Gå til innhold

Slutt med lekser, nå!


AnonymBruker

?  

82 stemmer

  1. 1. ?

    • Ja
      37
    • Nei
      45


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man trenger å lære seg å jobbe selvstendig. Det er ikke foreldrenes oppgave å hjelpe med lekser. Dersom man ikke får til leksene, skal det følges opp av lærere.

Hvorfor er man mot å lære barn gode arbeidsvaner, og sette dem i stand til å jobbe selvstendig?

Anonymkode: e360a...fc6

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ment det i mange år. Lekser er bare stress for alle parter. En oppgave å gjøre hjemme nå og da er ok, men lekser, Nei!

Anonymkode: 643d1...e3c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ment det i mange år. Lekser er bare stress for alle parter. En oppgave å gjøre hjemme nå og da er ok, men lekser, Nei!

Anonymkode: 643d1...e3c

Enig!

Anonymkode: 504a1...03b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt. Obligatoriske lekser skal vekk, men elevene skal fremdeles lese skolearbeid etter skolen? 

Anonymkode: a5171...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekser har aldri vært et problem før nyere tid. Jeg likte å gjøre lekser da jeg var liten. Trengte jeg hjelp, fikk jeg god hjelp av foreldrene mine. Lekser var mye mer irriterende på ungdomsskolen/videregående, men siden jeg ikke alltid var så flink til å følge med i timen, så fikk jeg lært mye etter skoletid også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri forstått hva folk mener er stressende med lekser. Jeg har en sønn som går i andre klasse som har siden første klasse fått tilbud om leksehjelp, og  som vi har takket nei til hele veien. Vi gjør det på kvelden. Han har lesing, skriving, matte og en del ord som skal pugges. Alt i alt så bruker vi rundt 30-60 minutter hver dag. Det syns jeg er helt akseptabelt. Jeg tenker det er en viktig del av forberedelsen til videre skolegang og at det er viktig for foreldrene å ta en del i barna sin skolegang.

Anonymkode: c34ac...0f3

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri forstått hva folk mener er stressende med lekser. Jeg har en sønn som går i andre klasse som har siden første klasse fått tilbud om leksehjelp, og  som vi har takket nei til hele veien. Vi gjør det på kvelden. Han har lesing, skriving, matte og en del ord som skal pugges. Alt i alt så bruker vi rundt 30-60 minutter hver dag. Det syns jeg er helt akseptabelt. Jeg tenker det er en viktig del av forberedelsen til videre skolegang og at det er viktig for foreldrene å ta en del i barna sin skolegang.

Anonymkode: c34ac...0f3

Nei

Anonymkode: 504a1...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Anonymkode: 504a1...03b

Flotte argumenter fra de som er i mot lekser. Nydelig!

Anonymkode: 9a617...fbe

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Flotte argumenter fra de som er i mot lekser. Nydelig!

Anonymkode: 9a617...fbe

Ditto

Anonymkode: 504a1...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei

Anonymkode: 504a1...03b

Nei til hva da?

Anonymkode: c34ac...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei til hva da?

Anonymkode: c34ac...0f3

Nei til lekser!

Anonymkode: 504a1...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei til hva da?

Anonymkode: c34ac...0f3

Tipper, ut fra svarene vedkommende har gitt i tråden, at det først og fremst er en som er lei av egne lekser. Jeg kjenner oppegående folk som mener man bør slutte med lekser, altså, men dette er vel antagelig en som er lei av sine egne.

Anonymkode: ba8c5...79e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tipper, ut fra svarene vedkommende har gitt i tråden, at det først og fremst er en som er lei av egne lekser. Jeg kjenner oppegående folk som mener man bør slutte med lekser, altså, men dette er vel antagelig en som er lei av sine egne.

Anonymkode: ba8c5...79e

Ikke hatt lekser på 10 år så. Hvis du leser artikkelen så forstår du hvorfor drt bør fjernes. Flertallet er enig !

Anonymkode: 504a1...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke at barn burde ha lekser, men at man fra ungdomsskolen av burde ha noe, men mindre enn det som er i dag, og at det kanskje blir innført gradvis fra 7. klasse. 

Det som derimot burde gjøres er å endre måten det blir gjort på. Istedenfor at de feks skal lese noe eller gjøre oppgaver for å lære, må stoffet være ren repetisjon, slik at leksene har en annen hensikt enn det læringen på skolen har. 

Anonymkode: a260b...7c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei til lekser!

Anonymkode: 504a1...03b

Jeg sier ja til lekser. Jeg mener at mengden lekser som gis er helt akseptabel og at det er viktig at foreldrene engasjerer seg i barna sin skolegang. 30-60 minutter hver dag er en helt akseptabel mengde. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tipper, ut fra svarene vedkommende har gitt i tråden, at det først og fremst er en som er lei av egne lekser. Jeg kjenner oppegående folk som mener man bør slutte med lekser, altså, men dette er vel antagelig en som er lei av sine egne.

Anonymkode: ba8c5...79e

Ja, det kan godt være mulig. :) 

Anonymkode: c34ac...0f3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ett barn som henger litt etter i noen fag og er helt normal i andre fag. I de fagene han sliter med så må jeg sitte ved siden av han og nærmest presse han igjennom leksene. Ingen liker å gjøre noe de ikke får til. For at han ikke skal henge enda mer etter så må han gjøre lekser. Men for meg og han så er det en kjempe negativ ting som ødelegger hver eneste ettermiddag. Jeg har prøvd å gjøre det til en positiv ting eller ikke fullt så negativ, men det går ikke. Det er rett og slett en kamp, hver eneste dag. Han går siste del av barneskolen og jeg er dritt lei lekser! 

Jeg opplever både læreren og skolen som fornuftige når mengden blir for stor. De mener at det ikke skal bli noe negativt og en kamp, men det blir det hos oss. 

Anonymkode: e1b8c...187

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hatt lekser på 10 år så. Hvis du leser artikkelen så forstår du hvorfor drt bør fjernes. Flertallet er enig !

Anonymkode: 504a1...03b

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ja til lekser. Jeg mener at mengden lekser som gis er helt akseptabel og at det er viktig at foreldrene engasjerer seg i barna sin skolegang. 30-60 minutter hver dag er en helt akseptabel mengde. 

Ja, det kan godt være mulig. :) 

Anonymkode: c34ac...0f3

Må lære å lese gjennom tråder før du kommenterer 🙂

Anonymkode: 504a1...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må lære å lese gjennom tråder før du kommenterer 🙂

Anonymkode: 504a1...03b

Ja til lekser :) 

Anonymkode: c34ac...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja til lekser :) 

Anonymkode: c34ac...0f3

Men å begrense litt?

Anonymkode: 504a1...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...