Gå til innhold

Gode tips til å klare å kaste/gi bort ting/selge.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte, og skal nå sette igang med å pakke. Jeg ønsker også å kvitte meg med en del ting, for det er en del som har samlet seg opp igjennom årene, men problemet mitt er at jeg alltid beholder så mye jeg egentlig ikke behøver. Så jeg trenger noen gode tips på hvordan jeg kan velge bort ting jeg ikke trenger å beholde. 

På forhånd takk:)

Anonymkode: 611ee...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skal flytte, og skal nå sette igang med å pakke. Jeg ønsker også å kvitte meg med en del ting, for det er en del som har samlet seg opp igjennom årene, men problemet mitt er at jeg alltid beholder så mye jeg egentlig ikke behøver. Så jeg trenger noen gode tips på hvordan jeg kan velge bort ting jeg ikke trenger å beholde. 

På forhånd takk:)

Anonymkode: 611ee...c00

Lat som om du har to mnd igjen å leve. Helt seriøst, det funker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, visp skrev:

Lat som om du har to mnd igjen å leve. Helt seriøst, det funker.

Hehe, takk :) Skal teste det! 

Anonymkode: 611ee...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kvitter meg med alt som ikke er brukt på ca ett år. Når jeg ikke flytter legger jeg vekk ting jeg tenker jeg burde kaste på ei "vente" hylle og om det ikke er rørt innen en viss tid blir det ut av huset med det. Funker jo ikke når en sksl flytte men er ellers ett godt tips. 

Anonymkode: 75baa...314

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting du ikke har brukt på et år kan du kvitte deg med😃!

Anonymkode: 88dcd...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn regel at dersom jeg ikke bruker det 1 gang hver måned eller 1 gang annenhver måned, kaster jeg det ut. Det er ikke krise, man klarer seg uten det meste egentlig, og det tar bare opp verdifull plass og skaper kaos og rot i hjemmet. Det er mye bedre å leve i et fint, ryddig hjem med mindre ting. Ting skaper faktisk en ubehagelig ubalanse i psyken når har for mye av det på en gang. Det er mange fordeler ved å leve litt mer minimalistisk.

Det går jo faktisk an å låne ting også, dersom det er noe man mangler den ene gangen man trengte det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville tenkt på hvor mye trenger du gjenstanden. Når brukte du den sist? Betyr den noe for deg? Ville du savnet den? 

Hvis du ikke har brukt den på lang tid og du kan svare nei på de to siste spørsmålene, så er det bare å kvitte seg med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal flytte, og skal nå sette igang med å pakke. Jeg ønsker også å kvitte meg med en del ting, for det er en del som har samlet seg opp igjennom årene, men problemet mitt er at jeg alltid beholder så mye jeg egentlig ikke behøver. Så jeg trenger noen gode tips på hvordan jeg kan velge bort ting jeg ikke trenger å beholde. 

På forhånd takk:)

Anonymkode: 611ee...c00

Før samlet jeg på litt ting som jeg egentlig kunne kvittet meg med. Så ble jeg samboer med en som samlet på ALT! Holdt på å bli sprø, og når det forholdet sprakk ble jeg nesten litt ekstrem andre veien, kvittet meg med absolutt alt som ikke var i bruk.  Men kommer aldri til å begynne å samle på klær og ting "som er kjekt å ha" igjen, det er en så deilig følelse å åpne et skap eller gå inn i et rom helt uten rot, -alt er i bruk, og har en funksjon. :) 

Anonymkode: 76ce9...f21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min motivasjon for å kaste er at jeg vil ha orden og oversikt i rom, skap og skuffer!  Da har jeg ikke plass nok til å samle på alt som "kanskje" kan bli bruk for. 

Potetskrellemaskinen vi fikk i julegave - bruker vi den?  Trenger vi 20 sengesett?  Har vi bruk for så mange panner, gryter osv. osv?  Kaffeserviset og juleserviset som bare står der og tar plass?  Alle klærne som jeg høyst sannsynlig aldri kommer til å bruke igjen? 

Jeg har i alle år kastet med hard hånd.  Beholder det som har en funksjon, er vakkert og/eller som jeg har følelser/minner om :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholder noen ting som egentlig ikke brukes så ofte,men som er greit å ha feks ryggsekk,sovepose,reisesaker osv..

Husk nå på at det er bare ting. Med mindre de betyr noe viktig for deg så er det ingenting å "gråte over". Tenk og at det du eventuelt gir bort eller selger kommer til nytte for andre,kanskje også de som er mer vanskeligstilte enn deg selv.

Så handler det jo også om å være litt rasjonell da..trenger du feks 5 sleiver? Må du ha 25 blomsterpotter?

Jeg har ikke så mye dilldall lenger og det er ganske befriende. Det samler støv og det opptar bare plass...det eneste jeg har ganske mye av,er julepynt. Jeg liker at det er jul i hele leiligheten i Desember og har vel sånn 6 kasser med julepynt....så akkurat der er jeg ikke minimalistisk🤣🤣

Endret av SunnivaOslo
Autocorrect
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hjelper ikke så mye når man skal "sjokk-rydde", men det blir enklere med tiden. Dvs jo mer du gjør avskjed med jo mer ser du hvilken verdi ting har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å kaste ting siden jeg synes synd på den tingen. Stakkars den tingen siden jeg ikke har bruk for deg lengre. Vet det er sprøtt og sykt da men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil jeg ha bruk for det i løpet av ett år? Kommer jeg til å savne det? Er det verdifullt?

Anonymkode: 475c7...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet, og mellomlagret en tredjedel av alt vi eier (fra alle "kategorier", hvis du leser Konmari, som jeg gjorde etterpå). Tingene/møblene/klærne/kjøkkensakene/bøkene/lekene stod på minlager i ca fire måneder, fra vi hadde visning til vi hadde flyttet godt inn i nytt hus. Da vi pakket vekk, la vi jo vekt på om dette var ting vi kom til å trenge eller savne de neste månedene. Og det gjorde vi ikke. Det var så deprimerende å pakke ut alt det unødvendige vi hadde klart oss uten og glemt, men som vi eide og måtte finne en plass til. Da kastet vi, og det har vi fortsatt med.

Jeg deltok forresten i en sånn "kastetråd" her inne, først dag skulle man kaste/selge/gi bort (men få ut av huset) én ting, dag 2 2, dag 3 3 osv i 30 dager, tilslutt var det 450 ting. Det gikk greit. Kanskje du burde søke opp den tråden og lese og bli inspirert?

Anonymkode: a867f...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...