Gå til innhold

AFIS-fullmektig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som jobber som AFIS-fullmektig?

Leser på nettet men lurer fortsatt på hvilke arbeidstider som er vanlige? Jobber man mye alene eller har man noen å støtte seg på, særlig som nyutdannet? 

 

Anonymkode: 9f97e...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har jobbet som Afis :) Arbeidstider varierer veldig alt etter hvilken lufthavn man jobber på. Det som er vanlig er ca 30-60 min før og etter åpningstid av flyplassen. Etter utdannelsen i Malmø er ferdig, skal man ut på enhet for førstegangsutsjekk. Da jobber man ganske mange timer i tårnet sammen med en instruktør, før man har utsjekk med en kollega og sensor fra Luftfartstilsynet.

Som nyutdannet vil du jobbe mest alene på de minste plassene hvor bemanningen er lav. Andre steder kan man jobbe en del sammen på dagtid da det er personell som har administrative vakter 8-16. Men blir alene mye av tiden på tidlig- og senvakter.

Ellers vil jeg varmt anbefale yrket! Det er veldig kjekt og utfordrende, i tillegg til at lønna er bra til såpass kort utdanning.

Er bare å spørre mer om du lurer på noe :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobbet som AFIS-fullmektig, men valgte å slutte for ett år siden grunnet Avinors planer om opprettelse av tårnsenter i Bodø. For meg er det ikke aktuelt å bli boende i Bodø resten av livet, og valgte å gå en annen vei. Men det skal sies at dette var den eneste grunnen også, jeg elsket jobben. 

Av de stedene jeg har jobbet har de fleste hatt tidligvakter som har begynt i 05-tiden til 1300. Senvakt har gått fra 1300 til ca 2200. Sjeldent natt på AFIS steder, men noen har beredskapsvakt. 

Kunne du tenkt deg på sikt å bosette deg fast i Bodø, men ha noen flotte år rundt omkring i landet først, tjene godt og ha betalt utdanning så vil jeg anbefale deg å søke. 

Svarer også gjerne om du lurer på noe. 

Anonymkode: 89037...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Tilfeldigvis så bor jeg i Bodø området og kunne tenkt meg å bo her i området resten av livet.

Men er det vanlig å jobbe hver dag, eller har dere sånne langvakter sånn at man får litt sammenhengende fri innimellom? Samt helgejobb. Ser for meg å pendle ca 1 time hver vei, til og fra jobb. Men vil nødig kjøre 5 dager i uka på jobb. Kunne heller tenkt meg å jobbe lengre vakter og kanskje 3-4 dager i uka. 

Hvordan var det lagt opp der dere var?

Så det er sannsynlig at det blir en del arbeidsplasser for AFIS-fullmektige på Bodø Lufthavn i årene fremover? 

Også lurte jeg på opptaksprøvene. Står at man egentlig ikke kan forberede seg til dem. Men var de veldig vanskelige og få som besto dem, eller?

Ts.

Anonymkode: 9f97e...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan turnus blir på sentralen kan jeg ikke svare for. 
På de enhetene jeg har jobbet har alt variert fra lange vakter og mye fri, til ikke fullt så lange vakter og noe "langfri" (3-5 dager sammenhengende fri med helg) 2 ganger i løpet av en turnusperiode. 

Regner med at det blir mer standarisert turnus i en sentral, og mindre langfri. 

Alle AFIS-enhetene skal på sikt inn i en sentral, og foreløpig er det kun Bodø som huser en slik sentral. Så ja, på sikt skal alle AFIS jobbene til Bodø. 

Når jeg søkte var det ca 550 søknader og 36 som fikk tilbud om jobb. Dette var riktig nok flygeleder, men regner med det er relativt likt på AFIS. 

Anonymkode: 89037...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎04‎.‎2018 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Tilfeldigvis så bor jeg i Bodø området og kunne tenkt meg å bo her i området resten av livet.

Men er det vanlig å jobbe hver dag, eller har dere sånne langvakter sånn at man får litt sammenhengende fri innimellom? Samt helgejobb. Ser for meg å pendle ca 1 time hver vei, til og fra jobb. Men vil nødig kjøre 5 dager i uka på jobb. Kunne heller tenkt meg å jobbe lengre vakter og kanskje 3-4 dager i uka. 

Hvordan var det lagt opp der dere var?

Så det er sannsynlig at det blir en del arbeidsplasser for AFIS-fullmektige på Bodø Lufthavn i årene fremover? 

Også lurte jeg på opptaksprøvene. Står at man egentlig ikke kan forberede seg til dem. Men var de veldig vanskelige og få som besto dem, eller?

Ts.

Anonymkode: 9f97e...0b0

Det er nok fremdeles noen år til senteret i Bodø er oppe og går, så du må nok forberede deg på å bo et annet sted en stund.

Hvordan turnusen er lagt opp varierer veldig fra plass til plass, men alle i tårnene samarbeider for å få best mulig turnus. De stedene hvor alle bor nært og har tilhørighet er det gjerne kortere vakter flere dager i uka, mens de stedene hvor det er pendlere legges det opp til lengre friperioder. De fleste lufthavner klarer seg med en person som jobber hele helga, så man jobber da altså en helg hver og rullerer.

Når det gjelder antall søkere så tror jeg dette har gått ned de siste årene, det er nok derfor utdanningen pushes ganske mye i sosiale medier ol. Har ingen spesielle anbefalinger når det gjelder forberedelser. Bare ta det som det kommer :)

Anbefaler deg virkelig å søke - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar dere! Ble mye klokere nå. 

Skrev søknaden men sendte den ikke inn da fristen gikk ut 15. April men blir mest sannsynlig å søke ved et senere tidspunkt. :)

Ts.

Anonymkode: 9f97e...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei!

Gammel tråd. Men lurer også litt på denne utdanningen. Kjenner liksom ingen som jobber i flytårn. Er det mulig å spørre avinor om å få komme en dag å hospitere før man evt søker? Eller er de strenge på uvedkommende?

Anonymkode: 9f97e...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Gammel tråd. Men lurer også litt på denne utdanningen. Kjenner liksom ingen som jobber i flytårn. Er det mulig å spørre avinor om å få komme en dag å hospitere før man evt søker? Eller er de strenge på uvedkommende?

Anonymkode: 9f97e...0b0

Det kommer nok helt an på hvilken flyplass du tenker besøke. Kan tenke meg det er ganske strengt på feks Gardermoen, mens de mindre stedene er mer åpne for besøk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, alli634 skrev:

Det kommer nok helt an på hvilken flyplass du tenker besøke. Kan tenke meg det er ganske strengt på feks Gardermoen, mens de mindre stedene er mer åpne for besøk :) 

Gardermoen har ikke afis. Afis er kun på små flyplasser:)

Anonymkode: ccfde...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gardermoen har ikke afis. Afis er kun på små flyplasser:)

Anonymkode: ccfde...21f

Det vet jeg :) Var mer et spm til TS om hvilken flyplass han/hun tenkte besøke, og da hvor strenge de er. Om det er Vardø som er nærmeste lufthavn er det nesten bare å ringe på døra til tårnet og spørre om å få komme opp en tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hva er forskjellen på en flygeleder og en AFIS-fullmektig? Trodde det bare var flygeledere som dirigerte lufttrafikken, men sånn som jeg har skjønt det gjør AFIS det også? Og AFIS sitter i tårnene sammen med flygeledere eller? 

Hva er best å satse på? Fordeler/ulemper ved hvert yrke?

Hilsen forvirret. 

Anonymkode: 32752...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avinor.no

Sats heller på å bli flygeleder, om du ikke bor i Bodø. Alt skal sentraliseres etterhvert.

Anonymkode: b7dff...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen på en flygeleder og en AFIS-fullmektig? Trodde det bare var flygeledere som dirigerte lufttrafikken, men sånn som jeg har skjønt det gjør AFIS det også? Og AFIS sitter i tårnene sammen med flygeledere eller? 

Hva er best å satse på? Fordeler/ulemper ved hvert yrke?

Hilsen forvirret. 

Anonymkode: 32752...a92

AFIS jobber kun på små flyplasser, feks Fagernes og Røros og har helt andre oppgaver. En afis skal si i fra til piloten at «ja, det er ledig du kan lande nå» og utføre værobservasjon en gang i timen. Flygeleder er et år lengre utdannelse. Her jobber man på store flyplasser som Gardermoen og har ansvar for å dirigere flyene i luften slik at det ikke oppstår krasj. 

Anonymkode: ccfde...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AFIS jobber kun på små flyplasser, feks Fagernes og Røros og har helt andre oppgaver. En afis skal si i fra til piloten at «ja, det er ledig du kan lande nå» og utføre værobservasjon en gang i timen. Flygeleder er et år lengre utdannelse. Her jobber man på store flyplasser som Gardermoen og har ansvar for å dirigere flyene i luften slik at det ikke oppstår krasj. 

Anonymkode: ccfde...21f

Takk for svar :)

Anonymkode: 32752...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg vurderer å søke for AFIS-fullmektig neste år. Vennligst fortell meg prosessen etter at vi har avsluttet kurset for eksempel:

1. Kan vi velge hvor vi skal jobbe i 18 måneders plikttjeneste?

2. Etter 18 måneders plikttjenste, må vi selv søke om noen flyplasser har ledige stillinger for å jobbe?

3. Er det noen utlendinger som jobber i denne jobben?

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

1. Avinor kan plassere deg der det er størst behov, og eventuelt flytte på deg ved behov innen de 18 månedene.

2. En kan til enhver tid søke på ledige stillinger. Dersom en er fra et sted med flyplass (med AFIS-tjeneste) og kun kan tenke seg å jobbe der, skal en være veldig heldig med timing for å komme seg dit innenfor plikttida! En er ikke garantert å ende opp der en ønsker, heller ikke etter plikttidaNormal søkeprosess gjelder ved ledige stillinger. Under plikttida kan ledelsen bestemme at en ikke er aktuell for en stilling en har søkt, pga at behovet er større et annet sted. Som noen skrev ovenfor er sannsynligheten stor for å ende opp i Bodø, og at en blir plassert etter Avinors behov i plikttida. 

3. Ja. Så lenge en oppfyller søknadskrava (bl.a. tilfredsstillende nivå i norsk og engelsk, kan bli sikkerhetsklarert, har ren vandel og består medisinsk sjekk) spiller det liten rolle hvor en er fra. Kan muligens være noe problematisk å bli sikkerhetsklarert dersom en har russisk/kinesisk/iransk e.l. statsborgerskap 😉

Søk! Med forbehold om at du ikke er låst i forhold til hvor du skal bo (unntak: Bodø). Jeg stortrives i jobben!

Endret av Afisen
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vet dere om det er mulig å ta videreutdanning fra afis til flygeleder? Har søkt på afis nå men er litt usikker på om jeg skal satse på det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2019 den 0.18, Afisen skrev:

1. Avinor kan plassere deg der det er størst behov, og eventuelt flytte på deg ved behov innen de 18 månedene.

2. En kan til enhver tid søke på ledige stillinger. Dersom en er fra et sted med flyplass (med AFIS-tjeneste) og kun kan tenke seg å jobbe der, skal en være veldig heldig med timing for å komme seg dit innenfor plikttida! En er ikke garantert å ende opp der en ønsker, heller ikke etter plikttidaNormal søkeprosess gjelder ved ledige stillinger. Under plikttida kan ledelsen bestemme at en ikke er aktuell for en stilling en har søkt, pga at behovet er større et annet sted. Som noen skrev ovenfor er sannsynligheten stor for å ende opp i Bodø, og at en blir plassert etter Avinors behov i plikttida. 

3. Ja. Så lenge en oppfyller søknadskrava (bl.a. tilfredsstillende nivå i norsk og engelsk, kan bli sikkerhetsklarert, har ren vandel og består medisinsk sjekk) spiller det liten rolle hvor en er fra. Kan muligens være noe problematisk å bli sikkerhetsklarert dersom en har russisk/kinesisk/iransk e.l. statsborgerskap 😉

Søk! Med forbehold om at du ikke er låst i forhold til hvor du skal bo (unntak: Bodø). Jeg stortrives i jobben!

Hei, vet du om det er mulig å ta videreutdanning fra afis til flygeleder? Har søkt på afis  men er litt usikker på om jeg skal satse på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Evensmo skrev:

Hei, vet du om det er mulig å ta videreutdanning fra afis til flygeleder? Har søkt på afis  men er litt usikker på om jeg skal satse på det. 

Flygeleder er det eget inntak til. Følg med på Avinor sine sider. Du videreutdannes ikke.

Anonymkode: b7dff...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...