Gå til innhold

Er det vanlig å tilby alle gjester som flyr inn å sove på sofaen hjemme hos deg?


Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi skal gifte oss i hjembyen til min kjæreste. Det vil si at min familie vil fly inn til byen.

Vi har planlagt å ha bryllupet i nærheten av både flyplass og hotell, nettopp med hensyn til disse gjestene.

Nå har en gjest kommentert at hun føler seg litt "stuet vekk" på hotell siden jeg ikke inviterer mine venner og familie fra hjembyen til å bo på sofaen og oppblåst-bare madrasser hjemme i huset mitt.


Jeg antar egentlig at jeg vil være ganske opptatt med bryllupet dagen før og dagen etterpå? Hva tenker dere?

Endret av Energi-jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har dere sofa la henne sove der, men si ifra dere er opptatt.

Anonymkode: 8c53a...25a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det må være en veldig needy og usikker gjest! Alle forstår vel at man har mer enn nok med seg selv , brylluppet og forholdet sitt og ikke kan drive å ha folk på sofaen når man gifter seg!

Kanskje hun er oppvokst med en familie som er veldig inkluderende på den måten, og kanskje hun har dårlig råd så hun syntes det er vanskelig å bruke penger på hotell, men her hadde det vært heeeeeeeeeeeeeelt fjernt!

Anonymkode: bdf75...48a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på normene innenfor familien. Noen familier har det mer som vane og selvfølge at man deler plass og er litt nær innpå hverandre for korte perioder i slike settinger. Kjenner en som bruker reise på ferie i en liten hytte med 11 familie/slektsmedlemmer, og de har det visst veldig koselig og fint, om enn trangt. 

Anonymkode: 02428...28a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjest hadde jeg ikke ønsket å sove på sofaen deres eller på gulvplass! Herlig med hotell!  Handler det om penger kanskje? Jeg ville ikke takket ja til invitasjonen hvis jeg ikke hadde råd til en natt på hotell. 

Anonymkode: a638e...0c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke orket å være både brud og vertinne, så da måtte nok gjestene ha bodd på hotell. 

Du har sikkert ikke plass til alle heller, så hvordan velge ut hvem som får losji og hvem som ikke får det uten at det blir sure miner? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

har dere sofa la henne sove der, men si ifra dere er opptatt.

Anonymkode: 8c53a...25a

 

Sant det :) Virker som at hun hadde følt seg mer velkommen om hun bare fikk invitasjonen.

 

 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker at det må være en veldig needy og usikker gjest! Alle forstår vel at man har mer enn nok med seg selv , brylluppet og forholdet sitt og ikke kan drive å ha folk på sofaen når man gifter seg!

Kanskje hun er oppvokst med en familie som er veldig inkluderende på den måten, og kanskje hun har dårlig råd så hun syntes det er vanskelig å bruke penger på hotell, men her hadde det vært heeeeeeeeeeeeeelt fjernt!

Anonymkode: bdf75...48a

 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kommer an på normene innenfor familien. Noen familier har det mer som vane og selvfølge at man deler plass og er litt nær innpå hverandre for korte perioder i slike settinger. Kjenner en som bruker reise på ferie i en liten hytte med 11 familie/slektsmedlemmer, og de har det visst veldig koselig og fint, om enn trangt. 

Anonymkode: 02428...28a

 

Dere begge to har noen gode poeng. Venninnen jeg snakker om er veldig vant til å være tett opp til familien hele tiden, og er litt som du nevner med den lille hytten.

Jeg bare tok det for god fisk at en helst ville valgt å bo på spahotell enn en sliten sofa hos ei venninne. Er bra hun sa ifra nå så tidlig i planleggingen da, sånn at det er lettere for meg å få det til uten å fornærme noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare sagt at du ikke har mulighet for overnatting og at alle andre som flyr inn må være på hotell.

Jeg hadde ikke engang fått meg til å spørre om sånt engang. Hun får takke nei hvis det plager henne for mye.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Hei,

Vi skal gifte oss i hjembyen til min kjæreste. Det vil si at min familie vil fly inn til byen.

Vi har planlagt å ha bryllupet i nærheten av både flyplass og hotell, nettopp med hensyn til disse gjestene.

Nå har en gjest kommentert at hun føler seg litt "stuet vekk" på hotell siden jeg ikke inviterer mine venner og familie fra hjembyen til å bo på sofaene og oppblåst-bare madrassen hjemme i huset mitt.
Jeg antar egentlig at jeg vil være ganske opptatt med bryllupet dagen før og dagen etterpå? Hva tenker dere?

I gamle dager var det vanlig at alle gjestene campet hjemme hos de som hadde plass. Men nå er hotell og økonomi en annen. 

Anonymkode: 668cb...a2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Meadow said:

Jeg hadde ikke orket å være både brud og vertinne, så da måtte nok gjestene ha bodd på hotell. 

Du har sikkert ikke plass til alle heller, så hvordan velge ut hvem som får losji og hvem som ikke får det uten at det blir sure miner? 

 

Det er liksom det jeg tenkte, at jeg egentlig har nok å gjøre med å ordne bryllupet. Men jeg kan alltids fylle opp kjøleskapet, legge klar laken, og la gjestene fikse seg selv på mitt kjøkken. Det blir jo nesten dyrere for de å ta taxi hit og dit i stedet for å bare bo på hotellet ved flyplassen der vielsen og festen er da :P

Endret av Energi-jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Meadow said:

Jeg hadde ikke orket å være både brud og vertinne, så da måtte nok gjestene ha bodd på hotell. 

Du har sikkert ikke plass til alle heller, så hvordan velge ut hvem som får losji og hvem som ikke får det uten at det blir sure miner? 

Jeg skal nok få det til på et vis. Blir jo fylle gulvplass med luft-madrasser da... Jeg som gjest hadde personlig heller valgt spahotellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Energi-jenta said:

Jeg skal nok få det til på et vis. Blir jo fylle gulvplass med luft-madrasser da... Jeg som gjest hadde personlig heller valgt spahotellet :)

Er lov å si nei, hun kan vanke med de andre gjestene i bryllupet på hotellet.

Anonymkode: 304e3...4d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere, brudeparet, skal også sove på hotellet? Da er det vel veldig unaturlig at noen av gjestene drar fra hotellet og hjem til dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Meadow said:

Men dere, brudeparet, skal også sove på hotellet? Da er det vel veldig unaturlig at noen av gjestene drar fra hotellet og hjem til dere? 

Ja, det var det samboeren min også sa...

Vi skal jo bo på hotellet og er litt rart hvis noen gjester da skal ta taxi helt hjem til huset vårt for å spare noen hundrelapper..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Energi-jenta said:

Ja, det var det samboeren min også sa...

Vi skal jo bo på hotellet og er litt rart hvis noen gjester da skal ta taxi helt hjem til huset vårt for å spare noen hundrelapper..

Var det som var saken, ok, det tar jeg tilbake innlegget mitt (det første), hun får sove på hotellet eller takke nei.

Anonymkode: 304e3...4d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør hva som er vanlig. Min erfaring er at det ikke er uvanlig at det brudeparet legger til rette for er overnatting på hotell, spesielt når det er på hotell festen skal holdes og brudeparet selv bor der.

Noen ganger har brudeparet også organisert billigere/gratis overnatting for nærmeste tilreisende familie og for venner som er studenter. Da ikke hjemme hos seg selv, men for eksempel hos familie eller venner som bor på stedet, eller på en hytte. Når jeg selv som student har måttet reise langt for å være med i bryllup har dette vært en skikkelig bonus!

Siden dette er min erfaring skjønner jeg altså at venninnen spør. Men med tanke på måten dere har organisert bryllupet på, tenker jeg også at det ikke er noe i veien med å forklare at det blir upraktisk med folk boende hos dere og at sikkert blir hyggelig for venninnen å få mer tid med resten av gjengen på hotellet også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Ymra said:

Siden du spør hva som er vanlig. Min erfaring er at det ikke er uvanlig at det brudeparet legger til rette for er overnatting på hotell, spesielt når det er på hotell festen skal holdes og brudeparet selv bor der.

Noen ganger har brudeparet også organisert billigere/gratis overnatting for nærmeste tilreisende familie og for venner som er studenter. Da ikke hjemme hos seg selv, men for eksempel hos familie eller venner som bor på stedet, eller på en hytte. Når jeg selv som student har måttet reise langt for å være med i bryllup har dette vært en skikkelig bonus!

Siden dette er min erfaring skjønner jeg altså at venninnen spør. Men med tanke på måten dere har organisert bryllupet på, tenker jeg også at det ikke er noe i veien med å forklare at det blir upraktisk med folk boende hos dere og at sikkert blir hyggelig for venninnen å få mer tid med resten av gjengen på hotellet også...

Hei Ymra,

Takk for oppklarende svar :)

Det er sikkert vanlig å hjelpe å organisere billigere overnatting for nærmeste tilreisende familie og venner. Tenkte ikke på at annen familie og venner kunne være en løsning, det er absolutt noe jeg kan vurdere. Gjerne det er lettere for noen venninner av meg å ha de boenes hos seg.

Kjekt å høre at du tenker på det som en bonus, håper noen av gjestene som kommer tenker det samme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uaktuelt. Uansett om vi selv hadde vært hjemme selve dagen, eller dagen etter. Eller om de kun fikk en nøkkel. 

På en slik dag ønsker man minst mulig stress, i form av "nøkkelen passer ikke", "jeg finner ikke handkle", "hvor er nærmeste butikk". (de som er i stand til å spørre brudeparet om sofaen/lufmadrass, er i stand til det meste). 

Men, jeg hadde hørt med en av de som hjalp oss med diverse praktisk om de kunne hørt litt rundt om private alternativer, og formidlet kontakt. Hadde da sikret at de som trengte det (som nevnt, studenter mfl) fikk disse plassene. 

Anonymkode: 5d270...b77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Helt uaktuelt. Uansett om vi selv hadde vært hjemme selve dagen, eller dagen etter. Eller om de kun fikk en nøkkel. 

På en slik dag ønsker man minst mulig stress, i form av "nøkkelen passer ikke", "jeg finner ikke handkle", "hvor er nærmeste butikk". (de som er i stand til å spørre brudeparet om sofaen/lufmadrass, er i stand til det meste). 

Men, jeg hadde hørt med en av de som hjalp oss med diverse praktisk om de kunne hørt litt rundt om private alternativer, og formidlet kontakt. Hadde da sikret at de som trengte det (som nevnt, studenter mfl) fikk disse plassene. 

Anonymkode: 5d270...b77

Haha, måtte le litt når jeg leste kommentaren din.

Mange gode poeng ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det var lignende situasjon i min familie gjorde de det slik at foreldrene til den av paret som var utenbys fra campet hjemme hos brudeparet, og hadde overordnet ansvar for tilreisende gjester som ikke ønsket hotell. Ingen av oss er heller typen som setter oss ned å gråter dersom vi ikke finner rene håndklær, så det fungerte helt greit. 

Anonymkode: a503b...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...