Gå til innhold

Forlenge bena på spisestuestoler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har arvet et fantastisk, antikt spisebord (mer enn 150 år gammelt). Problemet er at det er litt høyere enn moderne spisebord. 

Vi har lånt med oss massevis av spisestuestoler fra mange butikker, men alle er litt for lave. Det mangler 3-4 cm. 

Jeg ser for meg en slags hard "gummiknott" å sette under bena, og feste i bena med en skrue. 

Noen som vet hvor jeg får tak i noe som kan brukes? (Ja, jeg har googlet.....) 

Anonymkode: 29cc5...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det vil være lettere å senke bordet. Det kan bli ubehagelig å få en sittestilling hvor benlengden blir for lang. Se heller om dere kan kutte beina på bordet.

Anonymkode: 40765...428

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2018 den 13.19, AnonymBruker skrev:

Tror det vil være lettere å senke bordet. Det kan bli ubehagelig å få en sittestilling hvor benlengden blir for lang. Se heller om dere kan kutte beina på bordet.

Anonymkode: 40765...428

Nei, det går ikke å kutte bena på bordet. Det er antikt, og har type løveføtter nederst. 

Tenker meg at det må finnes noe greier i hard gummi som man kan sette under stolbena? 

Anonymkode: 29cc5...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken høyde på spisestuestolene er det du egentlig kunne tenkt deg? Vet mange produsenter leverer i 48 cm sittehøyde.

Anonymkode: 313aa...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken høyde på spisestuestolene er det du egentlig kunne tenkt deg? Vet mange produsenter leverer i 48 cm sittehøyde.

Anonymkode: 313aa...527

Vi har funnet veldig fine stoler - mange ganger. Nåhar vi kjøpt stoler i retro-skinn, standard høyde. Altså noen cm for korte i forhold til bordet. 

Alle stolene vi har prøvd - og det er mange - har vært for korte. 

Bordet er helt unikt, og vi kan ikke kutte bena. 

Jeg er ute etter en løsning som kan gjøre stolene litt høyere? 

Anonymkode: 29cc5...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2018 den 15.51, AnonymBruker skrev:

Vi har arvet et fantastisk, antikt spisebord (mer enn 150 år gammelt). Problemet er at det er litt høyere enn moderne spisebord. 

Vi har lånt med oss massevis av spisestuestoler fra mange butikker, men alle er litt for lave. Det mangler 3-4 cm. 

Jeg ser for meg en slags hard "gummiknott" å sette under bena, og feste i bena med en skrue

Noen som vet hvor jeg får tak i noe som kan brukes? (Ja, jeg har googlet.....) 

Anonymkode: 29cc5...41d

Den løsningen anbefaler jeg av erfaring ikke. Så sitter noen på stolen og drar stolen inntil eller utfra bordet og skruen spjærer hele stolbeinet - det var den dyre eikestolen. 

Nei, da vil jeg heller kjøpe tykke sitteputer i litt fast skumgummi eller slik vi har gjort, kjøpt Tempursitteputer på stolene. 

Anonymkode: 80483...e22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det går ikke å kutte bena på bordet. Det er antikt, og har type løveføtter nederst. 

Tenker meg at det må finnes noe greier i hard gummi som man kan sette under stolbena? 

Anonymkode: 29cc5...41d

Rokokko tenker jeg du har da? 

Å kutte bordbeina, nei, det må du ikke finne på da er bordet ødelagt. :sjokkert:

Anonymkode: 80483...e22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rokokko tenker jeg du har da? 

Å kutte bordbeina, nei, det må du ikke finne på da er bordet ødelagt. :sjokkert:

Anonymkode: 80483...e22

Det er ikke rokokko. Men mer enn 150 år gammelt. Og vi har alle detaljer om mannen som laget bordet, en gang for veldig lenge siden. Så det er ikke aktuelt å kutte bena. 

Jeg vil bare ha tips til hvordan gjøre "moderne" spisestuestoler litt høyere? 

Anonymkode: 29cc5...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke rokokko. Men mer enn 150 år gammelt. Og vi har alle detaljer om mannen som laget bordet, en gang for veldig lenge siden. Så det er ikke aktuelt å kutte bena. 

Jeg vil bare ha tips til hvordan gjøre "moderne" spisestuestoler litt høyere? 

Anonymkode: 29cc5...41d

Det har du fått: puter.

Anonymkode: df550...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mine stoler hadde vært enkel å heve sitteplatene på med en foring under uten at det ble seende dumt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Kan noe av dette være noe?

http://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r4x.asp?linktype=iso&linkinfo=181503 

Er vel beregnet på folk med andre behov men kanskje mulig å handle derfra selv om man ikke har helsemessige behov?

Akkurat det jeg skulle foreslå!

Anonymkode: d0ad3...315

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også arvet et fint gammelt spisebord som er høyere enn mange moderne. Det er så bra, synes vi. Det er positivt at bordet er  høyt så vi ikke må bøye oss frem og ned når vi spiser, men kan sitte mest mulig med strak rygg uten med mye avstand fra hodet ned til bordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Kan noe av dette være noe?

http://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r4x.asp?linktype=iso&linkinfo=181503 

Er vel beregnet på folk med andre behov men kanskje mulig å handle derfra selv om man ikke har helsemessige behov?

Takk for tips! Jeg har også sett litt på tilsvarende sider, men mye av dette er veldig synlig og veldig dominerende. 

TS

Anonymkode: 29cc5...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på noen svarte greier i hard gummi, som jeg kan lime på. Så hvis den løsner, går ikke bordbena i stykker. 

Her er stolene vi har kjøpt (ligner 99%, men våre er i litt lysere skinn): https://www.maisonsdumonde.com/IT/it/p/sedia-marrone-in-cuoio-harvard-49170096.htm

Anonymkode: 29cc5...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg, TS, som skrev siste innlegg.... 

Anonymkode: 29cc5...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ble foreslått å kutte beina nederst - men hva med å kutte/korte dem øverst? Kommer vel an på hvordan de sitter, ser ut og er festet, men kan det være en løsning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Kan noe av dette være noe?

http://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r4x.asp?linktype=iso&linkinfo=181503 

Er vel beregnet på folk med andre behov men kanskje mulig å handle derfra selv om man ikke har helsemessige behov?

Møbelklossene er beregnet på møbler som står i ro, som senger, sofaer, hvilestoler ol. Spisestuestoler blir nødvendigvis flytte fre og tilbake når man setter og reiser seg, da fungerer ikke benforhøyerne. Og til spisebor ol. gir Nav Hjelpemiddelsentral utlån av heve/senk stoler nettopp fordi benforhøyere ikke fungerer. 

Benforhøyere og andre hjelpemidler Nav Hjelpemiddelsentral harmpå sine lister er det ofte umulig å få kjøpe som privatperson uten å gå gjennom aHjelpemiddelsentralen og dermed ha et behov for hjelpemidler. I tillegg, dersom produktene sksl pkjøpes privar så er de ekstremt dyre. Så tanken er nok god, men forståelsen av gjennomføring av tanken i praksis, av forslaget, er nok totalt fraværende..

Anonymkode: 80483...e22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Møbelklossene er beregnet på møbler som står i ro, som senger, sofaer, hvilestoler ol. Spisestuestoler blir nødvendigvis flytte fre og tilbake når man setter og reiser seg, da fungerer ikke benforhøyerne. Og til spisebor ol. gir Nav Hjelpemiddelsentral utlån av heve/senk stoler nettopp fordi benforhøyere ikke fungerer. 

Benforhøyere og andre hjelpemidler Nav Hjelpemiddelsentral harmpå sine lister er det ofte umulig å få kjøpe som privatperson uten å gå gjennom aHjelpemiddelsentralen og dermed ha et behov for hjelpemidler. I tillegg, dersom produktene sksl pkjøpes privar så er de ekstremt dyre. Så tanken er nok god, men forståelsen av gjennomføring av tanken i praksis, av forslaget, er nok totalt fraværende..

Anonymkode: 80483...e22

Jaja. Der var det jeg fant ihvertfall. Ellers går det kanskje å høre med en møbelsnekker om hva man kan gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, du har vel kjøpt stoler allerede... men hva med å kjøpe barstoler og så kutte bena et par centimeter?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...