Gå til innhold

Hvorfor drepte Gud sønnen sin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, omarel skrev:

Han har mye løgn! Og igjen hvor i Koranen står sex beskrevet? Nå viser du til ny falskhet og noe som ikke er i Koranen.

Noe av det har David Wood nevnt, vi har også hadithene, men kompendier om koranen og sex finnes her for den som er interessert (jeg er ikke det, men i disse google tider er sånt enkelt å finne og dobbeltsjekke):

http://skepticsannotatedbible.com/quran/sex/long.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

40 minutter siden, den1m skrev:

Du har ikke korrigert meg, men gir inntrykk av det ved å bekrefte det jeg sier med en påtatt irritert tone.

Et ikke-eksisterende Jesus-evangelie det ikke finnes noe beviser for noen gang har eksistert er ikke noe annet enn en avsporing. Evangeliene i nye testamentet har vi, det stemmer med gamle testamentet og historiske funn og kilder utenfor bibelen.

Vil du ta denne diskusjonen?

@JaVel

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, omarel said:

Ja men de fornektet Paulus antikristelige lære.

 

Dette støttes av Joshua Evens en tidligere kristen.

Dette sier Paulus og det i seg selv er en meget klar indikasjon på at Paulus endret Jesus lære etter hans egen godtbefinnende. Analyser denne ordlyden og reflekter. Bruk hode Gud har gitt.

Paulus skriver: "Derfor mener jeg at vi ikke skal lage vanskeligheter for de hedningene som vender om til Gud. 20 Men vi skal skrive til dem at de skal holde seg borte fra det som er gjort urent ved avgudsdyrkelse, og fra hor, fra kjøtt av kvalte dyr og fra blod."

Ordlyden er en en meget klar indikasjon på at Palus lære er fra Han selv og ikke fra Jesus. Hadde læren vært fra Gud eller Jesus så hadde Paulus ordlagt seg annerledes. Han hadde ikke sagt:"defor mener jeg". Guds religion har ikke mening i forhold til Sendebudet eller Profeten. For de sier det Gud har sagt til dem uten å si det i form av mening. Har man noen gang lest at Jesus sa, "Derfor mener jeg"? 

Det er viktig å bruke å reflektere og ikke kjøpe at Jesus døde for våre synder. Paulus selger falsk lære til romere og vrenger på alt det Jesus sa:

«Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd» (Matt 5,17–18).

Og Paulus sa: "Derfor mener jeg at vi ikke skal lage vanskeligheter for de hedningene som vender om til Gud. 20 Men vi skal skrive til dem at de skal holde seg borte fra det som er gjort urent ved avgudsdyrkelse, og fra hor, fra kjøtt av kvalte dyr og fra blod."

Paulus mening vises her, og det er at loven i seg selv er vanskelighet for romere/hedningene. Ikke noe Jesus sa eller oppfordret til.

Du - jeg er katolikk, og min far er prest i den norske kirke. jeg har gjennomgått trosopplæring både fra reformert og katolsk hold, og jeg har bodd i kloster. Derfor mener jeg at jeg vet veldig mye mer både om Bibel og kristen teologi enn deg, som ikke en gang deler samme tro.

Du skriver veldig mye uriktig om kristendommen, og presenterer det som sannheter. Det synes jeg er svært uheldig.

Jeg respekterer din tro - og jeg respekterer at du vet mye mer om din tro og tilhørende lære enn jeg gjør, og derfor går jeg ikke inn og påstår noe om det du tror på. Jeg synes du skulle yte meg den samme respekt, og ikke komme med konklusjoner og postulater om kristendom, siden veldig mye av det du skriver er galt, både fra bibelsk og teologisk hold.

 

Jeg er selv kritisk til Paulus, men det du skriver er bare tull. Vennligst gjengjeld min respekt for din tro og overbevisning.

 

Anonymkode: c0516...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du - jeg er katolikk, og min far er prest i den norske kirke. jeg har gjennomgått trosopplæring både fra reformert og katolsk hold, og jeg har bodd i kloster. Derfor mener jeg at jeg vet veldig mye mer både om Bibel og kristen teologi enn deg, som ikke en gang deler samme tro.

Du skriver veldig mye uriktig om kristendommen, og presenterer det som sannheter. Det synes jeg er svært uheldig.

Jeg respekterer din tro - og jeg respekterer at du vet mye mer om din tro og tilhørende lære enn jeg gjør, og derfor går jeg ikke inn og påstår noe om det du tror på. Jeg synes du skulle yte meg den samme respekt, og ikke komme med konklusjoner og postulater om kristendom, siden veldig mye av det du skriver er galt, både fra bibelsk og teologisk hold.

 

Jeg er selv kritisk til Paulus, men det du skriver er bare tull. Vennligst gjengjeld min respekt for din tro og overbevisning.

 

Anonymkode: c0516...b86

Helt enig i at man skal respektere hverandres tro og på et generelt grunnlag gjør jeg jeg det. Men når jeg får en kristen som viser hat og snur og vrenger på alt så irriterer det meg at han ikke viser respekt.

Og ja a jeg vet at det er feil i henhold til den kristne lære, men det er for å få fram et poeng om at det som han anser som sanhet er ikke noe jeg anser som sanhet og motsatt.

Jeg har gjentatte ganger manet han til å ikke si noe om islam som ikke stemmer men han fortsetter og fortsetter til tross for at jeg har gjentatte ganger avslørt feilene i hans vranglære om Islam, men et sted går min grense. 

Så jeg anbefaler dere søsken i Adams æt og mane deres egne til å vise respekt slik dere selv ønsker å bli respektert. Ellers vil jeg si at jeg respekterer kristne og deres tro.

Takk for tilbakemeldingen.

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, omarel said:

Helt enig i at man skal respektere hverandres tro og på et generelt grunnlag gjør jeg jeg det. Men når jeg får en kristen som viser hat og snur og vrenger på alt så irriterer det meg at han ikke viser respekt.

Og ja a jeg vet at det er feil i henhold til den kristne lære, men det er for å få fram et poeng om at det som han anser som sanhet er ikke noe jeg anser som sanhet og motsatt.

Jeg har gjentatte ganger manet han til å ikke si noe om islam som ikke stemmer men han fortsetter og fortsetter til tross for at jeg har gjentatte ganger avslørt feilene i hans vranglære om Islam, men et sted går min grense. 

Så jeg anbefaler dere søsken i Adams æt og mane deres egne til å vise respekt slik dere selv ønsker å bli respektert. Ellers vil jeg si at jeg respekterer kristne og deres tro.

Takk for tilbakemeldingen.

Takk!

Det er dessverre noen fundamentalister her, som ikke forfekter teologi som har støtte hos majoriteten av kristne. Jeg respekterer at de er uenige i den teologi som kirken står for, men jeg aksepterer ikke at de fremstiller sin tro som representativ for verdens kristne.

Jeg har forøvrig hatt mange og givende samtaler med muslimer. Selv om vi har forskjellig tro, opplever jeg det som berikende å dele tanker og utveksle refleksjoner. Uansett trosoverbevisning, vil vi jo alle bare at livet skal være godt. Da kan man leve med forskjellig tro, siden siktemålet er det samme. Så får Gud avgjøre hvem som finner rettferdighet for hans nåde.

Takk for ditt svar. Det gjorde meg godt.

Anonymkode: c0516...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk!

Det er dessverre noen fundamentalister her, som ikke forfekter teologi som har støtte hos majoriteten av kristne. Jeg respekterer at de er uenige i den teologi som kirken står for, men jeg aksepterer ikke at de fremstiller sin tro som representativ for verdens kristne.

Jeg har forøvrig hatt mange og givende samtaler med muslimer. Selv om vi har forskjellig tro, opplever jeg det som berikende å dele tanker og utveksle refleksjoner. Uansett trosoverbevisning, vil vi jo alle bare at livet skal være godt. Da kan man leve med forskjellig tro, siden siktemålet er det samme. Så får Gud avgjøre hvem som finner rettferdighet for hans nåde.

Takk for ditt svar. Det gjorde meg godt.

Anonymkode: c0516...b86

Sånne som deg er nevnt i Koranen og det er godt. Måtte Guds velsignelse være over deg i dette og neste liv. Amen

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, omarel skrev:

Sånne som deg er nevnt i Koranen og det er godt. Måtte Guds velsignelse være over deg i dette og neste liv. Amen

Det ville jeg tatt som et veldig dårlig kompliment som kristen.

"anonym", er du virkelig villig til å avfeie Paulus for å "tekkes" en tillhenger av en falsk profet? Hva er det du har imot Paulus? Nåde-budskapet hans er det muslimen har mest imot, han vil ha deg under lovens forbannelse (fra Adam og Eva i Edens hage), som Jesus satte deg fri ifra. Du sier han kjenner skriftene bedre enn deg, kanskje det er på tide å åpne bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, den1m skrev:

Det ville jeg tatt som et veldig dårlig kompliment som kristen.

"anonym", er du virkelig villig til å avfeie Paulus for å "tekkes" en tillhenger av en falsk profet? Hva er det du har imot Paulus? Nåde-budskapet hans er det muslimen har mest imot, han vil ha deg under lovens forbannelse (fra Adam og Eva i Edens hage), som Jesus satte deg fri ifra. Du sier han kjenner skriftene bedre enn deg, kanskje det er på tide å åpne bibelen.

Kanskje du burde reflektere over dette verset:

(5:82) Of all men you will find the Jews and those who associate others with Allah in His divinity to be the most hostile to those who believe; and you will surely find that of ail people they who say: 'We are Christians', are closest to feeling affection for those who believe. This is because there are worshipful priests and monks among them, and because they are not arrogant.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, den1m said:

Det ville jeg tatt som et veldig dårlig kompliment som kristen.

"anonym", er du virkelig villig til å avfeie Paulus for å "tekkes" en tillhenger av en falsk profet? Hva er det du har imot Paulus? Nåde-budskapet hans er det muslimen har mest imot, han vil ha deg under lovens forbannelse (fra Adam og Eva i Edens hage), som Jesus satte deg fri ifra. Du sier han kjenner skriftene bedre enn deg, kanskje det er på tide å åpne bibelen.

Hva er det du vrøvler om?

Jeg har ikke avfeid Paulus, men jeg sier at jeg er skeptisk til den posisjon han tildeles, særlig av de reformerte. I blant kan man få inntrykk av at Paulus er viktigere enn Kristus. Paulus har forøvrig ikke noe eget nådesbudskap. Han forkynner Kristi nådesbudskap.

At jeg respekterer andres tro betyr ikke at jeg "skal tekkes en tilhenger av en falsk profet." Det betyr at jeg er trygg nok i min tro til at jeg ikke behøver å opptre respektløst overfor andre. Jeg tror Kristus ville ha opptrådt på samme måte. Nestekjærlighet og tilgivelse er i grunnen viktigere størrelser i kristendommen enn den trakasseringen du legger for dagen.

Jeg har heller ikke sagt at han kjenner skriftene bedre enn meg. Jeg sa at JEG kjenner kristendommens skrifter og teologi bedre enn HAM, og at jeg kjenner islams skrifter og teologi for dårlig til at jeg vil fortelle en muslim hva som er rett islam. Les hva jeg skriver.

Du forfekter mye tvilsom teologi her, så jeg synes nok du kunne opptre litt mer ydmykt.

Anonymkode: c0516...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du forfekter mye tvilsom teologi her, så jeg synes nok du kunne opptre litt mer ydmykt.

«Jeg tilhører den største konfesjonen som er den eneste rette», «Jeg kjenner skriftene best», «Jeg har gjort, jeg kjenner, jeg vet, jeg til hører, jeg jeg jeg jeg jeg...» 

Anonymkode: 6565e...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre noen fundamentalister her, som ikke forfekter teologi som har støtte hos majoriteten av kristne. Jeg respekterer at de er uenige i den teologi som kirken står for, men jeg aksepterer ikke at de fremstiller sin tro som representativ for verdens kristne.

Til tider blir jeg fortvilet over den arroganse mine medkristne kan opptre med, for her påberoper du deg eierskap over kirken. Alle som har del i Kristi legeme er kirke, hvordan kan en jordisk organisasjon påta seg denne rollen? En får heller ikke mer rett desto flere som tar feil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se hvordan jeg forfekter "tvilsom teologi", men jeg kan godt inrømme jeg har lite respekt for en muslim som praktiserer taqqiya, noe som er eneste konklusjon med etter å ha diskutert med denne muslimen i ukesvis. Det er og et aspekt ved islam det virker som en del kristne er blinde for (langt ifra alle).

 

Endret av den1m
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, den1m skrev:

Jeg kan ikke se hvordan jeg forfekter "tvilsom teologi", men jeg kan godt inrømme jeg har lite respekt for en muslim som praktiserer taqqiya, noe som er eneste konklusjon med etter å ha diskutert med denne muslimen i ukesvis. Det er og et aspekt ved islam det virker som en del kristne er blinde for (langt ifra alle).

 

Har du hørt om en Esel med kunskap? Det er det, du har ingen kunskap, men du bærer bøker og youtube som du ikke kan skille innholdet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

«Jeg tilhører den største konfesjonen som er den eneste rette», «Jeg kjenner skriftene best», «Jeg har gjort, jeg kjenner, jeg vet, jeg til hører, jeg jeg jeg jeg jeg...» 

Anonymkode: 6565e...444

Jeg har hverken skrevet at min konfesjon er den eneste rette, eller at jeg kjenner skriftene best. Angrip meg gjerne, men angrip meg i så fall for noe jeg faktisk har sagt, og ikke noe du tolker det til.

Men jeg har sagt at min konfesjon er den største (hvilket er udiskutabelt), og at mange av påstandene i denne tråden ikke finner støtte i noen større kirkesamfunn.

Videre har jeg sagt at jeg kjenner både skriftene og teologien bedre enn muslimen Omarel. Han var ikke uenig i det.

1 hour ago, Gjøksuppe said:

Til tider blir jeg fortvilet over den arroganse mine medkristne kan opptre med, for her påberoper du deg eierskap over kirken. Alle som har del i Kristi legeme er kirke, hvordan kan en jordisk organisasjon påta seg denne rollen? En får heller ikke mer rett desto flere som tar feil...

Jeg påberoper meg ikke eierskap over kirken. Derimot påpeker jeg at du presenterer en hel del litt lurvete teologi som representativ for alle kristne, når det i realiteten er en avvikende teologi som et meget lite mindretall støtter. Det er DET jeg reagerer på. Det står deg fritt å velge konfesjon, og jeg respekterer ditt valg - men jeg godtar ikke at du presenterer fundamentalisme som eksponent for en majoritetskonsensus.

Anonymkode: c0516...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg påberoper meg ikke eierskap over kirken. Derimot påpeker jeg at du presenterer en hel del litt lurvete teologi som representativ for alle kristne, når det i realiteten er en avvikende teologi som et meget lite mindretall støtter. Det er DET jeg reagerer på. Det står deg fritt å velge konfesjon, og jeg respekterer ditt valg - men jeg godtar ikke at du presenterer fundamentalisme som eksponent for en majoritetskonsensus.

Jeg påberoper meg ikke å representere noen andre enn meg selv, og denne lurvete teologi er begrunnet i Guds Ord og ikke i menneskers tradisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, Gjøksuppe said:

Jeg påberoper meg ikke å representere noen andre enn meg selv, og denne lurvete teologi er begrunnet i Guds Ord og ikke i menneskers tradisjon.

Så du står for en bokstavtro kristendom og avfeier teologien? Da representerer du et ekstremt mindretall, og forfekter noe som svært få kristne står inne for. Hvorfor kan du ikke innrømme det?

Anonymkode: c0516...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolige er vi som tror på Gud. Enten så krangler vi med ikke troende eller så krangler vi med hverandre. 

Vi klarer rett og slett ikke å leve i fred med noen. 

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du står for en bokstavtro kristendom og avfeier teologien? Da representerer du et ekstremt mindretall, og forfekter noe som svært få kristne står inne for. Hvorfor kan du ikke innrømme det?

Anonymkode: c0516...b86

Så lenge teologien måtte stemme overens med Guds Ord er det hele ganske så uproblematisk. Hva mennesker står eller ikke står inne for er heldigvis ikke en bekymring jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, omarel skrev:

Har du hørt om en Esel med kunskap? Det er det, du har ingen kunskap, men du bærer bøker og youtube som du ikke kan skille innholdet i.

Vel, Jesus kom som kjent ridende inn på et esel:

Sakarias 9:9: Fryd dig stort, Sions datter! Rop høyt, Jerusalems datter! Se, din konge kommer til deg, rettferdig er han og full av frelse*, fattig og ridende på et esel, en unge fole.

jesus-donkey-450x450.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...