Gå til innhold

Når ble Norge dannet (født)?


Amable

Anbefalte innlegg

Grunnlovsdagen, dagen Norge ble selvstendig, dagen Norge ble 18 år, den er grei. 17. mai 1814. Men Norge var fortsatt Norge før 17. mai 1814. Når fikk Norge sitt navn? Når ble Norge til? Når ble Norge født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norge ble vel første gang samlet under Harald Hårfagre. 

Anonymkode: 4d44e...722

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge ble vel første gang samlet under Harald Hårfagre. 

Anonymkode: 4d44e...722

Samlet ja, men ble Norge "født" da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

872 e.Kr.

Anonymkode: a72d7...59e

Det er mulig. Han er jo den første kongen, og først da ble han konge over større deler av Norge. Det er i grunnen veldig vanskelig å fastslå en dato for Norges fødsel. Alle henger seg på 17. mai, men jeg er uenig at vi kan kalle det Norges bursdag, derfor vil jeg finne en dagen (årstallet) for Norges bursdag for å unngå denne forvirringa/vranglæren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge ble født når Gud skapte jorda.

Anonymkode: c1844...3d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Amable skrev:

Det er mulig. Han er jo den første kongen, og først da ble han konge over større deler av Norge. Det er i grunnen veldig vanskelig å fastslå en dato for Norges fødsel. Alle henger seg på 17. mai, men jeg er uenig at vi kan kalle det Norges bursdag, derfor vil jeg finne en dagen (årstallet) for Norges bursdag for å unngå denne forvirringa/vranglæren. 

Det er ikke mulig. Norge utviklet seg som land i mange år. Det skjedde ikke plutselig at en dag var det ikke noe Norge, også dagen etterpå så var det. Det er ikke mulig å fastsette på den måten. 

Anonymkode: 4d44e...722

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mulig. Norge utviklet seg som land i mange år. Det skjedde ikke plutselig at en dag var det ikke noe Norge, også dagen etterpå så var det. Det er ikke mulig å fastsette på den måten. 

Anonymkode: 4d44e...722

Jeg skriver at det er mulig at vi kan kalle Norges bursdag 872 e.Kr. At det ikke blir like riktig som 17. mai 1814, er jeg enig i.
Amerika sin bursdag kan være 1492, da det ble oppdaget. Norge må også ha blitt oppdaget på et tidspunkt, men det går nok sikkert ganske langt tilbake i tid. 
Jeg vil ganske enkelt bare bort fra at Norge har bursdag 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som påstår at 17 mai 1814 er norges bursdag?  Det er grunnlovens bursdag. 

Anonymkode: 0c71d...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen som påstår at 17 mai 1814 er norges bursdag?  Det er grunnlovens bursdag. 

Anonymkode: 0c71d...eb7

Kan love deg at det er mange som mener 17. mai er Norges bursdag. Jeg har så mange diskusjoner 17. mai om akkurat dette. De aller fleste foreldre forteller barna at Norge har bursdag denne dagen. Derfor trenger jeg noen gode argumenter for stilne denne diskusjonen litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Amable skrev:

Jeg skriver at det er mulig at vi kan kalle Norges bursdag 872 e.Kr. At det ikke blir like riktig som 17. mai 1814, er jeg enig i.
Amerika sin bursdag kan være 1492, da det ble oppdaget. Norge må også ha blitt oppdaget på et tidspunkt, men det går nok sikkert ganske langt tilbake i tid. 
Jeg vil ganske enkelt bare bort fra at Norge har bursdag 17. mai.

Navnet "Amerika" ble ikke tatt i bruk før på 1500-tallet og det bodde masse folk der før 1492, så de som kom det året var jo langt fra å være de som oppdaget Amerika. Amerika ble oppdaget og kolonisert for mange tusen år siden.

Anonymkode: 459d7...c75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Navnet "Amerika" ble ikke tatt i bruk før på 1500-tallet og det bodde masse folk der før 1492, så de som kom det året var jo langt fra å være de som oppdaget Amerika. Amerika ble oppdaget og kolonisert for mange tusen år siden.

Anonymkode: 459d7...c75

Ok, min feil. Men det er uansett ikke det jeg er ute etter. Jeg ønsker bare å finne en opprinnelse for Norge. En dag vi kan kalle "dagen Norge ble Norge". Men det holder jo ikke at bare jeg kaller Norges bursdag år 872 e.Kr. Eller må vi bare godta at Norge ikke har en bursdag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge ble "oppdaget" for mange tusen år siden. Det er vanskelig å sette et riktig år, og ihvertfall ikke dato. 

Jeg synes jo ikke 17 mai er så galt å feire, eller kalle bursdag. Det er da vi fikk grunnloven og ble mer eller mindre selvstendige. Selv om vi var under Sverige i nesten 100 år til, så bestemte Norge mye selv. Det er vel en av de beste datoene man kan sette for "bursdag". 

Det eneste landet jeg vet om som man nesten kan vite på året når ble befolket er Island. Resten har vel kommet for flere titalls tusen år siden. 

Anonymkode: 96e2f...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge ble "oppdaget" for mange tusen år siden. Det er vanskelig å sette et riktig år, og ihvertfall ikke dato. 

Jeg synes jo ikke 17 mai er så galt å feire, eller kalle bursdag. Det er da vi fikk grunnloven og ble mer eller mindre selvstendige. Selv om vi var under Sverige i nesten 100 år til, så bestemte Norge mye selv. Det er vel en av de beste datoene man kan sette for "bursdag". 

Det eneste landet jeg vet om som man nesten kan vite på året når ble befolket er Island. Resten har vel kommet for flere titalls tusen år siden. 

Anonymkode: 96e2f...fcf

Jeg er ikke enig at vi kan kalle 17. mai for Norges bursdag. At vi kan feire har jeg ingenting imot. Men vi ble kun selvstendige på denne dag. Vi kunne endelig bestemme over oss selv. Vi er nærmere en 18-årsdag enn en fødsel. Derfor synes jeg ikke noe om å kalle 17. mai for Norges bursdag. Norge var Norge lenge før 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Året 872 er et forslag fra enkelte historikere om når slaget ved Hafrsfjord kan ha stått. Det er på ingen måte sikkert, for å si det forsiktig. Slaget kan like gjerne ha stått nærmere 900. Så det årstallet betyr ingenting. At Harald Hårfagre samlet Norge er en sannhet med store modifikasjoner. Han samlet kanskje Vestlandet... 

Norges "bursdag" er 17. mai 1814, dagen landet fikk egen grunnlov og ble et selvstendig land. Personalunionen med Sverige ble ikke dannet før høsten samme år. 

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Norges "bursdag" er 17. mai 1814, dagen landet fikk egen grunnlov og ble et selvstendig land. Personalunionen med Sverige ble ikke dannet før høsten samme år. 

Du er nok ikke alene om å kalle 17. mai for Norges bursdag, og jeg er heller ikke alene om å ikke kalle 17. mai for Norges bursdag. Skal du symbolisere 17. mai med noe, så er det dagen vi ble myndige. Dagen vi ble 18 år. Det er selvstendighetsdagen vår. Ikke bursdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Amable skrev:

Jeg er ikke enig at vi kan kalle 17. mai for Norges bursdag. At vi kan feire har jeg ingenting imot. Men vi ble kun selvstendige på denne dag. Vi kunne endelig bestemme over oss selv. Vi er nærmere en 18-årsdag enn en fødsel. Derfor synes jeg ikke noe om å kalle 17. mai for Norges bursdag. Norge var Norge lenge før 1814.

Selvstendigheten kan ikke sammenlignes med et menneske som blir 18 år. Når et land er selvstendig så kan det regnes som et "ordentlig" land. 

Det blir jo umulig å finne en dato for en bursdag, om man skal finne noe annet enn 17 mai. Det finnes ingen klar dato for når Norge ble oppdaget, befolket, ble samlet osv. Det er alt for lenge siden. Så da har man funnet en annen dag. Og den dagen vi fikk grunnloven er en fin dag å velge. 

Det heter jo grunnlovsdagen, så man må ikke kalle det Norges bursdag. Det er bare en enkel og litt barnslig måte og forklare hva 17 mai er. 

Anonymkode: 96e2f...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvstendigheten kan ikke sammenlignes med et menneske som blir 18 år. Når et land er selvstendig så kan det regnes som et "ordentlig" land. 

Det blir jo umulig å finne en dato for en bursdag, om man skal finne noe annet enn 17 mai. Det finnes ingen klar dato for når Norge ble oppdaget, befolket, ble samlet osv. Det er alt for lenge siden. Så da har man funnet en annen dag. Og den dagen vi fikk grunnloven er en fin dag å velge. 

Det heter jo grunnlovsdagen, så man må ikke kalle det Norges bursdag. Det er bare en enkel og litt barnslig måte og forklare hva 17 mai er. 

Anonymkode: 96e2f...fcf

Jeg ser poenget, men da vi ble egen stat kunne vi samtidig bestemme selv. På lik linje med en 18-åring. Vel, det er noen brister der da. 

Men, poenget mitt er i hvert fall at jeg ikke synes noe om at vi kaller 17. mai for vår bursdag. Jeg vil i hvert fall lære bort at Norge ble selvstendig denne dag, og kunne utvikle seg selv uten å være avhengig av andre (nesten som en 18-åring). Derfor heller jeg mer mot 18 år enn bursdag, 17. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...