Gå til innhold

Dårlig passform på sengetrekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er av typen som får litt fnatt når sengetrekket ikke sitter ordentlig på dyna, noe som skjer ofte. 
Virker som om jeg ikke klarer å finne sengetrekk som passer særlig bra på dyna, og det blir hele tiden til at dyna "sklir ned" i trekket og jeg får masse tomt trekk helt øverst.

Er det bare jeg som plages med dette? Nå snakker jeg om selve problemstillingen, går ut i fra at ikke alle synes det er et like stort problem som meg. 
Finnes det noen i det hele tatt som har dynetrekk som sitter som støpt på dyna si?

Anonymkode: 4e22b...fe1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, har 220 cm dyne og 220 cm dynetrekk og sitter perfekt. 

Anonymkode: 9e7fb...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har standard 140 x 200 dyne, og har aldri opplevd det du beskriver. Kanskje dyna di er laget av et ekstremt glatt materiale så den sklir lett rundt inni der? Prøv å bytte dyne. Kanskje er det på tide og fornye den uansett? Mye gammel svette og sengemidd som samler  seg i en dyne gjennom årene.

 

Endret av Million
stavefeil korrigert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Jeg og samboeren har samme type dyne med trekk, men det er bare jeg som sliter med at dyna glir. Tror kanskje du ligger urolig om natten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Million skrev:

Jeg har standard 140 x 200 dyne, og har aldri opplevd det du beskriver. Kanskje dyna di er laget av et ekstremt glatt materiale så den sklir lett rundt inni der? Prøv å bytte dyne. Kanskje er det på tide og fornye den uansett? Mye gammel svette og sengemidd som samler  seg i en dyne gjennom årene.

 

Jeg har allerede bytta dyne, den jeg har nå er også ganske tykk (vinterdyne) så tenkte den burde være stor nok, men det skjer med den også. Samme greia med sommerdyna, og den ble kjøpt i fjor sommer så kun brukt et par måneder.
 

5 timer siden, Cocosa skrev:

Jeg og samboeren har samme type dyne med trekk, men det er bare jeg som sliter med at dyna glir. Tror kanskje du ligger urolig om natten?

Mye mulig det bare er det ja! Da er det vel ikke særlig håp for meg :fnise:

Anonymkode: 4e22b...fe1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det problemet,  og haaaater det. (Trodde det bare var meg, haha...)  Men det er forskjell på sengesett. Verste jeg har er fra Høye,  det ER for stort for dyna (selv om dyna også er fra Høye, og størrelsen er rett). De rimelige fra Kid passer derimot dyna ganske så bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, kanelsnurr skrev:

Jeg har det problemet,  og haaaater det. (Trodde det bare var meg, haha...)  Men det er forskjell på sengesett. Verste jeg har er fra Høye,  det ER for stort for dyna (selv om dyna også er fra Høye, og størrelsen er rett). De rimelige fra Kid passer derimot dyna ganske så bra. 

Enig med at Høie sine trekk er for store, har samme problem jeg også.

Anonymkode: 0599b...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, kanelsnurr skrev:

Jeg har det problemet,  og haaaater det. (Trodde det bare var meg, haha...)  Men det er forskjell på sengesett. Verste jeg har er fra Høye,  det ER for stort for dyna (selv om dyna også er fra Høye, og størrelsen er rett). De rimelige fra Kid passer derimot dyna ganske så bra. 

Haha, bra det er flere som hater det her, samboeren min synes jeg er litt rar som i det hele tatt bryr meg men det er jo så ekkelt!

Har også lagt merke til at det er forskjell, men har et litt eldre sengetrekk som passer ganske fint til det. Det er fra Kid så har fortsatt å kjøpe derfra, men alle fra de siste årene er nærmest ubrukelige. Vet ikke om de har endret målene sine siden den gang eller noe:vetikke:

 

Anonymkode: 4e22b...fe1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er av typen som får litt fnatt når sengetrekket ikke sitter ordentlig på dyna, noe som skjer ofte. 
Virker som om jeg ikke klarer å finne sengetrekk som passer særlig bra på dyna, og det blir hele tiden til at dyna "sklir ned" i trekket og jeg får masse tomt trekk helt øverst.

Er det bare jeg som plages med dette? Nå snakker jeg om selve problemstillingen, går ut i fra at ikke alle synes det er et like stort problem som meg. 
Finnes det noen i det hele tatt som har dynetrekk som sitter som støpt på dyna si?

Anonymkode: 4e22b...fe1

Dynetrekk kaller vi her trekket vi trer over dyna. 

Dyne og dynetrekk bør passe sammen og ha samme størrelse. Nå vet ikke jeg om du har syntetisk eller fjær/dundyne? Syntetiske dyner er lettere å få til å ligge i ro inni dynetrekket, enn naturfyllsdyner. Men alle dyner bør ristes om morgenen og legges oppslått i uoppreddseng noen timer for å slippe til lufting både i madrass og dyne. Gjør du det? Er sengesettet = dynetrekk +putetrekk/putevar fra samme produsent og av samme størrelse? 

Anonymkode: dc73c...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme.. selv med det grisedyre dynetrekket fra Grant. Men det hjelper litt med rutesydd dyne, da holder i det minste dunene seg på plass! 

Anonymkode: cc786...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne dyner fyller ikke ut trekkene, dun sklir lettere inni, men lar seg lettere riste på plass. Syntetiske sklir ikke like lett, men hvis en likevel har behov for å rette på den må en helt inni for å holde i hjørnene og det er plunder. Irriterende! 

Home & Cottage sine sitter ganske bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg har samme dyne og samme trekk. Hos meg sklir trekket ned og jeg må derfor riste opp dyna kraftig hver morgen. Hans dyne ser ut som da han la seg. Så noe av problemet kan ligge i sovestillingene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 200x220, både sommerdyne og helårsdyne. Helårsdyna blir ofte for varm om sommeren derfor har jeg også sommerdyne. Hos meg er det sommerdyna som ikke holder seg på plass inni trekket. Det er utrolig irriterende. Jeg har rett og slett brukt sikkerhetsnåler på hvert hjørne, det fungerte greit og har ikke klart å stikke meg på dem. På Jysk fant jeg noen klips eller hva jeg kan kalle det for akkurat det formålet, hvordan disse fungerer vet jeg ikke enda da sommerdyna fremdeles ikke er tatt frem for i år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Akkurat kjøpt ny sommerdyndyne fra Høie og tatt på dynetrekk fra Kid/Princess, men dynetrekket er minst 15 cm for bredt! Slamsete og ekkelt at det henger så mye stoff på siden. Dyna er 140x220. Jeg skal ta et mål av den dyna, men skjønner uansett jeg må begynne å kjøpe 140x200 dynetrekk til sommerdyna!

Anonymkode: 79a5f...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg målt: Høie-dyna er ikke 140x220. Den er 133x197 cm. Dynetrekket har enda mer slækk i enden av dyna. Det står 140x220 på posen dyna kom i (dette er forøvrig bestselgerdyna til Høie: Saga Sval). Japp. Må begynne å kjøpe 140x200 dynetrekk ja.

Anonymkode: 79a5f...272

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.5.2021 den 16.12):

Nå har jeg målt: Høie-dyna er ikke 140x220. Den er 133x197 cm. Dynetrekket har enda mer slækk i enden av dyna. Det står 140x220 på posen dyna kom i (dette er forøvrig bestselgerdyna til Høie: Saga Sval). Japp. Må begynne å kjøpe 140x200 dynetrekk ja.

Anonymkode: 79a5f...272

Jeg hadde vel heller gått tilbake til butikken og fått ny dyne i rett størrelse? Du har jo fått feil vare. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 29.5.2021 den 16.12):

Nå har jeg målt: Høie-dyna er ikke 140x220. Den er 133x197 cm. Dynetrekket har enda mer slækk i enden av dyna. Det står 140x220 på posen dyna kom i (dette er forøvrig bestselgerdyna til Høie: Saga Sval). Japp. Må begynne å kjøpe 140x200 dynetrekk ja.

Anonymkode: 79a5f...272

Klag. Du har fått feilvare.

Anonymkode: 0d958...d03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...