Gå til innhold

AFIS-fullmektig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som jobber som AFIS-fullmektig?

Leser på nettet men lurer fortsatt på hvilke arbeidstider som er vanlige? Jobber man mye alene eller har man noen å støtte seg på, særlig som nyutdannet? 

 

Anonymkode: 9f97e...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet som Afis :) Arbeidstider varierer veldig alt etter hvilken lufthavn man jobber på. Det som er vanlig er ca 30-60 min før og etter åpningstid av flyplassen. Etter utdannelsen i Malmø er ferdig, skal man ut på enhet for førstegangsutsjekk. Da jobber man ganske mange timer i tårnet sammen med en instruktør, før man har utsjekk med en kollega og sensor fra Luftfartstilsynet.

Som nyutdannet vil du jobbe mest alene på de minste plassene hvor bemanningen er lav. Andre steder kan man jobbe en del sammen på dagtid da det er personell som har administrative vakter 8-16. Men blir alene mye av tiden på tidlig- og senvakter.

Ellers vil jeg varmt anbefale yrket! Det er veldig kjekt og utfordrende, i tillegg til at lønna er bra til såpass kort utdanning.

Er bare å spørre mer om du lurer på noe :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobbet som AFIS-fullmektig, men valgte å slutte for ett år siden grunnet Avinors planer om opprettelse av tårnsenter i Bodø. For meg er det ikke aktuelt å bli boende i Bodø resten av livet, og valgte å gå en annen vei. Men det skal sies at dette var den eneste grunnen også, jeg elsket jobben. 

Av de stedene jeg har jobbet har de fleste hatt tidligvakter som har begynt i 05-tiden til 1300. Senvakt har gått fra 1300 til ca 2200. Sjeldent natt på AFIS steder, men noen har beredskapsvakt. 

Kunne du tenkt deg på sikt å bosette deg fast i Bodø, men ha noen flotte år rundt omkring i landet først, tjene godt og ha betalt utdanning så vil jeg anbefale deg å søke. 

Svarer også gjerne om du lurer på noe. 

Anonymkode: 89037...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider