Gå til innhold

Er det muggsopp jeg lukter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg kommer inn i gangen utenifra har det pluttselig begynt å slå et sterk lukt mot meg. Kans kje en type jordlukt. Jeg har lest at det kan være mugg.

Jeg skjønner ikke hvor lukten kommer fra, men det må være gang eller kjøkken, har prøvd å lukke de andre romdørene på flott, men der er det ikke noe. Ikke på bad heller.

Har hatt en kjølig temperatur inne i vinter, har lest at mugg ofte kommer når det er varmt og fuktig inne.

Noen som vet hva eller hvor dette kan komme fra? Kan ikke se mugg noe sted.

Hilsen fortvilet🙁

Anonymkode: f8c05...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan legge til at lukten ikke sprer seg til andre rom, og at den fort blir borte for meg når jeg har kommet inn, da lukter jeg den liksom ikke lenger enn med en gang jeg er inne.

Veldig rart. Er det slik mugg pleier å være?

Anonymkode: f8c05...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg kommer inn i gangen utenifra har det pluttselig begynt å slå et sterk lukt mot meg. Kans kje en type jordlukt. Jeg har lest at det kan være mugg.

Jeg skjønner ikke hvor lukten kommer fra, men det må være gang eller kjøkken, har prøvd å lukke de andre romdørene på flott, men der er det ikke noe. Ikke på bad heller.

Har hatt en kjølig temperatur inne i vinter, har lest at mugg ofte kommer når det er varmt og fuktig inne.

Noen som vet hva eller hvor dette kan komme fra? Kan ikke se mugg noe sted.

Hilsen fortvilet🙁

Anonymkode: f8c05...bac

Mugg oppstår når det blir for fuktig. Temperaturer og fukt henger sammen. Lav temperatur gir høyere luftfuktighet og dermed større fare for muggsoppvekst enn høy temperatur. 

Har du hatt fuktige klær hengende i en kald gang så er muggsoppvekst sannsynlig. Du får ta runder og se på yttervegger, bak og inni skap ol. Mugglukt kan sammenlignes med kjellerlukt elelr lukten i en papirpose med gamle poteter. 

Anonymkode: 40748...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være av det er en liten lekkasje ett eller annet sted?  Da kan det danne seg mugg.  Mugglukt kan minne om jordlukt ja.  Har du anledning til å få tak i en person med fuktighetsmåler så vil du se om det er fukt eller lekkasje noe sted.

Anonymkode: 8e35b...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke rart at lukten kun sitter i gangen? Den er ikke i noen andre rom. Har studert vegger, skap kriker og kroker nøye, men finner ikke noe.

Anonymkode: f8c05...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke rart at lukten kun sitter i gangen? Den er ikke i noen andre rom. Har studert vegger, skap kriker og kroker nøye, men finner ikke noe.

Anonymkode: f8c05...bac

 

Anonymkode: f8c05...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ei mus/rotte ha gnagd seg inn i veggen og daua der?

Anonymkode: ffa31...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan ei mus/rotte ha gnagd seg inn i veggen og daua der?

Anonymkode: ffa31...52d

Da ville det vel ha stinket? Det et liksom ikke en sånn vond lukt. Mer jordlukt eller noe. Bor forresten i blokk.

Anonymkode: f8c05...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da ville det vel ha stinket? Det et liksom ikke en sånn vond lukt. Mer jordlukt eller noe. Bor forresten i blokk.

Anonymkode: f8c05...bac

Lukten slår mot en når jeg åpner døren, også blir den borte.

Er det ingen som har hatt mugg eller sopp som kan si om det er slik som beskrevet?

Anonymkode: f8c05...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mugg på kjøkkenet og kjente det best akkurat når jeg kom inn i leiligheten i gangen. Men det var altså på kjøkkenet. 

Anonymkode: 8e35b...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt mugg på kjøkkenet og kjente det best akkurat når jeg kom inn i leiligheten i gangen. Men det var altså på kjøkkenet. 

Anonymkode: 8e35b...e25

Aha, da for jeg gjennomgå kjøkkenet skikkelig også🙂

Anonymkode: f8c05...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt mugg på kjøkkenet og kjente det best akkurat når jeg kom inn i leiligheten i gangen. Men det var altså på kjøkkenet. 

Anonymkode: 8e35b...e25

Hvor på kjøkkenet var Det? Jeg klarer ikke finne noe.

Og hadde du en sterk mughlukt, eller er det mer som en svak eim?

Anonymkode: f8c05...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor på kjøkkenet var Det? Jeg klarer ikke finne noe.

Og hadde du en sterk mughlukt, eller er det mer som en svak eim?

Anonymkode: f8c05...bac

Det var en svak eim liksom. Det var lekkasje i et rør i veggen som hadde rustet i stykker  nederst, så ble det fukt og mugg under gulvbelegget. Måtte ta opp gulvet, fjerne det ødelagte og tørke opp. Så legge nytt gulv. Det ble veldig bra etterpå, og det gikk heldigvis på borettslagets forsikring.

Anonymkode: 8e35b...e25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...