Gå til innhold

Slutt med lekser, nå!


AnonymBruker

?  

82 stemmer

  1. 1. ?

    • Ja
      37
    • Nei
      45


Anbefalte innlegg

Lekser er ikke ment for å lære noe nytt, men for en repeterende funksjon slik at kunnskap skal sitte bedre og dypere. Skal man lære noe så må man ofte gå gjennom stoffet flere ganger før det sitter skikkelig.

Lekser liker jeg også, for da får jeg også en mye bedre innsikt i hva de egentlig driver på med i skolen. Da får barnet fortalt til meg, jeg kan gi barnet enda mer kunnskap om temaet.

Barnet her liker som oftest tiden med leksene. Jeg sitter sammen med barnet og oppmunterer og motiverer. Det er en kvalitetstid som vi har sammen også. Det er genrelt en lysbetont tid. Det er klart at vi også møter humper, men det må vi jo bare løse etterhvert som det kommer, akkurat slik barnet også må lære seg for å klare seg så godt som mulig senere i livet. Livet er ikke en dans på roser, det er motstand. Men da må kan jobbe seg gjennom dette. Mye læring i det også!

Anonymkode: 57df6...a9b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger å lære seg å jobbe selvstendig. Det er ikke foreldrenes oppgave å hjelpe med lekser. Dersom man ikke får til leksene, skal det følges opp av lærere.

Hvorfor er man mot å lære barn gode arbeidsvaner, og sette dem i stand til å jobbe selvstendig?

Anonymkode: e360a...fc6

Har du barn på småtrinnet? Jobber de selvstendig? Sier lærerne på foreldremøtene at dette er noe barna skal jobbe med selvstendig? Vi blir tutet ørene fulle med at lekser er vår oppgave å hjelpe med og det er SÅ viktig. Hvis ikke blir barna våre tapere. Vi får ukeplanene. Vi får kapitlene som skal leses og gjennomgås og forstås. Vi får beskjed om hvor VI skal sende spørsmål VÅRE om leksene og beskjeder når det ikke er gjort og hvorfor ( folk snakker om curlingforeldre, læreren til det ene barnet mitt sa faktisk det på foreldremøte her om dagen, at VI måtte sende epostmelding og si ifra hvis lekser eventuelt ikke ble innlevert OG HVORFOR, så BARNA SLAPP DET. Jeg har mast på i årevis at akkurat det, det får du jammen meg forklare til læreren din selv. Jeg føler jeg sladrer hvis jeg skal skrive: " Bella var lat og trenerte og kom seg ikke igjennom denne uken heller, selv om vi maste. Det ente i gråt. Det er ikke for vanskelig eller for mye, hun satt bare og dilla, og vi var ikke oppmerksomme nok, da vi hjalp lillebroren med lekser begge dagene. Hun sa selv det gikk greit, men når jeg skulle se over da jeg pakket sekken hennes i går kveld, ser jeg det ikke er gjort. beklager. Hilsen Bellas Mamma....." Jeg nekter.). Vi får skriftlig halvårsrapportering der det står at vi må øve mer på helt konkrete ting, som firegangern eller kretsløpet i naturen, digital klokke og få barnet til å lese igjennom norskbesvarelsene en gang til før han leverer. Vi får lenker til tips om gode nettsider som bør kikkes på sammen med barna.

Greit hvis det bare var barna som fikk en rimelig mengde lekser, men i vårt hus er det mest jobb for oss.

Anonymkode: 69d75...3df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du barn på småtrinnet? Jobber de selvstendig? Sier lærerne på foreldremøtene at dette er noe barna skal jobbe med selvstendig? Vi blir tutet ørene fulle med at lekser er vår oppgave å hjelpe med og det er SÅ viktig. Hvis ikke blir barna våre tapere. Vi får ukeplanene. Vi får kapitlene som skal leses og gjennomgås og forstås. Vi får beskjed om hvor VI skal sende spørsmål VÅRE om leksene og beskjeder når det ikke er gjort og hvorfor ( folk snakker om curlingforeldre, læreren til det ene barnet mitt sa faktisk det på foreldremøte her om dagen, at VI måtte sende epostmelding og si ifra hvis lekser eventuelt ikke ble innlevert OG HVORFOR, så BARNA SLAPP DET. Jeg har mast på i årevis at akkurat det, det får du jammen meg forklare til læreren din selv. Jeg føler jeg sladrer hvis jeg skal skrive: " Bella var lat og trenerte og kom seg ikke igjennom denne uken heller, selv om vi maste. Det ente i gråt. Det er ikke for vanskelig eller for mye, hun satt bare og dilla, og vi var ikke oppmerksomme nok, da vi hjalp lillebroren med lekser begge dagene. Hun sa selv det gikk greit, men når jeg skulle se over da jeg pakket sekken hennes i går kveld, ser jeg det ikke er gjort. beklager. Hilsen Bellas Mamma....." Jeg nekter.). Vi får skriftlig halvårsrapportering der det står at vi må øve mer på helt konkrete ting, som firegangern eller kretsløpet i naturen, digital klokke og få barnet til å lese igjennom norskbesvarelsene en gang til før han leverer. Vi får lenker til tips om gode nettsider som bør kikkes på sammen med barna.

Greit hvis det bare var barna som fikk en rimelig mengde lekser, men i vårt hus er det mest jobb for oss.

Anonymkode: 69d75...3df

Du kan ikke bruke dine barns negative oplevelser med lærere som går utover sine mandater som et generelt argument mot lekser.

Det er barna som skal lære å jobbe selsvstendig med læring. Det du beskriver er ikke slik det skal være, og det forstår jeg godt at du reagerer på.

Anonymkode: e360a...fc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot hjemmelekser, men for lenger skoledag med en time arbeidsplantid. Der kan elevene jobbe med repiterende oppgaver tilpasset ferdigheter, lese og fordype seg i temaer etter interesse. 

Anonymkode: 85430...881

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot hjemmelekser, men for lenger skoledag med en time arbeidsplantid. Der kan elevene jobbe med repiterende oppgaver tilpasset ferdigheter, lese og fordype seg i temaer etter interesse. 

Anonymkode: 85430...881

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig som gjør at enkwlte saker skal få oppmerksomhet hos TV-stasjoner og nettaviser? 

Er det kommentarer som "tar av" på for eksempel Facebook eller Instagram som skal bestemme dagsorden hos bladsmørere? 

Anonymkode: 79057...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette useriøse kravet om å fjerne leksene kan passe kun når det kommer fra barn i barneskolen og kan tilskrives deres umodenhet og mangel av livserfaring. Eventuelt eldre personer med samme egenskaper. Det er kun positive sider med lekser. Gidder man ikke gjøre dem og ser man ikke verdien når man er kommet opp på ungdomsskolen/videregående/senere, er skolen trolig feil sted for vedkommende å være.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det egentlig som gjør at enkwlte saker skal få oppmerksomhet hos TV-stasjoner og nettaviser? 

Er det kommentarer som "tar av" på for eksempel Facebook eller Instagram som skal bestemme dagsorden hos bladsmørere? 

Anonymkode: 79057...9a7

Feil tråd

23 minutter siden, Drizzt skrev:

Dette useriøse kravet om å fjerne leksene kan passe kun når det kommer fra barn i barneskolen og kan tilskrives deres umodenhet og mangel av livserfaring. Eventuelt eldre personer med samme egenskaper. Det er kun positive sider med lekser. Gidder man ikke gjøre dem og ser man ikke verdien når man er kommet opp på ungdomsskolen/videregående/senere, er skolen trolig feil sted for vedkommende å være.

 

Nice try.

Anonymkode: 504a1...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Peaches skrev:

Lekser har aldri vært et problem før nyere tid. Jeg likte å gjøre lekser da jeg var liten. Trengte jeg hjelp, fikk jeg god hjelp av foreldrene mine. Lekser var mye mer irriterende på ungdomsskolen/videregående, men siden jeg ikke alltid var så flink til å følge med i timen, så fikk jeg lært mye etter skoletid også.

Men hva hvis foreldrene ikke kan hjelpe da? Jeg kan aldri få barn for er ikke mye jeg kunne bidratt med på leksefronten gitt.. og det er ikke alle som har råd til ekstra lærer på fritiden heller. 

Anonymkode: a599d...dc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot lekser i seg selv, men det #21 beskriver i sitt innlegg, nemlig disse leksene for foreldre som man stadig får. Lekser er noe barna i hovedsak skal gjøre selv, selvsagt med litt hjelp innimellom. Men skolen kommer med "forslag" (som oppleves som krav) til hva vi (altså ikke barnet, men foreldrene og barnet) bør øve mer på i tillegg til leksene på lekseplanen. Til alt overmål er også flere av leksene på lekseplanen såkalte "familieoppgaver" som krever at foreldrene gjør x sammen med ungene. De fleste av disse leksene har jeg endt opp med å gjøre selv fordi de var for vanskelige for barnet... Sånt irriterer meg. Da jeg gikk på skolen gjorde jeg alle leksene mine alene, var aldri noe som involverte foreldrene. Men "vanlige" lekser som lesetrening og mattestykker er helt OK og etter min mening nødvendig.

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://m.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/slutt-med-lekser-na/3423436547.html

På tide å kutte ut lekser? Jeg er helt enig, lekser er helt unødvendig. Man skal gjøre arbeid på skolen hvor lærer kan hjelpe deg, ikke tvinge foreldre til å leke lærer..,

Anonymkode: 504a1...03b

Ja. Hvorfor ikke?

hvorfor ikke bare kutte ut skolen i samme slengen?

fantastisk. 

Flere bra forslag?

Anonymkode: 62b7f...63d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Drizzt skrev:

Dette useriøse kravet om å fjerne leksene kan passe kun når det kommer fra barn i barneskolen og kan tilskrives deres umodenhet og mangel av livserfaring. Eventuelt eldre personer med samme egenskaper. Det er kun positive sider med lekser. Gidder man ikke gjøre dem og ser man ikke verdien når man er kommet opp på ungdomsskolen/videregående/senere, er skolen trolig feil sted for vedkommende å være.

 

Eventuelt kan barna som ikke klarer det få frislipp. Men følelsene til disse barna så mye at alle skal med i dragsuget. 

Alle skal være like dårlige. Jippi. 

Anonymkode: 62b7f...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri forstått hva folk mener er stressende med lekser. Jeg har en sønn som går i andre klasse som har siden første klasse fått tilbud om leksehjelp, og  som vi har takket nei til hele veien. Vi gjør det på kvelden. Han har lesing, skriving, matte og en del ord som skal pugges. Alt i alt så bruker vi rundt 30-60 minutter hver dag. Det syns jeg er helt akseptabelt. Jeg tenker det er en viktig del av forberedelsen til videre skolegang og at det er viktig for foreldrene å ta en del i barna sin skolegang.

Anonymkode: c34ac...0f3

Vi bruker 30-60 minutter hver dag? Eller han bruker? Her kan det jo høres ut som om det er du som gjør leksene og ikke sønnen din.

Anonymkode: 4f4a4...634

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må få mye mere lekser, framfor mindre. Hvordan skal vi ellers i framtida kunne konkurrere med øst-asiatene? De er både litt mer intelligente enn oss og har knallharde og knallgode skoler. Også afrikanerne, Jordas dummeste folkegruppe, vil kunne passere oss om vi ikke gidder lære noe.

Endret av GauteS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, GauteS skrev:

Vi må få mye mere lekser, framfor mindre. Hvordan skal vi ellers i framtida kunne konkurrere med øst-asiatene? De er både litt mer intelligente enn oss og har knallharde og knallgode skoler. Også afrikanerne, Jordas dummeste folkegruppe, vil kunne passere oss om vi ikke gidder lære noe.

Hva med alle de timene barna faktisk er på skolen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva hvis foreldrene ikke kan hjelpe da? Jeg kan aldri få barn for er ikke mye jeg kunne bidratt med på leksefronten gitt.. og det er ikke alle som har råd til ekstra lærer på fritiden heller. 

Anonymkode: a599d...dc9

Ungene skal først og fremst klare dette selv. Får de det ikke til, er det lærerens oppgave å lære. På ungdomskolen når de begynner med karakterer, er de blitt såpass voksne at de bør ta ansvar for egen læring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette seriøst?

Selvfølgelig skal man ha lekser, må få gode vaner fra man er liten og viktig at foreldre er engasjert og stiller opp om noe er vanskelig. Synes foreldre som er i mot lekser er late, tenk på alt barna dine kan lære istedetfor å ha mer fritid selv.

Anonymkode: 8212b...a7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Hvorfor ikke?

hvorfor ikke bare kutte ut skolen i samme slengen?

fantastisk. 

Flere bra forslag?

Anonymkode: 62b7f...63d

:facepalm:

25 minutter siden, GauteS skrev:

Vi må få mye mere lekser, framfor mindre. Hvordan skal vi ellers i framtida kunne konkurrere med øst-asiatene? De er både litt mer intelligente enn oss og har knallharde og knallgode skoler. Også afrikanerne, Jordas dummeste folkegruppe, vil kunne passere oss om vi ikke gidder lære noe.

De gjør mer enn nok på skolen. Jobben til lærerne er å hjelpe elevene, ikke videreføre arbeid til foreldrene :klaske: 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er dette seriøst?

Selvfølgelig skal man ha lekser, må få gode vaner fra man er liten og viktig at foreldre er engasjert og stiller opp om noe er vanskelig. Synes foreldre som er i mot lekser er late, tenk på alt barna dine kan lære istedetfor å ha mer fritid selv.

Anonymkode: 8212b...a7d

Hvis du følger med på nyhetene så vet du at det er et het tema..

Anonymkode: 504a1...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ja til lekser. Jeg mener at mengden lekser som gis er helt akseptabel og at det er viktig at foreldrene engasjerer seg i barna sin skolegang. 30-60 minutter hver dag er en helt akseptabel mengde. 

Ja, det kan godt være mulig. :) 

Anonymkode: c34ac...0f3

Enig at man skal engasjere seg, men hverdagen til mange er ikke lagt opp til å lese seg opp for å hjelpe barna med lekser! Jeg jobber skift, og har i tillegg 1,5 time reisevei til og fra jobb. Mannen har også lang vei. Når vi kommer hjem, er det knapt tid til fotballtrening/håndballtrening etc, middag osv. Når vi får tid til lekser, er barna så trøtte at det ender KUN opp med krangling! Leksene hos oss tar fort opptil 2 timer, pga krangling, og da har vi kanskje ikke fått gjort noe som helst. Nå er jeg heldig, og mine barn ligger foran alle i klassen i de fleste fag. Men snakker med så mange andre, som får hele ukedagene ødelagt nettopp pga umotiverte, trøtte barn, som er drittlei å måtte gjøre lekser, i tillegg til skole og fritidsaktiviteter. Mange elever lærer INGENTING av leksene. Vi går og gruer oss til leksene hver dag. 

Anonymkode: 79fc1...988

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...