Gå til innhold

Hvorfor blir samme person stadig utsatt for overgrep


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Jeg dømmer ikke. Jeg har ikke noen agenda. Men jeg har altså tatt meg i å lure på hva årsaken kan være.

Mange kvinner har den siste tiden gått ut og fortalt om sine mindre hyggelige opplevelser med menn. Det kan være seg alvorlige overgrep eller klaps på rumpa av en som burde holdt hånden sin for seg selv. Veldig ofte har de samme kvinnene opplevd så mange stygge og alvorlige ting fra flere i sin omgangskrets gjennom livet, og jeg lurer på hvordan det kan ha seg. Er man konstant i et dårlig miljø? Ren skjær uflaks? Er det noe ved personen som skriker "lett bytte" til overgriperen? Ser man ikke faresignalene?

Leste akkurat en annen tråd en kommentar fra en dame som har blitt voldtatt flere ganger som barn (jeg antar det var samme person) og så opplever som voksen at en kompis voldtar henne.

Jeg er kvinne og har aldri opplevd noe spesielt. Jeg har opplevd ekle menn på utesteder, flere har gitt meg en dårlig følelse, og da har jeg trukket meg vekk. Aldri opplevd noe ordentlig uhyggelig eller krekende.

Er det rett og slett noen som har så uflaks, eller mangler de den "radaren" de trenger for å fange opp at dette er en person de ikke bør befatte seg noe videre med, eller er de allerede i et dårlig miljø? Og da snakker jeg om voksne mennesker - IKKE barn.

Anonymkode: 138af...7d5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg hun kvinnen, som ble voldtatt flere ganger som barn, så voldtatt av en kompis. Men jeg var 16 år da jeg ble voldtatt av kompisen min. Og det gjør noe med en, og bli utsatt for gjentatte overgrep som barn. Men etter det som skjedde da jeg var 16 år, så har jeg aldri blitt voldtatt, eller opplevd overgrep. Jeg har blitt klapset på rumpa da en del ganger. Hjelper vel ikke at jeg har en stor sprett rumpe, men er slank ellers. Nå har jeg og jobbet i utelivsbransjen og hjelpe til med å ordne til forestillinger. Så jeg har jo vært i noen yrker, hvor man er mer utsatt for det. Har i senere år tatt utdannelse, og jobber ikke med det nå. Og jeg har blitt 40 år. Og fra den dagen jeg ble voldtatt som 16 åring, har aldri jeg latt noen behandle meg dårlig. Og med tanke på min barndom, så vil jeg vel si at jeg har vært veldig sterk.

Nå har jeg alltid vært en veldig sterk person. Men det er noen menn der ute, som virkelig ikke er gode, og har en evne til å finne de som har opplevd ting, som synes det er vanskeligere å si nei, sette grenser osv.

Men jeg kan ikke svare for alle de andre, som har opplevd gjentatte overgrep. 

Anonymkode: b2a4a...00c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at ting siden har gått bra for deg!! Det er sikkert ikke bare jeg som har tenkt over at de kvinnene som har noe å melde feks i metoo, ofte har mer enn én alvorlig opplevelse å fortelle om. Og da har jeg som sagt lurt på hvorfor. Kan jo være at de som først ryker utfor noe slikt mister noe av forsvaret sitt, og som du sier, noen dårlige menn har en egen evne til å finne disse jentene. I alle fall inntil de blir voksne og sterke, for de som er så heldig å bli det. 

Blir skremt og lei meg av hvor mye ondskap som finnes, og utrolig takknemlig for hvor heldig jeg har vært. Tross for at mange frosker er kysset opp igjennom  årene har alle vært respektfulle ålreite menn. Og det synes jeg er verdt å ta med seg i disse dager. 

Anonymkode: 138af...7d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de søker seg mot det de kjenner fra før. Ikke overraskende at en som er eller blir mishandlet søker seg mot ny mishandler.

Anonymkode: 495ce...45a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Jeg dømmer ikke. Jeg har ikke noen agenda. Men jeg har altså tatt meg i å lure på hva årsaken kan være.

Mange kvinner har den siste tiden gått ut og fortalt om sine mindre hyggelige opplevelser med menn. Det kan være seg alvorlige overgrep eller klaps på rumpa av en som burde holdt hånden sin for seg selv. Veldig ofte har de samme kvinnene opplevd så mange stygge og alvorlige ting fra flere i sin omgangskrets gjennom livet, og jeg lurer på hvordan det kan ha seg. Er man konstant i et dårlig miljø? Ren skjær uflaks? Er det noe ved personen som skriker "lett bytte" til overgriperen? Ser man ikke faresignalene?

Leste akkurat en annen tråd en kommentar fra en dame som har blitt voldtatt flere ganger som barn (jeg antar det var samme person) og så opplever som voksen at en kompis voldtar henne.

Jeg er kvinne og har aldri opplevd noe spesielt. Jeg har opplevd ekle menn på utesteder, flere har gitt meg en dårlig følelse, og da har jeg trukket meg vekk. Aldri opplevd noe ordentlig uhyggelig eller krekende.

Er det rett og slett noen som har så uflaks, eller mangler de den "radaren" de trenger for å fange opp at dette er en person de ikke bør befatte seg noe videre med, eller er de allerede i et dårlig miljø? Og da snakker jeg om voksne mennesker - IKKE barn.

Anonymkode: 138af...7d5

Det jeg tror at kan vaere mulig-uten at jeg skal si det riktig-er at overgriperen går etter lette ofre. Det har kanskje noe med at overgriperen går etter sårbare mennesker. 

 

Selv har jeg vel blitt klapset på baken 1-2 ganger igjennom livet. Ikke noe traumatisk, men det kan selvfoelgelig vaere litt ekkelt. 

Ja, jeg har opplevd seksuell trakkassering, men ikke i den grad man snakker om i media. Det har enten vaert fulle menn på byen eller mennesker med lite sosial intelligens 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Jeg dømmer ikke. Jeg har ikke noen agenda. Men jeg har altså tatt meg i å lure på hva årsaken kan være.

Mange kvinner har den siste tiden gått ut og fortalt om sine mindre hyggelige opplevelser med menn. Det kan være seg alvorlige overgrep eller klaps på rumpa av en som burde holdt hånden sin for seg selv. Veldig ofte har de samme kvinnene opplevd så mange stygge og alvorlige ting fra flere i sin omgangskrets gjennom livet, og jeg lurer på hvordan det kan ha seg. Er man konstant i et dårlig miljø? Ren skjær uflaks? Er det noe ved personen som skriker "lett bytte" til overgriperen? Ser man ikke faresignalene?

Leste akkurat en annen tråd en kommentar fra en dame som har blitt voldtatt flere ganger som barn (jeg antar det var samme person) og så opplever som voksen at en kompis voldtar henne.

Jeg er kvinne og har aldri opplevd noe spesielt. Jeg har opplevd ekle menn på utesteder, flere har gitt meg en dårlig følelse, og da har jeg trukket meg vekk. Aldri opplevd noe ordentlig uhyggelig eller krekende.

Er det rett og slett noen som har så uflaks, eller mangler de den "radaren" de trenger for å fange opp at dette er en person de ikke bør befatte seg noe videre med, eller er de allerede i et dårlig miljø? Og da snakker jeg om voksne mennesker - IKKE barn.

Anonymkode: 138af...7d5

Av samme grunn som noen kvinner stadig havner opp med voldelige menn, alkoholiserte menn osv. 

De kommer seg ut av uheldige forhold og så tiltrekker de seg samme typen uønskede personligheter igjen og igjen. 

Anonymkode: 5f54d...e53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi de søker seg mot det de kjenner fra før. Ikke overraskende at en som er eller blir mishandlet søker seg mot ny mishandler.

Anonymkode: 495ce...45a

Helt korrekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det kan sammenlignes, men jeg hsr hver bidige gang jeg har skiftet jobb blitt lagt an på og snakket skittent til av mannlige kolleger. Tror jeg utstråler ett eller annet som gjør at de kan snakke til meg «som en mann» og komme med slibrige kommentarer. Jeg kan ta en spøk, men til tider blir det litt for mye. Dette gjelder både sjefer og kolleger og jeg legger absolutt ikke opp til noe annet enn å kanskje le av en grov vits. Virker som om de fleste tror det er rett frem da.

Anonymkode: 8de21...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de søker seg mot det de kjenner fra før. Ikke overraskende at en som er eller blir mishandlet søker seg mot ny mishandler.

Anonymkode: 495ce...45a

Dette er bare halve sannheten. Den andre halvdelen er at ondskapsfulle mennesker (og helt vanlige mennesker for den del), lett spotter hvem som er blitt behandlet dårlig før og som ergo er et enklere offer. De er reddere for å si nei, reddere for å sette grenser generelt og har mest sannsynlig lang erfaring i å ikke bli trodd eller tatt på alvor. Altså de perfekte ofre som viser at de ikke vil og tydelig har det vondt, men som ikke protesterer særlig høylydt (kanskje til og med fryser til), som føler at de fortjener det vonde som skjer, som ikke kommer til å fortelle noen om det som skjedde og som uansett ikke kommer til å bli trodd dersom de likevel gjør det.

Velger man et offer med virkelig store traumer (og tilhørende dissosiasjon) vil man til og med sannsynligvis ha den fordelen at offeret ikke engang husker hva som skjedde etterpå. Ikke før etter lang tid. 

Mange traumeofre er like gode på å spotte «psykopater», sadister og folk med ondd hensikter som de er på å spotte traumeofre. Men det hjelper lite. Man kan unngå å bli sammen med eller bli med slike menn/kvinner hjem, men ellers kan man ikke unngå dem. Man kan i liten grad unngå foreldre og øvrige familie, naboer, barnehagepersonale, skole- og SFO-ansatte, korpsdirigenter, bussjåfører, sjefer, kollegaer, butikkpersonale, svigerfamilie, leger, tannleger, taxisjåfører, folk man sitter på bordet ved siden av på kafé eller bare passerer på gata. Overgripere er over alt og er umulig å unngå. Og i et rom med en voldtektsmann, en rekke normalt selvsikre mennesker og et traumeoffer, kan man med 99% sikkerhet gjette hvem som blir fulgt etter på do eller på veien hjem. Det er ikke traumeofferets feil, det er voldtektsmannen, men det er en kjent sak at å være et overgrepsoffer fra før er den største risikofaktoren som finnes for å bli utsatt for overgrep. 

Anonymkode: a0284...177

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgripere går etter en "sårbarhet" og noen utstråler dette. I tillegg vil man, som noen over skriver, gå mot det man kjenner fra før. Noen jenter har ikke hatt solide menn i livet sitt og har rett og slett ikke "filtrene" som andre kvinner har.

I tillegg er nok en del av det miljø.

Jeg har også merket meg at veldig ressurssterke jenter fra velstående hjem sjeldnere ser ut til å oppleve mye av dette, og jeg tror nok mange menn tenker at disse innebærer mer risiko - at de antakeligvis vil rapportere det, og de vinner lettere frem da de har et "apparat" rundt seg. Andre jenter virker sårbare og det er tydelig at hun ikke akkurat har en advokatfar som vil knuse deg. 

Anonymkode: 81505...14c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgrep gjør noe med deg, det ødelegger selvtillit, selvverd og selvfølelse, og det kan ta lang tid å bygge opp igjen. Da er det mye vanskeligere å kjempe mot og si nei. Mange overgripere ser dessverre at disse menneskene er sårbare og tenker at de er "lette" ofre. 

Anonymkode: 3d545...30d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som blir utsatt for overgrep gang på gang. Det er stort sett snakk om blind vold, men jeg har også blitt overfalt av en gærning fra sukker som jeg datet litt. Han tålte ikke å bli avvist. Saken ble anmeldt. Ble slått til IGJEN for noen uker siden. Jeg vet ikke hvorfor alle menn hater meg og slår meg, jeg rekker liksom ikke spørre om det.. men skal huske å gjøre det neste gang jeg ligger i bakken og blør. Siden du mener det er min feil TS. 

Vil bare presisere at jeg er en rolig person og ikke lager krangel av noe slag. Menn bare hater meg og vil drepe meg. 

Anonymkode: 36df6...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som blir utsatt for overgrep gang på gang. Det er stort sett snakk om blind vold, men jeg har også blitt overfalt av en gærning fra sukker som jeg datet litt. Han tålte ikke å bli avvist. Saken ble anmeldt. Ble slått til IGJEN for noen uker siden. Jeg vet ikke hvorfor alle menn hater meg og slår meg, jeg rekker liksom ikke spørre om det.. men skal huske å gjøre det neste gang jeg ligger i bakken og blør. Siden du mener det er min feil TS. 

Vil bare presisere at jeg er en rolig person og ikke lager krangel av noe slag. Menn bare hater meg og vil drepe meg. 

Anonymkode: 36df6...8dc

Rapportert. Grunnløse anklager mot trådstarter.

Anonymkode: 81505...14c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at det kan sammenlignes, men jeg hsr hver bidige gang jeg har skiftet jobb blitt lagt an på og snakket skittent til av mannlige kolleger. Tror jeg utstråler ett eller annet som gjør at de kan snakke til meg «som en mann» og komme med slibrige kommentarer. Jeg kan ta en spøk, men til tider blir det litt for mye. Dette gjelder både sjefer og kolleger og jeg legger absolutt ikke opp til noe annet enn å kanskje le av en grov vits. Virker som om de fleste tror det er rett frem da.

Anonymkode: 8de21...f7f

Og hva gjør du så med det? Bare lar spøken gli? Du sier ikke i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de som blir utsatt for overgrep gang på gang. Det er stort sett snakk om blind vold, men jeg har også blitt overfalt av en gærning fra sukker som jeg datet litt. Han tålte ikke å bli avvist. Saken ble anmeldt. Ble slått til IGJEN for noen uker siden. Jeg vet ikke hvorfor alle menn hater meg og slår meg, jeg rekker liksom ikke spørre om det.. men skal huske å gjøre det neste gang jeg ligger i bakken og blør. Siden du mener det er min feil TS. 

Vil bare presisere at jeg er en rolig person og ikke lager krangel av noe slag. Menn bare hater meg og vil drepe meg. 

Anonymkode: 36df6...8dc

Det var leit å høre 8dc, men jeg har aldri skrevet at jeg mener overgrep er damenes feil, da forstår jeg virkelig ikke hvordan du tolket teksten over. 

Jeg er ikke her for å krangle, men for å diskutere og utveksle tanker og ideer.

 

Anonymkode: 138af...7d5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var leit å høre 8dc, men jeg har aldri skrevet at jeg mener overgrep er damenes feil, da forstår jeg virkelig ikke hvordan du tolket teksten over. 

Jeg er ikke her for å krangle, men for å diskutere og utveksle tanker og ideer.

 

Anonymkode: 138af...7d5

Ok, beklager da misforstod jeg. Trodde du mente at folk som blir overfalt flere ganger fortjener det. 

Er interessant å lese hva folk mener om dette, helt enig :) 

Anonymkode: 36df6...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som andre sier, mennesker som utnytter og bruker har lært seg hva de skal se etter. De vet hvordan en sårbar mann eller kvinne oppfører seg og er, og de går etter disse. Forsøk leve deg inn i hvordan dete r å være en utnytter. Hvilke mennesker ville du forsøkt utnytte og manipulere? Du ville valgt de som virker mest sårbare. 

Anonymkode: d0408...675

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde med meg fordi jeg syntes det var så pinlig å påpeke realitetene. 

Og nå går jeg rundt i den realiteten. Og det føles dritt. Og det verste er at jeg er 'tvunget' til å liksom være dårligere enn andre. 

Som en slags: jeg er svak, men flaks at du er sterk da? Nå kan du vise meg hvor sterk du er

mens det i realiteten fører til alt annet. 

1. Folk har det ikke i seg, derfor holder de på slik mot andre. Som et evig null-sum-spill. Hvor man går i sirkler. Som å befinne seg i sandkassen til evig tid. De levler liksom aldri. De leker vel crash and burn på dette nivået siden de er stuck i systemet, kjeder seg. Alle som er ukjente i systemet er interessant for disse individene, da det er 'gøy' å se noen respondere på noe første gangen. Pop the cherry. Gøy å se på, kjedelig for individet selv. Litt som grunnen til reality-tv. Masse meningsløse mennesker som kjemper for å bety noe på bekostning av andre. På bekostning av noe som kunne vært interessant på ekte. 

2. Grandiose forestillinger. Som egentlig er en versjon av nr 1. Som om man pumper opp substansen for å dekke over at det ikke er noen egentlig substans der. 

Jeg synes det er så pinlig å tenke på hvilke skritt predatorer går for å unnskylde det overfor seg selv

'jeg liker å kooooose meg, deffor er det greit' 

'Jeg synes det er helt greit å koooose med senteret oppi hjernen som gir vellyst!!! Fordi atte det GIR meg noe!!!!! Og det gir meg SÅ MYE at alle andre også får, fordi jeg liker reklamer og alt som er falskt, åh, min rolle i denne verden er stor!!!'

hvem orker å snakke med sånne folk... 

 

Anonymkode: d9301...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, har lurt på det selv... Jeg ble voldtatt første gang når jeg var 15 år, og samme fyr gjorde det en gang til for å "straffe" meg for at jeg anmeldte da jeg var 16 år. Utover det var det en gang en som stakk fingrene inn i meg på et dansegulv (bakfra, har aldri sett fyren før eller siden). I tillegg har jeg blitt utnyttet når jeg har vært full, av han "typiske" gutten i klassen som aldri har ligget med noen. Han kom seg inn på rommet mitt når jeg lå og sov mens jeg hadde fest. Våknet og fikk ropt ut så de andre kom og hjalp meg heldigvis. I tillegg til det igjen, var jeg en gang ekstremt full hjemme hos en litt tvilsom guttegjeng, der de voldtok meg på rundgang (3 stykker). Utover det har jeg blitt truet til sex av en som nettopp hadde blitt dumpet, og vi hadde kysset litt, og da truet han meg med at jeg skyldte meg sex osv for han var så knust og blabla.

Jeg er liten av størrelse og har vært populær blant gutter. Før jeg i det hele tatt mistet jomfrudommen begynte det å gå rykter om at jeg var "billig" og "løs" (jenter som satte ut disse altså), så vet ikke om noe av det kan ha med det å gjøre. Ingen av de som har gjort ting mot hverandre kjenner hverandre eller er av samme type ellers egentlig, så jeg vet ikke.

Anonymkode: 7b3fe...108

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2018 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Fordi de søker seg mot det de kjenner fra før. Ikke overraskende at en som er eller blir mishandlet søker seg mot ny mishandler.

Anonymkode: 495ce...45a

Dette er ikke sant. 

Jeg ble utsatt for overgrep som barn. Det var en slektning. 

Så ble jeg voldtatt som 16-åring. Dette var en mye eldre mann, som var ungdomsskolelærer og som jeg hadde tillit til. 

Deretter ble jeg overfalt og forsøkt voldtatt som 50-åring. Av en av våre "nye landsmenn". 

Disse tre episodene har ingenting med hverandre å gjøre. Og forteller ingenting om meg som person. Nei, jeg "søker ikke mishandlere".... 

Anonymkode: 0ab61...0b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...