Gå til innhold

Ned i vekt-spm om kalorier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser 1500 kalorier hver dag. Jeg går til og fra jobb og i følge klokka mi forbrenner jeg 400 kalorier. 

Visst jeg spiser 1500 kalorier hver dag og forbrenner 400 kalorier, vil det si at jeg i løpet av en uke forbrenner 2800 kalorier på gåing? Og på på 2 uker 5400 kalorier?

Og i tillegg de 600 kaloriene jeg er i minus hver dag? Så på en uke kan jeg forbrenne 7000 kalorier som tilsvarer 1 kg?

Er tankegangen min helt på bærtur eller er dette rett? 

Anonymkode: e616d...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Løp eller sykle i stedet for gåing :)

Anonymkode: 9099c...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Løp eller sykle i stedet for gåing :)

Anonymkode: 9099c...02b

Det var ikke helt svaret på spm mitt

Anonymkode: e616d...cb5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser 1500 kalorier hver dag. Jeg går til og fra jobb og i følge klokka mi forbrenner jeg 400 kalorier. 

Visst jeg spiser 1500 kalorier hver dag og forbrenner 400 kalorier, vil det si at jeg i løpet av en uke forbrenner 2800 kalorier på gåing? Og på på 2 uker 5400 kalorier?

Og i tillegg de 600 kaloriene jeg er i minus hver dag? Så på en uke kan jeg forbrenne 7000 kalorier som tilsvarer 1 kg?

Er tankegangen min helt på bærtur eller er dette rett? 

Anonymkode: e616d...cb5

Hvis klokken din viser riktig antall kalorier forbrent, så stemmer vel det :jepp:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lagt noe særlig vekt på denne aktiviteten. Fokuser på kostholdet heller. 400 kcal forbrent hver dag på gåing er vanlig hverdagsaktivitet, og kan ikke regnes som trening. Jeg tror heller ikke regnestykket ditt blir riktig fordi dette er kalorier du hadde forbrent uansett, om du skjønner. De inngår i basalforbrenningen din, og er ikke treningskalorier. 

Anonymkode: fb5dc...bc8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke lagt noe særlig vekt på denne aktiviteten. Fokuser på kostholdet heller. 400 kcal forbrent hver dag på gåing er vanlig hverdagsaktivitet, og kan ikke regnes som trening. Jeg tror heller ikke regnestykket ditt blir riktig fordi dette er kalorier du hadde forbrent uansett, om du skjønner. De inngår i basalforbrenningen din, og er ikke treningskalorier. 

Anonymkode: fb5dc...bc8

Jeg hadde ikke forbrent de om jeg satt hjemme i en sofa, slik jeg har gjort hele påska. 400 kalorier er ikke en hverdagsaktivitet for meg! Jeg har en bmi på 35 så det sier vel seg selv. 

Anonymkode: e616d...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke forbrent de om jeg satt hjemme i en sofa, slik jeg har gjort hele påska. 400 kalorier er ikke en hverdagsaktivitet for meg! Jeg har en bmi på 35 så det sier vel seg selv. 

Anonymkode: e616d...cb5

400 kalorier ekstra forbrent hver dag tilsvarer en vektnedgang på 0,4 kg per uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Hulderen skrev:

400 kalorier ekstra forbrent hver dag tilsvarer en vektnedgang på 0,4 kg per uke.

Takk!

Anonymkode: e616d...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plusset med styrketrening eller løping/ sykling er at du bygger større muskler som trenger mer næring. Dvs at du forvrenner mer kalorier om du har mye muskler, for de trenger næring for å holde seg sterke. Såfremt du trener styrke, da. Gåing hjelper alltids litt, men du føler deg gjerne mer sulten av å være i bevegelse, men kan ikke spise noe før vinninga går opp i spinninga

Anonymkode: 59b41...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men  nei kanskje. 

- Klokker er veldig upresise, den eneste måten man kan regne nøyaktig hos lege eller hva det nå er som måler sånt.

- Klokker (og andre målere) er stilt inn litt for positiv.

- Du forbrenner jo hele tiden uansett om du ligger pal på soffan. Så dette hadde du forbrent uansett. Eksempel: Om du forbrenner 2400 kalorier per døgn, så vil du uansett forbrenne 100 kalorier per time om du så bare lå på soffan.

 

Men, aktivitet er alltid bra, det får i gang kroppen og forbrenning. Øker muskelmengden, sterker lunger, godt for psyken også.

Delen med å ligge underskudd har du jo allerede oversikt på.

Og siden du regner kalorier, så vet du jo at den viktigste innsatsen skjer i kjøkkenet mtp vekta.

 

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BlendaSensitive skrev:

Ja men  nei kanskje. 

- Klokker er veldig upresise, den eneste måten man kan regne nøyaktig hos lege eller hva det nå er som måler sånt.

- Klokker (og andre målere) er stilt inn litt for positiv.

- Du forbrenner jo hele tiden uansett om du ligger pal på soffan. Så dette hadde du forbrent uansett. Eksempel: Om du forbrenner 2400 kalorier per døgn, så vil du uansett forbrenne 100 kalorier per time om du så bare lå på soffan.

 

Men, aktivitet er alltid bra, det får i gang kroppen og forbrenning. Øker muskelmengden, sterker lunger, godt for psyken også.

Delen med å ligge underskudd har du jo allerede oversikt på.

Og siden du regner kalorier, så vet du jo at den viktigste innsatsen skjer i kjøkkenet mtp vekta.

 

Lykke til!

Tusen takk. Har allerede gått ned 20 kg på å telle kalorier så det har jeg ordning på. 

Anonymkode: e616d...cb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BlendaSensitive skrev:

- Du forbrenner jo hele tiden uansett om du ligger pal på soffan. Så dette hadde du forbrent uansett. Eksempel: Om du forbrenner 2400 kalorier per døgn, så vil du uansett forbrenne 100 kalorier per time om du så bare lå på soffan.

Viktig poeng. Folk legger alt for mye vekt på aktivitetskalorier, men i praksis så betyr det veldig lite om man går 1 time per dag kontra at man bruker den timen på andre aktiviteter som husarbeid, handling eller bare å sitte i ro. Feks, si at du forbrenner 400 kalorier ved å gå en time. Du vil likevel forbrenne en del kalorier med å bare være i live, så det er du nødt til å trekke fra om regnestykket blir riktig. 

Men aktivitet er bra uansett, jeg hadde likevel ikke regnet på det og forventet at det skulle bidra til ytterligere vektnedgang. Det kommer i tillegg, og har masse positive helsegevinster. 

Anonymkode: deff5...17f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. Har allerede gått ned 20 kg på å telle kalorier så det har jeg ordning på. 

Anonymkode: e616d...cb5

Wow, bra jobba! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...