som utgangspunkt til læring. Foreldre som diskuterer med sine barn og som ser læringsmuligheter i hverdagen. 

Disse barna har en fordel.

Det finnes mange barn som ikke har lest en hel bok hjemme før de kan lese den selv. Barn som ikke har andre bøker å lese enn hva de får lånt på skolebibliokteket. Barn som ikke aner hvordan de skal smelte smør når de begynner med mat og helse. Det finnes barn på mellomtrinnet som forveksler 1 dl og 10 liter, og som ikke vet om en pakke tyggis koster mer eller mindre enn 100 kroner. Barn som knapt har vært i noe annet vann enn i dusjen før de begynner med svømming. 

Disse barna vil ikke nå de første barna igjen uten litt ekstra øving. 

Anonymkode: 7a3b2...664

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fjerne lekser gjør bare barna en bjørnetjeneste. Vanlige elever er på skolen ca 5 timer per dag og ca 50% av tiden blir brukt til skolearbeid. Lekser er nødvendig for å lære elevene selvstendig læring og fordi skoledagen er for kort. De fleste elever er ikke stresset fordi arbeidsmengden er for stor, men fordi de har blitt avhengig av sosiale medier eller dataspill og ender opp med å henge etter.

Å fjerne lekser betyr at elever bruker enda mindre tid på skolearbeid og de blir dårligere til å strukturere sin egen læring. Selv idag er dette et stort problem. Elever som er vant til å jobbe 20 timer i uken, fortsetter å jobbe 20 timer på universitet. 

Men når slike elever går ut av studiene får en del av dem store problemer. De er ikke vant til å jobbe, og gjøre selvstendig arbeid og vil derfor bare sende et par søknader i uken, og de har gjort svært lite relevant arbeid utenfor studiet. Jeg kjenner flere som var slik, og en del av dem er langtidsarbeidsledige. Om de får en jobb er de ikke vant til å jobbe 37.5 timer i uken med kjedelig arbeid og mange velger å slutte.

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker 30-60 minutter hver dag? Eller han bruker? Her kan det jo høres ut som om det er du som gjør leksene og ikke sønnen din.

Anonymkode: 4f4a4...634

Han går i andre klasse. Selvfølgelig, så trenger han at noen passer på han og følger med på hva han gjør. Jeg sitter sammen med han hele veien. Snakker, støtter, og motiverer. Samtidig som jeg alltid retter på han om han gjør en feil. 

Anonymkode: c34ac...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig at man skal engasjere seg, men hverdagen til mange er ikke lagt opp til å lese seg opp for å hjelpe barna med lekser! Jeg jobber skift, og har i tillegg 1,5 time reisevei til og fra jobb. Mannen har også lang vei. Når vi kommer hjem, er det knapt tid til fotballtrening/håndballtrening etc, middag osv. Når vi får tid til lekser, er barna så trøtte at det ender KUN opp med krangling! Leksene hos oss tar fort opptil 2 timer, pga krangling, og da har vi kanskje ikke fått gjort noe som helst. Nå er jeg heldig, og mine barn ligger foran alle i klassen i de fleste fag. Men snakker med så mange andre, som får hele ukedagene ødelagt nettopp pga umotiverte, trøtte barn, som er drittlei å måtte gjøre lekser, i tillegg til skole og fritidsaktiviteter. Mange elever lærer INGENTING av leksene. Vi går og gruer oss til leksene hver dag. 

Anonymkode: 79fc1...988

I deres tilfelle så høres det ut som om barna ikke burde ha noen form for fritidsaktivitet dersom de ikke klarer å følge opp leksene. :) 

Anonymkode: c34ac...0f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

 

2 klasse!? Det er klart lekser ikke er stressende da!

Nei eller ja til lekser har ingen ting med foreldre å gjøre, lekser gis ikke for at foreldre skal ta del i barnas skolegang. Noen foreldre hjelper med lekser, andre gjør det ikke.

 

Det er klart at det er stressende at man i 13 år skal gå uten noe klart skille mellom jobb og fritid. Tenk om du selv måtte ta med deg jobben hjem hver eneste dag og helg, og aldri kunne senke skuldrene når du gikk fra arbeidsplassen din. Er det rart det er frafall i skolen sier jeg, når skolen spiser opp hele livet til ungdommen. Man får jo aldri sinnsro når skolearbeidet henger over en hele forbanna tiden... er ikke rart barn i dag er stresset og deprimerte. 

Anonymkode: 8be31...761

I svært mange år hadde jeg ALLTID med meg jobb hjem, også i helgene, og det var ikke noe fælt med det. Fortsatt har jeg tidvis arbeidsoppgaver jeg må løse eller ta stilling til i min fritid.

Hvorfor er dere så redde for å måtte jobbe? Er dere ikke klar over hvor godt dere har det?

Anonymkode: e360a...fc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I svært mange år hadde jeg ALLTID med meg jobb hjem, også i helgene, og det var ikke noe fælt med det. Fortsatt har jeg tidvis arbeidsoppgaver jeg må løse eller ta stilling til i min fritid.

Hvorfor er dere så redde for å måtte jobbe? Er dere ikke klar over hvor godt dere har det?

Anonymkode: e360a...fc6

Man skal da for faen ikke jobbe i fritiden!

Anonymkode: 504a1...03b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I deres tilfelle så høres det ut som om barna ikke burde ha noen form for fritidsaktivitet dersom de ikke klarer å følge opp leksene. :) 

Anonymkode: c34ac...0f3

:murvegg: 

Anonymkode: 504a1...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Man skal da for faen ikke jobbe i fritiden!

Anonymkode: 504a1...03b

Svært mange gjør det, og svært mange må det. Har man en jobb man liker, er det heller ikke noe galt med det. Med ansvar følger forpliktelser, og det bør også barn lære. Ikke alle jobber har regulert arbeidstid heller.

Det er et privilegium å få gå på skole. Hvorfor man ikke vil utnytte det fullt ut, er for meg ubegripelig.

Anonymkode: e360a...fc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 12.4.2018 den 10.21, AnonymBruker skrev:

Man trenger å lære seg å jobbe selvstendig. Det er ikke foreldrenes oppgave å hjelpe med lekser. Dersom man ikke får til leksene, skal det følges opp av lærere.

Hvorfor er man mot å lære barn gode arbeidsvaner, og sette dem i stand til å jobbe selvstendig?

Anonymkode: e360a...fc6

Men sånn er det jo ikke. 

I gamle dager var det sånn, men nå må foreldrene bruke tid på dette etter jobb, og siden ting læres på en ny måte kan foreldre gå kurs eller  kjøpe lekselæringsbøker for å kunne være til best mulig hjelp.  med barnas fritidsaktiviteter og dugnader på disse i tillegg blir det lite fritid igjen for en flerbarnsfamilie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svært mange gjør det, og svært mange må det. Har man en jobb man liker, er det heller ikke noe galt med det. Med ansvar følger forpliktelser, og det bør også barn lære. Ikke alle jobber har regulert arbeidstid heller.

Det er et privilegium å få gå på skole. Hvorfor man ikke vil utnytte det fullt ut, er for meg ubegripelig.

Anonymkode: e360a...fc6

Tror ikke du skjønner hva vi snakker om

Anonymkode: 504a1...03b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mrs.Purdey said:

Men sånn er det jo ikke. 

I gamle dager var det sånn, men nå må foreldrene bruke tid på dette etter jobb, og siden ting læres på en ny måte kan foreldre gå kurs eller  kjøpe lekselæringsbøker for å kunne være til best mulig hjelp.  med barnas fritidsaktiviteter og dugnader på disse i tillegg blir det lite fritid igjen for en flerbarnsfamilie. 

Jo, det er sånn. Skal man studere, må man kunne jobbe selvstendig for å få noe ut av studiene, og svært mange jobber krever at man klarer å strukturere seg selv og jobbe på egenhånd med riktig prioritering av både tid og oppgaver.

Å ta bort leksearbeidet er ondsinnet, og gjør det bare verre for de som allerede sliter.

Gode arbeidsvaner og selvstendighet er ikke avleggs. Dersom skolen ikke klarer å følge opp leksearbeidet uten foreldres medvirkning, må den selv se på hva den driver med.

Fritidsaktiviteter skal ikke prioriteres foran skole. Hva tenker folk på?

Anonymkode: e360a...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...