Gå til innhold

Barnevennlig villastrøk på østkanten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forstår meg virkelig ikke på dere, men ønsker dere lykke til. Tror dere vil angre med tiden. 

Anonymkode: eb3a5...b3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bydel Østensjø!

Godlia/Skøyenåsen/Oppsal er veldig koselige og rolige områder, blandet med blokker, rekkehus og eneboliger. Jeg har ikke barn selv, men virker som om det er et barnevennlig område. Jeg hadde en venninne som gikk på Skøyenåsen ungdomsskole, virket som om det var bra miljø og en god blanding av etnisk norske og andre etnisiteter.

Jeg flyttet fra Oppsal for lenge siden, men lengter ofte tilbake dit. Var så koselig og heller ikke langt fra sentrum :)

Anonymkode: f5910...0c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Bydel Østensjø!

Godlia/Skøyenåsen/Oppsal er veldig koselige og rolige områder, blandet med blokker, rekkehus og eneboliger. Jeg har ikke barn selv, men virker som om det er et barnevennlig område. Jeg hadde en venninne som gikk på Skøyenåsen ungdomsskole, virket som om det var bra miljø og en god blanding av etnisk norske og andre etnisiteter.

Jeg flyttet fra Oppsal for lenge siden, men lengter ofte tilbake dit. Var så koselig og heller ikke langt fra sentrum :)

Anonymkode: f5910...0c3

Dette er områder som har det du etterspør; ikke blendahvite og ikke dominert av innvandrere. Men eneboliger i disse områdene er ikke veldig mye rimeligere enn på Norstrand, for samme kvalitet med tanke på tomtestørrelse, solforhold etc. En rimelig enebolig i Oslo får du bare om den ligger tett inntil motorvei, eller har andre ulemper beliggenhetsmessig. Uten at jeg vet noe om deres budsjett, tenker jeg at det kanskje er mer aktuelt med rekkehus i bydel Østensjø.

Villastrøk i Groruddalen kan absolutt være trivelige, men sjekk et kart med luftforurensning før dere tar et valg. På sikt vil nok luftforurensningen gå mye ned, når diverse miljøtiltak får full virkning, men i ti år framover vil det neppe bli de helt store endringene.

Ta gjerne noen turer med T-banen til strøk dere vurderer, også i rushtiden, og ikke undervurder forskjellen på 15 og 25 minutters reise med banen, om dere regner med å bruke den daglig.

Anonymkode: 5d4c1...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Wonders said:

Gamle Stovner. Her er ett bitte lite utdrag. Det går fra områdene mellom Stovnerveien 1 til Olaus Fjørtofts vei.

Gamle-Stovner-2009.jpg

Gamle Stovner er sikkert flott for voksne, men skolene i området har svært høy andel av innvandrere i 1. og 2. generasjon. Jeg kunne fint bodd der selv, men jeg ville ikke latt barna mine vokse opp der.

Anonymkode: 5d4c1...3fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er områder som har det du etterspør; ikke blendahvite og ikke dominert av innvandrere. Men eneboliger i disse områdene er ikke veldig mye rimeligere enn på Norstrand, for samme kvalitet med tanke på tomtestørrelse, solforhold etc. En rimelig enebolig i Oslo får du bare om den ligger tett inntil motorvei, eller har andre ulemper beliggenhetsmessig. Uten at jeg vet noe om deres budsjett, tenker jeg at det kanskje er mer aktuelt med rekkehus i bydel Østensjø.

Villastrøk i Groruddalen kan absolutt være trivelige, men sjekk et kart med luftforurensning før dere tar et valg. På sikt vil nok luftforurensningen gå mye ned, når diverse miljøtiltak får full virkning, men i ti år framover vil det neppe bli de helt store endringene.

Ta gjerne noen turer med T-banen til strøk dere vurderer, også i rushtiden, og ikke undervurder forskjellen på 15 og 25 minutters reise med banen, om dere regner med å bruke den daglig.

Anonymkode: 5d4c1...3fe

Takk for svar😊 

Vi skal undersøke dette. Når det gjelder kollektive, er ingen av oss vant med. Jeg sykler, eller sitter på med mannen som kjører til jobb. Det viktigste er skole og fritidstilbudet for barn og unge. 

Vi skal bruke tiden fremover og kjøre rundt omkring. 

Anonymkode: 6139f...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar😊 

Vi skal undersøke dette. Når det gjelder kollektive, er ingen av oss vant med. Jeg sykler, eller sitter på med mannen som kjører til jobb. Det viktigste er skole og fritidstilbudet for barn og unge. 

Vi skal bruke tiden fremover og kjøre rundt omkring. 

Anonymkode: 6139f...f1e

I disse områdene er det fint mulig å sykle til sentrum, eller helt over til Lysaker/Asker, det er tilrettelagt. Det er også et poeng å ta med seg, for noen.

Anonymkode: 5d4c1...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

I disse områdene er det fint mulig å sykle til sentrum, eller helt over til Lysaker/Asker, det er tilrettelagt. Det er også et poeng å ta med seg, for noen.

Anonymkode: 5d4c1...3fe

Men det er noen høydemetre som skal forseres hjem igjen. Bare så det er klart.

Anonymkode: 5d4c1...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2018 den 12.39, AnonymBruker skrev:

Høybråten

Anonymkode: 2cfb5...247

Dette er østkantens vestkant og kan bekrefte dette stedet er blendahvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, så fint😍

Bor du i området? Hvordan er det der? Jeg nevnte Stovner for mannen og han ble helt stum. Da får vi nok ikke svigerfamilien på besøk. 

 

Anonymkode: 6139f...f1e

Jeg kan svare for jeg bor i området, og det er vakkert og helt inntil markagrensen. Mye barnefamilier og rolig område. Gikk inn på google maps og tellte 9 badebasseng i hagene i nabolaget fra min bolig til stovner senter. Så mange velger å bo romslig med frodig økonomi enn å trøkke seg nedi gryta.

 

Det skal også sies det er mye fordommer, de kan jeg gjøre lite med, så dine svigers er nok ikke helt målgruppen her.

Anonymkode: b8a39...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Ammerud og kjenner en god del familier her. Miljøet blir mer og mer blandet ettersom en del akademikere innser at de får mye for pengene :P

Jeg bor selv i blokk, trives med det, men det er også villastrøk og rekkehusbebyggelse her. Tett på Marka, med et yrende liv både sommer og vinter av små og store. Har ikke merket noe til luftforurensning her, som noen nevnte, men tenker at det er verre lenger ned mot byen. Her oppe er det jo ganske så åpent.

Anonymkode: 57fa6...cea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Takk for mange gode forslag. Vi har kjørt rundt omkring i de nevnte stedene, og har falt for flere. Problemet nå er vel at det blir vanskelig å bestemme oss. 

Det som er sikkert er at vi kommer oss vekk fra Oslo vest. 

Anonymkode: 6139f...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2018 den 12.39, AnonymBruker skrev:

Høybråten

Anonymkode: 2cfb5...247

Enig her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyenhall og Manglerud. Abildsø. 

Anonymkode: 472e8...721

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror svigers vil ha problemer med alt i Groruddalen. Hadde heller gått for Østensjø, Manglerud og området der. 

Anonymkode: 11fe6...52e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de høres ut som om områdene på linje 3 og 4 med t-banen ville vært perfekt for dere. Jeg tenker da spesielt på Godlia, Oppsal, Bøler, Høyenhall, Ekeberg, Brattlikollen og Karlsrud. Alle disse områdene er slik du beskriver: Østkant, blanding av norske og innvandrere (dog akkurat i villaene/rekkehuskene/eneboligene er det nok ofte flest norske, men barna ville gått på skole med folk fra blokkområdene i nærheten), sosioøkonomisk noe variert, men jevnt over på "mellomnivå". Flere av de stedene har også fin natur helt i nærheten, og det er trygt for svigers å besøke :) 

Anonymkode: 642c9...862

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.4.2018 den 16.38, AnonymBruker skrev:

Dette er områder som har det du etterspør; ikke blendahvite og ikke dominert av innvandrere. Men eneboliger i disse områdene er ikke veldig mye rimeligere enn på Norstrand, for samme kvalitet med tanke på tomtestørrelse, solforhold etc. En rimelig enebolig i Oslo får du bare om den ligger tett inntil motorvei, eller har andre ulemper beliggenhetsmessig. Uten at jeg vet noe om deres budsjett, tenker jeg at det kanskje er mer aktuelt med rekkehus i bydel Østensjø.

Anonymkode: 5d4c1...3fe

Jeg vil si at en ulempe med Nordstrand, er at miljøet er mer som miljøet på vestkanten, med mye penger og mye press. Da snakker jeg altså om stedet Nordstrand, ikke hele bydelen, for den bydelen er enorm og favner langt mer enn bare Nordstrand. 

Anonymkode: 642c9...862

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellerudtoppen?

Siden du sier at alle disse er aktuelle hadde jeg bare gått etter boligen. Er dere åpne for så mange områder kan dere lettere finne drømmeboligen i tillegg. For meg hadde det vært viktig med et bra idrettslag, så jeg ville nok valgt Oppsal eller området rundt der.

Anonymkode: 5e5d0...2a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2018 den 13.17, AnonymBruker skrev:

Nordberg kanskje.

 

Dere kan også se etter et "avslappet" nabolag i Bærum eller Asker så slipper dere "vestkantskatten" til Raymond også. Hvis dere da ikke er inne i politisk korrekthet boble hvor dere vil skryte av at dere bor på østkanten.

Anonymkode: 1e21a...d1b

Nordberg er jo regnet for å være minst like mye vestkant som «verste» Bærum. 

Høybråten/Risløkka er ganske populært på østkanten som villastrøk, samt Høyenhall og alle eneboligområder i Bydel Østensjø. 

Anonymkode: ec374...005

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...