Gå til innhold

Kan jeg koble ut gammelt dusjkabinett selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe nytt dusjkabinett. For å vite hvilken dimensjon trykkslanger for vanntilkobling jeg må kjøpe, må jeg koble ut slangene for å måle diameteren på vannuttaket. Da må jeg stenge av vannet.

Men hvis jeg gjør det, kan jeg da putte slangene inn igjen fram til det nye dusjkabinettet blir koblet opp (om noen dager)? For å unngå vannsøl/lekkasjer når jeg skrur på vannet igjen altså? Har ikke tenkt å bruke det gamle dusjkabinettet igjen etter at jeg har målt vannuttaksgjengene.

Anonymkode: 653a6...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke slanger mener du på? Som disse?
01_Porsgrund_Haanddusj_med_slange_Shower

Anonymkode: 343dc...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike som de over har jeg byttet selv uten å måtte stenge vannet her jeg bor. Men jeg vet ikke hvordan det er hos deg på ditt bad.

Anonymkode: 343dc...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke skru av engang for å måle. Ofte står det på, og hvis ikke er det enten 1/2 eller 3/4. 1/2 er 12,7mm, 3/4 er 19,1 eller 21,1mm. Du klarer jo se om koblingen er ca 13 eller 19mm☺

Anonymkode: 37595...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slike som de over har jeg byttet selv uten å måtte stenge vannet her jeg bor. Men jeg vet ikke hvordan det er hos deg på ditt bad.

Anonymkode: 343dc...fb2

Ps. Hos meg er det en hendel på krana i dusjen som man trekker opp for å få vann den slangen som går til selve dusjsprederen i dusjen. Denne trykkes ned når man vil ha vann i krana i steden (for å fylle vann i bøtter o.l.).

Anonymkode: 343dc...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne slanger:

https://megaflis.no/flx-trykkslange-1-2-vinkel-x-3-4-vinkel-120cm.html

Kjøper man et kabinett på megaflis så står det at man også må kjøpe: "Trykkslanger for vanntilkobling. Dimensjon avhenger av vannuttak, ½ eller ¾. Lengde på tilkobling måles fra vannuttak til dusjarmatur."

Anonymkode: 653a6...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne slanger:

https://megaflis.no/flx-trykkslange-1-2-vinkel-x-3-4-vinkel-120cm.html

Kjøper man et kabinett på megaflis så står det at man også må kjøpe: "Trykkslanger for vanntilkobling. Dimensjon avhenger av vannuttak, ½ eller ¾. Lengde på tilkobling måles fra vannuttak til dusjarmatur."

Anonymkode: 653a6...258

Har du også slike fra før,  mellom vannuttak og dusjarmatur? Disse må vel rørlegger koble av og på for å få det helt tett.

Anonymkode: 343dc...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du også slike fra før,  mellom vannuttak og dusjarmatur? Disse må vel rørlegger koble av og på for å få det helt tett.

Anonymkode: 343dc...fb2

Bare hvis en selv ikke klarer å skru. Det er pakkninger i den nye som forhindrer lekkasjer. ellers er det bare å skru sammen. Helt uten rørlegger.

Anonymkode: 2a59f...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger vel ikke skru av engang for å måle. Ofte står det på, og hvis ikke er det enten 1/2 eller 3/4. 1/2 er 12,7mm, 3/4 er 19,1 eller 21,1mm. Du klarer jo se om koblingen er ca 13 eller 19mm☺

Anonymkode: 37595...868

Ser ut som om den er ca 14-15 mm når jeg måler mens slangen er i. Men det kan den jo ikke være. Står ingenting på gjengen.

Men uansett så lurer jeg på om jeg kan demontere den gamle dusjen, og så skru på vannet igjen i ett par dager før den nye blir montert. Vil gjerne ha tid til å vaske ordentlig osv. bak der.

Hvis ja: hvorfor må jeg da i det hele tatt stenge vannet til å begynne med?

TS

Anonymkode: 653a6...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som om den er ca 14-15 mm når jeg måler mens slangen er i. Men det kan den jo ikke være. Står ingenting på gjengen.

Men uansett så lurer jeg på om jeg kan demontere den gamle dusjen, og så skru på vannet igjen i ett par dager før den nye blir montert. Vil gjerne ha tid til å vaske ordentlig osv. bak der.

Hvis ja: hvorfor må jeg da i det hele tatt stenge vannet til å begynne med?

TS

Anonymkode: 653a6...258

Hvis denne slangen er mellom vannuttak og dusjarmatur, står det jo vanntrykk på der, og da må vannet jo stenges.

Anonymkode: 343dc...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som om den er ca 14-15 mm når jeg måler mens slangen er i. Men det kan den jo ikke være. Står ingenting på gjengen.

Men uansett så 2) lurer jeg på om jeg kan demontere den gamle dusjen, og så skru på vannet igjen i ett par dager før den nye blir montert. Vil gjerne ha tid til å vaske ordentlig osv. bak der.

Hvis ja: 1) hvorfor må jeg da i det hele tatt stenge vannet til å begynne med?

TS

Anonymkode: 653a6...258

1) Hvis denne slangen er mellom vannuttak og dusjarmatur, står det jo vanntrykk på der, og da må vannet jo stenges.

2) Da vil det jo styrte vann med fullt trykk rett ut fra veggen!

Anonymkode: 343dc...fb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ut som om den er ca 14-15 mm når jeg måler mens slangen er i. Men det kan den jo ikke være. Står ingenting på gjengen.

Men uansett så lurer jeg på om jeg kan demontere den gamle dusjen, og så skru på vannet igjen i ett par dager før den nye blir montert. Vil gjerne ha tid til å vaske ordentlig osv. bak der.

Hvis ja: hvorfor må jeg da i det hele tatt stenge vannet til å begynne med?

TS

Anonymkode: 653a6...258

Du må jo ha noe som stopper vannet fra og komme ut der blandebatteriet skulle sittet, kan gjøres så enkelt som og midlertidig montere blandebatteriet tilbake etter du har fjernet det gamle dusjkabinettet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Apis skrev:

Du må jo ha noe som stopper vannet fra og komme ut der blandebatteriet skulle sittet, kan gjøres så enkelt som og midlertidig montere blandebatteriet tilbake etter du har fjernet det gamle dusjkabinettet 

Tusen takk for svar! Til deg over også! :)

Å montere blandebatteriet på igjen, det krever ikke rørlegger eller spesialutstyr for å få det tett igjen?

Er blandebatteri, termostat og armatur det samme? Batteriet og termostaten sitter inni armaturet kanskje?

Anonymkode: 653a6...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Til deg over også! :)

Å montere blandebatteriet på igjen, det krever ikke rørlegger eller spesialutstyr for å få det tett igjen?

Er blandebatteri, termostat og armatur det samme? Batteriet og termostaten sitter inni armaturet kanskje?

Anonymkode: 653a6...258

Siste først, ja det er det samme og det stemmer, tror blandebatteri og armatur blir brukt litt om hverandre , litt gjengeteip og en skiftenøkkel er det du trenger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du trenger 2stk 3/4’’ kapper. 

Rørtommer er ikke det samme som vanlige «byggtommer». 

Slangene skal være 3/4 i enden inn mot veggen og 1/2 inn mot dusjkabinettet. Gjennomføringene i kabinettet er 1/2 skjønner du. 

Megaflis skriver at du må måle for å sikre seg.

Anonymkode: 448b1...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du bruker ikke gjengetape. Du bruker pakninger til både kappene og til slangene.

I utgangspunktet trenger du ikke rørlegger (forsikringen krever ikke det i dette tilfelle) Men om du er veldig usikker på hva du holder på med er det kanskje lurt. Enhver må bedømme sine egne evner. (Noen har rett og slett ti tommeltotter)

Anonymkode: 448b1...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2018 den 16.57, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg skal kjøpe nytt dusjkabinett. For å vite hvilken dimensjon trykkslanger for vanntilkobling jeg må kjøpe, må jeg koble ut slangene for å måle diameteren på vannuttaket. Da må jeg stenge av vannet.

Men hvis jeg gjør det, kan jeg da putte slangene inn igjen fram til det nye dusjkabinettet blir koblet opp (om noen dager)? For å unngå vannsøl/lekkasjer når jeg skrur på vannet igjen altså? Har ikke tenkt å bruke det gamle dusjkabinettet igjen etter at jeg har målt vannuttaksgjengene.

Anonymkode: 653a6...258

Hva i all verden får deg til å tro og mene at du skal måtte måle dimensjonen på standard koblingsrør? Ta bilde og vis til en rørlegger, han vil sannsynligfis vite hva du har uten å se noe bilde. Du lager deg heøt unødvendige både bekymringer og problemer/arbeid med tankegangen din.

Anonymkode: 28f27...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...