Gå til innhold

Psykiatrien- et sted hvor man straffes for å være tilsynelatende velfungerende


Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner meg igjen. Sliter med muskelplager, men er en sterk person så bruker derfor mye av min egentid på å fungere normalt både mentalt og fysisk. Inniimellom blir det tøft å takle alt selv og være i en evig syklus av å bruke min fritid på å gjøre tiltak for å kunne fungere normalt i arbeidslivet. Og da går til lege osv for å prøve å få hjelp. Men det er ingen hjelp å få. Legen spør om jeg er stresset og jeg sier jeg har lært meg å takle stress veldig bra så det får fint. Det er nesten som om ikke det er svaret legen vil høre fordi han vil at stress skal være den enkle løsningen på mitt problem. Det eneste jeg får hos legen er resept på smertestillende. Henvisninger og videre undersøkelser for å finne kjernen på problemet gidder han ikke. Sist var jeg så desperat at jeg nesten begynte å grine og forklarte min frustrasjon over at jeg ikke fikk noe hjelp når jeg kom dit. Da fikk jeg en henvisning. Tydeligvis det eneste som fungerer er å skrike høyest mulig og overdrive elendigheten. Anbefaler deg å begynne å skrive ned alt som skjer.

Anonymkode: d8fea...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det kun de dårligste fungerende personene som kommer inn på sånne behandlingsopplegg. Du kan da ikke forvente at du skal bli innlagt dersom du er så godt fungerende at du har både jobb, venner og samboer der hjemme når det er en masse andre som står på venteliste uten noen ting..

Anonymkode: 281cc...01f

Jeg synes dette er litt for unyansert. Folk er veldig forskjellige, det har med personlighet og miljø å gjøre.

Noen er vant til å ta på seg en maske og late som alt er fint selv om de lider på innsiden. Andre setter seg ned på bakbeina og gir opp med en gang de møter den minste motstand. Om to personer på ulik skala blir utsatt for samme traumatiske hendelse vil den ene kanskje bære det veldig tydelig på utsiden og dele med alle mens den andre ikke vil si noe til noen og holde alt for seg selv. Det betyr ikke at den ene lider mer enn den andre. Noen folk KAN ikke bare legge seg ned og gi blanke i alt. Det handler også om ansvar som barn, jobb og karriere.

Når en person først ber om hjelp skal en ta det alvorlig. Uansett hvor tilsynelatende bra vedkommende fungerer på utsiden. Og fagpersoner, som leger og psykologer, burde av alle vite dette.

Anonymkode: d8fea...2e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes dette er litt for unyansert. Folk er veldig forskjellige, det har med personlighet og miljø å gjøre.

Noen er vant til å ta på seg en maske og late som alt er fint selv om de lider på innsiden. Andre setter seg ned på bakbeina og gir opp med en gang de møter den minste motstand. Om to personer på ulik skala blir utsatt for samme traumatiske hendelse vil den ene kanskje bære det veldig tydelig på utsiden og dele med alle mens den andre ikke vil si noe til noen og holde alt for seg selv. Det betyr ikke at den ene lider mer enn den andre. Noen folk KAN ikke bare legge seg ned og gi blanke i alt. Det handler også om ansvar som barn, jobb og karriere.

Når en person først ber om hjelp skal en ta det alvorlig. Uansett hvor tilsynelatende bra vedkommende fungerer på utsiden. Og fagpersoner, som leger og psykologer, burde av alle vite dette.

Anonymkode: d8fea...2e2

TS blir tatt alvorlig, hun blir bare ikke henvist til modum bad. 

Anonymkode: fe376...0f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg tror han nevnte at det var mulig å søke inn, men han tvilte på at jeg ble tatt inn ettersom at de som er der fungerer dårligere enn meg. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes dette er litt for unyansert. Folk er veldig forskjellige, det har med personlighet og miljø å gjøre.

Noen er vant til å ta på seg en maske og late som alt er fint selv om de lider på innsiden. Andre setter seg ned på bakbeina og gir opp med en gang de møter den minste motstand. Om to personer på ulik skala blir utsatt for samme traumatiske hendelse vil den ene kanskje bære det veldig tydelig på utsiden og dele med alle mens den andre ikke vil si noe til noen og holde alt for seg selv. Det betyr ikke at den ene lider mer enn den andre. Noen folk KAN ikke bare legge seg ned og gi blanke i alt. Det handler også om ansvar som barn, jobb og karriere.

Når en person først ber om hjelp skal en ta det alvorlig. Uansett hvor tilsynelatende bra vedkommende fungerer på utsiden. Og fagpersoner, som leger og psykologer, burde av alle vite dette.

Anonymkode: d8fea...2e2

Godt sagt, jeg er helt enig.

Siden både PTSD og bipolar lidelse er nevnt i tråden, vil jeg gjerne tipse om boka "Drøm i våken tilstand"; den er skrevet av flere kvinner med disse diagnosene, og med erfaring som pasienter i psykiatrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jegskulleønskeat

Behandleren min har sagt at vi gjerne kan søke 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dessverre det som er litt vanskelig med psykiatrien. Hvis man ikke passer inn i den eller den boksen, hvis man er for syk for det ene og for frisk for det andre. 

Har selv opplevd å falle mellom alle stoler, vært en kasteball i systemet, spurt om innleggelse en plass, får beskjed om at jeg ikke er syk nok til det, men fire mnd senere blir jeg tvangsinnlagt og sendt ut av byen min i behandling. 

Har også opplevd hvordan manglende ettervern gjorde at jeg falt rett tilbake etter er halvt års innleggelse med klar bedring. Ble verre enn jeg var i utgangspunktet for jeg fikk alt for kort tid på å tilvenne meg å bo hjemme igjen og alt for lite oppfølging. 

Men nå derimot så får jeg veldig mye og veldig god hjelp. Har i snart to uker holdt på med tilvenning av å bo hjemme, har etter planen to uker til, men trenger jeg mer tid så får jeg det. Og jeg får et bra ettervern. Så håper virkelig jeg skal få det til denne gangen.

Det er det som er med psykiatrien. I somatikken så vet man at har man en knekt fot gjør man sånn, har man en blodpropp gjør man sånn. Disse boksene er tilstede i psykiatrien også. Problemet er bare det at psykisk lidelse er ikke like firkantet og det kan for noen føre til at de ikke passer inn noen steder. Slik har det vært for meg på grunn av flere ulike diagnoser og symptomer. De har rett og slett ikke visst hva de skal gjøre med meg. Det går bedre nå, men jeg er, sammen med hjelpeapparat fortsatt i en litt sånn eksperimentell fase da jeg har et vanskelig og komplekst sykdomsbilde. Men nå går det litt framover i det minste. 

Glemte å si at jeg ble henvist til en plass som er ganske likt Modum bad. Fikk avslag fordi jeg var for syk til det. At jeg måtte være stabil i minst et halvår før jeg kunne komme dit. 

Får heller ikke traumebehandling fordi jeg er for syk til det nå. At jeg vil nok bli dårligere av det. Må bare stole på de vurderingene de gjør, selv om det er litt vanskelig etter å ha vært den kasteballen hvor den ene behandleren etter den andre har ulike meninger om hva som feiler meg. 

Endret av Skadeskutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du innlegges hvis du har et forholdsvis normalt liv? Er jo mange som har verken jobb eller venner og bor mutters alene i ensomhet foran tv'en hver eneste dag som heller burde prioriteres. Mange av disse har ikke de samme ressursene til å komme seg gjennom systemet heller, og får derfor ikke hjelp når alle behandlingsteder er fulle av "tilsynelatende velfungerende folk".

Anonymkode: 281cc...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jegskulleønskeat skrev (På 6.4.2018 den 17.33):

Noen som føler det på samme måte? At dere blir "straffet" for at ting fungerer?

Ja det er fordi dps liker å hjelpe de mest friske som klarer å jobbe å studere fordi det er mest samfunnsøkonomisk. Uføre uten jobb og venner er ikke verdt å hjelpe. 

Anonymkode: 866ba...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det er fordi dps liker å hjelpe de mest friske som klarer å jobbe å studere fordi det er mest samfunnsøkonomisk. Uføre uten jobb og venner er ikke verdt å hjelpe. 

Anonymkode: 866ba...6cd

Kanskje fordi førstenevnte jobber mer for å bli frisk og er flinke på å sosialisere seg mens sistenevnte forventer forbedring uten å gjøre en real innsats.

Anonymkode: f7fe7...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje fordi førstenevnte jobber mer for å bli frisk og er flinke på å sosialisere seg mens sistenevnte forventer forbedring uten å gjøre en real innsats.

Anonymkode: f7fe7...5dc

Er vel forskjell i alvorlighetsgraden av psykisk sykdom også da. 

Er så lei av å høre at de som ikke klarer å jobbe ikke klarer å jobbe bare fordi de "ikke gidder å gjøre en innsats". 

Anonymkode: 866ba...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...